NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

tsja ik kan me er niet zo druk om maken om na de storm het bos in de gaan, wel na veelvuldige regenval, ik ben wel van de trailrespect. gister was de crew ook hele dag bezig op LV en heb ik eind middag samen met Pieter tot het donker gesnoeid. Nog flink aan op scherp staande boom gehangen /gestaan maar komt niet zomaar los. Mtb-en doen we ook voor een beetje spanning, nu extra dimensie vallende bomen ontwijken :D
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Baan zal nog wel nat zijn op het moment denk ik?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De inschatting van de kans is uitermate subjectief. Kan zo maar correct ingeschat zijn. De wind is vandaag wel een extra factor. De impact (de gevolgen) draag je zelf. Ook subjectief dus. Je mist ook kennis, en je kent de toekomst niet.

De meest simpele methode om je risico te berekenen is kans en impact met elkaar te vermenigvuldigen. Kans is laag, impact is hoog. Formule is dan laag x hoog = middel. Middelgroot risico. Weet je nog niks.

Kun je een paar dingen doen met je risico: voorkomen (wegblijven), verminderen (op de fietspaden blijven), accepteren (gaan).
De eigenaar van het bos adviseert om niet te komen. Die zegt dus in feite dat als je het risico accepteert en toch gaat, dat je niet bij hem moet komen z**ken als er iets gebeurt

tot zover...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

RoySmit schreef:
naze1975 schreef:Ik heb zondag heerlijk gefietst in Leersum/hoge Ginkel en Amerongen, op mijn echte MTB ondersteund door flats en baggy kleding. Dat er gevraagd wordt om trail respect bij veel water vind ik uitstekend maar om maar te zeggen dat ik dom ben om door het bos te gaan fietsen omdat de kans 1 op 1000000 is dat er net een boom omvalt als ik daar langs rijdt. Midden in de storm is weer een ander ding. Zondag ochtend was het heerlijk, wind stil, zonnetje erbij en een paar leuke fietsmaten, en als.toetje een lekker appeltaartje.

No offense maar ja ik vind (is mijn mening en nogmaals no offense) dat dus wel dom..
Er wordt aan alle kanten gevraagd niet te komen ivm trail beschadigen en gevaar voor bomen en takken die kunnen vallen. Dat je er geen gehoor aan geeft is uiteraard eigen risico maar slim is het zeker niet... Maar zo zie je maar dat iedereen het anders intepreteert als er gevraagd wordt de trails te vermijden...
En zoals nu ook ik wil graag de discussie aangaan met iedereen hierover dus nogmaals geen aanval en no offense met wat ik net zeg!!
Wat ik juist een vreemde insteek vindt, is dat je als beoefenaar van een risico sport waarbij, zeker als je een beetje op snelheid fietst, het risico dat jij tegen een boom aandoffert oid. vele malen groter is dan dat de boom op jou valt, je dat beetje extra risico niet gaat nemen, maar dan wel in de eerder genoemde ardennen lekker ongetraind over de rotspaden fietst. Het lijkt dan een beetje op een veld voetballer die te bang is om in de zaal te gaan spelen. En hij iedereen die dan wel in de zaal gaat voetballen voor dom uitmaakt. Het advies om niet te gaan fietsen heeft ook iid er meer mee te maken dat de aansprakelijkheid afgeschoven kan worden, en dit is niet alleen hierbij maar ook op de werkvloer heb je dit.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

270 bomen op de UHR routes. Pakweg 100 km route en laat een boom 40 cm doorsnede hebben. 40 delen door 100.000 is een kans van 1 op 2.500. Maar daar zit de tijdsfactor niet in, dus de kans is vele malen kleiner.

Aan de andere kant heb je de Wet van Murphy. En dat maakt de kans dat die boom toch op jouw kop valt vele malen groter... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Michiel van de Grift
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 19:56

Bijkomend probleem is als er iets gebeurd, het voor de hulpverleners erg lastig is om je te bereiken. Afgelopen weekend waren de semi-verharde paden nog voor het grootste deel verspert door omgewaaide bomen.
Let your riding do the talking.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Lars TB schreef:270 bomen op de UHR routes. Pakweg 100 km route en laat een boom 40 cm doorsnede hebben. 40 delen door 100.000 is een kans van 1 op 2.500. Maar daar zit de tijdsfactor niet in, dus de kans is vele malen kleiner.

Aan de andere kant heb je de Wet van Murphy. En dat maakt de kans dat die boom toch op jouw kop valt vele malen groter... .
Maar die bomen zijn tijdens de storm of direct erna gevallen. Hoeveel bomen zijn er vanaf 1 dag na de storm gevallen. Het gebeurt ook met regelmaat dat er een boom uit het niets, ineens op de route ligt.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lars TB schreef:270 bomen op de UHR routes. Pakweg 100 km route en laat een boom 40 cm doorsnede hebben. 40 delen door 100.000 is een kans van 1 op 2.500. Maar daar zit de tijdsfactor niet in, dus de kans is vele malen kleiner.

Aan de andere kant heb je de Wet van Murphy. En dat maakt de kans dat die boom toch op jouw kop valt vele malen groter... .
Is toch een grotere kans dan dat je de loterij wint. :D Ik ga even een rondje. (door de polder, woon er nu eenmaal)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

naze1975 schreef:
Lars TB schreef:270 bomen op de UHR routes. Pakweg 100 km route en laat een boom 40 cm doorsnede hebben. 40 delen door 100.000 is een kans van 1 op 2.500. Maar daar zit de tijdsfactor niet in, dus de kans is vele malen kleiner.

Aan de andere kant heb je de Wet van Murphy. En dat maakt de kans dat die boom toch op jouw kop valt vele malen groter... .
Maar die bomen zijn tijdens de storm of direct erna gevallen. Hoeveel bomen zijn er vanaf 1 dag na de storm gevallen. Het gebeurt ook met regelmaat dat er een boom uit het niets, ineens op de route ligt.
Ps die 40cm doen het zeerst, maar er steken vaak nog een paar takken uit :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Wat ik juist een vreemde insteek vindt, is dat je als beoefenaar van een risico sport waarbij, zeker als je een beetje op snelheid fietst, het risico dat jij tegen een boom aandoffert oid. vele malen groter is dan dat de boom op jou valt, je dat beetje extra risico niet gaat nemen, maar dan wel in de eerder genoemde ardennen lekker ongetraind over de rotspaden fietst. Het lijkt dan een beetje op een veld voetballer die te bang is om in de zaal te gaan spelen. En hij iedereen die dan wel in de zaal gaat voetballen voor dom uitmaakt. Het advies om niet te gaan fietsen heeft ook iid er meer mee te maken dat de aansprakelijkheid afgeschoven kan worden, en dit is niet alleen hierbij maar ook op de werkvloer heb je dit.[/quote]


WAAR. Echter ik kies zelf voor het risico als ik tegen een boom aanknal. zijn gewoon me skills niet goed genoeg :P. en de vergelijking met veld voetballer die de zaal niet indurft is echt onzin. Want zaal voetbal is 1000x meer blessure gevoelig believe me i know(incl 5 knieoperaties)... maar snap je punt. En nogmaals ieder is vrij te doen wat hij wilt. Ik pas na zon storm wel op met het bos ingaan call me a pussy maar dan maar minder risico nemen indd.. En ik snap werkelijk waar niet dat er de dagen na de storm mensen dus wel de routes opgaan terwijl iedereen het afraad. doe je ding he maar ik persoonlijk snap dat niet... Nelizrijn geeft nu ook aan dat hij dat risico wel neemt nou niks mis mee als je dat doet... Maar snappen doe ik het niet.... Ben niet boos he begrijp me niet verkeerd vind het wel leuk om verschillende standpunten te horen van mensen en zo kom je soms ook tot andere inzichten.... we kennen met ze alle wel de politiek in hahaha
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Tijgerhaai schreef:
Lars TB schreef:270 bomen op de UHR routes. Pakweg 100 km route en laat een boom 40 cm doorsnede hebben. 40 delen door 100.000 is een kans van 1 op 2.500. Maar daar zit de tijdsfactor niet in, dus de kans is vele malen kleiner.

Aan de andere kant heb je de Wet van Murphy. En dat maakt de kans dat die boom toch op jouw kop valt vele malen groter... .
Is toch een grotere kans dan dat je de loterij wint. :D Ik ga even een rondje. (door de polder, woon er nu eenmaal)

Rij effe langs de strubbenweg in almere heb ik een bakkie koffie voor je
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Het zal wel aan mij liggen maar waarom perse toch weer op die zondagochtend het bos in? Omdat je dat nu eenmaal al jaren doet? Zelfs na een zeldzaam zware storm?
Wijk nou eens (met dat toerclubje?) af van die lijn. Rij eens een duurrondje door de polder. Doe eens aan crosstraining. Ga eens op zaterdag- of zondagmiddag. Probeer het gewoon eens.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Giant-E schreef:Het zal wel aan mij liggen maar waarom perse toch weer op die zondagochtend het bos in? Omdat je dat nu eenmaal al jaren doet? Zelfs na een zeldzaam zware storm?
Wijk nou eens (met dat toerclubje?) af van die lijn. Rij eens een duurrondje door de polder. Doe eens aan crosstraining. Ga eens op zaterdag- of zondagmiddag. Probeer het gewoon eens.

Naja jij zegt wel echt rare dingen nu Giant-E :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Een beetje mensen uit hun comfort zone halen hier op een forum vanachter je toestenbord druf je wel! :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Giant-E schreef:Het zal wel aan mij liggen maar waarom perse toch weer op die zondagochtend het bos in? Omdat je dat nu eenmaal al jaren doet? Zelfs na een zeldzaam zware storm?
Wijk nou eens (met dat toerclubje?) af van die lijn. Rij eens een duurrondje door de polder. Doe eens aan crosstraining. Ga eens op zaterdag- of zondagmiddag. Probeer het gewoon eens.
Het was zaterdag of zondag en zondagochtend was er goed weer voorspeld. En het was in dit geval toevallig ook zonnig en droog :D
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

RoySmit schreef: Rij effe langs de strubbenweg in almere heb ik een bakkie koffie voor je
Ik woon in een andere polder. (Wieringermeer)
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie