Toeristisch netwerk voor ATB’s in de Meierij

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

LAARBEEK – Tussen Den Bosch, Veghel en Laarbeek wordt eind dit jaar een toeristisch netwerk van pakweg 250 kilometer aan mountainbikeroutes aangelegd.
Zes fietsclubs uit de regio zijn druk doende met het uitzetten van de routes. De VVV De Meierij maakt als coördinator afspraken met grondeigenaren en zorgt voor de financiën. De aanleg kost naar schatting zestigduizend euro.
Drie van de zes toeristische mountainbikeroutes lopen grotendeels over het grondgebied van de gemeente Sint-Michielsgestel. Andere routes doen de gemeenten Schijndel, Sint-Oedenrode, Veghel, Laarbeek, Den Bosch en Boxtel aan. Vanuit Liempde komt er ook aansluiting op een bestaande mountainbikeroute in Best.
it ain't what you do it's the way that you do it
DutchBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 8 januari 2006, 20:38
Mijn mountainbike: Merida Matt WCS Lite

Dat is echt LEET!
Eat dirt, biznatch!
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

Als dit inderdaad doorgaat is dit een zeer goede zaak, hoe meer mtb routes des te beter, Doordat de (lokale) VVV de organanisatie opzich neemt is de kans van slagen aanzienlijk groter, vraag mij alleen af waar de VVV die 60.000 euries vandaan gaat halen ?
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
BeABonky
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: za 7 januari 2006, 09:43
Mijn mountainbike: Stevens Juke
Contacteer:

Mooi zo, woon in de buurt dus kunnen we weer meer kilometers maken. :D
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

PT schreef in een ander topic dit:
PT schreef:
Brabants Dagblad van 23 maart 2006 schreef:Toeristisch netwerk voor mountainbikes in Brabant
door Marcel Linssen

Donderdag 23 maart 2006 - Den Bosch - Tussen Den Bosch, Veghel en Laarbeek wordt eind dit jaar een toeristisch netwerk van pakweg 250 kilometer aan mountainbikeroutes aangelegd. Zes fietsclubs uit de regio zijn druk doende met het uitzetten van de routes. De VVV De Meierij maakt als coördinator afspraken met grondeigenaren en zorgt voor de financiën. De aanleg kost naar schatting 60.000 euro.
Drie van de zes toeristische mountainbikeroutes lopen grotendeels over het grondgebied van de gemeente Sint-Michielsgestel. Andere routes doen de gemeenten Schijndel, Sint-Oedenrode, Veghel, Laarbeek, Den Bosch en Boxtel aan. Vanuit Liempde komt er ook aansluiting op een bestaande mountainbikeroute in Best.
De Berlicumse mountainbikeclub The Whoopers heeft als enige vereniging al jaren een mountainbikeroute in het gebied Engelenstede bij Berlicum. „Die is 4,5 kilometer lang en die hebben we in 2000 aangelegd. Het is er elke zaterdag behoorlijk druk“, vertelt woordvoerder R. van Doorn van The Whoopers. „Toen we nóg een route wilden aanleggen, kwamen we in contact met de VVV, die daar ook wel brood in zag“, herinnert Van Doorn zich.
„Er is een groeiend aantal mensen dat graag wil mountainbiken en dat - alleen of in groepen - dit soort routes rijdt“, vertelt J. van Summeren, projectleider van de VVV De Meierij. Ze wijst onder meer op de populariteit van routes door de Loonse en Drunense Duinen. „Het gaat er vaak om of een route aantrekkelijk genoeg is om hier te komen fietsen“, stelt ze. „Dat is ook een van de redenen dat de fietsclubs de routes uitzetten. Die kennen echt elke boom en struik in hun gebied.“
Van Summeren legt onder meer contact met grondeigenaren over wier gebied een route zou moeten lopen. „Er zijn mensen die beslist geen mountainbikers op hun terrein willen. Dan zoek je samen een alternatief. En soms zeggen ze nee vanuit het idee dat mountainbikers vanalles kapot zouden maken. Maar dat klopt niet. Die willen ook gewoon van de natuur genieten.“
Van Summeren verwacht dat de paaltjes voor de routes eind dit jaar, begin volgend jaar kunnen worden aangelegd. Dan verschijnen op geijkte punten in het gebied ook informatiepanelen van de VVV met een overzichtskaart van alle routes. „En verder zullen we waarschijnlijk folders en internet gebruiken“, vertelt Van Summeren. Over het aantal gebruikers van de verschillende routes is op voorhand niets te zeggen.

Mountainbikeroutes

VVV de Meierij coördineert de aanleg van zes fietsroutes voor mountainbikes in de regio.
Deze bestrijken de gemeenten Den Bosch, Sint-Michielsgestel, Boxtel, Schijndel, Veghel, Sint- Oedenrode en Laarbeek.
De gemeente Vught is de grote afwezige omdat het ministerie van Defensie geen medewerking wilde verlenen aan een route over haar terreinen.
Deelnemende fietsclubs zijn TC Dommeldal, ’t Groene Woud, Mon Plasier, Vlug Terug, The Whoopers en De Meierij.
Op plekken waar dat mogelijk is worden aansluitingen gemaakt op al bestaande routes, onder meer in Best.
De mountainbikeroutes moeten begin volgend jaar helemaal zijn aangelegd. Dan worden ook informatiepanelen geplaatst.
http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article194891.ece
<3
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ik hoop alleen wel dat de routes uitdagender zijn dan die van Hattem en Heerde (gelderland), die ook vanuit een toeristisch oogpunt zijn uitgezet, maar geenzins uitdagend zijn.
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

'toeristisch oogpunt' klinkt in Nederland voor mij al snel verdacht - een beetje als 'tam en bejaardenproof'. Niet direct wat je hoopt in dit geval.

Ik houd me maar vast aan het feit dat in Duitsland bikeparken ook vanuit 'toeristisch oogpunt' zijn gestart.
The freedom to ride where you want, when you want.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Er wordt iig wel samen gewerkt met fiets verenigingen, misschien dat die voor de uitdaging kunnen zorgen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

mmm toch blij dat ik in gestel woon :D mooie omgeving iig :D


kan niet wachten
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

CrazyCarrot schreef:Er wordt iig wel samen gewerkt met fiets verenigingen, misschien dat die voor de uitdaging kunnen zorgen.
Niet als die fietsverenigingen wielrenclubs (tc) zijn.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
G.Biesterbosch
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 juni 2004, 22:01
Mijn mountainbike: Cube Reaction K4

gisteren nog daar door de bossen gereden met de auto, van beek en donk naar laarbeek en schijndel en dacht: wow jammer dat ik mijn fiets niet mee had. Vond het een pracht natuur.

Hopelijk maken ze er iets moois van. Dan wil ik nog wel een keer afbuigen naar het zuiden.
Lekker wonen op de veluwe met vrouwtje en kat.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Zou mooi zijn als het zou lukken! De natuur hier is prachtig en er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om goede, uitdagende routes uit te zetten.

Ik fiets bijna wekelijks hier in de buurt en het gaat me nooit vervelen.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Ik vind het een goed plan, past mooi in het idee dat Brabant een beetje de recreatie provindie aan't worden is. Maar,wat eerder al gezegd is, het wordt natuurlijk een compromis; meer toerpaden dan uitdagende daredevil tracks.
Bos is er genoeg, nu maar hopen dat ze de juiste plekken weten te vinden
!! 26inch en dikke banden !!
MWF

Stel je van die uitdagende routes maar niet te veel voor.
Natuurlijk is het toeristisch aspect het belangrijkst.
Dat geldt ook voor de toertochten.
Die heten niet voor niets tOErtochten en geen tOUrtochten.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Zoals ik het lees komen er een aantal mountainbikeroutes die gezamelijk gepromoot worden. Beetje naar voorbeeld van de routes rond Valkenburg. De omgeving hier is zeer geschikt voor een aantal uitdagende routes. Als je er maar werk van maakt!

Doel is om de mountainbikers op vaste routes te laten fietsen. Men snapt natuurlijk wel dat zoiets alleen maar lukt als de routes de moeite waard zijn en voldoende uitdaging hebben.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Plaats reactie