Mtb route Nunspeet

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

awinkel schreef: vr 21 december 2018, 11:54 Moet jij niet gewoon op een racefietsforum gaan zitten? :roll:
Wat moet ik als cross country rijder nou in een bikepark?
Het plezier ligt er voor veel cross country rijders juist in dat je lekker genietend door het bos kan rijden en je niet laat tegenhouden door natuurlijke hindernissen en deze gewoon met je fiets kunt berijden.
Dus het liefst lekker vrij rijden met hindernissen.
Mensen die in hun broek poepen van een dropje van 10cm gaan maar gewoon op een racefiets zitten.
Kunnen ze op de openbare weg iedereen tegen zich in het harnas jagen...
Maak je niet druk over deze troll: Arie den B uit Oss heeft weinig anders omhanden dan op alle fora die iets van doen hebben met tweewielers z'n onzin te spuien. Dat heeft 'm op het oude veldrijforum al diverse bans opgeleverd.
Laatst gewijzigd door Har77 op vr 21 december 2018, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tijd dat de mods hier dat goede voorbeeld gaan volgen...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tsjibiti neemt een redelijk extreem (en doorgaans in mijn opinie vrij absurd) standpunt in maar als je de vorm even laat voor wat het is dan kun je wel wat aanknopingspunten vinden om over na te denken.

1) Een vaste route is misschien geweldig nieuws voor de mensen van verderaf (noem ze gemakshalve toeristen), omdat het zonder bekend te zijn in het gebied of een GPS te gebruiken probleemloos een ronde kunnen rijden (en niet alleen dat ene weekend van de veldtoertocht in november of februari wanneer de condities eigenlijk ruk zijn), maar is voor 'locals' een verarming wanneer andere mogelijkheden daarmee worden weggenomen. Hoe ga je daar mee om? Dat lijkt ook het punt van dat plaatselijk belang...

2) Iedereen beleeft het op z'n eigen manier, voor Tsjibiti is dat misschien een kaarsrecht, geegaliseerd bospad van 3m breed met parkeergelegenheid om naar bloempjes te kijken, voor een ander een moderne '1000-en-1' bochten singletrail en weer een ander heeft de hoop z'n trailbike op de limiet te krijgen.
Zolang een ieder z'n eigen weg kan gaan in een gebied is dat niet echt een probleem, maar op het moment dat je dat allemaal samen brengt op een route wordt ingevuld hoe MTB'en te beleven is. In plaats voor een duidelijk differentiatie tussen routes te kiezen, lijkt daar wel erg vaak hetzelfde sausje opgediend te worden...

3) Of z'n geopperde knooppunt-systeem werkelijk handig is voor een MTB route heb ik m'n twijfels bij - de keer dat ik er in het buitengebied stond ik te vaak stil op kaarten en borden te kijken voor m'n gevoel - maar waarom moet het altijd een 20~25km ronde zijn (bij benadering) en zijn lussen in de regel gericht op het verbinden met een extra route om meteen 20km extra route te krijgen (en meer van hetzelfde)?

Waarom geen netwerk met veel kortere lussen die op een knooppunt in z'n geheel over te slaan zijn, meerdere keren te rijden zijn, ... via bestaande infrastructuur (fietspaden, zandwegen, asfaltwegen) en veel sterker differentieren in karakter: een lus van 5km aan puur brede en bestaande zandpaden voor die willen boswielrennen, een stuk waar geen 5m recht inzit, een lus met de zogenaamde "bikepark" elementen (~ wat je 25 jaar geleden gewoon tegenkwam in het bos) die kunt skippen wanneer je er niet aan toe bent of er geen plezier uit haalt.
In de tijden dat het weer niet geweldig is, zijn de stukken die er snel slecht bij liggen ook eenvoudiger om over te slaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

cheeta schreef: vr 21 december 2018, 14:02 Tsjibiti neemt een redelijk extreem (en doorgaans in mijn opinie vrij absurd) standpunt in maar als je de vorm even laat voor wat het is dan kun je wel wat aanknopingspunten vinden om over na te denken.

1) Een vaste route is misschien geweldig nieuws voor de mensen van verderaf (noem ze gemakshalve toeristen), omdat het zonder bekend te zijn in het gebied of een GPS te gebruiken probleemloos een ronde kunnen rijden (en niet alleen dat ene weekend van de veldtoertocht in november of februari wanneer de condities eigenlijk ruk zijn), maar is voor 'locals' een verarming wanneer andere mogelijkheden daarmee worden weggenomen. Hoe ga je daar mee om? Dat lijkt ook het punt van dat plaatselijk belang...

2) Iedereen beleeft het op z'n eigen manier, voor Tsjibiti is dat misschien een kaarsrecht, geegaliseerd bospad van 3m breed met parkeergelegenheid om naar bloempjes te kijken, voor een ander een moderne '1000-en-1' bochten singletrail en weer een ander heeft de hoop z'n trailbike op de limiet te krijgen.
Zolang een ieder z'n eigen weg kan gaan in een gebied is dat niet echt een probleem, maar op het moment dat je dat allemaal samen brengt op een route wordt ingevuld hoe MTB'en te beleven is. In plaats voor een duidelijk differentiatie tussen routes te kiezen, lijkt daar wel erg vaak hetzelfde sausje opgediend te worden...

3) Of z'n geopperde knooppunt-systeem werkelijk handig is voor een MTB route heb ik m'n twijfels bij - de keer dat ik er in het buitengebied stond ik te vaak stil op kaarten en borden te kijken voor m'n gevoel - maar waarom moet het altijd een 20~25km ronde zijn (bij benadering) en zijn lussen in de regel gericht op het verbinden met een extra route om meteen 20km extra route te krijgen (en meer van hetzelfde)?

Waarom geen netwerk met veel kortere lussen die op een knooppunt in z'n geheel over te slaan zijn, meerdere keren te rijden zijn, ... via bestaande infrastructuur (fietspaden, zandwegen, asfaltwegen) en veel sterker differentieren in karakter: een lus van 5km aan puur brede en bestaande zandpaden voor die willen boswielrennen, een stuk waar geen 5m recht inzit, een lus met de zogenaamde "bikepark" elementen (~ wat je 25 jaar geleden gewoon tegenkwam in het bos) die kunt skippen wanneer je er niet aan toe bent of er geen plezier uit haalt.
In de tijden dat het weer niet geweldig is, zijn de stukken die er snel slecht bij liggen ook eenvoudiger om over te slaan.

Tis ook nooit goed he..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toch altijd weer verbazingwekkend wat Google allemaal weet...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 december 2018, 14:20 Toch altijd weer verbazingwekkend wat Google allemaal weet...
Je maakt me nieuwsgierig
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Voor mtb tracks heeft een knooppuntensysteem en groot nadeel. Singletrack is eenrichtingsverkeer. Je kan bij een knoop dan niet alle kanten op. Je wilt geen brede paden want die zijn minder leuk en ook nog eens duur om aan te leggen. Voor zover ik de plannen op de veluwe ken ( nog nergens een plattegrond gevonden) hebben zij de oplossing. Een hele hoop kleine lussen die je vanaf de hoofdlus (oude route) kunt kiezen al of niet te berijden. Lussen in verschillende moeilijkheidsgraden en optimaal bij verschillende weersomstandigheden. Verder zie je op allerlei plekken clusters van routes. Ook een oplossing.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

pietervl schreef: vr 21 december 2018, 14:58Een hele hoop kleine lussen die je vanaf de hoofdlus (oude route) kunt kiezen al of niet te berijden. Lussen in verschillende moeilijkheidsgraden ...
Dat klinkt toch als kleinere lussen die te rijden zijn of niet vanaf een punt (of je dat knooppunt of <whatever> punt wilt noemen) vanaf bestaande infrastructuur en met een sterkere differentiatie...

Brede paden hoef je overigens niet aan te leggen die zijn in de regel meer dan afdoende voorhanden, deels begaanbaar voor voertuigen en als er een keer een tractor over rijdt dan is alles wat MTB'ers aan sporen getrokken hebben in de regel ook weer vergeten. Kilometers breed pad is inderdaad tamelijk saai (ofschoon ook dat persoonlijk is) maar af en toe een paar honderd meter stellen je wel in staat...
1) je bidon te pakken en op je gemak even wat te drinken en een hap van een reep of iets dergelijks te nemen, je bril schoon te vegen, ... en meer van dat soort dingen zonder compleet stil te staan of drastisch in tempo naar beneden te moeten c.q. aan het stuntelen te zijn,
2) overzicht te krijgen of de hele groep nog bij elkaar is en indien uit elkaar getrokken die weer bij elkaar te laten komen zonder echt stil te gaan staan,
3) gelegenheid te geven veilig/probleemloos in te halen, ook wanneer het wat grotere groepen betreft,
4) even op adem te komen van de interval die veel singletracks zijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

De topic titel voldoet volgens mij niet meer helemaal.... :lol:
Wel een interessant topic daar niet van.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

cheeta schreef: vr 21 december 2018, 16:04
pietervl schreef: vr 21 december 2018, 14:58Een hele hoop kleine lussen die je vanaf de hoofdlus (oude route) kunt kiezen al of niet te berijden. Lussen in verschillende moeilijkheidsgraden ...
Dat klinkt toch als kleinere lussen die te rijden zijn of niet vanaf een punt (of je dat knooppunt of <whatever> punt wilt noemen) vanaf bestaande infrastructuur en met een sterkere differentiatie...
Het is zoals ik schrijf een hoofdlus en geen knooppunt. De hoofdlus is een deel van wat nu de bestaande route is. Breed en in twee richtingen. De lusjes zijn in eenrichting. Je moet een paar kilometer over de oude route rijden om bij het volgende lusje te komen. Dat is wat ik heb begrepen. Verder zijn we het er over eens dat breed leuk is als uitzondering, niet als de norm.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Het is niet helemaal zoals bovenstaand....

Het zijn afzonderlijke lussen wat een combinatie is van singletrails en bredere paden, daarnaast worden er nieuwe paden gecombineerd met paden die er al lagen welke door de locals al gereden zijn....

Zo heb je dus de route harderwijk/ ermelo welke nu loopt tot aan het willemsbos, Nunspeet zal hierop aansluiten maar dat zal geen kilometers lange verbindingslus worden voordat je op de route van Nunspeet bent. Harderwijk is een lus van 20 km en Ermelo 25 km, Nunspeet zal dan ook ongeveer zo groot worden en Epe zal in de toekomst ook een eigen lus willen hebben net als 't Harde.

Officieel gaan ze geen paden dicht gooien maar met het nieuwe vlekkenplan zullen gebieden als 'rust'gebieden aangewezen worden waar dus helemaal geen recreatie mag plaatsvinden, op die manier zullen ze dan uiteindelijk toch 'stiekem' het wildrijden de kop inddrukken. Dat is dus de reden waarom veel Veluwenaren niet zitten te wachten op vaste routes.
Just do Ti, or did i die?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

De veluwe is groot. Ik heb het over de route bij Rheden. Oostkant dus. Ik weet hoe het bij Harderwijk zit. Laatst nieuwe tracks daar uitgeprobeerd. Misverstand ligt natuurlijk voor de hand omdat dit het nunspeet draadje is.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

pietervl schreef: vr 21 december 2018, 22:30 De veluwe is groot. Ik heb het over de route bij Rheden. Oostkant dus. Ik weet hoe het bij Harderwijk zit. Laatst nieuwe tracks daar uitgeprobeerd. Misverstand ligt natuurlijk voor de hand omdat dit het nunspeet draadje is.
Ik denk inderdaad dat dat het misverstandje is, wat jij zegt herken ik inderdaad van Rheden :-q
Just do Ti, or did i die?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Emtheebeer schreef: vr 21 december 2018, 10:38 Gaint- E en Tjibiti,

In beide van jullie reacties kan ik mij wel vinden.
Daarom probeer ik ook de voor en nadelen hiervan te vinden.

Meerdere routes aan elkaar lussen heeft wel wat voordelen:
- Het zal meer mensen trekken, dus meer omzet horeca....
- Stukje USP voor de Veluwe van uit de provincie zodat de toeristen worden gelokt

De nadelen vanuit mijn oogpunt:
- Zorg wel dat ze uitdagend zijn zodat niet elke idioot er gaat fietsen of mensen met een normale fiets.
Om die twee voordelen zoveel mogelijk te benutten staat dat haaks op dit genoemde nadeel.
Om meer fietsers te trekken is het juist van belang dat zo'n knooppunten route redelijk eenvoudig is en ook op een stadsfiets te doen is. Zo weinig mogelijk uitdaging is dan beter. Want degenen die zich echte MTB-er noemen doen hun rondje en zijn gelijk weer weg en daarvoor is het route aanbod in NL al groot genoeg. De horecaomzet is vooral gebaat met routes die aantrekkelijk zijn voor gepensioneerden die er door de toenemende vergrijzing steeds meer zijn. Ook het populairder worden van de "grindfietsen" maakt uitdagende routes meer overbodig.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Tsjibiti schreef: za 22 december 2018, 22:11
Emtheebeer schreef: vr 21 december 2018, 10:38 Gaint- E en Tjibiti,

In beide van jullie reacties kan ik mij wel vinden.
Daarom probeer ik ook de voor en nadelen hiervan te vinden.

Meerdere routes aan elkaar lussen heeft wel wat voordelen:
- Het zal meer mensen trekken, dus meer omzet horeca....
- Stukje USP voor de Veluwe van uit de provincie zodat de toeristen worden gelokt

De nadelen vanuit mijn oogpunt:
- Zorg wel dat ze uitdagend zijn zodat niet elke idioot er gaat fietsen of mensen met een normale fiets.
Om die twee voordelen zoveel mogelijk te benutten staat dat haaks op dit genoemde nadeel.
Om meer fietsers te trekken is het juist van belang dat zo'n knooppunten route redelijk eenvoudig is en ook op een stadsfiets te doen is. Zo weinig mogelijk uitdaging is dan beter. Want degenen die zich echte MTB-er noemen doen hun rondje en zijn gelijk weer weg en daarvoor is het route aanbod in NL al groot genoeg. De horecaomzet is vooral gebaat met routes die aantrekkelijk zijn voor gepensioneerden die er door de toenemende vergrijzing steeds meer zijn. Ook het populairder worden van de "grindfietsen" maakt uitdagende routes meer overbodig.
Toch wel benieuwd wat de definitie van een echte mountainbiker is in de ogen van onze Tsjibiti, eigenlijk moet ik je geen aandacht geven maar met zulke opmerkingen vraag ik me toch echt af wat je op het MTB forum doet.

Ik denk zelf dat je het heerlijk vind om advocaat van de duivel te zijn en de tegenbeweging maar asjeblieft blijf weg met termen als 'de echte mtb'er' etc.
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie