Lage Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gesloten
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Bottecchia schreef:
Met die formule ben ik het toch niet helemaal eens. Ja, er zijn veel trails met (kom)bochten. Maar leg nu pak 'meet Zeist, Leersum en Kwintelooijen eens naast elkaar. Dan kun je toch moeilijk stellen dat het allemaal identiek is. Sterker nog, op het "geasfalteerde" Zeist parcours zijn stiekem ook nog een behoorlijk aantal wortels op de track te vinden.

Wat LV betreft is er zoals Bouwpakket al aangeeft nog helemaal niets uitgezet. In die zin is er ook nog niet zoveel te vertellen los van dat we er enthousiast mee aan de slag gaan en dat de betrokken vrijwilligers allemaal graag zien dat het, voor Nederlandsebegrippen, wat ruige karakter niet verloren gaat.
Alleen kwintelooijen is echt anders, dit komt denk ik door gebrek aan ruimte en omdat hier niet overal de graafmachine is gebruikt. Alle ander vind ik afgezien van het verschil in hoogte meters erg op elkaar lijken.
overigens niet alleen de UHR rondjes hoor. Ook Hellendoorn, Holten en Rijsen.
zelfde firma is nu ook op de St Pietersberg bezig en als ik de foto's zo moet beoordelen is dit ook weer een vergelijkbare trail.
Heel mooi allemaal en ik kom er ook graag, moeten alleen wel oppassen dat straks alle mooie MTB gebieden op elkaar gaan lijken.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8048
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En waarom gaan de routes ‘op elkaar lijken’? Omdat als basis aangehouden wordt dat de route ‘alle’ dagen berijdbaar is. Let wel, de routes zijn eigendom van iemand. In het geval van LV, is SBB eigenaar. En ook in deze is het dat de eigenaar bepaald. Nu wil het geval dat diegene (boswachter) die vanuit SBB dit project stuurt zelf mountainbiker is. En die is bereid de gebruiker mee te laten denken. Hoe bijzonder mooi is dat!
Op FB in de groep is ruimte om ideeen te uiten. De boswachter en parcours bouwer lezen mee. Heb jij dus een visie en/of idee, maak die daar kenbaar. Als je dan gelijk aangeeft dat he mee komt helpen bouwen kweek je goodwill en heb je gelijk een streep voor.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurriaan schreef:En waarom gaan de routes ‘op elkaar lijken’? Omdat als basis aangehouden wordt dat de route ‘alle’ dagen berijdbaar is. Let wel, de routes zijn eigendom van iemand. In het geval van LV, is SBB eigenaar. En ook in deze is het dat de eigenaar bepaald. Nu wil het geval dat diegene (boswachter) die vanuit SBB dit project stuurt zelf mountainbiker is. En die is bereid de gebruiker mee te laten denken. Hoe bijzonder mooi is dat!
Op FB in de groep is ruimte om ideeen te uiten. De boswachter en parcours bouwer lezen mee. Heb jij dus een visie en/of idee, maak die daar kenbaar. Als je dan gelijk aangeeft dat he mee komt helpen bouwen kweek je goodwill en heb je gelijk een streep voor.
welke FB pagina is dat Jurriaan?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Verschillen komen ook voort uit de beschikbare omgeving. Neem Leersum, de Zuidoost lus en de Noordwest lus zijn al verschillend. Zo kom je bij de Utrechtse baan bijvoorbeeld een stuk omhoog over wortels tegen en is het bij Ginkelduin meer slingeren tussen de zandduinen door. Dat gezegd hebbende, verschillen binnen Nederlandse routes zijn natuurlijk sowieso relatief.

Naast de initiële aanleg is het daarna natuurlijk de vraag wat je met onderhoud doet. Wat haal je weg en wat laat je liggen. De aanleg van een route moet er in voorzien dat deze te onderhouden is. Ligt de trail bijvoorbeeld op het laagste punt dan weet je één ding zeker en dat is dat het water daar naartoe zal lopen. Bochten kunnen ook voorzien in de behoefte om water van de trail te krijgen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op Austerlitz na de zware regenval die we recent een paar keer hebben gehad. De plassen liggen er dan wel alleen niet op de trail maar aan de binnenkant van een bocht, al dan niet in een put.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Jurriaan schreef:En waarom gaan de routes ‘op elkaar lijken’?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb nog nooit bij een UHR7 het idee gehad dat ik de hele tijd op dezelfde route bezig was..............
Maar wel grappig om te lezen dat LV (ineens) weer een mooie route was omdat het zo puur was. Blijkbaar hoop rijders vergeetachtig zijn mbt de puinzooi in de nattere perioden of dat "hoorde dat er bij" :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Eerst steen en been klagen......en nu is het ineens erg jammer, als het allemaal gaat veranderen :lol: :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Mario070 schreef:Eerst steen en been klagen......en nu is het ineens erg jammer, als het allemaal gaat veranderen :lol: :-D :wink:
Exact :lol:

Ach, volgens mij liep deze discussie er ook toen Amerongen en Leersum op de schop gingen; en uiteindelijk kwam dat toch ook in orde :roll: Uiteraard zijn er wat stukken die gemist worden, maar overall is de situatie toch gigantisch verbeterd. Getuige de vele gebruikers van de route ben ik allicht niet de enige die dat zo ziet :-q

Maar goed, ik kan iedereen die zich zorgen maakt van harte aanbevelen om lid te worden van de vrijwilligersgroep. Dan bereik je de mensen die hier uiteindelijk over (mede)beslissen (de beheerder en parcoursbouwer) en niet alleen het forumpubliek... Kom ook gerust een keer mee scheppen; ter plekke is er meestal een hoop mogelijk. De meesten bijten niet :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

StephanR schreef:Maar goed, ik kan iedereen die zich zorgen maakt van harte aanbevelen om lid te worden van de vrijwilligersgroep. Dan bereik je de mensen die hier uiteindelijk over (mede)beslissen (de beheerder en parcoursbouwer) en niet alleen het forumpubliek... Kom ook gerust een keer mee scheppen; ter plekke is er meestal een hoop mogelijk. De meesten bijten niet :winkie:
Wel koffie en stroopwafels mee nemen, dat wordt altijd gewaardeerd. Enne, dagje scheppen is net zo goed als paar uurtjes sportschool en/of core stability. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef:Alleen kwintelooijen is echt anders, dit komt denk ik door gebrek aan ruimte en omdat hier niet overal de graafmachine is gebruikt. Alle ander vind ik afgezien van het verschil in hoogte meters erg op elkaar lijken.
overigens niet alleen de UHR rondjes hoor. Ook Hellendoorn, Holten en Rijsen.
zelfde firma is nu ook op de St Pietersberg bezig en als ik de foto's zo moet beoordelen is dit ook weer een vergelijkbare trail.
Heel mooi allemaal en ik kom er ook graag, moeten alleen wel oppassen dat straks alle mooie MTB gebieden op elkaar gaan lijken.
LV is precies gelijk aan de routes op de UHR. De enige verschillen zijn al die wortels en de bagger. Ooit waren er stukken minder wortels en bagger en had de route heel wat weg van bijvoorbeeld Zeist of Austerlitz. Het 'speciale' van LV is dus ontstaan door gebrek aan onderhoud... . Ik begrijp dus niet welk probleem je ziet.

En verder heb je niet zo heel veel keuze in NL. Je kunt slingerparcoursen maken of rechtdoor gaan, dan heb je de keuze wel gehad. De verschillende karakters bij de routes vind ik overigens wel duidelijk genoeg aanwezig, binnen de mogelijkheden die er zijn. Anders kun je ook gaan zeggen dat alle Alpen-paden boven de boomgrens precies gelijk zijn. Net als alle bikeparken in Schotland... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Lars TB schreef:
funride schreef:Alleen kwintelooijen is echt anders, dit komt denk ik door gebrek aan ruimte en omdat hier niet overal de graafmachine is gebruikt. Alle ander vind ik afgezien van het verschil in hoogte meters erg op elkaar lijken.
overigens niet alleen de UHR rondjes hoor. Ook Hellendoorn, Holten en Rijsen.
zelfde firma is nu ook op de St Pietersberg bezig en als ik de foto's zo moet beoordelen is dit ook weer een vergelijkbare trail.
Heel mooi allemaal en ik kom er ook graag, moeten alleen wel oppassen dat straks alle mooie MTB gebieden op elkaar gaan lijken.
LV is precies gelijk aan de routes op de UHR. De enige verschillen zijn al die wortels en de bagger. Ooit waren er stukken minder wortels en bagger en had de route heel wat weg van bijvoorbeeld Zeist of Austerlitz. Het 'speciale' van LV is dus ontstaan door gebrek aan onderhoud... . Ik begrijp dus niet welk probleem je ziet.

En verder heb je niet zo heel veel keuze in NL. Je kunt slingerparcoursen maken of rechtdoor gaan, dan heb je de keuze wel gehad. De verschillende karakters bij de routes vind ik overigens wel duidelijk genoeg aanwezig, binnen de mogelijkheden die er zijn. Anders kun je ook gaan zeggen dat alle Alpen-paden boven de boomgrens precies gelijk zijn. Net als alle bikeparken in Schotland... .
Dat is het m nou juist.
LV is zoveel stuiteren dat er helemaal geen flow in zit.
Dit itt de rest van de UHR

Tevens heb je nog de lange rechte stukken langs de camping die ook hun charme hebben.
Als je al helemaal kapot zit, dan nog even die rechte stukken op goede snelheid doorkomen :)

Het natuurlijke van de route maakt m juist zo aangenaam.
Ik heb vaak het gevoel met iets kunstmatigs bezig te zijn als ik op de rest van de UHR rijd.
Bergschenhoek vind ik helemaal een verschrikking, je zit het smaken verschillen :)

You hate it, or you love it.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef:
funride schreef:Alleen kwintelooijen is echt anders, dit komt denk ik door gebrek aan ruimte en omdat hier niet overal de graafmachine is gebruikt. Alle ander vind ik afgezien van het verschil in hoogte meters erg op elkaar lijken.
overigens niet alleen de UHR rondjes hoor. Ook Hellendoorn, Holten en Rijsen.
zelfde firma is nu ook op de St Pietersberg bezig en als ik de foto's zo moet beoordelen is dit ook weer een vergelijkbare trail.
Heel mooi allemaal en ik kom er ook graag, moeten alleen wel oppassen dat straks alle mooie MTB gebieden op elkaar gaan lijken.
LV is precies gelijk aan de routes op de UHR. De enige verschillen zijn al die wortels en de bagger. Ooit waren er stukken minder wortels en bagger en had de route heel wat weg van bijvoorbeeld Zeist of Austerlitz. Het 'speciale' van LV is dus ontstaan door gebrek aan onderhoud... . Ik begrijp dus niet welk probleem je ziet.

En verder heb je niet zo heel veel keuze in NL. Je kunt slingerparcoursen maken of rechtdoor gaan, dan heb je de keuze wel gehad. De verschillende karakters bij de routes vind ik overigens wel duidelijk genoeg aanwezig, binnen de mogelijkheden die er zijn. Anders kun je ook gaan zeggen dat alle Alpen-paden boven de boomgrens precies gelijk zijn. Net als alle bikeparken in Schotland... .
Volgens mij is er nog wel een verschil in keuze flow trail aanleggen of niet.
Ik weet niet waar jij in Schotland komt maar veel trail parks zijn juist een prima voorbeeld van diversiteit.
Zo is een trail als berm baby berm een met de graafmachine aangelegde flowtrail met (de naam zegt het al) veel berms, en is de volgen de trail Pie run een met de hand uitgegraven smalle singletrail waar je krap om bomen draait en alle wortels in de omgeving juist zijn opgezocht ipv weggehaald.
En zo zitten er in een rondje van een kleine 20km nog wel meer verschillende smaken.
Utrechtste heuvelrug trail (hoe mooi ze ook zijn) zijn op paar kleine stukjes na allemaal aangelegd als flowtrail.
En ja het kan echt wel anders, ik weet wat er nog steeds in Schoorl ligt te wachten en dit is van een heel ander type trail dan op de Heuvelrug (maar is dan ook andere architect)

pie run
https://www.youtube.com/watch?v=JebBYPAyR5s" onclick="window.open(this.href);return false;

berm baby berm
https://www.youtube.com/watch?v=QrDR-PV_HWQ&t=28s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Goed dat men LV gaat aanpakken en iets gaat doen aan de waterhuishouding, hoop echter wel dat het originele, ruige, karakter behouden blijft.

Dat stuiteren en het feit dat er geen flow in zit, je je kapot moet werken om dat parcours over te komen vind ik nou juist onderscheidend ten opzichte van de gecultiveerde paden.

Zie een duidelijke scheiding tussen de boswielrenners die zo hard mogelijk een parcours willen overvliegen tegenover de mannen die voor de afwisseling een "werkparcours" willen hebben.

Als jullie hier de onderhoudsdata plaatsen dan zal ik ook eens komen helpen, deze ouwe man heeft geen FB.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Lars TB schreef:LV is precies gelijk aan de routes op de UHR. De enige verschillen zijn al die wortels en de bagger. Ooit waren er stukken minder wortels en bagger en had de route heel wat weg van bijvoorbeeld Zeist of Austerlitz. Het 'speciale' van LV is dus ontstaan door gebrek aan onderhoud...
Hoe lang geleden is dat dan? Ik kom er een jaar of 15 en kan me de eerste keer nog goed herinneren, toen stond de route gedeeltelijk onder water. Het betere onderhoud van de afgelopen jaren heeft al een hoop goed gedaan. Ok, er zijn een paar van mijn favoriete obstakels gesneuveld maar de afwatering is al een stuk verbeterd. Wat ik leuk vind aan LV is dat je flink moet werken om de flow erin te houden, de routes op de heuvelrug zijn wat dat betreft anders. Op de heuvelrug kwam ik vroeger ook al regelmatig en alles wat daar veranderd is beschouw ik als een enorme verbetering. Ik zie het opknappen van LV dan ook met vertrouwen tegemoet, nu nog defensie zover krijgen dat ze al die fraaie paadjes bij Soesterhoogt vrijgeven, alles aan elkaar knopen met verbindingsroutes en we kunnen er weer een hele tijd tegen :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

George schreef:..... nu nog defensie zover krijgen dat ze al die fraaie paadjes bij Soesterhoogt vrijgeven, alles aan elkaar knopen met verbindingsroutes en we kunnen er weer een hele tijd tegen :-q
Dat :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gesloten