NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jurriaan schreef:Hoeveel mtb verenigingen zijn er in NL? 3? + 5 hybride verenigingen. Waarvan er 3 een toertocht organiseren?
Dan is het niet realistisch om te denken dat de toertochten zomaar verhuizen naar de zomer.
Los van de hoeveelheid mtb-verenigingen, wil je met plezier toertochten rijden in november of mei? Ik begrijp echt niets van die drang naar een zeiknat en koud seizoen voor deze specifieke ritten.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Ik heb in oktober/november toch al vele jaren hele mooie droge toertochten gereden. En in mei/juni ook hele natte (weg) tochten.
Zolang de veldtoertochten georganiseerd worden door fietstoerclubs zal er weinig veranderen. Nu weet ik niet hoeveel deelnemers er zijn bij een zomerse toertocht maar zeker in de herfst zijn er genoeg tochten met +1000 deelnemers.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

De meeste toertochten worden georganiseerd door wegverenigingen om hun leden in de winter iets te doen te geven en de clubkas een beetje aan te vullen. Die gaan hun tochten ECHT niet verplaatsen naar de lente omdat ze dan al hun wegprogramma hebben. Irritant voor de routeploeg, maar dat zal niet zo snel veranderen. Ik ben bang dat het buiten je eigen cirkel van invloed ligt.

Gisteren reed ik onder andere in de buurt van Lage Vuursche een graveltocht, en was verbaasd hoeveel ijs daar op de fietspaden ligt. Is dat ook op de route zo?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

nomad030 schreef:De meeste toertochten worden georganiseerd door wegverenigingen om hun leden in de winter iets te doen te geven en de clubkas een beetje aan te vullen. Die gaan hun tochten ECHT niet verplaatsen naar de lente omdat ze dan al hun wegprogramma hebben. Irritant voor de routeploeg, maar dat zal niet zo snel veranderen. Ik ben bang dat het buiten je eigen cirkel van invloed ligt.

Gisteren reed ik onder andere in de buurt van Lage Vuursche een graveltocht, en was verbaasd hoeveel ijs daar op de fietspaden ligt. Is dat ook op de route zo?
Meer ijs op de paden en wegen, dan op de route.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

nomad030 schreef:De meeste toertochten worden georganiseerd door wegverenigingen om hun leden in de winter iets te doen te geven en de clubkas een beetje aan te vullen. Die gaan hun tochten ECHT niet verplaatsen naar de lente omdat ze dan al hun wegprogramma hebben. Irritant voor de routeploeg, maar dat zal niet zo snel veranderen. Ik ben bang dat het buiten je eigen cirkel van invloed ligt.
Ikzelf heb juist het idee dat het wel eens heel snel kan gaan met deze omslag. Uiteindelijk moeten namelijk de terreinbeheerders toestemming geven. Als ik de ontwikkeling zo zie, dan denk ik dat er binnen afzienbare tijd niet meer standaard een vergunning afgegeven wordt voor de vaste routes in de wintermaanden. De terreinbeheerders investeren ook in deze routes en ook zij zien dat zulke grappen gewoon veel schade (kunnen) opleveren. Om nog maar niet te beginnen over het risico van gedemotiveerde vrijwilligers...
Überhaupt moet je je ernstig afvragen wat zo'n tocht dan nog toevoegt. Ik zou juist als organiserende club gaan zoeken naar alternatieve paden en mogelijkheden. De vaste rondjes kan iedereen altijd al rijden, dus waarom zouden ze jou daarvoor betalen. Toch niet alleen voor de koffie neem ik aan? :roll: Sommige clubs lijken dat te begrijpen, andere niet. Als je meerwaarde levert zal je deelnemers blijven houden... In het algemeen vindt de achterban van zulke verenigingen al die kronkelende singletrack ook niet ideaal, dus lijkt mij een win-win als club :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

nomad030 schreef:De meeste toertochten worden georganiseerd door wegverenigingen om hun leden in de winter iets te doen te geven en de clubkas een beetje aan te vullen. Die gaan hun tochten ECHT niet verplaatsen naar de lente omdat ze dan al hun wegprogramma hebben. Irritant voor de routeploeg, maar dat zal niet zo snel veranderen. Ik ben bang dat het buiten je eigen cirkel van invloed ligt.

Dit zijn dus toertochten voor boswielrenners. Maar hoe zit het dan met de toertochten voor échte MTB-ers? De sport is een hype momenteel.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Echte mtb-ers?
Die alleen in droog weer op een drooggeblazen, nog net niet geasfalteerde, en van elk blaadje en en stronkjes ontdane baan rijden? Die echte mtb-ers?
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Giant-E schreef:

Dit zijn dus toertochten voor boswielrenners. Maar hoe zit het dan met de toertochten voor échte MTB-ers? De sport is een hype momenteel.
Echte mountainbikers doen niet aan toertochten :lol:

Enige die ik (tot nu toe) kan waarderen is singletrack limburg en dan liefst de trail toer.

In maart is er in de omgeving een LV; Where the streets have no name, combi MTB and Gravel bike, vond deze vorig jaar ook erg gezellig.
Zal nu met het nieuwe LV en HV nog wel leuker worden.

https://vimeo.com/215980557" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Thierry le Brun schreef:Echte mtb-ers?
Die alleen in droog weer op een drooggeblazen, nog net niet geasfalteerde, en van elk blaadje en en stronkjes ontdane baan rijden? Die echte mtb-ers?
Nee, die mountainbikers die daadwerkelijk een mountainbike willen gebruiken ipv een racefiets met iets andere bandjes.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bouwpakket schreef: Meer ijs op de paden en wegen, dan op de route.
Gisteren kreeg ik bericht dat onze route LV er beter bij lag dan de fietspaden en gravelpaden ernaast. Waarschijnlijk vanwege de afwatering. En ook vanwege de weersomstandigheden. De asfaltweg was bij Rhenen spekglad vanwege de ijzel
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bert l. schreef:
bouwpakket schreef: Meer ijs op de paden en wegen, dan op de route.
Gisteren kreeg ik bericht dat onze route LV er beter bij lag dan de fietspaden en gravelpaden ernaast. Waarschijnlijk vanwege de afwatering. En ook vanwege de weersomstandigheden. De asfaltweg was bij Rhenen spekglad vanwege de ijzel
Yep, ik kan dat bevestigen. Uit pure armoede maar een stukkie over het parcours gewandeld. Dacht dat het zo goed als uitgestorven zou zijn, maar dah was nie :winkie:

Wat takken geruimd en steeds keurig en ruim op tijd aan de kant gegaan btw. Overigens zag ik er nog best veel zonder helm rijden (twee daarvan dan wel weer met een ‘stoere’ bandana). Nou ben je wat mij betreft normaal al van lotje getikt maar met die nog overal aanwezige gladheid ben je helemaal serieus in de war.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

StephanR schreef:
Thierry le Brun schreef:Echte mtb-ers?
Die alleen in droog weer op een drooggeblazen, nog net niet geasfalteerde, en van elk blaadje en en stronkjes ontdane baan rijden? Die echte mtb-ers?
Nee, die mountainbikers die daadwerkelijk een mountainbike willen gebruiken ipv een racefiets met iets andere bandjes.
Dat bedoelde ik dus exact, haha. De bikers die ook (voor mij hoofdzakelijk) in het voorjaar en zomer op de bike zitten. En niet alleen in deze smerige periode.

@funride: Bedankt voor de link, zoiets zocht ik. Toch geen boswielrenners daar? :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Thierry le Brun schreef:Echte mtb-ers?
Die alleen in droog weer op een drooggeblazen, nog net niet geasfalteerde, en van elk blaadje en en stronkjes ontdane baan rijden? Die echte mtb-ers?
Precies! Net als Gary Fisher, Joe Breeze, Charlie Kelly etc. die lekker in het zonnetje over de brede boswachterspaden op Mt Tam naar beneden scheurden! Echte mountainbikers!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Giant-E schreef:
@funride: Bedankt voor de link, zoiets zocht ik. Toch geen boswielrenners daar? :tong
Nee gravel bikers, dat is de hipster variant van een boswielrenner.
Maar daardoor wel hele relaxte sfeer met goeie koffie, bier en burgers.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Giant-E schreef:
nomad030 schreef:De meeste toertochten worden georganiseerd door wegverenigingen om hun leden in de winter iets te doen te geven en de clubkas een beetje aan te vullen. Die gaan hun tochten ECHT niet verplaatsen naar de lente omdat ze dan al hun wegprogramma hebben. Irritant voor de routeploeg, maar dat zal niet zo snel veranderen. Ik ben bang dat het buiten je eigen cirkel van invloed ligt.

Dit zijn dus toertochten voor boswielrenners. Maar hoe zit het dan met de toertochten voor échte MTB-ers? De sport is een hype momenteel.
Organiseer wat zou ik zeggen :lol:
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie