Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Is het geen optie om analoog aan de fietsknooppunten routes en het wandelknooppuntennetwerk dit ook te doen voor het onverharde fietsen?
Het merendeel wat de vaste routes gebruik maakt zijn recreërende fietsers die geen ambities op sportief niveau hebben. Daarom lijkt het me veel beter eens te stoppen met de wildgroei aan vaste routes en ATB knooppunten netwerken te creëren zodat mensen die wat onverhard willen fdat in een voor hen onbekend gebied dat mooi kunnen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ltqalias schreef: vr 5 oktober 2018, 09:42
wibas schreef: vr 5 oktober 2018, 06:56 Route word volgens mij stuk korter en minder uitdagend.
Juist tegenovergesteld. Mijn aanbod staat voor hen die interesse hebben en meer willen weten.
Ben toch wel reuze benieuwd wat er gaat gebeuren komende periode. Nu kom ik er 1 of 2 maal per jaar, want omgeving is top.
Zoals ik wel eens eerder heb aangegeven zit ik niet op een “UHR replica” te wachten, want die heb ik al om de hoek.
Uit de plaatjes kan ik helaas niet al te veel halen en daarnaast ook : Een simpel lijntje op een plaatje kon wel eens een heel mooi stuk zijn.
Dus kom maar op met leuke route, heb er wel vertrouwen in dat het de moeite waard blijft om die kant op te gaan. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Tsjibiti schreef: ma 8 oktober 2018, 19:31 Is het geen optie om analoog aan de fietsknooppunten routes en het wandelknooppuntennetwerk dit ook te doen voor het onverharde fietsen?
Het merendeel wat de vaste routes gebruik maakt zijn recreërende fietsers die geen ambities op sportief niveau hebben. Daarom lijkt het me veel beter eens te stoppen met de wildgroei aan vaste routes en ATB knooppunten netwerken te creëren zodat mensen die wat onverhard willen fdat in een voor hen onbekend gebied dat mooi kunnen.

Ik denk dat je dat andersom moet benaderen: ééns zal de wildgroei aan route's zo groot zijn dat je door het hele land kan fietsen, zonder het eeuwige gezeik van o.a. wandelaars. Want wees eerlijk: zelfs in gebieden waar je volkomen vrij mag rijden (zoals mijn bos) krijg je toch regelmatig geklaag over je heen, stokken voor je neus gelegd, etc. 'k Heb het nu al twee keer met de boswachter aan de stok gehad die zelf geen idee had wat de terreinbepalingen waren. Leuke rit-verpestende discussies zijn dat....
Stamppot with weaksauce!
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

eRicW schreef: ma 8 oktober 2018, 16:12
Kan je alvast e.e.a hier uitleggen? Volgens mij is er genoeg animo/interesse onder de regelmatige lezers/deelnemers van dit topic.

Zonder afbreuk te willen doen aan de bestaande plannen (het komt vast goed ;-)): k snap Wibas' reactie wel als ik een snel blik op de kaart werp. Het lijkt er op dat de route verlegd word, weg van de zuidelijke stuwwal en smeltwaterdalen. Klopt dat? Dat zou mijn inziens wel jammer zijn - 't gaat daar immers om relatief veel hoogteverschil én relatief uitdagende paden met wat wortels, geulen, etc. (Een kennis van me die eerder in gesprek is geweest met beheerders heeft dit overigens ook genoemd.....)
Sure :-q

Het kaartje is niet representatief om de route te beoordelen omdat het kaartje alleen maar (vage voor buitenstaanders) lijntjes op grond van NM weergeeft. Er is meer dan dat alleen en het geeft ook geen totaaloverzicht :-D

Nieuwe route dus (op grond van NM). Het bovenste deel op grond van Geldersch Landschap blijft vooralsnog zoals het is. NM kent de klachten, opmerkingen en wensen van o.a. dit forum van de afgelopen paar jaren, ik heb er persoonlijk voor gezorgd dat ze die gebundeld en wel op hun bureau hebben liggen. Dat is allemaal al oud nieuws. Nieuw is;

De route wordt verlegd naar boven de Beekhuizense weg en dat betekent dat het beekdal bij Beekhuizen (over bruggetje, langs vleermuizenkelder en wortelafdaling/klim) en langs Herikhuizer weg omhoog richting bezoekerscentrum eruit gaat. Meer ook niet. Ik weet wat er voor in de plaats gaat komen. In mijn beleving vele malen mooier.

Er komt een nieuwe groene hoofdroute, de basisroute in 2 richtingen over veelal bestaande wegen en paden (2 -richtingen wil trouwens niet zeggen dat er geen singel en dubbel tracks in kunnen komen te zitten, je kunt gerust lange klimmen en afdalingen splitsen).

Hoofdroute wordt op meerdere plaatsen en naar voorbeeld van de UHR met rode lussen uitgebreid. Singeltracks die starten en eindigen op de hoofdroute. Dat zijn plekken waar wij mountainbikers zelf de tracks gaan aanleggen en onderhouden. Het gebied langs de Schietbergseweg bijvoorbeeld mogen we naar eigen inzichten (binnen de vergunningsregels van de provincie) laten aanleggen en zelf onderhouden. Zo zijn er meer geschikte plekken die we gaan benutten. :-D
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ltqalias schreef: di 9 oktober 2018, 10:18 Sure :-q
...
Hartelijk bedankt voor je uitleg - stel het op prijs! Klinkt goed, zo, overigens. Hopelijk haalt dat wat vrees voor achteruitgang bij een paar mensen weg.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Langs bezoekerscentrum niet meer is jammer, maar kan me er ook iets bij voorstellen hoe jammer het is (nee, nee geen pagina's discussie).
Klinkt positief, heel erg benieuwd en hou ons op de hoogte :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Rayb81 schreef: ma 8 oktober 2018, 01:22
Ik ga er van uit dat het allemaal wel goedkomt aangezien alles in samenspraak gaat met de mountainbikers zelf :-q
Allemaal is wel heel erg veel ineens; als je betrokken wilt zijn bij de ontwikkelingen en wilt meehelpen of misstanden over de huidige route wilt melden kijk dan even op de website van de route.. https://www.mtb-nationaalparkveluwezoom.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ltqalias schreef: di 9 oktober 2018, 10:18
De route wordt verlegd naar boven de Beekhuizense weg en dat betekent dat het beekdal bij Beekhuizen (over bruggetje, langs vleermuizenkelder en wortelafdaling/klim) en langs Herikhuizer weg omhoog richting bezoekerscentrum eruit gaat. Meer ook niet. Ik weet wat er voor in de plaats gaat komen. In mijn beleving vele malen mooier.
Zo ongelooflijk jammer dit. Voor mij (en vele anderen) is dit nu juist het gaafste, ruigste gedeelte van de zuidlus. Steile wortelklimmen, snelle geulafdalingen, enorme hoogteverschillen (voor NL).
Als de nieuwe lus "vele malen mooier" wordt hebben jullie een uitdaging te pakken. Ik ben erg benieuwd. Ben alleen weer erg bang voor een UHR-kopie op de flanken van de Stuwwal. Maar.... jij zit dichter op het vuur dus afwachten maar voor we veroordelen.

EDIT: Ik begrijp dat de gehele karresporen westkant in tact blijft? :-{
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik vind de afwisseling juist mooi. Ik vind de noordzijde net zo mooi als de heuvelachtige zuidkant. Het mooie van de route is voor mij dat je al je energie in kan gooien. Mooie trainings ronde. Lekker veel rammen op de pedalen in combinatie van mooie rustige natuur.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Fred (mtb-sport) schreef: di 9 oktober 2018, 10:52 (nee, nee geen pagina's discussie).
Klinkt positief, heel erg benieuwd en hou ons op de hoogte :-q
Toffe insteek ;-)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Giant-E schreef: di 9 oktober 2018, 20:58 Zo ongelooflijk jammer dit. Voor mij (en vele anderen) is dit nu juist het gaafste, ruigste gedeelte van de zuidlus. Steile wortelklimmen, snelle geulafdalingen, enorme hoogteverschillen (voor NL).
Als de nieuwe lus "vele malen mooier" wordt hebben jullie een uitdaging te pakken. Ik ben erg benieuwd. Ben alleen weer erg bang voor een UHR-kopie op de flanken van de Stuwwal. Maar.... jij zit dichter op het vuur dus afwachten maar voor we veroordelen.

EDIT: Ik begrijp dat de gehele karresporen westkant in tact blijft? :-{
mijn associatie met het stuk tussen bruggetje en BZC is juist slalommen tussen fietsers op de herikhuizerweg en wandelaars bij de schaapskooi. Ten oosten van de schietbergseweg (dus direct na CCW start vanaf BZC) is het minstens net zo ruig.
Tsijbiti

Klinkt er goed dit :-q

Voor ieder wat wils, mijn opa kan op zijn toerfiets lekker rustig in twee richtingen rijden op de hoofdlus, ik kan me ondertussen uitleven op de extra singletracks lusjes.
Op de Hoofdlus kan ik dan weer samen met hem verder rijden (en naar zijn gebrom luistern over hoeveel beter het vroeger was)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

:~ :-{
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Haha feit blijft dat de Noordlus gewoon onverhard fietspad is en geen echte mtb route.
Terwijl er bij moshul bijv wel wat meer onverharde brede paden liggen.

Wandelaars heb ik niet veel gezien rond het bezoekerscentrum maar een lusje eromheen zou mooi zijn, scheelt weer wat asfalt ;)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Tsijbiti schreef: wo 10 oktober 2018, 20:00 Klinkt er goed dit :-q

Voor ieder wat wils, mijn opa kan op zijn toerfiets lekker rustig in twee richtingen rijden op de hoofdlus, ik kan me ondertussen uitleven op de extra singletracks lusjes.
Op de Hoofdlus kan ik dan weer samen met hem verder rijden (en naar zijn gebrom luistern over hoeveel beter het vroeger was)
Broer van?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie