Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 580
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

chrisscross schreef:Dat snap ik. Zondag met een maat van me gereden. We reden het hele rondje samen en mijne pakte hem dus niet. Dan moet het bijna aan de telefoon liggen lijkt me.
De GPS in telefoons is in het algemeen gewoon uiterst matig. Wil je een beetje accuraat meten schaf dan een fietscomputer of horloge met gps aan.
v_schultinge

Ik let altijd maar op het rondje ‘MTB Schoorl compleet tot in kuil’. Dat segment pakt mijn GPS vrijwel altijd. Het segment ‘MTB route Schoorl officiële start’ begint bij mij vaak al te lopen als ik nog even lekker sta te rekken en strekken.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

38x10 schreef:Strava vergelijkt de door jou opgenomen GPS coördinaten met de coördinaten van bekende segmenten. Wanneer jouw route "voldoende" overeenkomt met een segment (bijvoorbeeld 95% van de coördinaten komen overeen), gaan denkt strava dat je dit segment gereden hebt.

In jouw data kunnen echter fouten zitten. Dat kan door de sensor zelf komen (geen enkele sensor is foutloos, er is altijd sprake van een bepaalde mate van willekeurige ruis), maar ook door externe ruisbronnen, zoals veel bewolking of een hoge mate van zonnevlammen. Als er teveel fouten in je gps data zitten heeft je ritje onvoldoende overkomst met een segment (voldoet niet aan de vooraf door strava opgestelde regels), en dan wordt dit segment dus niet meegeteld.

Segmenten worden bovendien door gebruikers aangemaakt. Als dit toevallig op basis van erg "ruizige" data is gebeurd, dan zal dit segment in meer gevallen niet herkend worden.

Het segment "MTB Schoorl, officiële start" (zeg maar HET segment), werd bij mij regelmatig niet herkend toen ik mijn oude GPS als logger gebruikte (toch irritant als je denkt net een PR gereden te hebben). Nu ik een Garmin gebruik gebeurt dat eigenlijk bijna nooit meer.

THNX 38x10 :-q :-q goeie uitleg en meteen helder voor mij. Ik gebruik namleijk me telefoon altijd heb geen GPS fietscomputer maar daar zal bij mij dus zeker een stukje ruis zitten waardoor niet altijd alle segmenten gepakt worden.
Helaas moet ik dan toch maar investeren in een GPS fietscomputer hahaha
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

38x10 schreef:Strava vergelijkt de door jou opgenomen GPS coördinaten met de coördinaten van bekende segmenten. Wanneer jouw route "voldoende" overeenkomt met een segment (bijvoorbeeld 95% van de coördinaten komen overeen), gaan denkt strava dat je dit segment gereden hebt.

In jouw data kunnen echter fouten zitten. Dat kan door de sensor zelf komen (geen enkele sensor is foutloos, er is altijd sprake van een bepaalde mate van willekeurige ruis), maar ook door externe ruisbronnen, zoals veel bewolking of een hoge mate van zonnevlammen. Als er teveel fouten in je gps data zitten heeft je ritje onvoldoende overkomst met een segment (voldoet niet aan de vooraf door strava opgestelde regels), en dan wordt dit segment dus niet meegeteld.

Segmenten worden bovendien door gebruikers aangemaakt. Als dit toevallig op basis van erg "ruizige" data is gebeurd, dan zal dit segment in meer gevallen niet herkend worden.

Het segment "MTB Schoorl, officiële start" (zeg maar HET segment), werd bij mij regelmatig niet herkend toen ik mijn oude GPS als logger gebruikte (toch irritant als je denkt net een PR gereden te hebben). Nu ik een Garmin gebruik gebeurt dat eigenlijk bijna nooit meer.

THNX 38x10 :-q :-q goeie uitleg en meteen helder voor mij. Ik gebruik namleijk me telefoon altijd heb geen GPS fietscomputer maar daar zal bij mij dus zeker een stukje ruis zitten waardoor niet altijd alle segmenten gepakt worden.
Helaas moet ik dan toch maar investeren in een GPS fietscomputer hahaha
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als het alleen voor loggen is heb ik nog een mooie Garmin Edge 25 voor je
yougo1983
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 28 december 2009, 12:20

De IGS60 heb je voor dezelfde prijs maar dan met alle functies erop die de edge 810 ook heeft. Moet je alleen even geduld mee hebben.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

v_schultinge schreef:Ik let altijd maar op het rondje ‘MTB Schoorl compleet tot in kuil’. Dat segment pakt mijn GPS vrijwel altijd. Het segment ‘MTB route Schoorl officiële start’ begint bij mij vaak al te lopen als ik nog even lekker sta te rekken en strekken.
Die staat er bij mij dan weer nooit tussen (terwijl ik bijna altijd door de kuil rij). Blijkbaar verstopt strava die bij mij onder de verborgen segmenten. Geen idee op basis waarvan.

Omdat ik liever niet koud aan de wortelklim begin start ik bijna altijd bij de blijdesteinseweg, dan heb je dat probleem van te vroeg starten met opnemen ook niet. Overigens wordt interessant genoeg "Officiele start" zowel geregistreerd als je via de kuil of als je via het halfordspaadje fietst
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Segment compleet tot in de Kuil heb ik jaren geleden aangemaakt.
Was getracked op mijn Garmin 800.

Ik heb het segment aangemaakt omdat ik vaak stil sta bij de Kuil om een happie te eten.
Bij het officiele segment wordt mijn tijd dan doorgeteld terwijl bij mijn segment de tijd stopt in de Kuil.

Van de week nog een lage 34 gereden door Ramon Sinkeldam zag ik.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ha! Net ff gechecked, staat bij mij inderdaad bij de verborgen segmenten. Telt dit ook als "rondje Schoorl"? In dat geval gaan er meteen gratis 10 seconden van mijn PR af! :-P

(Vanaf welke rondetijd word je een beetje serieus genomen eigenlijk?)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
v_schultinge

Je wordt serieus genomen als je jezelf niet zo serieus neemt :D

Rondetijden zijn toch eigenlijk helemaal niet belangrijk. Als ik gas geef rijd ik in 37 minuten rond. Maar heel vaak rijd ik boven de 40 minuten omdat ik gewoon lekker wil fietsen. Er zijn heel veel mensen die harder kunnen rijden en sommige mensen rijden langzamer.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nou, dat zit wel goed dan. 37 minuten red ik niet (zelfs niet als ik het rondje "slechts" tot de kuil laat lopen :wink: ). Bij mij blijft de teller net iets onder de 39 steken. Moet wel toegegeven dat onder de 40 rijden lange tijd een dingetje voor me is geweest.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dan mag ik nog wel even doortrainen haha. Zo snel ben ik nog lang niet, sleutel laatste tijd meer aan mijn fietsen dan dat ik er mee fiets :)

Maar tegen de 40 aan lijkt me een mooi streven over paar weken/maanden
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ach, dan rij die 40er, dan moet je natuurlijk naar een 39er etc etc. Ik zit nu met 4x per maand fietsen structureel in de 37-38ers. Ik rij altijd op zondag en dat is dan wel weer een handicap met mede MTBers die je netjes in moet halen. Wellicht binnenkort een 36er met de weersvoorspelling van nu en dan vind ik het wel mooi geweest. Meer gaat er niet uitkomen als ik niet meer ga fietsen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Schoorl lijkt een snel rondje maar toch vind ik het nog steeds lastig om boven de 20gem te rijden (dus onder de 40).
Op De Heuvelrug is 21gem geen probleem maar op Schoorl lukt dat toch niet.

Wellicht ben ik te langzaam op de racestukken als de schapenhekken.
En uiteraard ook op de Nok :P
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Geldt voor mij ook. Ik rij Amerongen gem. 1-1.5 km/uur harder dan Schoorl.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie