MTB CARD Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mooie reactie. Eigenlijk hebben we ondertussen zo goed als dezelfde discussie op onderstaand topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&start=15

Onze reacties zijn nagenoeg gelijk. Vind die van jou eigenlijk nog mooier verwoord :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: zo 9 december 2018, 16:39 Nou, ook als je af en toe op bezoek bent en de vaste routes gebruikt is dat tientje juist welkom!!

Ik denk dat veel fanatieke locals meer naast dan op de vaste routes te vinden zijn. ‘We’ onderhouden de routes en bedenken mooie aanvullingen juist ook voor de gasten die de weg nog niet kennen.
Dus, al kom je maar een paar keer, dat tientje wordt goed besteed! Gaat direct naar de MTB-routes.

Natuurmonumenten maakt op dit moment ook reclame om een vignet aan te schaffen, zag ik, voor bv de Valkenburgroute en de fantastische Sint Pietersbergroute, onder het mom van ‘we leggen routes aan voor jullie’...
Nou... ze zijn soms wel (deels) terreineigenaar, en het is echt fantastisch dat ze routeaanleg toestaan, maar... ze leggen geen meter aan!

Dat doen de vrijwilligers van de lokale clubs, die allemaal opereren onder de paraplu van MOZL (MTB Ontwikkeling Zuid Limburg), waarbij de clubs zijn aangesloten.
En de bestuurlijke vrijwilligers van MOZL helpen bij het rondkrijgen van vergunningen, het regelen van subsidies, het opzetten van een website. Zij organiseren de overleggen met alle clubs, zij bezoeken de clubbesturen, maar ook de Provincie, de Gemeentes, natuurorganisaties. En het zijn de clubleden zelf die het uiteindelijke werk doen.

Dus... help MOZL, gun hun dat tientje (liever dan Natuurmonumenten, die eigenlijk alleen maar goede sier maakt met ‘we leggen mooie routes aan voor jullie’) :bier: ...
Maar voor bikers van de UHR zou het natuurlijk geen vrijwillige bijdrage moeten zijn. Wij mogen ook niet vrij gebruik maken van hun routes. :tong

Voor de rest zie ik vooral het verschil tussen de reacties en waar de diverse bikers wonen/ biken.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Het gaat mij ook erom wat er precies met het geld gedaan wordt.
Zo zie ik met name op de Parkstad routes op de meest rare plekken aangelegde rockgardens, kunstmatig aangelegde kombochten, houten opstakels etc.
Gezien de uitgesleten sporen links en rechts van deze opstakels wordt het maar weinig gewaardeerd.

Ik zou liever zien dat het geld in nieuwe routes gestoken wordt en in broodnodig onderhoud. Dus omgevallen bomen opruimen, zomers eens een rondje brandnetels verwijderen.
Ride like you stole it
TheKiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 20:41

Gravelmarc schreef: za 22 december 2018, 10:00 Het gaat mij ook erom wat er precies met het geld gedaan wordt.
Zo zie ik met name op de Parkstad routes op de meest rare plekken aangelegde rockgardens, kunstmatig aangelegde kombochten, houten opstakels etc.
Gezien de uitgesleten sporen links en rechts van deze opstakels wordt het maar weinig gewaardeerd.

Ik zou liever zien dat het geld in nieuwe routes gestoken wordt en in broodnodig onderhoud. Dus omgevallen bomen opruimen, zomers eens een rondje brandnetels verwijderen.
Je bent welkom bij het volgende routewerk! Dan zul zie je dat het geld, en VOORAL veel vrijwilligers tijd juist wordt besteed aan "broodnodig" onderhoud en nieuwe trails...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spreek je namens MOZL of Discovery?
Ik ben het namelijk eens met Gravelmarc, de Parkstad route wordt niet altijd beter van de werkzaamheden.
Verder doet Discovery zn best de route te promoten, wat dan weer resulteert in druk gebruik, waardoor onderhoudt weer noodzakelijk wordt enz.

Los daarvan heb ik persoonlijk ook
moeite de Parkstadroute "echt geweldig" te vinden, omdat je te vaak / te veel in de beschaving terecht komt.
Dat is geen kritiek op de bouwers, de bebouwing is er nu eenmaal en je moet roeien met de riemen die je hebt.
Maar het doet wat mij betreft afbreuk aan het mtb gevoel dat ik wel heb in bijv. het Aachenerwald/Preuswald.
(wat met de auto vanuit de rest vh land maar een paar minuten verderop ligt).

Wat heeft dit met het onderwerp te maken?
Vrij weinig, maar meehelpen aan werkzaamheden geeft ook geen inzicht in de boekhouding ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Thx, maar...
Ik zoek geen verandering, ik stel alleen vast wat scheef loop. Soort stuurman aan de wal.
En het land van Ghandi is nou niet echt het voorbeeld waar we ons aan moeten spiegelen, lijkt mij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TheKiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 december 2018, 21:29 Spreek je namens MOZL of Discovery?
Op persoonlijke titel als lid en vrijwilliger van Discovery
Ik ben het namelijk eens met Gravelmarc, de Parkstad route wordt niet altijd beter van de werkzaamheden.
Verder doet Discovery zn best de route te promoten, wat dan weer resulteert in druk gebruik, waardoor onderhoudt weer noodzakelijk wordt enz.

Los daarvan heb ik persoonlijk ook
moeite de Parkstadroute "echt geweldig" te vinden, omdat je te vaak / te veel in de beschaving terecht komt.
Dat is geen kritiek op de bouwers, de bebouwing is er nu eenmaal en je moet roeien met de riemen die je hebt.
Maar het doet wat mij betreft afbreuk aan het mtb gevoel dat ik wel heb in bijv. het Aachenerwald/Preuswald.
(wat met de auto vanuit de rest vh land maar een paar minuten verderop ligt).
Tsja, stad, daar kunnen we niks aan doen idd.. Niet beter worden van de werkzaamheden? DAT is ook een mooie reden om eens mee te komen werken aan de route, het ideale moment om opbouwende kritiek te leveren :) de juiste mensen zijn dan aanwezig..

Bijvoorbeeld in het topic "Vaste routes Zuid-Limburg" is hier weinig tot niets daarvan terug te vinden betreffende obstakels en bochten die niet werken als bedoeld... (vanaf begin 2017 waarna het meeste werk ivm de buitenring verricht is)

Verder valt mij ook op dat veel mensen bepaalde obstakels vermijden vanwege niveau cq sportieve getalletjes op t stuur... Bomen en onkruid proberen we altijd zo snel mogelijk weg te halen, wat qua onkruid soms een flinke uitdaging is in het voorjaar en zomer.
Wat heeft dit met het onderwerp te maken?
Vrij weinig, maar meehelpen aan werkzaamheden geeft ook geen inzicht in de boekhouding ;)
En nu het enige "on topic" van deze reply: Boekhouding, nee, gesprekje met de "trailmaster" van de parkstad routes tijdens routewerk kan zeer veel inzicht geven ;) Machinewerk nieuwe trails, grondverdichters in nat gebied, materiaal etc en het aandeel van MOZL hierin.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Duidelijk :-q (Je hebt je speciaal aangemeld om hier mee te discussiëren?)
Ik weet dat jullie veel doen aan onderhoud/werkzaamheden, en er werd getwijfeld aan de fin.verantwoording (niet door mij), vandaar mijn vraag.
MOZL heeft de jaarrekeningen gepubliceerd. Doet Discovery dit ook?
Eerder had ik al uitgelegd dat onderhoud en vaste routes sowieso niet zo passen in mijn manier van mtb'en. Dus (verplicht) daarvoor betalen ook niet.
Maar ik ben op de noodzaak/onvermijdelijkheid hiervan gewezen en ik begrijp de argumenten.
In die context doen de onderhoudsploegen, routebouwers, belangengroepen enz. goed werk.
Wildgroei van vignetten en pasjes lijkt me we iets dat voorkomen moet worden.
Maar ook dat is weer zo'n punt. Voor je het weet betaal je een soort "wegenbelasting" voor je mtb. Of we daar dan weer blij mee moeten zijn :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Mijn reactie was ook niet om iemand tegen de borst te stuiten.
Dat er werk verzet wordt is duidelijk, maar kan in mijn ogen beter.
Een argument, in de het vaste routes topic wordt geen melding gedaan is je kop in het zand steken.
Ook het argument dat men te veel op snelheid is gericht, geeft aan dat je totaal niet open staat voor verandering en alleen maar goed wilt praten.

Ik heb afgelopen zomer in het vaste routes topic aangeven dat er op de Gulpen route een afdaling was afgezet met een rood-wit hekwerk. Voor de gemiddelde mtber was die afdaling inderdaad een uitdaging. Dus op zich terecht. Maar wat mij dan stoort is dat die gemiddelde man/vrouw zonder kennis vd omgeving het maar moet uitzoeken hoe nu verder de route weer op te pakken. In dit geval is de afdaling de gehele zomer dicht geweest. Hoe het nu is weet ik niet, recent niet meer geweest. Maar in zon geval kost het vier a vijf tijdelijke paaltjes om een omleiding aan te geven. Dat zou ik nuttig vinden. En niet een aantal totaal misplaatste obstakels.
Verder ben ik het compleet eens met bovengenoemde opmerkingen van “single”.

Daarnaast vraag ik mij af wat de meerwaarde van MOZL is.
Ik krijg de indruk dat het bestuur een aantal bijelkaar geraapte bobo’s is, die aan heers en verdeel doen.
Voorheen kwam die subsidie van bv de provincie bij de lokale clubs terecht, nu zit mozl ertussen. Maar wat is nu precies de extra meerwaarde van di clubje?
Ride like you stole it
TheKiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 20:41

Gravelmarc schreef: do 27 december 2018, 10:54 Mijn reactie was ook niet om iemand tegen de borst te stuiten.
Dat er werk verzet wordt is duidelijk, maar kan in mijn ogen beter.
Een argument, in de het vaste routes topic wordt geen melding gedaan is je kop in het zand steken.
Ook het argument dat men te veel op snelheid is gericht, geeft aan dat je totaal niet open staat voor verandering en alleen maar goed wilt praten.
Ik heb het over de Parkstad routes na aanleiding van jouw bericht:
Gravelmarc schreef: za 22 december 2018, 10:00 Het gaat mij ook erom wat er precies met het geld gedaan wordt.
Zo zie ik met name op de Parkstad routes op de meest rare plekken aangelegde rockgardens, kunstmatig aangelegde kombochten, houten opstakels etc.
Gezien de uitgesleten sporen links en rechts van deze opstakels wordt het maar weinig gewaardeerd.

Ik zou liever zien dat het geld in nieuwe routes gestoken wordt en in broodnodig onderhoud. Dus omgevallen bomen opruimen, zomers eens een rondje brandnetels verwijderen.
Niet over Gulpen.. Misschien moeten we eens tijdens een rondje fietsen van gedachte wisselen, ik heb het idee dat we langs elkaar praten vanachter onze schermen...
Plaats reactie