NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

vibemaker schreef:Ik denk dat we het over één ding allemaal wel eens zijn. LV2.0 is een lekkere sloopkogel :bier:
Wacht maar tot je HV ervaren hebt..... Maak je borst maar nat :lol:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

nou dat is zeker zo. en daarom ook heerlijk om te rijden en lekker te oefenen stuurwerk leer je er wel
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

De twee belangrijkste dingen om op te letten: Niet met een te groot verzet rijden en goed vooruit kijken zodat je kunt anticiperen op dat wat er komt.

Ik zie regelmatig gebeuren dat mensen een vrij zwaar verzet hebben staan en er dan op zo'n klimmetje achterkomen dat ze het nauwelijks redden. Om jezelf dan in gang te trekken moet je veel kracht en energie verbruiken.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bouwpakket schreef:
vibemaker schreef:Ik denk dat we het over één ding allemaal wel eens zijn. LV2.0 is een lekkere sloopkogel :bier:
Wacht maar tot je HV ervaren hebt..... Maak je borst maar nat :lol:
Afbeelding
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Bottecchia schreef:De twee belangrijkste dingen om op te letten: Niet met een te groot verzet rijden en goed vooruit kijken zodat je kunt anticiperen op dat wat er komt.

Ik zie regelmatig gebeuren dat mensen een vrij zwaar verzet hebben staan en er dan op zo'n klimmetje achterkomen dat ze het nauwelijks redden. Om jezelf dan in gang te trekken moet je veel kracht en energie verbruiken.
daar ben ik vandaag ook achtergekomen haha. en dat koste dan indd teveel energie elke keer. maar wel genieten mooi rondje en ga zeker vaker naar LV komen. dacht 11 km vanaf de bilt en zeist 8.5km dus scheelt niks..
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bottecchia schreef:De twee belangrijkste dingen om op te letten: Niet met een te groot verzet rijden en goed vooruit kijken zodat je kunt anticiperen op dat wat er komt. Ik zie regelmatig gebeuren dat mensen een vrij zwaar verzet hebben staan en er dan op zo'n klimmetje achterkomen dat ze het nauwelijks redden. Om jezelf dan in gang te trekken moet je veel kracht en energie verbruiken.
dat zijn wielrenners. Groot verzet, op de pedalen staan en dan rammen.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Het is ook vermakelijk om bij een toertocht te kijken bij de rollercoaster. Of ze botsen tegen het boompje halverwege, of ze komen de klimmetjes niet op ivm niet ver genoeg voorruit kijken of/met een verkeerd verzet. Met een domino effect vanwege de vele fietsers. Goed, nu ben ik zelf niet beter dan de rest hoor, maar een beetje leedvermaak is leuk.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

bert l. schreef:
Bottecchia schreef:De twee belangrijkste dingen om op te letten: Niet met een te groot verzet rijden en goed vooruit kijken zodat je kunt anticiperen op dat wat er komt. Ik zie regelmatig gebeuren dat mensen een vrij zwaar verzet hebben staan en er dan op zo'n klimmetje achterkomen dat ze het nauwelijks redden. Om jezelf dan in gang te trekken moet je veel kracht en energie verbruiken.
dat zijn wielrenners. Groot verzet, op de pedalen staan en dan rammen.

Of onervaren ( lees nog lerende) mtb'ers zoals me myself and i.......
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je cadans is je beste vriend. In alle omstandigheden. Het aantal pedaalomwentelingen per minuut moet juist goed zijn.
Bij teveel omwentelingen ga je tollen en kun je je balans niet houden: Voetje aan de grond.
Bij te weinig omwentelingen wordt het bult op te zwaar en kun je ook je balans niet houden: Voetje aan de grond

Cadans en Balans horen bij elkaar.
(denk aan Goudlokje en de drie beren: niet teveel, niet te weinig, maar juist goed)

De wielrennersmethode: zwaarder schakelen, op de pedalen en dan rammen maar. Op hoop van zegen.
De mountainbikersmethode: pedaalritme opzoeken, lichter schakelen, in het zadelblijven, neus naar de punt van het stuur. Gecontroleerd naar boven.

Voor alle beginners geldt dat een beginnersclinic van 4 uur garant staat voor een verdubbeling van je mountainbikeplezier en een forse reductie van het EHBO-risico.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

bert l. schreef:Je cadans is je beste vriend. In alle omstandigheden. Het aantal pedaalomwentelingen per minuut moet juist goed zijn.
Bij teveel omwentelingen ga je tollen en kun je je balans niet houden: Voetje aan de grond.
Bij te weinig omwentelingen wordt het bult op te zwaar en kun je ook je balans niet houden: Voetje aan de grond

Cadans en Balans horen bij elkaar.
(denk aan Goudlokje en de drie beren: niet teveel, niet te weinig, maar juist goed)

De wielrennersmethode: zwaarder schakelen, op de pedalen en dan rammen maar. Op hoop van zegen.
De mountainbikersmethode: pedaalritme opzoeken, lichter schakelen, in het zadelblijven, neus naar de punt van het stuur. Gecontroleerd naar boven.

Voor alle beginners geldt dat een beginnersclinic van 4 uur garant staat voor een verdubbeling van je mountainbikeplezier en een forse reductie van het EHBO-risico.
Allemaal waar. Inmiddels jaartje bezig 1e clinic ook gehad begin van het jaar. Maar soms te enthousiast zijn en denken dat je al verder bent dan je hoopt. Neils gaf ook al tips niet altijd maar voor de snelheid gaan maar soms ook de technische segmenten paas keer doen om techniek te trainen.. Gaat steeds beter allemaal dus flink blijven oefenen... Echter is vrije tijd schaars icm kids en werk dus niet zoveel tijd als ik zou willen. Laat het maar snel lang licht blijven kan ik ook gewoon in de aqvond nog een lekker rondje in de bossen crossen bij zeist of LV....
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

bouwpakket schreef:
vibemaker schreef:Ik denk dat we het over één ding allemaal wel eens zijn. LV2.0 is een lekkere sloopkogel :bier:
Wacht maar tot je HV ervaren hebt..... Maak je borst maar nat :lol:
HV is zeker de zwaarste uhr route alleen maar draaien en keren en aanzetten en kan best goed op 1 versnelling zo lang je maar anticipeert. Kwintelooyen gister nog geweest en is natuurlijk ook zwaar en nu lekker meer uitgesleten ook een feest om te rijden (het dalen dan).
Roy en overige, ik en bouwpakket wisselen regelmatig kommetjes uit op de routes maar het is altijd wachten tot een Mark Schepp,Micha de Vries, Alma achtige een keer komt vlammen. Er zijn altijd snellere en pin je er niet op vast, genieten van het gooien en smijten in de bochten en genieten van het buiten sporten is veel belangrijker en leuker dan het afzien voor een kom.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

[/quote]HV is zeker de zwaarste uhr route alleen maar draaien en keren en aanzetten en kan best goed op 1 versnelling zo lang je maar anticipeert. Kwintelooyen gister nog geweest en is natuurlijk ook zwaar en nu lekker meer uitgesleten ook een feest om te rijden (het dalen dan).
Roy en overige, ik en bouwpakket wisselen regelmatig kommetjes uit op de routes maar het is altijd wachten tot een Mark Schepp,Micha de Vries, Alma achtige een keer komt vlammen. Er zijn altijd snellere en pin je er niet op vast, genieten van het gooien en smijten in de bochten en genieten van het buiten sporten is veel belangrijker en leuker dan het afzien voor een kom.[/quote]


Kommetjes zijn niet voor mij niels hahahah miss over een aantal jaar maar nu is het voor mij alleen maar genieten en leren leren leren. Blijft zo'n mooie sport dit vooral omdat je lekker in de buitenlucht kan genieten van al het moois op de UHR!
Maar blijft leuk om te zien hoe snel jij op de route bent. Goed voor de motivatie om te blijven leren in deze sport. Ben wel benieuwd als die andere mannen dan eens het gas open gooien op LV wat de tijden gaan worden. Zoeizo LV echt een slooproute die ik absoluut vaker kom rijden
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef:Je cadans is je beste vriend. In alle omstandigheden. Het aantal pedaalomwentelingen per minuut moet juist goed zijn.
Bij teveel omwentelingen ga je tollen en kun je je balans niet houden: Voetje aan de grond.
Bij te weinig omwentelingen wordt het bult op te zwaar en kun je ook je balans niet houden: Voetje aan de grond

Cadans en Balans horen bij elkaar.
(denk aan Goudlokje en de drie beren: niet teveel, niet te weinig, maar juist goed)

De wielrennersmethode: zwaarder schakelen, op de pedalen en dan rammen maar. Op hoop van zegen.
De mountainbikersmethode: pedaalritme opzoeken, lichter schakelen, in het zadelblijven, neus naar de punt van het stuur. Gecontroleerd naar boven.
Vertaling: schakel je rot!

Je hebt niet voor niets zoveel versnellingen. Ga er lekker doorheen, zeker op een rondje als LV. Zie je een helling: meteen 2-3 verzetten terug (snelheid dus ook iets), rustig en soepel aan dat klimmetje beginnen. Bovenop meteen weer bijschakelen, 1 voor 1. En zo weer door, laat die derailleur maar overuren maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Lars TB schreef:
bert l. schreef:Je cadans is je beste vriend. In alle omstandigheden. Het aantal pedaalomwentelingen per minuut moet juist goed zijn.
Bij teveel omwentelingen ga je tollen en kun je je balans niet houden: Voetje aan de grond.
Bij te weinig omwentelingen wordt het bult op te zwaar en kun je ook je balans niet houden: Voetje aan de grond

Cadans en Balans horen bij elkaar.
(denk aan Goudlokje en de drie beren: niet teveel, niet te weinig, maar juist goed)

De wielrennersmethode: zwaarder schakelen, op de pedalen en dan rammen maar. Op hoop van zegen.
De mountainbikersmethode: pedaalritme opzoeken, lichter schakelen, in het zadelblijven, neus naar de punt van het stuur. Gecontroleerd naar boven.
Vertaling: schakel je rot!

Je hebt niet voor niets zoveel versnellingen. Ga er lekker doorheen, zeker op een rondje als LV. Zie je een helling: meteen 2-3 verzetten terug (snelheid dus ook iets), rustig en soepel aan dat klimmetje beginnen. Bovenop meteen weer bijschakelen, 1 voor 1. En zo weer door, laat die derailleur maar overuren maken.
Nou zoveel schakel je niet op LV.. denk dat ik effectief maar een paar kransjes gebruik, en zeker niet om de haverklap schakel. Schakelmomenten kosten ook tijd. Het is m.i meer en op de juiste momenten juist even versnellen voordat het omhoog gaat. Hoe meer snelheid des te makkelijker je boven komt. Denk dat je met een single speed aardig uit de voeten kan hier.
Downhill is geen grapje
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wordt de route Soest eigenlijk ook onderdeel van de UHR routes?

Deze ligt er momenteel in als verbinding, maar hoe is de staat van deze route?
Ik zie op Strava regelmatig dat er wordt gekozen voor de asfalt verbinding tussen Austerlitz en LV/HV.
Plaats reactie