Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dan moet je lekker een racefiets kopen en de Afsluitdijk op en neer gaan fietsen. Kan je 60Km rechtuit rijden. Wel zeiken dat een route te kort is, maar vervolgens wel elke bocht afsnijden...
◼︎ Go round the outside.
yougo1983
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 28 december 2009, 12:20

Ik wilde mijn nieuwe bike even testen. De test was wel geslaagd maar het lag er nog redelijk mul bij. Als je er een beetje mee om kan gaan dan kun je het met wat ploeteren wel zonder een voetje aan de grond rond krijgen. Het heeft ook zo zijn charmes. Tja die afsnijdroute bij de zig zag ontstaat toch denk op de zondag middag want dan willen er een hoop mensen de file ontwijken. Voor het parcours mag het nog wel even regenen maar verder mag het ook wel weer mooi weer worden heheh.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Op zondag moet je geen PR willen rijden op Schoorl.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

PR toeristen slalommen. :D
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag 2 soort van rondjes gereden op de crosser.

Lag er exht dramatisch bij.
Overal zandbakken van 30cm diep.
Had het slecht verwacht maar stiekem niet zo slecht.

Viel me wel op dat ik met de crosser een stuk gemakkelijker rechtdoor het mulle zand ga dan op de mtb.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

crosser?

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan de afbeelding niet zien.

Maar crosser, cyclocrosser dus.
Karrewiel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:34
Mijn mountainbike: Canyon/Trek

Rayb81 schreef:Vandaag 2 soort van rondjes gereden op de crosser.

Lag er exht dramatisch bij.
Overal zandbakken van 30cm diep.
Had het slecht verwacht maar stiekem niet zo slecht.

Viel me wel op dat ik met de crosser een stuk gemakkelijker rechtdoor het mulle zand ga dan op de mtb.
Ik had juist een omgekeerde ervaring met mijn extra brede 2.6 RoRo banden. Hiermee vloog ik door het mulle zand.
Idd geen PR te rijden nu op Schoorl, maar de huidige omstandigheden maken het een andere ook leuke uitdaging.
Conclusie: route was prima te doen vond ik! Alleen moet je je verwachtingen bijstellen. Het is geen racebaan momenteel.
Enig minpuntje is de afdaling vanaf de zwarte blink. Die kun je nu even niet vol gas nemen.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Vandaag een heftige klapper van een dame op het parcours vanochtend. Hopelijk goed afgelopen, het zag er nml wel heel serieus uit.. Prettig te zien dat er zoveel mensen helpen op zo,n moment, datwel!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
michel_cooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Scott Scale 920

Niets van meegekregen. Het parcours lag er na de regen van afgelopen dagen gelukkig weer een stuk beter bij!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Naar ik vernomen heb van de mensen die er bij waren en hulp hebben verleend. Was er een 14 jarig meisje gevallen bij een drop. Uitijndelijk heeft ze niks ernstigs. De drop was het gevolg van de harde regen die zand had weg gespoeld. Dit is terplaatse gelijk door de mannen dicht geschoven.

Dan zijn er gelijk weer mensen die beweren dat Schoorl gevaarlijk is. Dat valt echter allemaal wel mee. Zeker als je het vergelijkt met trails in het buitenland. Het blijft echter na extreem weer altijd even opletten of er geen grond is weggespoeld en/of bomen omgevallen. Daarnaast helpt het natuurlijk als je over de nodige skills beschikt. Dus mocht je nog niet zo’n held zijn denk eens na over een clinic of twee, drie.
◼︎ Go round the outside.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik was erbij samen met yo-eddie/Roy (ook van hier), niet toen ze viel, maar ze hadden haar net stabiel neer gezet. Wil toch wel volgende comments maken:

1) Ze reed voor het eerst, ze stond nagenoeg stil, maar ging otb lande op haar achterhoofd (best knap haha)
2) Ze reed op een barrel van Pa, 26", smal stuur, etc,
3) Die "drop" zit er al 20 jaar, hij was nu ietsiepietsie dieper (10cm ofzo), maar ook veel beter zichtbaar. Grootste bijdrage aan de diepte was het vol remmend eraf rijden van onervaren rijders.
4) De asocialiteit van die paar bikers die er perse toch langs moeten rijden ondanks meermaals manen (door 2 man) om af te stappen is serieus schokkend te noemen, gelukkig doet 98% het prima hoor.
5) De algemene concensus dat een gaatje in het parcours zoals deze toch echt niet kan is nog schokkender
6) De gemiddelde skills waarmee men op dat punt omlaag komt is bizar laag, serieus, wat een ongekende kneuzenkermis

Elke zichzelf respecterende mountainbiker haalt in de zigzag afdaling snelheden van boven de 20kmh. Dan voel je die drop niet eens. Het groepje waar ik mee rijdt (en andere groepen ook hoor) vliegt daar 35-40kmh en is dan al bezig met de haakse rechts die erna komt. Dat dropje is collateral damage. Onbelangrijk. Onvoelbaar. Wij rijden misschien net boven de gemiddelde skills wereldwijd. Niets bijzonders. Redelijk talentloos, maar gepokt en gemazeld door 31 jaar ervaring. Gang is alles.

Een paar belangrijk geleerde lessen waren wel:
a) Veiligheid voor jezelf en het slachtoffer: Blokkeer het pad volledig, zet desnoods 2 fietsen op zijn kop heel ruim van te voren en zet er iemand bij, 20m dichter bij de ongevals plaats nog iemand en laat de mensen omrijden/omlopen via een detour. Er kwamen mensen al vloekend (van de schrik) voorbij, 20x GVD schreeuwen, en oh wat erg ach en wee helpt een onzeker meisje van 14 echt niet.
b) Heb altijd een folie deken bij je. En dan bedoel ik ook echt altijd. Wij hebben die bijna altijd bij ons. Alleen nu om een of andere reden de kleine camelbag niet omgedaan waar die foliedeken inzit. Al is het niet voor jezelf dan voor een ander.
c) Mountainbiken is wat anders dan fietsen. Routes ala de UHR scheppen een totaal verkeerd beeld. Ik heb het al vaak gezegd, die kun je op je krantenfiets in al dan niet beschonken toestand totaal ongeschonden afronden. Dat is niet representatief voor mountainbiken.
d) De natuur verandert. Je kunt er niet op rekenen dat een route er het hele jaar hetzelfde bij ligt. Je moet anticiperen, actief zijn. Als je zo een gat ziet, is het eigenlijk te laat om nog te kunnen remmen. Benut de snelheid die je hebt. Als je voorwiel erover heen is ben je meestal wel safe.
e) Valpartijen horen bij mountainbiken. Leer dus vallen. Tegen een boom begin je weinig maar een OTB daar kun je wel op trainen. Ik ga om het jaar serieus op mijn plaat. Eigen schuld. Meestal door een materiaal defect of opeens een behoorlijk gewijzigde situatie. Hoe ouder je wordt hoe langer het herstel duurt.
f) Inderdaad, volg een clinic. Of 2 of 3. Michael Lemmens / Miky's Bike Adventures lijkt me een hele goede om een serie clinics te volgen, die kan je prima van beginner naar een heel veel hoger niveau brengen via zijn systeem van levels. Patrick Smit geeft fraaie clinics op de meest fantastische trails in het buitenland (doet Lemmens ook) maar daar heb je toch wel serieuze skills voor nodig.
g) Fietsen fietsen fietsen fietsen fietsen en nog eens fietsen, km's maken, ervaring op doen brengt je verder.

Grtz

Erik
Laatst gewijzigd door Ironhorse Erik op ma 27 augustus 2018, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Goede tips (al betwijfel ik of velen, inclusief ik, daadwerkelijk een foliedeken mee gaan nemen). Maar het is me serieus nog nooit opgevallen dat er in de zigzag-afdaling een drop zit.
Net ff gechecked op Strava, mijn snelheid ligt daar ook tegen de 40 (paar keer een piek tegen de 50, maar da's denk ik een GPS fail), verder pas ik ook wel aardig in je profiel wat betreft "talent" en de bi-anual crash...

Bedoel je het eerste stuk na het klimmetje? Alleen na de haakse bocht meen ik me een klein bultje te herinneren waar je een heel klein beetje de lucht in kan. Of juist het laatste stuk tussen de bomen? Daar zitten wat rembulten, maar toch geen drop?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

"Erosie maakt mooie trails" zei een Amerikaanse vriend van mij ooit ;)

De natuur heeft zijn eigen agenda, wij zijn slechts voorbijgangers. Precies wat Ironhorse zegt, die aangeharkte paadjes in NL geven een vals gevoel van veiligheid. Mountainbiken is een risicosport. In de hele wereld behalve NL waar "iedereen toch kan fietsen" stap je niet zomaar even op de MTB en gaat een willekeurige route rijden.
Ik ben zelf nu veel met mijn zoontje van 5 aan het rijden, die alles nog moet leren. Kinderen leren snel en zijn soepel. Zij leren met vallen en opstaan. Veel volwassenen die moeten leren Mtb'en (dat is dus iets anders dan "fietsen") zijn veel verkrampter en banger. De juiste tips icm met veeeeeeel oefenen kunnen iemand dan echt goed op weg helpen.

MTB in NL. wat is er te verbeteren:

- Betere voorlichting
- Betere route aanduiding
- Meer focus op clinics etc

en dan nog moet de reddingsbrigade af en toe het bos in, want het BLIJFT een risicosport en een ongeluk zit in een klein hoekje, ook voor de ervaren Mtb'ers.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef:Goede tips (al betwijfel ik of velen, inclusief ik, daadwerkelijk een foliedeken mee gaan nemen). Maar het is me serieus nog nooit opgevallen dat er in de zigzag-afdaling een drop zit.
Net ff gechecked op Strava, mijn snelheid ligt daar ook tegen de 40 (paar keer een piek tegen de 50, maar da's denk ik een GPS fail), verder pas ik ook wel aardig in je profiel wat betreft "talent" en de bi-anual crash...

Bedoel je het eerste stuk na het klimmetje? Alleen na de haakse bocht meen ik me een klein bultje te herinneren waar je een heel klein beetje de lucht in kan. Of juist het laatste stuk tussen de bomen? Daar zitten wat rembulten, maar toch geen drop?
Drop zit bijna beneden, vlak voor de "kom"bocht naar rechts, hij was gister echt behoorlijk weggespoeld en wat meer exposed dan normaal.

Oja, zo'n rescue blanket weegt een paar gram en past in de achterzak ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie