Schoorl inside out!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.

Moderator: shiverer

Plaats reactie
Ironhorse Erik
All rounder
All rounder
Locatie: 2019 Sworks Stumpjumper ST 29" - 2017 Sworks Enduro 29" - 2018 Sworks Epic

wo 17 januari 2018, 22:12

Ik wil wel graag even nuanceren over gebouwde jumps, er is niets bijgekomen.....zal het even toelichten.

De afgelopen 23 jaar is de route van Schoorl ongeveer 25 hoogtemeters verloren (per rondje).
Dat komt door enorme erosie tgv intensief (en ondeskundig) gebruik van de route. Die erosie vindt vooral plaats op "uitstekende" bodem. Veelal zie je nu wortels daar waar je "vroeger" even leuk kon springen. Dat kon dus nog steeds maar met wat minder resultaat, tenzij je wist waar ze lagen en er op kon anticiperen. Omdat we nu wat wat tijd hadden voor onderhoud tijdens het kerstverlof vallen ze blijkbaar mannen op die normaal met de ogen dicht reden (no offense). :winkie:

Zo ook de drop bij easy/diff. 99% van de rijders kent dat ding niet, en van die 1% die over blijft durft 99% hem niet :winkie:

De midden drop in de 90graden bocht in de zigzag daar sprong je vroeger bijna 10 meter ver. Toen had je de buitenbocht zoals die er nu ligt ook niet. Verderop als je goed kijkt ligt een prachtige kombocht. Die is er ook niet meer. Dankzij de Strava brigade.

Onderaan Easy Diff, het stammen sprongetje, die was vroeger (in 1996) nog een stam hoger dan nu. Er heeft ook een landingsramp gelegen. Alleen diegenen die in die twee kombochten snelheid mee konden nemen de bocht uit, kwamen hier overheen zonder over je stuur te gaan. We hebben 1 stam terug gelegd (die lag al 10 jaar naast de schans).

De stepup na de Kneet heeft er ook altijd gezeten en werd ook veel gereden. Helaas is ook hier dat erosie verhaal van toepassing. De wortels zijn weer toegedekt. Ik heb er een uurtje bij gestaan. 99% neemt hem niet, omdat ze hem niet zien. En zo zie ik ze het liefst. TTF's ben ik niet zo van. NTF's daarintegen :-q :-q :-q

Zo zitten er nog wel wat leuke dingetjes in. Je moet het alleen wel willen en kunnen zien :winkie:

Ga aub niet denken dat er opeens schansen gebouwd worden, of dat je zelfstandig schansen kunt gaan bouwen, dat kan namelijk niet, het past niet binnen de gebruiksvergunning en afspraken die er zijn met SBB, en zal averechts werken voor de in de afgelopen jaren door MTB Noord West opgebouwde credits bij SBB, de gemeente en de Provincie.
chrisscross
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 18 januari 2018, 08:42

Duidelijk verhaal en goede toelichting. Die step-up na de Kneet daar knal ik blijkbaar altijd met mijn ogen dicht langs. Of komt het door de tranen in mn ogen van de snelheid die ik daar heb. Volgende keer ff goed opletten dus.
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 18 januari 2018, 11:11

+1
Probeer eens alle wortels te raken die je ziet ipv er uit alle macht omheen te rijden. Gewoon als oefening en om het wat moeilijker te maken. In de klim naar de Nok zitten ook mooie wortels om even mee te pakken. Ben je even uit je comfort zone, word je alleen maar beter van. In plaats van suf omhoog stoempen. Dan maar een keer geen PR.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Ironhorse Erik
All rounder
All rounder
Locatie: 2019 Sworks Stumpjumper ST 29" - 2017 Sworks Enduro 29" - 2018 Sworks Epic

do 18 januari 2018, 11:19

Borg Cube, de wortels zijn weer toegedekt. Maar juist over dat bultje dat er nu ligt, kun je nu mooi en ver vliegen.
Vroegah was dat bultje nog ca 30cm hoger denk ik, net als het pad ernaast waar nu dus 99% van de rijders voor kiest.
chrisscross
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 18 januari 2018, 16:49

Iemand al wat bomen gekopt op Schoorl na de storm van vanmiddag?
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 18 januari 2018, 18:53

Ironhorse Erik schreef:Ik wil wel graag even nuanceren over gebouwde jumps, er is niets bijgekomen.....zal het even toelichten.

De afgelopen 23 jaar is de route van Schoorl ongeveer 25 hoogtemeters verloren (per rondje).
Dat komt door enorme erosie tgv intensief (en ondeskundig) gebruik van de route. Die erosie vindt vooral plaats op "uitstekende" bodem. Veelal zie je nu wortels daar waar je "vroeger" even leuk kon springen. Dat kon dus nog steeds maar met wat minder resultaat, tenzij je wist waar ze lagen en er op kon anticiperen. Omdat we nu wat wat tijd hadden voor onderhoud tijdens het kerstverlof vallen ze blijkbaar mannen op die normaal met de ogen dicht reden (no offense). :winkie:

Zo ook de drop bij easy/diff. 99% van de rijders kent dat ding niet, en van die 1% die over blijft durft 99% hem niet :winkie:

De midden drop in de 90graden bocht in de zigzag daar sprong je vroeger bijna 10 meter ver. Toen had je de buitenbocht zoals die er nu ligt ook niet. Verderop als je goed kijkt ligt een prachtige kombocht. Die is er ook niet meer. Dankzij de Strava brigade.

Onderaan Easy Diff, het stammen sprongetje, die was vroeger (in 1996) nog een stam hoger dan nu. Er heeft ook een landingsramp gelegen. Alleen diegenen die in die twee kombochten snelheid mee konden nemen de bocht uit, kwamen hier overheen zonder over je stuur te gaan. We hebben 1 stam terug gelegd (die lag al 10 jaar naast de schans).

De stepup na de Kneet heeft er ook altijd gezeten en werd ook veel gereden. Helaas is ook hier dat erosie verhaal van toepassing. De wortels zijn weer toegedekt. Ik heb er een uurtje bij gestaan. 99% neemt hem niet, omdat ze hem niet zien. En zo zie ik ze het liefst. TTF's ben ik niet zo van. NTF's daarintegen :-q :-q :-q

Zo zitten er nog wel wat leuke dingetjes in. Je moet het alleen wel willen en kunnen zien :winkie:

Ga aub niet denken dat er opeens schansen gebouwd worden, of dat je zelfstandig schansen kunt gaan bouwen, dat kan namelijk niet, het past niet binnen de gebruiksvergunning en afspraken die er zijn met SBB, en zal averechts werken voor de in de afgelopen jaren door MTB Noord West opgebouwde credits bij SBB, de gemeente en de Provincie.
Die kombocht is niet alleen verdwenen vanwege de STRAVA brigade maar ook omdat rechtdoor een natuurlijk tafeltje was, deze is inmiddels ook al zo goed als weg geërodeerd.
Step up moet je wel echt WARP SPEED op af rijden om hem over het bultje te springen, meestal pak ik dan ook de rechter kant waar je door de natuurlijke knik in het landschap ook kan springen zonder step up.
Laatst gewijzigd door funride op do 18 januari 2018, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 18 januari 2018, 18:59

Gaan wij die toch even fixen met een groepje? Mijn bochtje (voor de bokkenweide) lag er nog verbazend strak in nadat ik 'm hersteld had in de regen. (2 uur werk mensen) Al zijn er al weer pippo's die op de rand de boel naar de klote rijden want oew een plasje onderin. :evil:
Het kopen van een mountainbike maakt je nog geen mountainbiker. Het maakt je eigenaar van een mountainbike.
donateur & trail crew MTB-Noordwest
Trailforks | Strava | Heatmap | Instagram
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 18 januari 2018, 19:00

Tijgerhaai schreef:Gaan wij die toch even fixen met een groepje? Mijn bochtje (voor de bokkenweide) lag er nog verbazend strak in nadat ik 'm hersteld had in de regen. (2 uur werk mensen) Al zijn er al weer pippo's die op de rand de boel naar de klote rijden want oew een plasje onderin. :evil:
Dat is toch ook de bedoeling van een kombocht :~
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 18 januari 2018, 19:04

Hoog in de bocht prima. Niet er over heen op de berm. (bocht ligt lager dan het bos er om heen)
Het kopen van een mountainbike maakt je nog geen mountainbiker. Het maakt je eigenaar van een mountainbike.
donateur & trail crew MTB-Noordwest
Trailforks | Strava | Heatmap | Instagram
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

do 18 januari 2018, 20:01

Worteldrop bij de kneet is dat de drop voor de d'r. van Steinweg waar je het bos uit komt?

Die neem ik altijd alleen waait het soms zo hard dat je half stilvalt voor de drop zelf :p
Ironhorse Erik
All rounder
All rounder

do 18 januari 2018, 22:42

funride schreef: Step up moet je wel echt WARP SPEED op af rijden om hem over het bultje te springen, meestal pak ik dan ook de rechter kant waar je door de natuurlijke knik in het landschap ook kan springen zonder step up.
Klopt. Maar als je over het topje heen komt vlieg je zo nog wel een stukje verder.

https://www.youtube.com/embed/Iqc9GPX935E
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 19 januari 2018, 01:47

Oke, volgens het filmpje is die stepup toch iets anders dan waar ik het over had.
Eigenlijk geen idee waar die stepup ligt.
En ik heb toch al bijna 200 rondjes gefietst de laatste jaren :P
chrisscross
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 19 januari 2018, 11:32

Anders ff een plattegrondje maken waar alles ligt? Het grote publiek komt toch niet hier op het forum.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 19 januari 2018, 19:40

Ik ben meer bekend met Strava segmenten en straatnamen dan de ouderwetse namen van plekken.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 21 januari 2018, 09:12

Is de route goed te fietsen na de storm? We gaan er zo heen...
rammen met die bak
Plaats reactie