Het toenemen van trail runners op de mtb route's

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tot vorig jaar ben ik er misschien 2 in 20 jaar tegen gekomen. En dit jaar al zeker meer dan 20... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Aantallen, levenshouding en sociale interactie maken een wereld van verschil.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 3 december 2018, 19:24Het probleem op onder andere de UHR is dat er een zeer opvallende stijging van het aantal renners op de parcoursen te constateren valt. Zo veel dat je naast problemen met mogelijke botsingen (het wachten is tot het echt fout gaat) inderdaad ook weer beschadigingen kunt gaan verwachten.
Waarschijnlijk hebben de trailrunners de vrije fietsvrijdag nog niet ontdekt. Hoeveelheid valt dan op zich mee.
De meeste trailrunners in 1 rit zat zeker boven de 100, maar toen had men op Holten een trailrunwedstrijd op het MTB parcours uitgezet (staat voor 2019 ook in de planning).
Mbt botsingen: Of het een trailrunner of verdwaalde wandelaar is, maakt op zich niet uit. Meest MTB parcoursen zijn niet MTB only en bij botsing zal bijna zonder uitzondering gewezen worden naar de MTB'er (al dan niet terecht). Anticiperen en begrip voor elkaar doet ook een hoop, zo niet alles.
Vraagje: Is er na de vele meldingen al contact (verkennende gesprekken) geweest vanuit UHR met trailrunclubs?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

38x10 schreef: di 4 december 2018, 21:19 Zijn die trailrunners nu écht zo'n probleem? Ik ben er denk ik twee tegengekomen de afgelopen vijf jaar. Eentje op Schoorl, belachelijk vroeg op zondagmorgen, en eentje op Rhenen (weliswaar twee keer in hetzelfde rondje) op zaterdagmiddag. Beide keren liepen ze tegen de richting in en staken ze ruim op tijd van de trail om ruimte te maken.

Op die wijze kan ik er geen probleem mee hebben eigenlijk.
Same here.
Denk ook niet dat het een enorm probleem is maar het is winter, donker, nat en koud buiten dus tijd zat om lekker te zeveren over iets wat wellicht een probleem zou kunnen worden als.......
:wink: :wink:
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Natuurlijk is het wel een probleem. In sommige omstandigheden wordt het parcours stukgelopen. Waar in het geval van onder andere de UHR veel vrijwilligerswerk achter zit. En verder alles wat hier al eindeloos herhaald is met betrekking tot gevaar e.d.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Blastfromthepast : Wat je zegt, herhaling, herhaling, herhaling. Ook het argument vrijwilligerswerk :winkie:
Of het een probleem is? Het is in ieder geval een constatering. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zit dit hier een klein beetje te lezen want echt boeien kan het me niet.

Maar waarschijnlijk dachten de wandelaars tig jaar geleden hetzelfde over de opkomende mountainbikers. :winkie: :winkie:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Gelukkig hebben ze sindsdien speciale paden gemaakt voor mtb-ers.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

byorka schreef: do 6 december 2018, 19:49Maar waarschijnlijk dachten de wandelaars tig jaar geleden hetzelfde over de opkomende mountainbikers. :winkie: :winkie:
30 jaar terug in Soester Duinen was het "Jeetje, een mountainbike wat grappig". Daarna is het mountainbiken nooit meer hetzelfde geweest....
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: di 4 december 2018, 21:19 Zijn die trailrunners nu écht zo'n probleem? Ik ben er denk ik twee tegengekomen de afgelopen vijf jaar. Eentje op Schoorl, belachelijk vroeg op zondagmorgen, en eentje op Rhenen (weliswaar twee keer in hetzelfde rondje) op zaterdagmiddag. Beide keren liepen ze tegen de richting in en staken ze ruim op tijd van de trail om ruimte te maken.

Op die wijze kan ik er geen probleem mee hebben eigenlijk.
Beeld je even in dat het drukker wordt met Trailrunners die tegen de richting in de Nok oplopen in Schoorl ...... :o
Met alle respect, er licht 300km wandelpad waar je een prachtig trailrun rondje kunt maken, het lopen over de MTB routes is gewoon gemakzucht in mijn ogen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Het grote probleem is...

Dat zodra mensen bepalen dat het hun recht is om ergens te zijn het ego ontzettend naar boven kan komen, dit is voor de ene persoon meer toepassing als de ander.

Ik vergelijk het maar met het rijden op de snelweg, sommigen vinden dat de linkerbaan en ieder stukje asfalt daar speciaal voor hun is neergelegd. Elkaar de ruimte geven om in te voegen en elkaar dus de ruimte gunnen is er echt niet, ipv de ruimte geven is het een kwestie van het gaatje dichtrijden want... jij als bestuurder hebt recht om voor die irritante invoeger te blijven. Dit gedrag komt natuurlijk voort uit de individu die inderdaad te ver doorrijdt op een invoegstrook of iemand die zonder te kijken invoegd, maar uiteindelijk is dan natuurlijk iedere automobilist een potentiele hufter dus dan maar het gaatje dicht rijden voordat de ander er met jou plekje vandoor gaat.

Zo ook voor de trailrunner, we komen ze misschien wel eens vaker tegen, heel veel gaan er aan de kant en groeten vriedenlijk... totdat je die ene tegenkomt die niet aan de kant gaat of meent dat het zijn pad is, vanaf dat moment zijn alle trailrunners hufters en moeten ze vooral van jouw singletrack af... Dit geldt overigens ook voor hondebezitters, wandelaars , ruiters of ander verkeer wat je tegenkomt. Ook mountainbikers krijgen te maken met deze stigma want er zijn er altijd wel een paar die het verpesten voor de 'goeie'. Ik denk dat het dus vooral aan ieder persoon zelf is hoe hij/ zij ermee omgaat, blijf vooral niet in het negatieve of duw mensen in hokjes omdat ze iets zijn, communiceer met elkaar en blijf zelf het goede voorbeeld geven, misschien..... ja ik weet het.... misschien kunnen we dat toch nog eens het mooie stukje natuur met elkaar delen of in ieder geval wat meer respect voor elkaar hebben...

Amen..
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Da's een hele mondvol maar wel 100% waar.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Fred (mtb-sport) schreef: do 6 december 2018, 22:51
byorka schreef: do 6 december 2018, 19:49Maar waarschijnlijk dachten de wandelaars tig jaar geleden hetzelfde over de opkomende mountainbikers. :winkie: :winkie:
30 jaar terug in Soester Duinen was het "Jeetje, een mountainbike wat grappig". Daarna is het mountainbiken nooit meer hetzelfde geweest....
Nog langer terug was er de toen grote cross in Soestduinen jaarlijks op 2e Kerstdag toen de MTB nog niet bestond. Was dat maar zo gebleven...
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik dacht op zn minst dat ik onderhand zo'n beetje MTB pensionado ben maar bovenstaande post is dé trigger om me een jonkie te voelen :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wees blij dat men de natuur in gaat en probeer het van de positieve kant te bekijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Potentieel zijn dat allemaal mountainbikers in de dop he, die na een poosje ook wel doorhebben dat fietsen veel leuker is als rennen.
Dus zolang het niet zo wordt, maak ik me er daarom ook niet druk om
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie