Route Zoetermeer

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Zoetermeer is momenteel één grote blubberpoel. De hele bovenlaag is verzadigd met vocht en grote delen zijn erg onstabiel. Er is dan ook veel schade gereden aan het parcour,.
Ik vraag me echt af waarom er niet een keertje aandacht aan besteed wordt zoals bij bijv. De uithof.
Sommige delen zijn wel gedaan, maar er zitten nog een hoop slechte stukken tussen.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

rubbâhnoppûh schreef:Zoetermeer is momenteel één grote blubberpoel. De hele bovenlaag is verzadigd met vocht en grote delen zijn erg onstabiel. Er is dan ook veel schade gereden aan het parcour,.
Ik vraag me echt af waarom er niet een keertje aandacht aan besteed wordt zoals bij bijv. De uithof.
Sommige delen zijn wel gedaan, maar er zitten nog een hoop slechte stukken tussen.
Ik vraag me af waarom die mensen die met natte condities het parcours kapot rijden hun ritje niet even kunnen uitstellen tot wanneer het droger is.

En nu ga je verwachten dat anderen dan hun schade gaan opknappen zodat ze weer kunnen een keertje de boel kunnen komen opploegen?

Als het nat is dan is er gewoon niet tegenaan te onderhouden op dit soort klei-ondergrond.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als iedereen denkt dat een ander het wel kan doen, dan gebeurt er... Heel goed, niks.
Dat is wat er nu een beetje speelt in Zoetermeer.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

B100 schreef:
rubbâhnoppûh schreef:Zoetermeer is momenteel één grote blubberpoel. De hele bovenlaag is verzadigd met vocht en grote delen zijn erg onstabiel. Er is dan ook veel schade gereden aan het parcour,.
Ik vraag me echt af waarom er niet een keertje aandacht aan besteed wordt zoals bij bijv. De uithof.
Sommige delen zijn wel gedaan, maar er zitten nog een hoop slechte stukken tussen.
Ik vraag me af waarom die mensen die met natte condities het parcours kapot rijden hun ritje niet even kunnen uitstellen tot wanneer het droger is.

En nu ga je verwachten dat anderen dan hun schade gaan opknappen zodat ze weer kunnen een keertje de boel kunnen komen opploegen?

Als het nat is dan is er gewoon niet tegenaan te onderhouden op dit soort klei-ondergrond.
Dit is wel een hele simpele gedachtengang en ik ben blij dat niet iedereen zo’n mentaliteit heeft.
Dus jij verwacht dat mensen die geen mogelijkheid hebben om ergens anders te rijden, dan maar op de bank blijven zitten totdat het 30 graden is? We leven hier wel in Nederland hè en de lagere en donkere stukken drogen gewoon bijna niet.
Er zitten hele goede stukken in het parcours, waar je prima kunt rijden als het nat is.
Het is vooral voor jongere mtb-ers uit de buurt een goede trainingsplek en met wat gemalen puin is de ondergrond eenvoudig te verharden.
Waarom kan het dan wel bij de Uithof, wat ook kleigrond is? Ik heb daar ook een groot deel aan bijgedragen, samen met vrienden en leden van de club.
Ik denk dat je niet goed beseft hoe belangrijk Zoetermeer is, en vooral voor lokale jeugd zonder rijbewijs.
Laatst gewijzigd door rubbâhnoppûh op za 18 november 2017, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

MacReal schreef:Als iedereen denkt dat een ander het wel kan doen, dan gebeurt er... Heel goed, niks.
Dat is wat er nu een beetje speelt in Zoetermeer.
Als dit de mentaliteit is die er in Zoetermeer heerst, dan is het contrast met de Uithof enorm.
Terwijl de Uithof nog maar net bestaat en er op Zoetermeer kampioenschappen worden / werden gereden. Het is een hotspot in de randstad en de druk neemt alleen maar toe.
Het verbaast mij dan ook dat met het omleggen van het parcours, maar de helft van de ondergrond is aangepakt.
Ik zou graag mezelf in het zweet willen werken om de baan wat watervaster te krijgen, zodat er het hele jaar gereden kan worden.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

[quote="rubbâhnoppûh
Dit is wel een hele simpele gedachtengang en ik ben blij dat niet iedereen zo’n mentaliteit heeft.
Dus jij verwacht dat mensen die geen mogelijkheid hebben om ergens anders te rijden, dan maar op de bank blijven zitten totdat het 30 graden is? We leven hier wel in Nederland hè en de lagere en donkere stukken drogen gewoon bijna niet.
Er zitten hele goede stukken in het parcours, waar je prima kunt rijden als het nat is.
Het is vooral voor jongere mtb-ers uit de buurt een goede trainingsplek en met wat gemalen puin is de ondergrond eenvoudig te verharden.
Waarom kan het dan wel bij de Uithof, wat ook kleigrond is? Ik heb daar ook een groot deel aan bijgedragen, samen met vrienden en leden van de club.
Ik denk dat je niet goed beseft hoe belangrijk Zoetermeer is, en vooral voor lokale jeugd zonder rijbewijs.[/quote]

Heel knap dat jij over de mentaliteit van mensen kan oordelen o.b.v. 1 post... Vooral als het mensen betreft die ruim 20 jaar actief zijn in parcoursonderhoud.

Als je goed had gelezen staat er "even uitstellen" en niet "wachten tot de zomer". Paden van menggranulaat kunnen best wel wat hebben in de winter maar hebben hun grenzen, dat komt niet zozeer door de granulaat zelf maar de klei grond die er onder zit en op een gegeven moment verzadigd is. Dan kunnen 1-2 dagen overslaan na de ergste regen het verschil maken tussen een baan waar je de hele winter goed kan rijden of een modderbak.

En als het allemaal zo eenvoudig en belangrijk is, waarom wordt het in Zoetermeer dan niet opgepakt? Over mentaliteit gesproken. Dit soort zaken regelen zich niet "vanzelf" dus daar zullen rijders en verenigingen zich echt wel zelf voor gaan moeten inzetten.

Op zich wel jammer want het terrein in Zoetermeer heeft veel potentieel en er kan iets veel mooiers van worden gemaakt dan wat er nu ligt.
Downhill is geen grapje
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

B100 schreef:
Heel knap dat jij over de mentaliteit van mensen kan oordelen o.b.v. 1 post... Vooral als het mensen betreft die ruim 20 jaar actief zijn in parcoursonderhoud.

Als je goed had gelezen staat er "even uitstellen" en niet "wachten tot de zomer". Paden van menggranulaat kunnen best wel wat hebben in de winter maar hebben hun grenzen, dat komt niet zozeer door de granulaat zelf maar de klei grond die er onder zit en op een gegeven moment verzadigd is. Dan kunnen 1-2 dagen overslaan na de ergste regen het verschil maken tussen een baan waar je de hele winter goed kan rijden of een modderbak.
Ik heb erg goed gelezen en concludeer dat je postings tot nu toe geen zinnig woord bevatten.
Als je echt al 20 jaar in het onderhoud zit, dan weet je dat “even wachten” gewoon onzin is.
Het getuigt niet echt van kennis van de ondergrond, aangezien klei erg dicht van structuur is en niet zoals bosgrond of zand snel droogt. De stukken waar de zon niet komt, duurt het weken voordat de ondergrond droog is, ook in de zomer.
Granulaat over klei gaat trouwens prima, ook al is de grond nog zo verzadigd. Het komt juist nog vaster te liggen.
Zo zie je maar dat je na al die jaren nog een hoop kan leren :D
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

rubbâhnoppûh schreef:
B100 schreef:
Heel knap dat jij over de mentaliteit van mensen kan oordelen o.b.v. 1 post... Vooral als het mensen betreft die ruim 20 jaar actief zijn in parcoursonderhoud.

Als je goed had gelezen staat er "even uitstellen" en niet "wachten tot de zomer". Paden van menggranulaat kunnen best wel wat hebben in de winter maar hebben hun grenzen, dat komt niet zozeer door de granulaat zelf maar de klei grond die er onder zit en op een gegeven moment verzadigd is. Dan kunnen 1-2 dagen overslaan na de ergste regen het verschil maken tussen een baan waar je de hele winter goed kan rijden of een modderbak.
Ik heb erg goed gelezen en concludeer dat je postings tot nu toe geen zinnig woord bevatten.
Als je echt al 20 jaar in het onderhoud zit, dan weet je dat “even wachten” gewoon onzin is.
Het getuigt niet echt van kennis van de ondergrond, aangezien klei erg dicht van structuur is en niet zoals bosgrond of zand snel droogt. De stukken waar de zon niet komt, duurt het weken voordat de ondergrond droog is, ook in de zomer.
Granulaat over klei gaat trouwens prima, ook al is de grond nog zo verzadigd. Het komt juist nog vaster te liggen.
Zo zie je maar dat je na al die jaren nog een hoop kan leren :D
Bedankt voor de complimenten. Als je denkt dat granulaat de oplossing voor alles is, onder alle omstandigheden alles rijdbaar kan houden, en hoe natter hoe sterker het granulaat wordt, be my guest. Ik heb in de praktijk vaak genoeg gezien dat het wel degelijk uitmaakt als een route even met rust wordt gelaten na nattigheid. Als dat volgens jou niet uitmaakt, en denkt dat granulaatverharding onbeperkte nattigheid en verkeer kan verdragen, be my guest.

Misschien hebben ze in Zoetermeer nog een vakature voor een adviseur/baancommisaris :D
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

https://mtbzoetermeer.wordpress.com/201 ... r-gezocht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Nou gelukkig dan komt alles goed!
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 28 juli 2023, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Dit ziet er op zich veelbelovend uit.
Helaas pas ik niet in het profiel, maar een paar weekendjes parcour opknappen lijkt me zeker een goed idee. Ik wil er ook best vrij voor opnemen mocht dat nodig zijn.
Wil je echt serieus iets van het parcour maken, dan zal er groot materieel moeten komen.
Er zijn tonnen granulaat nodig en voor de hellingen en ttf, stenen, matten en hout. Hier zal de gemeente subsidie voor moeten vrijmaken, zoals in den haag gebeurd is.
Persoonlijk vind ik dat Zoetermeer dat wel waard is.
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Bedankt voor de complimenten. Als je denkt dat granulaat de oplossing voor alles is, onder alle omstandigheden alles rijdbaar kan houden, en hoe natter hoe sterker het granulaat wordt, be my guest. Ik heb in de praktijk vaak genoeg gezien dat het wel degelijk uitmaakt als een route even met rust wordt gelaten na nattigheid. Als dat volgens jou niet uitmaakt, en denkt dat granulaatverharding onbeperkte nattigheid en verkeer kan verdragen, be my guest.

Misschien hebben ze in Zoetermeer nog een vakature voor een adviseur/baancommisaris :D[/quote]

Je gaat er nu allemaal dingen erbij halen die ik niet gezegd heb.
Maar aangezien je 20 jaar ervaring hebt in het aanleggen van mtb routes, zouden wij hier op dit forum graag willen weten hoe wij Zoetermeer voor de toekomst kunnen verbeteren voor onszelf en voor de jeugd.
Hoe zorg je ervoor dat een ondergrond meer vocht kan afvoeren, meer mtb-verkeer kan hebben, stabiel blijft op hellingen, stabiel blijft op zachte en natte ondergrond?
Zoetermeer moet het hele jaar door bereden kunnen worden en veel beter bestand worden gemaakt tegen het Nederlandse klimaat. Ik heb namelijk het idee dat af en toe rust geen oplossing biedt tegen de erosie.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nouja, als er niet op gereden wordt heb je geen erosie natuurlijk :roll:

Als je wilt dat de track het hele jaar door bereden kan worden, zal er overal repack aangebracht moeten worden en veel meer onderhoud gepleegd worden.

Houd er rekening mee dat er voor (bijvoorbeeld) de heuvelrug routes een groep vrijwilligers van rond de 500 man/vrouw op de been is.
En zelfs daar wordt af en toe gevraagd de trails even te laten rusten!

Hier mag men al blij zijn met 1 keer per jaar een opkomst van 5 man bij een klusochtend...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou is die groep vrijwilligers op de UHR wel verspreid over 7 (en inmiddels 8 met LV erbij) routes die allemaal minimaal 2x de lengte van Z'meer zijn, dus díe vergelijking gaat niet helemaal op. Maar je hebt wel een punt als het gaat om opkomst, die is gewoon te klein en de klusdagen zijn er te weinig - en volgens mij heeft niet iedereen die onderhoud aan Z'meer wil plegen een gemeenschappelijk begrippenkader als het gaat om onderhoud. Zo wil ook de terreinbeheerder (weet niet wie dat is, Gemeente Zoetermeer?) z'n vinger in de pap hebben.

Op UHR gaan de vrijwilligers zelf de trails op om de afwateringsputten leeg te scheppen en te harken of bladblazen, en misschien een paar rolling grade dips aan te brengen (ja, inmiddels weet ik ook wat dat zijn), maar er worden met dat type onderhoud geen nieuwe lijnen aangelegd of features ingebouwd dan wel verwijderd, iets wat op Zoetermeer wel voorkwam, waarna dat weer verwijderd moest worden. Op de UHR zijn daar de gemeenschappelijke klusdagen voor die worden gepland door een klein aantal hardcore actievelingen.

Het contrast is vooralsnog schril, ben ik bang.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie