Is er iets leuks in de buurt van Ede/Lunteren?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
timofietst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 09:51
Contacteer:

Of moet ik dan naar de Utrechtse Heuvelrug of verder de Veluwe op? Ik zit daar volgende weekend in een huisje met familie en dan willen mijn broer en ik er even tussen uit he... :) (Vorig jaar zaten we overigens in Houffa met de fam...toen wisten we het wel :D)
Groeten,

Timo


Surly Karate Monkey 27.5+
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Probeer de zoekfunctie van dit forum eens. Je zult verrast staan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Lunteren: Goudsberg (maar daar ken ik het niet, van horen zeggen).
Iets verder: Kwintelooyen, Rhenen, Amerongen 2.0....
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Ik ga volgend weekend... Dus als je nog wat leuks tegenkomt, laat maar weten...;-))
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rond Ede mag je aardig vrij fietsen in de bossen, maar dat maakt het aanwijzen van leuke plekken niet echt makkelijk. De vaste routes zijn in ieder geval niet heel bijzonder. Al is het natuurlijk maar net wat je leuk vindt. Als je gek bent op brede / makkelijke paden....

De Goudsberg is al genoemd en daar kun je zeker je energie kwijt. Je kunt daar erg leuk op en af fietsen. Nadeel is dat je niet echt een route hebt. Als je b.v. Rhenen pakt heb je veel meer een parcours met een echte flow. Goed te combineren met Kwintelooijen en Amerongen. Rhenen zal een 20 min met de auto zijn vanaf Ede (uiteraard afhankelijk van waar je zit). In principe is dit ook prima aan te fietsen.

Vanuit Ede is Oosterbeek / Doorwerth ook prima aan te fietsen. Route is echt niet zo leuk als de Utrechtse Heuvelrug (je rijdt een beetje van leuk stukje naar leuk stukje), maar je hebt hier wel de nodige hoogteverschillen en dat is in NL al heel wat ;-)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Waar / welk park heb je in Lunteren een huisje?
Lunteren is niet zo'n ontzettend groot gebied, wanneer je voor km's en rondetijden gaat kun je het beter links laten liggen.
Je kunt daar echter wel fantastisch 'spelen' en je (technische) skills opvijzelen, je hebt daar zo ongeveer alles behalve gladde stenen en rotspartijen. Onmogelijk steil afdalen, steil klimmen, mul zand, worteltapijtjes etc etc.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

klaast schreef: Vanuit Ede is Oosterbeek / Doorwerth ook prima aan te fietsen. Route is echt niet zo leuk als de Utrechtse Heuvelrug (je rijdt een beetje van leuk stukje naar leuk stukje), maar je hebt hier wel de nodige hoogteverschillen en dat is in NL al heel wat ;-)
je kunt inderdaad vanuit Lunteren met de fiets of auto richting Papendal gaan en daar de route rond Oosterbeek/Wolfheze oppakken. Weet niet waar je gebruikelijk fietst maar daar kun je voldoende hoogtemeters maken.
Gebruikersavatar
timofietst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 09:51
Contacteer:

Jan Willem schreef:Waar / welk park heb je in Lunteren een huisje?
Lunteren is niet zo'n ontzettend groot gebied, wanneer je voor km's en rondetijden gaat kun je het beter links laten liggen.
Je kunt daar echter wel fantastisch 'spelen' en je (technische) skills opvijzelen, je hebt daar zo ongeveer alles behalve gladde stenen en rotspartijen. Onmogelijk steil afdalen, steil klimmen, mul zand, worteltapijtjes etc etc.
Dat klinkt goed :) We zitten in De Goudsberg, ik begreep al dat tegenover de ingang een soort zandafgraving ligt?

De rest dank voor de antwoorden!
Groeten,

Timo


Surly Karate Monkey 27.5+
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad. Vanuit het restaurant gezien rechts afslaan, na goeie 100m zie e links een geel hek, bij dat hek ga je het schotterpad naar beneden en zit je na 250m midden in het laagste punt van de afgraving.
Vanuit dat middelpunt heb je rondom een uitgebreid keuzepallet aan zwarte klimmetjes.
Als je daar allemaal fietsend naar boven en naar beneden kunt mag je je hier weer melden...

Je kunt in plaats van dat schotterpad ook direct bij dat hek rechts een singletrackje in duiken, dat pad kun je als een soort parcoursverkenning dan tegen de klok rondrijden, daarbij zie je dan aan je linkerhand allerlei lekkernijen naar beneden voorbijkomen die vreemd genoeg door het overgrote merendeel bikers overgeslagen worden...

Veel plezier!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Jan Willem schreef:
Je kunt in plaats van dat schotterpad ook direct bij dat hek rechts een singletrackje in duiken, dat pad kun je als een soort parcoursverkenning dan tegen de klok rondrijden, daarbij zie je dan aan je linkerhand allerlei lekkernijen naar beneden voorbijkomen die vreemd genoeg door het overgrote merendeel bikers overgeslagen worden...
Omdat veel van die lekkernijen wel erg steil zijn... :tong :-q
Ric
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 juli 2015, 12:07

Ik heb daar afgelopen weekend ook gefietst met mijn geupgrade crosshybride ;-p.. Je kan je prima vermaken op de Goudsberg.. Zo ben ik bij dat hek juist weer links een pad ingeslagen en na een paar uur fietsen een mooi rondje gemaakt die ik vaker ga rijden.

Mooie klimmen en afdalingen daar zeg! Wel zijn er stukken die je beter eerst even kan verkennen, zo kwam ik aardig hard aan bij een bocht waar ik beter niet rechtdoor had kunnen gaan tenzij je vleugels hebt :-).

Je kan ook via het bos "downhill" gaan en als je de klim terug te zwaar vind, gewoon via het asvalt omhoog de Goudsberg op.. wel even de juiste/mooiste tracks vinden daar want je kan alle kanten op.
En natuurlijk even opletten want klompenroutes en dat soort paden daar komen wij natuurlijk niet :winkie:

Wat foto's gemaakt ook maar de dieptes zie je niet op de foto's dus daarom gewoon een paar zo..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De onderste foto is een stukje van een bestaande route, maar wil je wat meer "los", dan moet je inderdaad het gebied lekker verkennen.. het is de moeite waard!
Hopelijk heeft iemand nog eens wat aan deze aanvulling.. :-q
Laatst gewijzigd door Ric op ma 3 oktober 2016, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:-q :-q
Het dreigde daar helemaal fout te gaan toen besloten was om het gebied voor MTBers op slot te gooien.
Paar MTB verenigingen, met name de club uit Barneveld, hebben voor elkaar gekregen dat dit toegangsverbod gecanceld is.
Met uitzondering van een relatief klein gebied ronde de Hessenhut mag je met inachtneming van een aantal regels, zeg maar het imho logische respect voor medebosgebruikers, weer overal mag spelen met je MTB.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Ric
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 juli 2015, 12:07

Gelukkig maar dat die verenigingen het voorkomen hebben :-q .. zou zonde geweest zijn..

Altijd beleefd blijven en zeker uitkijken voor mensen/kinderen, ook op bestaande route's.. mensen gaan soms gewoon een stuk wandelen en niet iedereen verdiept zich in mtb'en of ruitersport, sommige mensen lopen maar wat paden af "in de natuur" en dat moet je altijd een beetje in het achterhoofd houden, zeker kids kunnen het gewoon niet weten!!

Op die manier kan je met respect voor mens en natuur een hoop voor elkaar krijgen indd :-q
Een andere weg is er niet.. 8)
MrC11
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 26 juli 2013, 00:42

Jan Willem schreef:Inderdaad. Vanuit het restaurant gezien rechts afslaan, na goeie 100m zie e links een geel hek, bij dat hek ga je het schotterpad naar beneden en zit je na 250m midden in het laagste punt van de afgraving.
Vanuit dat middelpunt heb je rondom een uitgebreid keuzepallet aan zwarte klimmetjes.
Als je daar allemaal fietsend naar boven en naar beneden kunt mag je je hier weer melden...

Je kunt in plaats van dat schotterpad ook direct bij dat hek rechts een singletrackje in duiken, dat pad kun je als een soort parcoursverkenning dan tegen de klok rondrijden, daarbij zie je dan aan je linkerhand allerlei lekkernijen naar beneden voorbijkomen die vreemd genoeg door het overgrote merendeel bikers overgeslagen worden...

Veel plezier!
JW, die klimmetjes zijn ook weer niet zo zwaar. Ze gaan stijl omhoog, maar naar 30 meter ben je ook weer boven. Vind zelf Amerongen moeilijker, omdat je langer omhoog gaat en ik daar de conditie weer niet voor heb (Eerste 10 keer omhoog gaan wel, daarna echt moe).

Verder is Lunteren wel mooi fietsgebied en ik fiets er zo vaak en ben er nog steeds niet uitgekeken. Amerongen is met die nieuwe paden wel leuker dan Lunteren, maar Lunteren is technisch moeilijker.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Uuhh, ja ze zijn niet lang nee.. Maar er zijn er toch wel een paar waar ik bepaald niet met twee vingers in de neus even naar boven kachel.
Heb het idee dat je er nog een paar niet ontdekt hebt...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie