Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Afgelopen week hoorde ik dat er MTBers zijn bekeurd op landgoed Twickel bij Dieren. Zij reden over de "oude" MTB route en werden met ruim 100,00 euro per persoon bekeurd. Twickel houdt niet zo van mountainbikers, daarom heeft ze het oude stuk ook behoorlijk rigoureus afgesloten.. Op de web site van Twickel staat niets over het MTB rijden in dit gebied. Let dus goed op, want het kan zo een hele dure hobby worden!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tja, afsluitingen moet je respecteren.
Vind het nieuwe stukje wel lekker om uit te rusten.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Is het ook aangepast op mtbroutes.nl
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Mario070 schreef: vr 26 oktober 2018, 17:49 Is het ook aangepast op mtbroutes.nl
Zeker! het is een oud stuk, begin dit jaar plots afgezet. No worries
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Giant-E schreef: za 20 oktober 2018, 21:47 De angst voor “Patrick Jansen tracks” deel ik wel hoor. Geen onderhoud? Prima zo, tracks liggen er heerlijk ruw bij.
UHR is top, maar laat deze route álsjeblieft z’n karakter behouden.
Op zich zijn die PJ tracks niet zo verkeerd, zie bijvoorbeeld route op de st Pietersberg en Beringen.
Probleem is dat in Nederland op de nieuwe routes het onderhoud wat aan het doorslaan is, elke bocht een kombocht want geen remhobbels
alle het blad weg ander te glad/modderig etc etc.
Aanleggen en daarna niet te veel aan doen behalve hoogst noodzakelijke, dan komt het wel goed en heeft de nieuwe route binnen
vijf jaar ook het ruwe karakter van de huidige route.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

funride schreef: zo 28 oktober 2018, 20:23 Aanleggen en daarna niet te veel aan doen behalve hoogst noodzakelijke, dan komt het wel goed en heeft de nieuwe route binnen
vijf jaar ook het ruwe karakter van de huidige route.
Dat is al niet realistisch, omdat er tal van bikers zijn die niet om kunnen gaan met de veranderende omstandigheden van een pad in de natuur. Zie ook de opmerkingen op de MTB UHR Facebook pagina, in de trant van "Er liggen wortels bloot en hier en daar is het pad mul, kan je er iets aan doen? Ik vind dat onplezierig" (dit betreft overigens een bijna letterlijke citaat).

Je kan dit wel weglachen, maar een flink aantal bikers vliegt argeloos ieder weekend dezelfde bocht in en dat gaat (als ik het zo lees) best vaak mis. Een eveneens flink aantal bikers is alleen met zijn (of haar) rondetijd bezig en gaat net zo makkelijk naast het pad rijden zodra er een spat modder, mul zand of een wortel in de weg ligt.
Stamppot with weaksauce!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

de route zoals hij is blijft deels bestaan als hoofdlus. Daarnaast komen er vooral kleinere lusjes bij. Maar die hoofdlus (enkele wijzigingen daargelaten) behoudt dus zijn karakter. Ik verwacht niet dat meer/minder onderhoud op die hoofdlus heel veel verschil gaat maken. Het blijft een natuurgebied met veel hoogteverschillen en specifieke ondergrond; dat bepaalt grotendeels het karakter. Bijvoorbeeld 'de Lus', daar valt weinig aan te onderhouden in mijn beleving maar is wel kenmerkend voor het ruwe karakter. Ik zie daar ook niet zo snel iemand met en bladblazer in de weer gaan.
Het gaat met name om die kleinere technische lussen waar onderhoud verschil gaat maken.

Daarnaast houdt onderhoud ook het bijhouden van de markering in, omgevallen bomen verwijderen enz.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

eRicW schreef: ma 29 oktober 2018, 16:58
funride schreef: zo 28 oktober 2018, 20:23 Aanleggen en daarna niet te veel aan doen behalve hoogst noodzakelijke, dan komt het wel goed en heeft de nieuwe route binnen
vijf jaar ook het ruwe karakter van de huidige route.
Dat is al niet realistisch, omdat er tal van bikers zijn die niet om kunnen gaan met de veranderende omstandigheden van een pad in de natuur. Zie ook de opmerkingen op de MTB UHR Facebook pagina, in de trant van "Er liggen wortels bloot en hier en daar is het pad mul, kan je er iets aan doen? Ik vind dat onplezierig" (dit betreft overigens een bijna letterlijke citaat).

Je kan dit wel weglachen, maar een flink aantal bikers vliegt argeloos ieder weekend dezelfde bocht in en dat gaat (als ik het zo lees) best vaak mis. Een eveneens flink aantal bikers is alleen met zijn (of haar) rondetijd bezig en gaat net zo makkelijk naast het pad rijden zodra er een spat modder, mul zand of een wortel in de weg ligt.
Deels moet je dit wel weglachen vind ik, als we steeds alleen maar routes bouwen voor de minst getalenteerden komen we nooit een stap verder. Men leert dingen door vallen en opstaan.
Noodzakelijk onderhoud is ook wel nodig, als een wortel (bijvoorbeeld uitsteekt) of zand (bijvoorbeeld achter drop) gevaar oplevert moet je hier wat aan doen. Maar dit is wat anders dan elke vaste wortel in de route camoufleren /wegzagen of hobbels/kuilen/geulen in de route opvullen met leemzand.
Voor je het weet heb je dit:
Afbeelding
leuk voor één afdaling maar niet 50km lang.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je maar 1 route hebt, dan kun je die niet laten verloederen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

ltqalias schreef: za 13 oktober 2018, 21:02

CW is zeker zwaarder na een rondje CCW :wink: Maar ik durf zelf niet zo te zeggen wat zwaarder is eigenlijk. CCW kom je in i.i.g. een 100/200 meter test singel track tegen dat er al een maand of 2 ligt nabij de Jutberg.
Is dit het stukje singletrail langs de Plaggenweg? Viel me gisteren opeens op dat er een nieuw stukje was uitgepijld toen ik er CW langs reed (gek genoeg was het me zondag CCW niet opgevallen).
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

PFW schreef: do 8 november 2018, 14:31
ltqalias schreef: za 13 oktober 2018, 21:02

CW is zeker zwaarder na een rondje CCW :wink: Maar ik durf zelf niet zo te zeggen wat zwaarder is eigenlijk. CCW kom je in i.i.g. een 100/200 meter test singel track tegen dat er al een maand of 2 ligt nabij de Jutberg.
Is dit het stukje singletrail langs de Plaggenweg? Viel me gisteren opeens op dat er een nieuw stukje was uitgepijld toen ik er CW langs reed (gek genoeg was het me zondag CCW niet opgevallen).
Bingo! En het moet inderdaad beter worden aangegeven, als test was dat niet nodig, maar de gehele Plaggenweg is inmiddels verder uit-gepeild en na volgende week ook te fietsen..
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Afgelopen week hebben we hard met meerdere groepjes vrijwilligers gewerkt aan een nieuw onderdeel van de toekomstige route: de Plaggenroute krijgt daarmee vorm en kan over een paar weken misschien al als extra lusje worden gereden! zie https://www.facebook.com/MTBVeluwezoom/

We kunnen komend weekend heel goed nog wat extra handen gebruiken.. :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klinkt goed! Lijkt me een mooi stukje bos daar :-q
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Het is een stuk bos met leuke mogelijkheden. Ik hoop wel dat de track iets ruimen/breder wordt opgezet dan het nieuwe stukje dat nu gerealiseerd is (dat is wel erg krap tussen de boompjes door).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik las op FB dat het rondje inmiddels geopend is.
Hoop er binnenkort weer eens te kunnen kijken.
Ik woon helaas niet om de hoek.
Plaats reactie