Behoefte en animo onderhoudsbeurt routes Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de boswerkdagen in Lage Vuursche en Amerongen heb ik via een buurman die bij Staatsbosbeheer werkt de telefoonnummers gekregen van twee mensen die binnen SBB verantwoordelijk zijn voor de bossen in het Rijk van Nijmegen. Als thuisroute ben ik hier zeer vaak te vinden en vind dat er her en der best onderhoud gepleegd kan worden. Voordat ik de hele boel op touw zet, is mijn vraag: is er behoefte en animo voor een dergelijk boswerkdag aan de groene en/of rode route? Zo ja, zijn er alvast suggesties? Bij voldoende interesse zal ik SBB eens bellen wat er allemaal mogelijk is. Volgens mijn buurman is dat aardig wat.

groet,

Bas
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In Amerongen gaan we in september alweer de tweede boswerkdag organiseren. Er is volgens mij als éen van de organisatoren van de Amerongse boswerkdag in januari jl. erg veel stille animo die alleen maar geactiveerd hoeft te worden. Veel sporters begrijpen best dat je af en toe wat voor de club en het veld moet doen. Voetballers gaan dan achter de bar en maaien het gras of zetten nieuwe krijtlijnen. Bikers pakken Schaar, Schep en Schoffel.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Ik kan initiatieven als deze alleen maar toejuichen! Dit zijn ook mijn 'thuis'routes en ik steek hiervoor graag een extra hand uit de mouwen. Alleen, het viel mij afgelopen juist op dat er her en der al wat aan onderhoud gepleegd was. De bordjes blijven natuurlijk een heikel punt, maar ik ben eigenlijk bang dat dat onbegonnen werk is. Eerlijk gezegd kan ik mij nu niet specifieke stukken voor de geest halen die onderhoud nodig hebben maar ik ga vanavond rood en groen rijden en eens extra kritisch kijken.
Anyways, count me in!
gr,
menno
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Hoe meer remgaten hoe technischer hij wordt hoe mooier hij is.
Alleen mag de route wel op wat bomen gespoten worden voor degene die de route niet kennen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Gisteren hier nog een rondje gefietst, volgens mij hoeft er niets aan de route zelf te gebeuren, idd hooguit wat routebordjes hier en daar. Het lijkt momenteel wel een racebaan daar en mensen die klagen over hobbeltjes, remkuiltjes etc. moeten maar eens over een fully of een racefiets gaan denken :tong
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Net heerlijk door de modder kunnen racen. Ik heb alleen ff rood gedaan maar daar is echt nergens onderhoud nodig.
Alleen maybe eens wat aanwijzers op bomen spuiten..
bagger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2720
Lid geworden op: wo 30 maart 2005, 17:13

shamensink schreef:Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de boswerkdagen in Lage Vuursche en Amerongen heb ik via een buurman die bij Staatsbosbeheer werkt de telefoonnummers gekregen van twee mensen die binnen SBB verantwoordelijk zijn voor de bossen in het Rijk van Nijmegen. Als thuisroute ben ik hier zeer vaak te vinden en vind dat er her en der best onderhoud gepleegd kan worden. Voordat ik de hele boel op touw zet, is mijn vraag: is er behoefte en animo voor een dergelijk boswerkdag aan de groene en/of rode route? Zo ja, zijn er alvast suggesties? Bij voldoende interesse zal ik SBB eens bellen wat er allemaal mogelijk is. Volgens mijn buurman is dat aardig wat.

groet,

Bas
Is ook mijn thuisrondje. Als het ook maar even kan ben ik er bij.
"Adventure is just bad planning"
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Ik ben er ook bij als er iets moet gebeuren. Maar, ook ik kan me geen plekken voor de geest halen die echt onderhouw behoeven. De route wordt mettertijd wat technischer, maar dat kan ik alleen maar toejuichen. Maar als SBB en/of de rest van bikend Nijmegen er anders over denkt en er wordt iets op poten gezet, count me in. Misschien dat ook de verschillende clubs hierover benaderd kunnen worden?
Slurfgek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 10:46
Mijn mountainbike: Scott Spark 30, volledig XT. Nieuwe wielset: ZTR Race met Tune Prince&Princess!

Vooral héél véél nadenken en aandacht schenken aan de wegwijzering. Als dit top is wordt Nijmegen één van Neerlands beste routes. De route is zelf al prima! Succes.
Tot de velle d'r aon hange!!!
RL!
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 20 februari 2008, 23:28

Is het doel van een boswerkdag de route in goede conditie brengen of ook het bos op en om de route of misschien een combinatie van beiden? Kun je als je onderhoud pleegt aan de route misschien ook met SBB in overleg om de route hier en daar wat aan te passen en/of te verleggen?! Het zou natuurlijk mooi zijn als de route niet jaar in jaar uit hetzelfde blijft, waardoor het ook voor mensen van verder weg interssant blijft om naar Nijmegen te komen.

Misschien ook een mooi moment om met SBB eens te overleggen over een verbinding met de nieuwe route van Wijchen? Misschien kan die route zo lopen dat kwetsbare natuur ontzien wordt?!

Zo maar wat ideeen...Hoe dan ook denk ik dat het goed is om samen met SBB te werken in/aan het bos! :-q
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

RL! schreef:Is het doel van een boswerkdag de route in goede conditie brengen of ook het bos op en om de route of misschien een combinatie van beiden? Kun je als je onderhoud pleegt aan de route misschien ook met SBB in overleg om de route hier en daar wat aan te passen en/of te verleggen?! Het zou natuurlijk mooi zijn als de route niet jaar in jaar uit hetzelfde blijft, waardoor het ook voor mensen van verder weg interssant blijft om naar Nijmegen te komen.

Misschien ook een mooi moment om met SBB eens te overleggen over een verbinding met de nieuwe route van Wijchen? Misschien kan die route zo lopen dat kwetsbare natuur ontzien wordt?!

Zo maar wat ideeen...Hoe dan ook denk ik dat het goed is om samen met SBB te werken in/aan het bos! :-q
Ik had zelf al wel wat ideeën, zoals idd de bewegwijzering en eventueel de route aanpassen (indien mogelijk). Verder zijn er twee stukken in de rode route waar het niet lang meer gaat duren of je hebt een kapmes nodig om erdoor te komen. De ondergrond zelf is wat mij betreft prima, we zitten immers op een MTB.
Vandaar mijn vraag is er behoefte en zijn er suggesties.

Bas
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Een stuk route verleggen zou wel gaaf zijn. Zijn natuurlijk ontzettend veel mogelijkheden wat dat betreft.
Ik vind het altijd wel mooi om die takken met mijn helm weg te moeten beuken en zo mogelijk te ontwijken, maar een beetje snoeien links en rechts zou idd ook geen kwaad kunnen. Blijven de bordjes het meest belangrijk! Maar op een aantal punten blijven de bordjes gesloopt/weggehaald worden. Een stuk hoger op een boom timmeren/spuiten lijkt mij dan een goede optie.
gr,
menno
BSSB187
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 juni 2009, 15:58
Mijn mountainbike: **DaBomb Castle Bravo**BeOne Recon**On One The Gimp**
Contacteer:

Ik heb opzich wel een idee, rond de oude bunker zijn meerder mogelijkheden
om een aantal "alternatieve" te maken... Had met een paar kameraden al afgesproken
om een keer daar wat te doen ( jumpjes edg die de "normale" route nie hinderen nie
en ook nie gevaarlijk zijn nie en ook geen ingrijpende dingen)
En bij de kruisberg waar altijd al gefietst word zijn ook zat dingen te bedenken,
de oude crossbaan weer in ere herstellen voor de jeugdige onder ons
(die 't bij de "bunker" vaak 't meest naar de zin hebben)
Zijn wat ideeen mischien...

MvG Sander

PS: Altijd goed om iets terug te doen voor je thuis circuit
**Da Bomb Castle Bravo** **BeOne Recon**
**On-One The Gimp** **Giant Cadex CFM3**
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

Vandaag op de rode en groene route gefietst. Prachtige routes: maar die bewegwijzering is echt een DRAMA. Ik begrijp dat er arbeid aan vast zit, maar een rode aanwijzing spuiten op een donkere achtergrond? Op een boom? Svp spuit het op een witte achtergrond. Zoals nu met veel bladeren aan de bomen wordt het wat donkerder in de bossen en dat is dat echt niet te zien. Ook veel paaltjes met soms 4 aanwijzers....en waarvoor? Beter één duidelijke dan 4 slechte.

De route is echt super, maar de bewegwijzering is een drama, erg rommelig, zit niet echt een duidelijke lijn in. Nu begreep ik van een plaatselijke biker dat er veel bordjes weggehaald worden...dus dat werkt dan ook weer niet mee.
Het was lang geleden dat we zo aan het dwalen geslagen zijn. Sommige plekken zijn we 3x langsgekomen.

Maar de volgende keer neem ik mijn gps mee, dan is dat probleem ook weer opgelost. Want deze route behoort tot de mooiste van Nederland.
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Yep, helaas worden er stelselmatig veel bordjes gesloopt/weggehaald. Er is gewoon geen beginnen aan. Witte aanwijzers op bomen spuiten zal denk ik voor nu de beste oplossing zijn. Maar ook dat zullen we goed moeten bijhouden. Rare wandelaars ook..
Gisterochtend helemaal, ik lekker knallen over beide routes, kom ik om de haverklap een stoet wandelaars tegen die een of andere tocht aan het lopen zijn. Dan is er zoveel bos, dan houdt ik me netjes aan de route en dan nog moet die tocht ook over zoveel paden gaan. Snap er geen drol van.
Plaats reactie