NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 1 september 2023, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

bouwpakket schreef:
RoySmit schreef:Hoe zit het dan met clinics die gegeven worden op laage vuursche??
Voor zover ik weet gaan die "altijd" door....
Maar die rijden dan toch niet op de trail lijkt me? Weet iemand dat?
Dat zou je aan die clubs zelf kunnen vragen. Met heel slecht weer (sneeuwdrap) zag ik ook een organisatie aankomen. Deze hielden goed rekening met de omstandigheden. Ze bleven op de brede paden oefeningen doen en in de kuil. Het merendeel is goed op de hoogte en past zich aan

Oh maar dat klinkt al goed ik ga ervan uit dat als ik zondag me clinic heb degene dan ook wel weet dat hij de trails moet ontzien en niet de baan op gaat...
En als ik jullie zo hoor zijn de clinics toch wel vaak gegeven door mensen die er vaker komen.
Ach ik doe gewoon een shirt aan met #trailrespect :lol: :lol:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Mario070 schreef:Ik lees helemaal geen FB :lol:
Maar ff alle gekheid op een stokkie.....ik zie veel meer water dan ooit tevoren....hoe kan dat, de route zou verbeterd worden... :-?
We hebben het parcours inderdaad verbeterd. Het bereik van de graafmachine was alleen wat beperkt, hij kon de regenwolken net niet tegenhouden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

bert l. schreef: Ik heb wel eens tegen iemand gezegd dat hij het parcours mee naar huis nam. Die dacht dat ie in de zeik genomen werd. Tot ik hem met mijn engelengeduld uitlegde dat alle modder die aan alle fietsen hangt en thuis in de tuin afgespoeld wordt gewoon zand is wat van het parcours afkomt.
Ik zag onlangs een filmpje waarin een groepje Amerikaanse trailbouwers/onderhouders wat vragen gesteld werd. Op de vraag wat nou het allerergste was voor trails kwam het antwoord: verdwijnende grond. Verloren gaande grond kon nooit meer terugkomen in de hoedanigheid hoe deze was en gaf dus de allergrootste schade.

Ik was verbaast, maar had wel weer wat geleerd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 1 september 2023, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Mario070 schreef:Ik lees helemaal geen FB :lol:
Maar ff alle gekheid op een stokkie.....ik zie veel meer water dan ooit tevoren....hoe kan dat, de route zou verbeterd worden... :-?
Ik denk dat dat eerder ondanks de verbeteringen is!

December was een erg natte maand (80% meer neerslag dan gemiddeld in de Bilt). Same sh!t hier in de buurt en 't is heel goed te merken aan de paden. Alles wat maar enigszins gebruikt wordt door fietsers/wandelaars is al weken lang een half moeras. Vervolgens moest de plaatselijke kersttocht er nog overheen en nu is er echt niks meer over.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wacht even..... Er valt dus TACHTIG procent meer neerslag in december en we gaan doodleuk een kersttocht organiseren?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Giant-E schreef:Wacht even..... Er valt dus TACHTIG procent meer neerslag in december en we gaan doodleuk een kersttocht organiseren?
een club staat er anders in dan een parcoursbeheerder. Elk heeft een eigen invalshoek.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Giant-E schreef:Wacht even..... Er valt dus TACHTIG procent meer neerslag in december en we gaan doodleuk een kersttocht organiseren?
Ja, want er moet natuurlijk wel geld in het laatje van de clubkas komen. :~ Flikken ze hier in het Dijkgatbos ook. Lokaal clubje mensen bezig om het mooi te houden. Komt er een club uit den Helder de boel even omploegen. :((
◼︎ Go round the outside.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Giant-E schreef:Wacht even..... Er valt dus TACHTIG procent meer neerslag in december en we gaan doodleuk een kersttocht organiseren?
Klaarblijkelijk. 't Gaat hier al een paar jaar zo sinds men de singletracks in de buurt ontdekt heeft en er is geen hond die zich verder om de paden bekommert, hooguit SBB die ze verder verspert.
Stamppot with weaksauce!
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

bert l. schreef:Ik heb wel eens tegen iemand gezegd dat hij het parcours mee naar huis nam. Die dacht dat ie in de zeik genomen werd. Tot ik hem met mijn engelengeduld uitlegde dat alle modder die aan alle fietsen hangt en thuis in de tuin afgespoeld wordt gewoon zand is wat van het parcours afkomt.
"Spaar de routes" :lol:
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef:Maar ff alle gekheid op een stokkie.....ik zie veel meer water dan ooit tevoren....hoe kan dat, de route zou verbeterd worden... :-?
Vorig jaar hadden we een extreem droge winter. Toen werd het parcours al in april te zanderig op sommige plekken. En elk stukje nieuw aangelegd parcours wilde nauwelijks inklinken.

Sinds half november hebben we de omgekeerde situatie en valt alle regen die vorig jaar niet gevallen is, bovenop wat 'normaal' zou vallen. In dat opzicht is vooral LV een schoolvoorbeeld van goed een parcours aanleggen. Ondanks die overvloedige regen is het parcours ongeveer een maand uitstekend te rijden geweest. Waar de oorspronkelijke stukken nog aan het opdrogen waren van 2 winters terug... .

En nog steeds: ik denk dat na 3-4 droge dagen het parcours weer uitstekend te rijden is. En dat de hoger gelegen en oudere routes op de UHR nauwelijks problemen zijn, toont hoe goed het huidige onderhoud (en slimme aanleg) werkt!


Op andere plekken in het land heb je ondergrond waar niet tegenaan te werken is. De klei op Geestermerambacht is op een gegeven moment gewoon doorweekt en heeft weken nodig om te drogen. Hoe perfect die route ook aangelegd en onderhouden wordt. Terwijl het grootste deel van Hellendoorn een dusdanige ondergrond heeft dat zelfs de zondvloed daar onmiddellijk door de bodem geabsorbeerd zou worden zonder dat de toplaag nat blijft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tijgerhaai schreef:
Giant-E schreef:Wacht even..... Er valt dus TACHTIG procent meer neerslag in december en we gaan doodleuk een kersttocht organiseren?
Ja, want er moet natuurlijk wel geld in het laatje van de clubkas komen. :~ Flikken ze hier in het Dijkgatbos ook. Lokaal clubje mensen bezig om het mooi te houden. Komt er een club uit den Helder de boel even omploegen. :((
Gisteren overleg gehad met de organisatoren van de toertocht van morgen. Ze zagen het spreekwoordelijke lijk al in de modderpoelen drijven en hebben een Plan B uitgewerkt dat geen gebruik maakt van de MTB route. Bij droog weer waren ze welkom geweest op de route. Bij nat weer niet.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je ziet zo'n tocht al een tijdje op de NTFU Kalender staan. Dan kun je tijdig in overleg treden als eigenaar, als beheerder en als organisator van de tocht
Laatst gewijzigd door bert l. op vr 5 januari 2018, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Demoniac schreef:
bert l. schreef:Ik heb wel eens tegen iemand gezegd dat hij het parcours mee naar huis nam. Die dacht dat ie in de zeik genomen werd. Tot ik hem met mijn engelengeduld uitlegde dat alle modder die aan alle fietsen hangt en thuis in de tuin afgespoeld wordt gewoon zand is wat van het parcours afkomt.
"Spaar de routes" :lol:
:lol: :lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

bert l. schreef: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je ziet zo'n tocht al een tijdje op de NTFU Kalender staan. Dan kun je tijdig in overleg treden als eigenaar, als beheerder en als organisator van de tocht
Daar heb je zeker een goed punt. Ik zit alleen niet in het beheer van het locale rondje. (klus of en toe een stukje verder op) Ik vind het alleen zonde om te merken dat het na een tocht veranderd is in een modderpoel wat vervolgens tot in de lente zo blijft omdat het niet opdroogt. (polder, hoog grondwater) Verbaas mij er soms ook over dat er toestemming gegeven wordt door SBB om de tocht te houden. Hier rijd men dan zo beetje elk paadje door het bos waar je normaal niet mag fietsen en welke eigenlijk zelfs midden in de zomer vrij vochtig zijn. Resultaat dikke geulen waardoor de wandelaar je weer scheef gaat aankijken. Zou je de zelfde toch in de zomer houden dan is er niet zoveel aan de hand. Overleg zou dus inderdaad geen kwaad kunnen. Maar de organisatie kan ook zelf nadenken en het organiseren in een periode dat de ondergrond het aan kan.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf,
Ik kies er met deze omstandig heden voor om gewoon niet de routes en toertochten te rijden. Maar pak de mooie verharde paden in de polder. Een berg is tenslotte ook hard. :D
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie