Sint Pietersberg Route, Observant, Maastricht

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

WAT EEN GAAF RONDJE!! :o :winkie:

Vandaag eindelijk de ronde eens kunnen rijden, twee laps gedaan, maar hier ga ik nog vaak terugkomen.
Wat een heerlijk singletracks, moet continu gefocust blijven want je mist zo een bochtje en dan kun je zomaar een paar meter lager liggen. Fantastisch gevoel over dit soort tracks rijden, zo hoort het!
En pittig, zeer pittig misschien zelfs wel... :tong
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Vorig weekend ook mijn eerste ervaring met de route gehad. Helemaal top! De lange afdaling vanaf de top is echt heel tof, het is best moeilijk om in een goede flow te komen maar dit bekent dus weer dat er wat techniek bij komt kijken en dat is naar mijn mening een goed iets!

Heb uiteindelijk 3 rondjes gereden. De volgende keer ga ik hem wel combineren met wat andere paadjes want de route op zich is aan de korte kant natuurlijk.

Ik had de GoPro bij dus voor die gene die graag een impressie van de route willen zien:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leuk filmpje!
Kun je mooi op zien hoe smal het soms is, hoe gemeen de afgrondjes meteen naast de trail soms zijn, hoe op en neer het gaat. Vereist stuurmanskunst en techniek om hier, met flow, 'snel' rond te komen. Best vermoeiende 5 km's he :winkie: ?
Ging het lekker met de Jeffsy?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

aurelius schreef:Leuk filmpje!
Kun je mooi op zien hoe smal het soms is, hoe gemeen de afgrondjes meteen naast de trail soms zijn, hoe op en neer het gaat. Vereist stuurmanskunst en techniek om hier, met flow, 'snel' rond te komen. Best vermoeiende 5 km's he :winkie: ?
Ging het lekker met de Jeffsy?
Het zijn zeker 5 pittige kilometers daar zijn we het snel over eens ;-)
Afdalen ging lekker met de Jeffsy, omhoog is natuurlijk te doen maar kost wat extra moeite ten opzichte van de Epic. :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgende keer dan eens met de Epic proberen :-q . Ben ik benieuwd wat je het beste vind bevallen daar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Deze week eerste keer gereden en zeker een tof ding. De moeilijkste route in NL denk ik zomaar. Je kunt bijna geen moment relaxed doen want anders lig je zo van het pad af en beneden. Smal, steil en vol met kleine en grotere verassingen. Helaas ontbrak de tijd voor nog een rondje want je moet hem echt leren kennen. Hier heeft een beginner weinig te zoeken. Het kan dus wel in NL. :-)
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Vandaag gefietst, mooie pittige route, soms wat verraderlijk door de losse stenen. Zijn hele stukken bij waar je de fiets kunt laten lopen zonder te remmen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat een ultieme kut route :wink: . Niks flow, laat staan een kombocht, (te) steile klimmen, afdaling met een steile knik, en dat op herhaling. En die bochten, daarvoor moet je werken. Off-camber singletracks en een smal kammetje. En dan ook nog stenen, wie legt die op een mtb route :~

Terechte winnaar mtb route 2018!
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Leuk rondje, concentratie erbij houden. Sommige klimmetjes na eerder Amby & Riemst gedaan te hebben iets teveel van het goede. Heerlijke dag, mooie omgeving, top dag.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Jurriaan schreef: zo 21 oktober 2018, 19:13 Wat een ultieme kut route :wink: . Niks flow, laat staan een kombocht, (te) steile klimmen, afdaling met een steile knik, en dat op herhaling. En die bochten, daarvoor moet je werken. Off-camber singletracks en een smal kammetje. En dan ook nog stenen, wie legt die op een mtb route :~

Terechte winnaar mtb route 2018!
Jurriaan, ik vind het bijzonder om te zien dat wij zo'n verschillende mening hebben over wat een MTB route is, en wat een route leuk maakt. En dat we blijkbaar op dezelfde dag daar hebben gefietst.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Rob.Erto schreef: ma 22 oktober 2018, 09:33
Jurriaan schreef: zo 21 oktober 2018, 19:13 Wat een ultieme kut route :wink: . Niks flow, laat staan een kombocht, (te) steile klimmen, afdaling met een steile knik, en dat op herhaling. En die bochten, daarvoor moet je werken. Off-camber singletracks en een smal kammetje. En dan ook nog stenen, wie legt die op een mtb route :~

Terechte winnaar mtb route 2018!
Jurriaan, ik vind het bijzonder om te zien dat wij zo'n verschillende mening hebben over wat een MTB route is, en wat een route leuk maakt. En dat we blijkbaar op dezelfde dag daar hebben gefietst.
Ik proef juist wat komische ironie in de reactie van Jurriaan waaruit blijkt dat jullie helemaal niet zo verschillend oordelen
:bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Joepie de schreef: ma 22 oktober 2018, 09:37
Rob.Erto schreef: ma 22 oktober 2018, 09:33

Jurriaan, ik vind het bijzonder om te zien dat wij zo'n verschillende mening hebben over wat een MTB route is, en wat een route leuk maakt. En dat we blijkbaar op dezelfde dag daar hebben gefietst.
Ik proef juist wat komische ironie in de reactie van Jurriaan waaruit blijkt dat jullie helemaal niet zo verschillend oordelen
:bier:
Mijn post is gebaseerd op zijn beoordelingen op mtbroutes.nl (Amby & Riemst 3x niks, Observant 10/10). Ter verduidelijking, ik vind Amby en Riemst fantastische MTB routes.

Daarnaast, er was ook een toertocht georganiseerd over (een deel van) de Amby route. Kan daar hier niets over terugvinden, maar die liep dus deels over de Amby route, maar dan tegen de richting in. Niet heel handig.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mijn reactie op Amby staat hier

Joepie snapt 'em :wink:
Goed teken dat deze route in Nederland is aangelegd, biedt kansen voor meer van dit soort. Ook de Tuin van Bouwpakket is een goed voorbeeld van 2.1 t/m 2.4 typen mtb routes. Patrick Janssssen schreef er onlangs in zijn column in Fietssport over.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zuid Limburg kent wat vaste routes betreft 2 gezichten.

Je hebt de 'oude' routes, die gebruik maakten van bestaande paden, hollewegen, etc., die zeker door liefhebbers van mooie landschappen zeer gewaardeerd zullen worden. Lengte om/nabij 25km, tot 550hm's. Een paar ervan kennen best vieze lange klimmen en lange afdalingen (Vijlen/Epen, Gulpen), die in die zin technisch zijn dat er geulen en stenen liggen. Maar redelijk rechttoe, rechtaan. Wel allemaal puur natuur. Deze routes worden daar waar mogelijk geupgrade, stukjes singletrail worden eraan toegevoegd waar mogelijk (bv Meerssen, om/nabij De Nachtegaal bv). Vaak tref je er ook nog wandelaars.

Daarnaast heb je de 'nieuwe' routes, die de laatste tijd zijn toegevoegd. Die voldoen aan de moderne ontwikkeling van aangelegde, bedachte routes, die je bv ziet op de UHR, maar... ze gaan net een stapje verder.
SPB houdt op waar de meeste aangelegde XC-rondjes stoppen, zie de omschrijving van Jurriaan. Geen flowtrails voor beginners, maar echte werktrails.... Wel flow, maar de uitdaging zit 'm erin dat je die alleen vindt met de juiste techniek :wink: . Want stenen, richels, off-camber, niet-ideale bochtjes, grind in bochten, kuilen/hellinkjes onderweg naar boven danwel naar beneden... natuurlijke flow? Ho maar :winkie: ! De gevorderde MTB-er zal denken: 'Ha, eindelijk een echte uitdaging!'. Maar een beginner of liefhebber van marathonafstanden en vergezichten zal denken: 'Waar ben ik nou weer op terecht gekomen!'. Wil je je stuur- en bochtentechniek verbeteren, het steile klimmen en dalen: perfect. Wil je wat relaxter een lange mooie tocht rijden... de andere parcoursen zullen je dan meer bekoren.
Het NK-parcours Wilhelminaberg (de berg bij Snowworld in Parkstad Heerlen) kent ook een paar van die gemene steile afdalinkjes, en de half-pipe, een soort kurketrekker downhill. Niets voor beginners (die kunnen er wel de gewone vaste rode route volgen die over dezelfde berg loopt), maar wel iets waarvan de gevorderde biker zal denken: 'Eindelijk!'.
'Jammer' is dat deze rondjes relatief kort zijn, SPB ongeveer 5km, NK parcours 3km.
Maar SPB kun je zo 2-3x rijden, of combineren bv met een andere vaste route, of de Oude Voerstreek (alleen GPS). En het NK-parcours lusje laat zich prima combineren met de rode lus 2, Parkstad Strijthagen (het NK-parcours lusje maakt daar eigenlijk onderdeel van uit).

MTB-routes.nl is verder een hele leuke site, maar het onderscheid 'aangelegde trails, moderne routes', versus 'old school puur natuur routes, langere afstanden over bestaande paden' zie je er niet meteen in terug.
Best jammer, want soms kunnen mensen teleurgesteld zijn achteraf, omdat ze met een andere verwachting naar een parcours toe kwamen. Wat niet altijd iets zegt over hoe leuk of goed een route eigenlijk is...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

aurelius schreef: ma 22 oktober 2018, 13:28
'Jammer' is dat deze rondjes relatief kort zijn, SPB ongeveer 5km, NK parcours 3km.
Gelukkig maar, ik moet er niet aan denken om 50km van dit MTB geweld te moeten voltooien :oops:

Verder een super toevoeging.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Plaats reactie