Het toenemen van trail runners op de mtb route's

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Banden rollen en hebben minder contactoppervlak dan voeten (zeker met maat 45+) :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

hanjovdberg schreef: za 17 november 2018, 13:12 Banden rollen en hebben minder contactoppervlak dan voeten (zeker met maat 45+) :wink:
Uiteraard. Gewoon natuurkunde. Veel gewicht op een klein oppervlak (puls) maakt dat je makkelijk kombochten en opstaande randen molt die voor een MTB gemaakt zijn.
rammen met die bak
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Als het allemaal niet zoveel uitmaakt...en wij mtb'ers inleving vermogen moeten hebben....waarom wordt er hier dan op het forum massaal gereageerd (en met allerlei benamingen) op een enkeling die (waarschijnlijk op z'n stadsfiets) de mtb route's tegen de richting in wil rijden.... :-? :~ dat begrijp ik dan niet.... :lol: :lol: klinkt niet helemaal logies... :roll: :lol:
En natuurlijk moet ieder weten wat hij of zij doet...maar dan ook voor de eventuele gevolgen :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

crapforbrains schreef: za 17 november 2018, 13:11
Huggiedug schreef: za 17 november 2018, 12:46 Tis link en ze mollen de tracks. Ik kwam eergisteren zo'n floepert tegen, in een blinde downhill bocht. 1 sec later en we waren op elkaar geknald met 40 + 10 = 50 kmu.
Ik denk eerlijk gezegd dat de combinatie fiets + rijder + noppenband meer schade aanricht dan een enkele runner. En in die blinde downhill bocht kan ook iemand liggen die nét onderuit is gegaan... Een beetje marge inbouwen is dus misschien niet onverstandig en zou het probleem al aardig kunnen oplossen. Voor de rest is het een stukje verdraagzaamheid denk ik; leven en laten leven.
Ik heb ook een kerel aan een boomtak zien hangen....langs de route :~ dacht ook bij mij zelf, wat is die aan het doen....voor het vermaak is het top :-q ....zo ook een hond kilometers mee rennend met 30 aan het uur door het bos en baasje maar roepen. ... :lol: :lol: enige wat ik mij hierbij kon bedenken....het baasje laat de hond zelf los lopen....voordat die elkaar weer terug gevonden hebben. ..zal wel een behoorlijke taak geweest zijn... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En ook vaak genoeg gestopt en gewacht....het is dan (gewoon) de situatie, oma of een vrouw alleen met kinderwagen en met lopende hond....en nog veel meer :roll: maar gelukkig heb ik het inleving vermogen om te zien dat het nu wel gevaarlijk begint te worden... :-D :wink:
Laatst gewijzigd door Mario070 op za 17 november 2018, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

........
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

De meeste MTB routes zijn (volgens mij) niet exclusief voorbehouden aan MTB'ers of ik moet er rokend naast zitten (sluit dat niet uit).
Als ik trailrunner was en kon ipv de standaard wandelpaden nu sinds kort over leuke uitdagende trails lopen, dan zou ik het wel weten. (scheelt dat ik niet kan hardlopen, geen zorgen dus :tong )
Wandelpaden klinkt leuk in onze ogen, maar soms zien deze sporters "ineens" een leuk paadje en laat dat nu net een MTB route zijn. Niet tegen te houden denk ik.
Denk het moeilijk zal zijn om het 100% uit te bannen en hooguit een trailrunner kunnen zeggen dat hij op een MTB route loopt, maar risico is aanwezig dat hij/zij zegt: Weet ik, dank je wel of iets dergelijks.
Wat ik vaker heb gezegd is dat je op elke trail rekening moet houden dat er obstakels zijn en dan kan net omgevallen boom zijn, MTB'er met pech, tegenliggers, wandelaars, kinderwagens en idd ook trailrunners. Iets met anticiperen. :winkie:

Nog "beetje" copy/paste uit HV/LV topic:
1- Vorig jaar op Holten lekker aan het fietsen en de pech dat er een trailrunnerwedstrijd over de trails gehouden werd, volgende staat in de planning en 3x raden wat voor route gebruikt wordt of check https://www.sallandtrail.nl/route/
2- Afgelopen zomer waren ook personen die het verzoek/verbod om over de trails te rijden netjes opvolgden om vervolgens daar hard te lopen..................
3- Ik rij liever ook over trails zonder trailrunners, daarover geen misverstand hopelijk.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

(voorlopig lees ik alleen even mee).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In Ede zijn we ook hard bezig met het aanleggen van de route. Het duurt best even voordat de trails lekker uitgehard zijn. Waar zie je de meeste schade? Op plaatsen waar mensen een voetje aan de grond hebben moeten zetten. Ofwel moraal vh verhaal je maakt met rennen en lopen meer kapot dan met fietsen. Leuk zo’n trailrunwedstrijd op de trails maar komen ze dan ook helpen met onderhoud? En dragen ze bij wanneer er een vignet aangeschaft moet worden? Of anders duidelijk afspreken welke delen wel en welke niet geschikt zijn. Kombochten zijn bijvoorbeeld niet zo bevorderlijk voor je enkelgewrichten ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 17 november 2018, 22:52 In Ede zijn we ook hard bezig met het aanleggen van de route. Het duurt best even voordat de trails lekker uitgehard zijn. Waar zie je de meeste schade? Op plaatsen waar mensen een voetje aan de grond hebben moeten zetten. Ofwel moraal vh verhaal je maakt met rennen en lopen meer kapot dan met fietsen. Leuk zo’n trailrunwedstrijd op de trails maar komen ze dan ook helpen met onderhoud? En dragen ze bij wanneer er een vignet aangeschaft moet worden? Of anders duidelijk afspreken welke delen wel en welke niet geschikt zijn. Kombochten zijn bijvoorbeeld niet zo bevorderlijk voor je enkelgewrichten ..
De grootste schade in Ede is van die fijne grazers, daar kwam ik er vrijdag ook een stapel van tegen op de nieuwe route... Ook een soort trailrunners.

Maar de ergernis begrijp ik goed. Er wordt heel veel werk verzet om tot MTB routes te komen en die worden dan zo ingericht dat juist voorkomen wordt dat je het pad deelt met andere bosgebruikers en dan is er een groep pannenkoeken die zo nodig juist op de MTB route wil gaan lopen. En als ze dan ook nog eens niet opzij gaan als ze in de weg lopen, dan zijn alle ingrediënten voor ongebreidelde ergernis aanwezig.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 580
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Man, man, wat een sterk staaltje wij-zij denken hier van diverse personen. Het begint bijna te lijken op stichting natuurbelang tov mountainbikers :bier:

Laten we niet vergeten dat deze mensen net als wij graag in de natuur sporten. Dat de sport nogal explosief groeit levert wat groeipijntjes op, waar dit er een van is. Veelal weten de mensen op de mtb-routes niet beter en zijn ze vrij onbekend in het bos. Dan is zo'n gepeilde route erg fijn om te volgen. Gewoon even vriendelijk op aanspreken dat dit niet gewenst is.

Naast heb mtben ben ik als oudgediende trailrunner ook actief bij het grootste trail platform in NL. Daar is de lijn uitermate duidelijk. Tijdens clinics behandelen we expliciet de scheiding tussen gebruikersgroepen en de risico's van het lopen op mtb routes. Boodschap: opletten bij kruisen en vanaf blijven, er zijn zat andere (en mooiere) paadjes om te lopen.

Bereik je daar iedereen mee? Uiteraard niet, maar ik geloof oprecht dat het een kleine minderheid is die wel op de routes lopen en dat 90% daarvan niet beter weet. Verder lopen er ook wat vrije geesten rond die doen waar ze zin in hebben. Zie dat maar als equivalent van de nightbikers. Gewoon op aanspreken dus.

Indien eea vanuit georganiseerd verband gebeurt is het wel interessant om te achterhalen waar deze vandaan komen. Ik zie met name bij atletiekverenigingen een push richting trail (want vraag van leden) zonder fatsoenlijke kennisbasis. Wat zij zelf anders zien :roll: Daar kan ik me voorstellen dat echt problemen kunnen ontstaan.

Gezien ik nog steeds niet kan lopen of mtben ga ik nu maar een rondje zwiften. Tel je zegeningen :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Netjes verwoord Stephan.
Zelf ben ik niet echt een voorstander van trailrunners op mtb-routes, puur vanwege de veiligheid. Ik geloof heus wel dat een trailrunner oplet als hij (liefst tegen de richting in, als het dan toch moet) op een mtb-route rent. Maar er zijn gewoon situaties waarin er amper overzicht is en er toch aardige snelheden bereikt worden (zie post Huggiedug).

Daarnaast zijn er genoeg alternatieven. In tegenstelling tot mtb-ers (soms) mogen trailrunners wel alle bospaden gebruiken. De mtb routes zijn vooral aangelegd om gebruikersgroepen van elkaar te scheiden, om gevaarlijke situaties en ergernissen tot een minimum te beperken. Dan is het niet handig om renners en bikers weer samen te brengen.

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er soms sprake is van een soort luiheid: het is de makkeljke weg om een mtb-route te volgen, in plaats van zelf een route uit te stippelen. Van een mtb route is bekend hoe lang hij is, de hoogtemeters zijn ook wel te vinden, dus een pasklare route kun je zo van internet plukken.

Over slijtage aan de routes maak ik me geen zorgen, dat is totaal verwaarloosbaar op een route waar wekelijks honderden fietsers overheen gaan. Maar vanwege wederzijdse veiligheid en het voorkomen van irritaties lijkt het mij beter om de boel gescheiden te houden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Stephan, je slaat de spijker op zijn kop. Belangrijkste argument van de lopers is net zoals MTB’ ers namelijk genieten van het sporten in de buitenlucht. En dat ze de mooiste trails pakken, kan je ze niet kwalijk nemen.
Ik denk vanuit goede dialoog een hoop te bereiken is. Verbieden zal zeker niet lukken, maar als ze in ieder geval maar tegen de rijrichting lopen dan zien we elkaar in ieder geval aankomen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik krijg de indruk dat de irritatiefactor van het plotseling moeten afremmen/stoppen en zodoende je flow kwijt te zijn zwaarder weegt dan de daadwerkelijke REALISTISCHE angst voor ongevallen.

Iedere MTB is uitgerust met een goed stel remmen, en daarnaast kan een onverwachte boom , een hert, of mederijder op de route ook ineens een noodstop vereisen. MTB-en is een risicosport, en als het goed is ben je als MTB-er er op bedacht dat je noodstops en uitwijken moet kunnen maken.

Als er op enig moment tijdens je rit de mogelijkheid bestaat dat je je niet capabel voelt om uit te wijken of een noodstop te maken, dan ga je wellicht over je eigen grens heen en dan zit daar het voornaamste risico in. Onverwachte obstakels kun je altijd tegen komen.
Misschien moet je dan iets minder hard fietsen of een cursus bikebeheersing gaan doen.

Just my 2 cents ;)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je mijn reacties hebt gelezen gaat hij mij helemaal niet om de angst voor ongevallen maar om de 'eerlijkheid' qua gebruik en betaling. Nogmaals ik heb respect voor trailrunners (zou ik ook graag doen indien mijn knie het toeliet) maar laten we wel goede afspraken maken als het gaat om gebruik/onderhoud en evt betaling.

Daarnaast staat het iedere trailrunclub vrij om ook zelf initiatieven te nemen om eigen routes aan te leggen. En probeer je dan eens in te denken wat er zou gebeuren indien mtb'ers zonder overleg gebruik zouden gaan maken van die routes ...

Er zijn hier veel mtb'ers met heel veel inlevingsvermogen maar dit lijkt soms wel te gebeuren vanuit een soort 'eeuwige underdog' positie. Nu we als mtb'ers onze plichten veelal serieus nemen (eigen routes, rekening houden met andere bosgebruikers etc) mogen we ook best wel eens wat laten horen de andere kant op. Niet op agressieve wijze maar wel eerlijk en gemotiveerd. Volgens mij bereik je daar het meeste mee! Ofwel communicatie :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie