Route Zoetermeer

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Zoetermeer is op veel plaatsen te steil voor granulaat, je remt/rijdt het zo weg! Als je hier echt een 4-seizoenenbaan van wilt maken, zul je naar de integrale route moeten kijken, niet alleen naar de ondergrond.
Hier staat niets.
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

markpatat schreef:Zoetermeer is op veel plaatsen te steil voor granulaat, je remt/rijdt het zo weg! Als je hier echt een 4-seizoenenbaan van wilt maken, zul je naar de integrale route moeten kijken, niet alleen naar de ondergrond.
Inderdaad, voor de steile stukken zijn er speciale matten. Er zijn ook tegels met een open structuur, die vast komen te liggen in de ondergrond. De schelpenpaden op de andere berg zijn ook altijd goed gebleven, en daar is in het verleden toch ook veel gefietst
Er zijn altijd oplossingen :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik zou zeggen: stel het voor bij de gemeente :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

MacReal schreef:Ik zou zeggen: stel het voor bij de gemeente :-q
Een teleurstellend antwoord, maar prachtig voorbeeld van wat je zelf al aangaf :-q

“Als iedereen denkt dat een ander het wel kan doen, dan gebeurt er... Heel goed, niks.
Dat is wat er nu een beetje speelt in Zoetermeer.”

Dit is dus de ikke mentaliteit die er heerst, iedereen is druk met zichzelf en laat een ander het maar doen. Van enige ruggengraat is hier in ieder geval geen sprake.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hier ook niet, maar ik vind het dan ook prima om te accepteren dat ik in de winter elders "moet" rijden ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo’n vreemd antwoord geeft mac toch niet? Ik bedoel, de gemeente ís toch de aangewezen instantie om afspraken mee te maken? Zij is toch terreinbeheerder?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Verder is hij juist ook iemand die veel energie steekt om anderen van de sport te laten genieten, al is dat dan niet met een schep. Beetje credits verdient ie wel!
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

rubbâhnoppûh schreef: Je gaat er nu allemaal dingen erbij halen die ik niet gezegd heb.
Maar aangezien je 20 jaar ervaring hebt in het aanleggen van mtb routes, zouden wij hier op dit forum graag willen weten hoe wij Zoetermeer voor de toekomst kunnen verbeteren voor onszelf en voor de jeugd.
Hoe zorg je ervoor dat een ondergrond meer vocht kan afvoeren, meer mtb-verkeer kan hebben, stabiel blijft op hellingen, stabiel blijft op zachte en natte ondergrond?
Zoetermeer moet het hele jaar door bereden kunnen worden en veel beter bestand worden gemaakt tegen het Nederlandse klimaat. Ik heb namelijk het idee dat af en toe rust geen oplossing biedt tegen de erosie.
Dat wil ik best wel doen maar dat verhaal begint niet met allemaal spannende trailbuilding technieken. Maar over hele saaie dingen.

Alles staat of valt met dat er een soort van organisatie is. Een club, een stichting, een onderhoudsgroep, of wat dan ook. Als die er niet is, vergeet het dan maar want dan blijft het aanprutsen. Dat is wat er (denk ik) in Zoetermeer aan de hand is. Zonder zo'n organisatie is er ook geen serieuze en constante gesprekspartner voor de beheerder. Dat vinden beheerders heel vervelend, en ze gaan zeker geen "zaken doen" met los-vaste individuen.

Die beheerder zal je altijd mee moeten hebben, natuurlijk voor de toestemming dat je wat in hun gebied gaat doen, maar ook voor de levering van materiaal (granulaat). En ook voor een stuk initiële aanleg, en groot onderhoud (zal je denk ik zo elke 5 jaar hebben). Want dat kan je alleen met groot materieel, en zal moeten worden uitbesteed aan een aannemer. Kan je op dit soort banen nooit zelf doen, nieuw-aanleg en reconstructie van een pad smeer je zo 1m3 granulaat per 15m parcours weg. Dat ga je nooit met simpele middelen aanvoeren en verwerken op de doorgaans steile hellingen.

De onderhoudsgroep (of hoe je het ook wil noemen of organiseren) kan dan wel "klein" onderhoud doen, hier en daar wat knelpunten oplossen, en naar een beheerder prioriteiten geven van waar met wat grotere middelen een keer wat moet gebeuren. Die beheerder de juiste kant op sturen is heel belangrijk, want de meesten hebben geen benul van mountainbiken. Je wil niet weten hoe vaak er nog wordt gedacht dat mountainbiken "een beetje door de modder crossen" is.

Dus binnen zo groep is het net zo belangrijk (of misschien wel belangrijker) dat je niet alleen scheppers hebt "die wel eens een middagje willen komen helpen" maar juist ook de mensen die zaken organiseren en afstemmen met de beheerders. Wat vaak taaie en saaie kost is...

Pas daarna komen de praktische trailbuilding zaken. Elke onderhoudsgroep moet vooral zelf op hun route proefondervindelijk ondervinden wat wel en wat niet werkt. Dat verschil van locatie tot locatie, en van ondergrond tot ondergrond. Iets wat op de UHR werkt hoeft zeker niet te werken in de Randstad en vice versa. Wat in Vlaardingen werkt hoeft niet in Zoetermeer te werken etc etc.

Als ik toch door mijn oogharen kijk naar Zoetermeer:

- zorgt uiteraard voor een goede, dikke granulaatlaag die goed wordt onderhouden
- Bij voorkeur een grove onderlaag (sterker) in 0-32 gradering, afgedekt met een laagje 0-16
- zorg dat het pad altijd wat hoger ligt dan de omgeving, dus maak bij voorkeur niet eerst een cunet (dat doen de meeste aannemers) maar probeer gelijk een beetje de hoogte in te gaan
- vermijd de laagste plekken in het terrein waar water verzamelt (bijvoorbeeld helemaal onderaan de helling). Dat zie je goed bij het stukje route onderlangs het kleine bultje voor Ayers Rock
- verwijder afgevallen bladeren in de herfst voordat het prut wordt (daardoor drogen de paden er onder nog heel slecht)
- plekken waar langere tijd plassen blijven staan zo snel mogelijk aanpassen (afvoermogelijkheid maken of anders ophogen/opvullen granulaat)
- probeer langere rechte stukken op de helling te voorkomen , afstromend water zorgt daar al snel voor erosie. Lange rechte stukken op een (steile) afdaling ook bij voorkeur vermijden ivm sterke erosie door remmen. Kijk naar mogelijkheden om door aanpassingen in het parcours "harde" rempunten te voorkomen (heeft Zoetermeer er ook wel een aantal van, steil naar beneden, onder vol in de ankers, haaks de hoek om, en weer omhoog.

En last but not least langzaamaan wat bewustwording m.b.t. trailrespect bij te brengen :kiss:
Downhill is geen grapje
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Kapitein Iglo schreef:Zo’n vreemd antwoord geeft mac toch niet? Ik bedoel, de gemeente ís toch de aangewezen instantie om afspraken mee te maken? Zij is toch terreinbeheerder?
Niet vreemd, maar teleurstellend. Zoiets van Hey: ga jij lekker tegen de bureaucratische gemeente lullen, dan hoef ik het niet te doen.
Wat kan ik met zon antwoord?, niet veel toch?
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

punk86 schreef:Verder is hij juist ook iemand die veel energie steekt om anderen van de sport te laten genieten, al is dat dan niet met een schep. Beetje credits verdient ie wel!
Juist met die schep verdien je de credits :-q
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

B100 schreef:
rubbâhnoppûh schreef: Je gaat er nu allemaal dingen erbij halen die ik niet gezegd heb.
Maar aangezien je 20 jaar ervaring hebt in het aanleggen van mtb routes, zouden wij hier op dit forum graag willen weten hoe wij Zoetermeer voor de toekomst kunnen verbeteren voor onszelf en voor de jeugd.
Hoe zorg je ervoor dat een ondergrond meer vocht kan afvoeren, meer mtb-verkeer kan hebben, stabiel blijft op hellingen, stabiel blijft op zachte en natte ondergrond?
Zoetermeer moet het hele jaar door bereden kunnen worden en veel beter bestand worden gemaakt tegen het Nederlandse klimaat. Ik heb namelijk het idee dat af en toe rust geen oplossing biedt tegen de erosie.
Dat wil ik best wel doen maar dat verhaal begint niet met allemaal spannende trailbuilding technieken. Maar over hele saaie dingen.

Alles staat of valt met dat er een soort van organisatie is. Een club, een stichting, een onderhoudsgroep, of wat dan ook. Als die er niet is, vergeet het dan maar want dan blijft het aanprutsen. Dat is wat er (denk ik) in Zoetermeer aan de hand is. Zonder zo'n organisatie is er ook geen serieuze en constante gesprekspartner voor de beheerder. Dat vinden beheerders heel vervelend, en ze gaan zeker geen "zaken doen" met los-vaste individuen.

Die beheerder zal je altijd mee moeten hebben, natuurlijk voor de toestemming dat je wat in hun gebied gaat doen, maar ook voor de levering van materiaal (granulaat). En ook voor een stuk initiële aanleg, en groot onderhoud (zal je denk ik zo elke 5 jaar hebben). Want dat kan je alleen met groot materieel, en zal moeten worden uitbesteed aan een aannemer. Kan je op dit soort banen nooit zelf doen, nieuw-aanleg en reconstructie van een pad smeer je zo 1m3 granulaat per 15m parcours weg. Dat ga je nooit met simpele middelen aanvoeren en verwerken op de doorgaans steile hellingen.

De onderhoudsgroep (of hoe je het ook wil noemen of organiseren) kan dan wel "klein" onderhoud doen, hier en daar wat knelpunten oplossen, en naar een beheerder prioriteiten geven van waar met wat grotere middelen een keer wat moet gebeuren. Die beheerder de juiste kant op sturen is heel belangrijk, want de meesten hebben geen benul van mountainbiken. Je wil niet weten hoe vaak er nog wordt gedacht dat mountainbiken "een beetje door de modder crossen" is.

Dus binnen zo groep is het net zo belangrijk (of misschien wel belangrijker) dat je niet alleen scheppers hebt "die wel eens een middagje willen komen helpen" maar juist ook de mensen die zaken organiseren en afstemmen met de beheerders. Wat vaak taaie en saaie kost is...

Pas daarna komen de praktische trailbuilding zaken. Elke onderhoudsgroep moet vooral zelf op hun route proefondervindelijk ondervinden wat wel en wat niet werkt. Dat verschil van locatie tot locatie, en van ondergrond tot ondergrond. Iets wat op de UHR werkt hoeft zeker niet te werken in de Randstad en vice versa. Wat in Vlaardingen werkt hoeft niet in Zoetermeer te werken etc etc.

Als ik toch door mijn oogharen kijk naar Zoetermeer:

- zorgt uiteraard voor een goede, dikke granulaatlaag die goed wordt onderhouden
- Bij voorkeur een grove onderlaag (sterker) in 0-32 gradering, afgedekt met een laagje 0-16
- zorg dat het pad altijd wat hoger ligt dan de omgeving, dus maak bij voorkeur niet eerst een cunet (dat doen de meeste aannemers) maar probeer gelijk een beetje de hoogte in te gaan
- vermijd de laagste plekken in het terrein waar water verzamelt (bijvoorbeeld helemaal onderaan de helling). Dat zie je goed bij het stukje route onderlangs het kleine bultje voor Ayers Rock
- verwijder afgevallen bladeren in de herfst voordat het prut wordt (daardoor drogen de paden er onder nog heel slecht)
- plekken waar langere tijd plassen blijven staan zo snel mogelijk aanpassen (afvoermogelijkheid maken of anders ophogen/opvullen granulaat)
- probeer langere rechte stukken op de helling te voorkomen , afstromend water zorgt daar al snel voor erosie. Lange rechte stukken op een (steile) afdaling ook bij voorkeur vermijden ivm sterke erosie door remmen. Kijk naar mogelijkheden om door aanpassingen in het parcours "harde" rempunten te voorkomen (heeft Zoetermeer er ook wel een aantal van, steil naar beneden, onder vol in de ankers, haaks de hoek om, en weer omhoog.

En last but not least langzaamaan wat bewustwording m.b.t. trailrespect bij te brengen :kiss:

Dit verhaal lijkt tenminste ergens op :winkie:
Dus het is gewoon zaak dat er iets op poten gezet gaat worden, een plan met een club mensen die bereid zijn zichzelf in te spannen.
Er zullen gesprekken moeten komen met de gemeente om mee te beginnen. Dat is voor de gewone burger praktisch onhaalbaar en dit zal dan vanuit een groep moeten komen.
Het zou dus waarschijnlijk het meest effectief zijn om een groep vrijwilligers samen te krijgen, die samenwerken met de fietsclub van Zoetermeer. Ik neem aan dat dat de beste connectie is naar de gemeente toe.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

rubbâhnoppûh schreef:
Kapitein Iglo schreef:Zo’n vreemd antwoord geeft mac toch niet? Ik bedoel, de gemeente ís toch de aangewezen instantie om afspraken mee te maken? Zij is toch terreinbeheerder?
Niet vreemd, maar teleurstellend. Zoiets van Hey: ga jij lekker tegen de bureaucratische gemeente lullen, dan hoef ik het niet te doen.
Wat kan ik met zon antwoord?, niet veel toch?
Ho ff, JIJ wil het hele jaar die baan op. Dat hoef IK toch niet te regelen voor je?

Ik heb er helemaal geen moeite mee om in de winter elders (of zelfs over de weg) te rijden als de omstandigheden dat dicteren. Jij geeft duidelijk aan dat wel te hebben, dan ligt de bal naar mijn bescheiden mening bij jou.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

rubbâhnoppûh schreef: Wat kan ik met zon antwoord?, niet veel toch?
Dat denk je misschien, maar als die gemeente de aangewezen instantie is om zaken structureel mee op te pakken in plaats van de vaak kansloze eenmansacties die er al teveel zijn geweest op te zetten, kun je er over nadenken om precies dát te gaan doen: met die gemeente praten. En dat hoef je niet op te vatten als jij persoonlijk, maar jij/je als iemand die behoefte heeft aan een groep die die baan gaat aanpakken. Wie je dan als spreekbuis naar voren schuift moet je zelf weten.

Persoonlijk denk ik dat de toon die je aanslaat niet echt uitnodigt om samen met jou de handen ineen te slaan. Maar mogelijk sta ik daar alleen in.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Niet vreemd, maar teleurstellend. Zoiets van Hey: ga jij lekker tegen de bureaucratische gemeente lullen, dan hoef ik het niet te doen.
Wat kan ik met zon antwoord?, niet veel toch?[/quote]
Ho ff, JIJ wil het hele jaar die baan op. Dat hoef IK toch niet te regelen voor je?

Ik heb er helemaal geen moeite mee om in de winter elders (of zelfs over de weg) te rijden als de omstandigheden dat dicteren. Jij geeft duidelijk aan dat wel te hebben, dan ligt de bal naar mijn bescheiden mening bij jou.[/quote]

Hier ga je 2 keer de mist in.
1 ik heb helemaal niet gevraagd of jij dat wil regelen.
2 ik ben niet de enige die het fijn vind om een parcour in de buurt te hebben wat niet wegdrijft na een flinke bui.
En natuurlijk weet jij net zo goed als ik dat het nutteloos is om in je eentje aan te kloppen bij de gemeente. Maar er wel nog even een kansloze opmerking over maakt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Niet? Zo kwam het namelijk wel over.

Ik zou zeggen: zoek iemand die de groep die het hele jaar wil rijden kan vertegenwoordigen. Want nu zijn het inderdaad allemaal individuen.
Ik zie er heel eerlijk gezegd de noodzaak niet voor. Er zijn in de buurt genoeg alternatieven om alsnog te kunnen rijden in de winter.
Noordwijk blijf ik bijvoorbeeld weg in de zomer vanwege het mulle zand. In de winter kom ik er daarintegen graag (overigens niet met de auto, daar heb je vanuit Zoetermeer geen rijbewijs voor nodig).

Maar wie ben ik? Niet iemand met veel credit in ieder geval, aangezien rubbâhnoppûh mij nog nooit met een schep heeft gezien.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie