MTB in Heldense Bossen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Omdat er nog geen algemeen topic te vinden was over de MTB rijden in Heldense Bossen start ik deze maar hier.

Op dit moment worden de bossen flink uitgedund, dus er zijn veel singletracks / paadjes geblokkeerd.
Vandaag heb ik veel takken weggesleept die over de oude paadjes lagen. Rondom de camping is de bosbouw wel zo ongeveer klaar lijkt het dus nu is het zinvoller om wat aan de kant te leggen. Ik MTB meestal alleen en kan dus niet alles weg halen dan de paadjes, de zwaardere takken lukt uiteraard niet alleen.
Ik denk dat velen het jammer vinden dat er veel geblokkeerd is van de oude paadjes.

Dus bij deze een oproep : Als je gaat fietsen / wandelen in de Heldense Bossen dan haal de eerste 2 takken weg die je tegen komt die dag. Met een groepje: probeer dan de zwaardere weg te halen.
Als we dit volhouden iedere keer dat je gaat, dan is alles weer eerder begaanbaar.
En de dikkere bomen die er liggen moeten een keer weggezaagd worden.

Eens kijken of deze crowdfunding gaat werken.

gr Wim
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Een uurtje gewerkt om een paadje vrij te maken, er zijn nog wat stammen die er liggen, maar je kunt erlangs :P :P . Die stukken ruimen ze nog wel op.
https://www.wikiloc.com/wikiloc/spatial ... &maptype=M

Wie/waar is de volgende?
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb een vraag over het bos rondom de Midden-Peelweg.
Ik reed vandaag over de Midden-Peelweg, komende uit de richting van de Napoleonsweg. Nu zag ik aan de rechterkant van de weg een leuke singletrack.
Is dit een route en anders, hoe kom ik op dit singletrack?
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Niet moeilijk, ligt eraan waar je met de MTB komt.
Waar start je altijd?

Kom je vanaf de Baarloseweg kant, dan rij je naar het hoekje bos dichtbij de middenpeelweg, rij zo dicht mogelijk naar de MP-weg (niet oversteken) en volg de singletrack.

Kom je vanaf de Nap-weg kant, dan het het gemakkelijkste om eerste even het schelpenpaadje te volgen richting Helden: steek MP-weg over naar Helden, volg bocht naar rechts, volg bocht naar links, na 100m recht het bos in de singletrack volgen, alsmaar rechtdoor rijden en rechts aanhouden, je komt dan vanzelf bij de oversteek van de MP-weg. Oversteken-oppassen! Na de oversteek hou je alsmaar links aan, pak de steile helling, kies een afdaling (ik pak altijd de meest rechtse, met de haarspeldbocht terug naar beneden). en dan kun je maar op 1 manier verder, dat is de singletrack.

Ruim aub de eerste twee takken op die je ziet ;) , dan krijgen we de Heldense Bossen weer rijdbaar.
Veel plezier en raak de weg niet kwijt op alle andere singletracks!

En deze singletrack is ontstaan door motorrijders (toch nog iets goeds aan over gehouden)

gr Wim
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Heb je strava? Daar staat ook een segment van de singletrack op: https://www.strava.com/segments/13718858?filter=overall" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat je ook kunt doen is een keer met de locals mee gaan :)
Dat kun je o.a. doen met rundje koeberg (http://www.rundjekoeberg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Dat is iedere tweede zondag van de maand. In de wintermaanden (oktober tot en met maart) is er ook MTB-en bij. Komende zondag dus de laatste keer.

Ik fiets vaak op zondagmorgen met een groepje (niet zo heel snel). Daar kan je ook wel eens mee gaan. Dan krijg je ook meer leuke tracks te zien. Want er is zoveel meer moois te zien. Alleen wordt dat vanaf eind maart wat minder (ivm. wegseizoen...)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Bedankt. Ik heb de singletrack vanuit de auto gezien, opweg naar de route in Horst. Denk dat ik dan maar eens een keer vanuit Helden ga starten.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik heb op GPSies.com enkele routes staan in de Heldense Bossen. Echter nog geen route met deze track meen ik. Aan de andere kant van de MP-weg liggen ook enkele leuke paadjes :) of ja eigenlijk in het hele bos gebied heb je veel leuke paden / singletraks. Er loopt geen vaste route dus je moet wel een beetje de weg weten.

Volgens mij kun je trouwens in Strava ook routes van andere mensen downloaden.

Als je in de Heldense Bossen gaat fietsen is een ideaal startpunt MFC het Kerkeböske in Helden. Hier kun je parkeren en dan zit je eigenlijk al in het bos! Ook nabij camping de Heldense Bossen kun je goed parkeren en zit je nog sneller op de leuke paadjes.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Rudy78 schreef:Ik heb op GPSies.com enkele routes staan in de Heldense Bossen. Echter nog geen route met deze track meen ik. Aan de andere kant van de MP-weg liggen ook enkele leuke paadjes :) of ja eigenlijk in het hele bos gebied heb je veel leuke paden / singletraks. Er loopt geen vaste route dus je moet wel een beetje de weg weten.

Volgens mij kun je trouwens in Strava ook routes van andere mensen downloaden.

Als je in de Heldense Bossen gaat fietsen is een ideaal startpunt MFC het Kerkeböske in Helden. Hier kun je parkeren en dan zit je eigenlijk al in het bos! Ook nabij camping de Heldense Bossen kun je goed parkeren en zit je nog sneller op de leuke paadjes.
Het Leudal is eigenlijk mijn achtertuin. Maar rij meestal naar het zuiden om te fietsen. De bossen rondom Baarlo/Helden heb ik nog nooit echt verkend. Maar ga er eens achteraan.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Baarlo Helden is much more fun ;) mijn voortuin.

Dat strava segment klopt, maar de toptijden zijn dik gelogen. Top tijd is 54sed met een snelheid van 43,5km/u. Kan nooit daar. Klik ik door dan blikt dat diegene gewoon langs de MP-weg gereden is over de weg..........
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Vanmorgen maar weer eens de takjes aan de kant gewerkt. Uurtje in totaal in mijn eentje.
https://www.strava.com/activities/14451 ... 19d8a2c6aa

Precies op de plek waar de foto's zijn gemaakt en ten noorden van de camping waar de uitstulping in de track zit. Jullie kunnen er weer door!

En verder her en der ook nog wat takken aan de kant getrokken.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Poeh, vanmorgen goed zitten ergeren in het bos.... veel paadjes zijn echt niet meer te rijden. Zo jammer dit. Hebben we een prachtig gebied wat binnen enkele weken gewoon naar de K#$@E geholpen wordt...
1 pad voor een gedeelte weer begaanbaar (te fietsen) gemaakt...

https://www.strava.com/activities/1447939617" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

He Rudy, goed bezig. Jammer dat je bij de tweede foto de locatie niet aan had staan... ik kan niet zien waar ik nu wel weer door kan.
Die andere herken ik uit duizenden...
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Raar dat die tweede niet de locatie laat zien. Heb niets gewijzigd aan instellingen. Denk dat er iets met het plaatsen fout is gegaan.
Maar die tweede foto is hier genomen. Dat pad is trouwens nog niet helemaal vrij. Op sommige plekken lagen toch wat te grote "takken" voor mij.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Danke, ik ga er wel eens met de kleine bijl langs.
Ik hoor wel als er nog meer plekken zijn waar dikkere stammen/takken liggen
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik weet nog wel enkele locaties :-D :
Hier.
Hier. (segmenten Tarzan en Jane in Strava)
Hier.
Hier.
Hier.

Bovenstaande locaties zijn trouwens allemaal totaal niet meer door te komen. En naar mijn idee" moeten die groot aangepakt gaan worden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Plaats reactie