Route beoordelen, Veluwe expert gevraagd

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb van iemand een gravelroute overgenomen die over de Veluwe gaat.
Deze is dus door een wielrenner gereden die af en toe wat gravel meepakt dus spannend zal het niet zijn.

Echter, ik zou graag willen weten of alles legaal te rijden is.

Het stuk door de Hoge Veluwe over de stippellijntjes is zeker niet legaal? Dan kan ik die overslaan en de fietspaden nemen.
Sowieso Hoge Veluwe zijn alleen betaalde ingangen toch?

Dan het gedeelte boven de A1 ben ik vrij onbekend wat onverharde paden betreft, zijn dit allemaal legale onverharde paden?

Hier de route:
https://www.strava.com/routes/10921459" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor de reacties en de moeite :)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Herken lang niet alles, maar veel van wat ik herken gaat over de weg. Als je de ondergrond wijzigt in Open FietsMap, dan zie je dat de track her en der over het Veluwezwerfpad gaat. Dat is een wandelroute, maar als die over een pad met naastliggende fietspad gaat, dan is er niets aan de hand.
Op sommige plekken, bijv. Harskamp, gaat de track over de weg ipv over het nabij gelegen zandpad.

Voor NP Hoge Veluwe moet je entree betalen. Als je die betaald hebt, dan mag je binnen het park over de paden fietsen.

Zoals je al aangeeft: niet heel spannend. Mijn advies: ga het verkennen. Kans is niet heel groot dat je een pad tegenkomt dat voor jou gesloten is. En als je daar wel komt, kun je altijd nog op je schreden terugkeren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Kun je beter deze rit pakken voor een gravel ride : https://www.strava.com/activities/1483517255" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks Bert.
Het probleem is dat ik liever niet over illegale paden fiets, maar ik denk dat het op de Veluwe iets minder opvalt dan op de UHR.
Ik ga weleens op onderzoek uit, maar dan niet in het weekend maar doordeweeks als het rustiger is.

Bij Harskamp ben ik redelijk bekend, maar de paden links van de Heetweg zijn fietspad.
En vroeger de mooie Houtvester van t Hof weg stopt ook op de helft, en vervalt dan in niemandsland.
Kennelijk lopen er daar nog zandroutes, aan de Kootwijkerzand kant?

Wat de Hoge Veluwe betreft is het natuurlijk wel een flinke entree prijs voor als je er een paar kilometer doorheen fietst.
Heb langs de Harderwijkerweg/Koningsweg wel her en der klaphekjes gezien maar geen idee waar dat uitkomt.


Dankje Ducatif1, zou de rit wel op willen slaan, maar dat gaat niet omdat de gebruiker "verzoek tot volgen" aan heeft staan.
Anders had ik er een route van kunnen creëren en verzenden naar mijn Garmin.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rayb81 schreef:Thanks Bert.
Heb langs de Harderwijkerweg/Koningsweg wel her en der klaphekjes gezien maar geen idee waar dat uitkomt.
Klaphekjes aan de oostkant? Lijkt me niet dat dat wat wordt. Die weg loopt voor een groot deel straks lang het park op. Misschien net voor Otterlo. Daar loopt de MTB-route Otterlo ook, maar ik heb pas al ondervonden dat dat niet echt paden zijn voor een gravelbike.

Richting Mossel/Ede heb je wel paden die prima te doen zijn. Slechte fietspaden en hard aangereden zandwegen. Maar dat is wel wat uit de richting van de route.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hmz zal eens kijken hoe die route van Otterlo loopt, hoezo zijn die paden niet geschikt voor de gravelbike?
Als het paden zijn zoals de route Apeldoorn dan zou het al prima zijn.

Dit is het hek wat ik bedoel.
Ben er ooit een stukje doorheen gelopen, pad was niet echt fietsbaar.

Afbeelding
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Daar ligt idd een stukje niemandsland. Otterlose bos geloof ik. De mtb-route ligt meer richting Otterlo. Die is met de GR niet echt leuk rijdbaar omdat je een zandverstuiving moet oversteken. Ik denk dat je, als je niet de route volgt, maar langs het hek blijft fietsen het wel goed te doen is.

Als ik er volgende week langs kom (grote kans) dan zal ik de crosser eens van het fietspad afsturen het Otterlose bos in.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dankje :)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

En weer wat geleerd. Het Otterlose Bos is sinds 2015 onderdeel van de Hoge Veluwe. Hek er omheen en al. Geen wonder dus dat ik me dat klaphekje niet zo voor de geest kon halen. Foto op Streetview is dus niet heel recent. Ik had dat simpelweg kunnen googelen voordat ik er naar toe fietste, maar ach....

Vanmiddag dus even langs geweest. Je kunt pas een eind verderop (tegenover de Wije Werelt) het bos weer in. Daar loopt ook de mtb-route. Zoals gezegd kom je behoorlijk in het zand terecht als je die volgt, dus ik heb nu het pad langs het hek gevolgd. Dat is niet heel inspirerend, maar het kan wel. De Boveneindseweg waar je dan langs komt is alleen wel erg mul. Leuk voor een stukje maar normaal gesproken geem favoriet soort pad als ik met de crosser op stap ben. Als ik nu op Strava kijk had ik wellicht beter de Vijverlaan kunnen pakken na het hek, maar ik weet niet of je dan een beetje uitkomt. Volgens mij ligt daar een vakantiepark.

Overzichtje van de rit is hier te vinden: https://www.strava.com/activities/1527045295 Gelukkig verder wel veel leuke paden :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor je update, leuk dat je het geprobeerd hebt.
Maar voor de duidelijkheid, kwam je nu binnen de hekken van de Hoge Veluwe uit of dus toch niet aangezien je een pad langs het hek gevolgd hebt?

Overigens ben ik zaterdag nog over de N310 geweest (met de auto) en ik dacht ook al het hekje niet meer gezien te hebben, of er stond een ander hek?

Anyway als het niet kan dan kan het niet, ik heb iig de rit van Ducatif voor de toekomst.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Hek is vervangen door een stalen exemplaar. HV kom je niet in. Het pad dat ik volgde had de hele tijd het hek van de HV rechts.

Als je de HV niet in wilt is het lastig om van Hoenderloo naar Otterlo te komen. Als je niet over het fietspad langs de N304 wilt uiteraard. Aan de ene kant heb je de HV en aan de andere kant militair terrein. Rit van Ducatif1 is dan ws een beter alternatief. Jammer dat ik vanuit mijn woonplaats nog aardig wat asfalt mee moet pakken om er te komen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks, dat hebben ze goed afgesloten dan.
Bedankt voor het kijken iig :)

En ik mocht willen dat ik woonde waar jij ongeveer woont, ik mag er minimaal een uur voor in de auto zitten.
Daarom kom ik er helaas ook te weinig.
Plaats reactie