mooiste/beste routes Limburg.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb het ene plan nog niet uitgevoerd (Grand THUR) of ik heb het volgende bedacht. Meerdere dagen Limburg. (woon in de kop van Noord-Holland) Dus tentje mee in de auto en overnachten op een camping volgende dag andere route. In plaats van op één dag heen en weer crossen. Daarvoor zoek in natuurlijk wel de mooiste/beste trails van Limburg. Kreeg van een MTB vriendin al de tip voor Epen, maar welke routes zijn zeker nog meer een aanrader? Tip voor een goede camping mag natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op wo 6 juni 2018, 05:47, 1 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoeveel dagen wil je komen, en hoeveel km en hm/dag wil je rijden?
Vaste routes of ook GPS?
En hoe technisch mag/moet het zijn?

Vaste routes zijn oha 25km max., maar de erg uitdagende St Pietersbergroute is bv 'maar' 5km maar een van de meest intensieve om te fietsen...
En heb je GPS... dan is er heel veel moois van 50-100km, 1000-2000hm... En hoe steil en technisch mag het zijn?

Kortom: wat wil je precies, en wat kun je?

(En met Eden bedoel je denk ik Epen?)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo goedemorgen, (je moet ook niks typen vlak voor je naar je nest gaat) Epen inderdaad. (net gewijzigd)

Aantal dagen maak mij niet zo veel uit, dat kan twee dagen zijn, maar kan ook langer blijven plakken. Net wat voor moois je vind, wat voor weer het is, of je het zat bent of niet.

Ik kom niet voor een rondje om de lokale eendenvijver die heb ik hier in de buurt ook wel. Vast route of GPS maakt mij ook niet zoveel uit. Mag ook een combinatie van beide zijn als dat een gave route oplevert. Als je maar weer op het zelfde punt uitkomt. (parkeerplaats auto/camping) Lengte en hoogtemeters zijn ook relatief natuurlijk. Hier in de polder rij je fluitend 60Km zoek en dan ben je nog niet moe. Maar inderdaad kan je volledig kapot gaan op een rondje van 5Km als deze maar zwaar genoeg is. Maar 30-50Km 1000Hm moet zeker geen probleem zijn. Van mij mag het best technisch, graag zelfs. Ik ben de natuurlijke trails van Schotland gewend zo iets vind je niet snel in Nederland. Twee of drie kleine rondjes maken ook een grote route dus als je meerde die vlak bij elkaar liggen kan combineren ook goed. Als je maar lekker kan rijden, beetje techniek, mooie paden, stukje verhard hier en daar ook niet erg als je daarmee bij een gave trail komt.
◼︎ Go round the outside.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

In de bossen tussen Venlo en Reuver/Roermond, tegen de grens met Duitsland liggen veel prachtige singletracks. Je kan hier vrij fietsen, hoogteverschil max 15 meter volgens mij, maar best pittig klimwerk (want een steilrand). De (45km) route van de Bakenbos Challenge gaat hier ook overheen, daar is vast wel een gpx van te vinden (en anders heb ik die op mijn laptop thuis wel 1 of 2 staan), route 2017 had net wat mooiere tracks dan 2018, vooral in omgeving van Belfeld/Maalbeckerhöhe.

In Zuid-Limburg: rond Snowworld liggen mooie tracks. Ik heb route Strijthagen (?) gedaan, vertrekt vanaf Landgraaf / Megaland (dat Pinkpopterrein), en heeft mooie stukken erbij, met rond Snowworld steil klimmen, voor NL-begrippen technische afdalingen.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Dan de rondjes rondom de Brunssummerheide niet vergeten. Die zijn ook mooi.
En Windraak.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Vanuit camping de Bosrand kun je veel mooie routes bedenken en maken. Zelfs stukje Belgien in naar Aubel of Visé.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vanuit De Bosrand inderdaad de Oude Voerstreekroute, zie het desbetreffende topic.
En ik heb evt nog wel een route die vanaf De Bosrand/Eijsden richting en voorbij Vise gaat, met hele leuke technische trails, af en toe flink steil op en af, die hebben we ooit als Let's Ride gereden.
Beiden ongeveer 50km 1000hm.
Kun je toevallig GPS bestanden/routes van anderen van Strava plukken?

Ook mooi: naar de Epen/Vijlenroute, met even doorsteken naar Drielandenpunt en Aachenerwald. Vanuit De Bosrand/Eijsden ongeveer 70km 1200hm retour. Lukt ook wel, als je toch de hele dag hebt.

En dan 's avonds eten bij Cafe Aon 't Bat, Limburgs terras van het jaar, aan de Maas in Eijsden, of bij Pizzeria Gran Gusto in St Geertruid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Kijk dat klinkt allemaal al goed.

Ik kan gpx van Strava halen geen probleem. ( zolang alles 100% vrij te rijden is)
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik stuur je zo een PB met tips, pluk maar van mijn Strava:
- Aachenerwald/Drielandenpunt retourtje, 72km, 1200hm. 'Marathon', mooie trails onderweg.
- Vise, Bois Julliene, 45km, 720hm, met technisch pittigere steilere stukjes erin voor gevorderden. Snel en simpel 'functioneel' naar Vise, daar begint de pret, soms functionele stukjes ertussen om bij de volgende mooie trails te geraken.
- Trails, trails, trails in de Voerstreek/Onderste/Bovenste Bos, dagtocht 73km, 1450hm, uitdagender dan de ook erg mooie Oude Voerstreekroute van het forum (50km, 1000hm), met nog mooiere trailtjes. Lijkt je dat wat 'te', dan dus 'gewoon' de Oude Voerstreekroute even van het forum plukken.

Dan heb je echt alle highlights in 3 dagen gezien, dit is wat we als locals het liefst rijden. Geen vaste routes dus.

Alles vertrekt vanuit Eijsden, vanaf Cafe De Greune Mert (Aon 't Bat ligt 100m verderop aan de Maasoever bij het pontje). Camping de Bosrand is 10 minuten fietsen vanuit Eijsden, ligt ook vaak aan de routes die Voerstreek/Aachenerwald aandoen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

aurelius schreef:Ik stuur je zo een PB met tips, pluk maar van mijn Strava:
- Aachenerwald/Drielandenpunt retourtje, 72km, 1200hm. 'Marathon', mooie trails onderweg.
- Vise, Bois Julliene, 45km, 720hm, met technisch pittigere steilere stukjes erin voor gevorderden. Snel en simpel 'functioneel' naar Vise, daar begint de pret, soms functionele stukjes ertussen om bij de volgende mooie trails te geraken.
- Trails, trails, trails in de Voerstreek/Onderste/Bovenste Bos, dagtocht 73km, 1450hm, uitdagender dan de ook erg mooie Oude Voerstreekroute van het forum (50km, 1000hm), met nog mooiere trailtjes. Lijkt je dat wat 'te', dan dus 'gewoon' de Oude Voerstreekroute even van het forum plukken.

Dan heb je echt alle highlights in 3 dagen gezien, dit is wat we als locals het liefst rijden. Geen vaste routes dus.

Alles vertrekt vanuit Eijsden, vanaf Cafe De Greune Mert (Aon 't Bat ligt 100m verderop aan de Maasoever bij het pontje). Camping de Bosrand is 10 minuten fietsen vanuit Eijsden, ligt ook vaak aan de routes die Voerstreek/Aachenerwald aandoen.
Ik comment puur effe zodat ik dit topic kan onthouden.

Potverdorie ik krijg gewoon zin om naar Limburg te gaan als ik dit topic lees. Misschien binnenkort die '3 daagse' maar doen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Klinkt zeker goed. Info van de Locals, goud waard. :-q Mooi dat je aan jullie kant van het land vrij mag rijden. Als je hier in Noord-Holland een stukje buiten de trail komt heb je gelijk weer de geitenwollensokkenbrigade achter je aan.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Is het deze camping? (tig campings de Bosrand in Nederland) http://campingdebosrand.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ondertussen ook de routeyou site gevonden van de VVV. https://www.routeyou.com/user/routes/21 ... id-limburg" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou tof zijn als de gave trails en routes van Limburg ook op Trailforks https://www.trailforks.com" onclick="window.open(this.href);return false; gezet zouden worden. (mailtje met tip naar de VVV gestuurd) Dan kunnen wij toeristen het heel makkelijk vinden en volgen op onze Garmin computers met de Trailforks app. https://www.trailforks.com/blog/view/tr ... e-devices/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tijgerhaai schreef:Is het deze camping? (tig campings de Bosrand in Nederland) http://campingdebosrand.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Yep :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

tnx :-D
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie