George schreef: ↑za 1 december 2018, 16:16Wat hij zegt en volgens mij zitten jullie teveel op je krent en te weinig op de fiets. Ik ben vanochtend weer eens op een van die nieuwe, eindeloos bochtige, zogenaamd gladgestreken routes geweest en heb me daar prima vermaakt. Veel wortels, kleine dropjes, her en der wat leuk stuurwerk en de wetenschap dat er op die plek een paar jaar geleden alleen een zeiknatte, recht toe rechtaan over brede bospaden route lag...
Tel je zegeningen en wees blij dat er mensen tijd en moeite steken in het realiseren en onderhouden van nieuwe routes.
Dit lijkt een beetje het standaard argument te worden als iemand een andere mening heeft...
In deze regio hoeven we geen enkele zegening te tellen aangezien we leuke, uitdagende en natuurlijke single tracks in overvloed hebben. (Zie ook het topic over de langste singletrack)
Verder wil ik wel benadrukken dat ik de inzet van de bouwer en vrijwillergers zeer zeker waardeer.
Oke, kleine uitleg bij de "frustratie". Bij het locale rondje hier wat er al meer als 10 jaar ligt worden wortels weg gehaald. Laats zelfs nog één waar men tot dan toe al die jaren over heel gehobbeld is. Als je daar een opmerking over geeft is het omdat iemand zijn sleutelbeen gebroken heeft. Heel vervelend, maar iets met aanpassen van je skills niet de track. Tot zo ver deze frustratie. Nu inderdaad maar weer eens op die fiets springen.
Niet mee eens. Veiligheid gaat voor alles. Dus mogelijke gevaren voor minder vaardige fietsers weg nemen. Fietsers die vaardiger zijn gaan zich maar uitleven op een oefenbaantje zoals er bijvoorbeeld in Zaltbommel eentje is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Idd Veluwe valt Ede ook nog onder .. en ook daar zijn we momenteel bezig met aanleg van nieuwe routes.
Verschil in wel/geen wortels zit vooral ook in het feit dat wanneer er geen vaste route is ieder zijn eigen keuzes maakt welke paden hij rijdt. Kom je dan wortels tegen is dat eigen keus. Rijd je op een route dan word je over deze paden gestuurd. Dan ‘moet’ je nu eenmaal zorgen als routebeheerder ed dat deze route geen onverwachte verassingen bevatten. Daar kun je wat van vinden omdat je meer technische uitdagingen wilt maar dat is schipperen tussen de gevorderde en minder gevorderde biker ...
hanjovdberg schreef: ↑zo 9 december 2018, 12:48
Dan ‘moet’ je nu eenmaal zorgen als routebeheerder ed dat deze route geen onverwachte verassingen bevatten. Daar kun je wat van vinden omdat je meer technische uitdagingen wilt maar dat is schipperen tussen de gevorderde en minder gevorderde biker ...
Het blijft natuurlijk wel mountainbiken. Dat is nu eenmaal een risico sport. De vraag is dan ook niet of je valt, maar wanneer je valt, en als je met een groepje rijd wie er valt. De discussie loopt al ergens anders op het forum. Maar zeker in vergelijk met de landen om ons heen zijn de meeste van onze routes te simpel. Ik heb in Schotland jeugd en beginners op een route zien rijden waarvan men als deze hier in Nederland zou zijn men zou vragen of je een gaatje in je harses hebt? Toch reed men daar in Schotland met een lach op het gezicht rond. Wat een brug te ver was liep men gewoon even niks aan de hand. Dat is misschien wel het hele probleem bij ons, wij voelen ons te goed om even af te stappen als het te lastig wordt.
tiewrap schreef: ↑za 8 december 2018, 13:44
In dit stuk is al te lezen dat mtb-ers niet overal meer welkom worden.
@Tijgerhaai: ben jij wellicht meer op de hoogte van eventueel verboden gebied voor mtb’ers?
Als er toch gebied afgesloten gaat worden voorzie ik toch enige weerstand...zachtjes uitgedrukt...
Op de Veluwe niet. Maar zoals Big Deef al aangeeft de Veluwe is een behoorlijk groot gebied. En men is op meer plekken bezig dan het hoekje Ermelo. Daarnaast spreekt men in de berichtgeving over het vrij mogen blijven rijden bij Ermelo. Dus ik ga er even vanuit dat dat werkelijk zo is.
Maar aan de andere kant. Hier in Noord-Holland mag je nagenoeg nergens buiten de MTB routes en fietspaden rijden. Als de route maar uitdagend genoeg is is daar ook geen behoefde aan. Want zeg nu zelf als je mag kiezen tussen een lekker lopende trail met de nodige technische gein, of een vlak bosbouwpad wat kies je dan?
Ik kan inderdaad af en toe lekker tegen dingen aanschoppen. De dreef daar achter is alleen maar om het mountainbiken bij ons ook op een hoger plan te krijgen. Natuurlijk routes als de Utrechtse en Sallandse Heuvelrug zijn hartstikke mooi zeker in vergelijk met nog niet eens zo gek lang geleden dat het nog voornamelijk bosbouwpaden waren die in de herfst veranderende in een modderpoel. Dus zeker bonus punten richting de UHR voor het trekken van die kar. Ik vind alleen dat wij daar niet moeten blijven hangen en het volgende stapje moeten maken in de vorm van meer technische zaken op de routes. Zo zijn wij op Schoorl zaken aan het herstellen die door erosie half verdwenen waren. Voor mensen die nog niet zo lang op Schoorl rijden ligt er dan opeens een dikke drop. Ziet er heel mans uit maar ze zijn gewoon te rollen. De meer ervaren mensen springen hem. Voor beginners moet men niet al te bang zijn. Een clinicje links en rechts en na een jaar ben je al geen beginner meer.
Weer die wandelaars ....als er beperkt gaat worden, is het voor beide groepen mtb'er en wandelaar Maar ook staat er als laatst dat het niet gaat gebeuren dus ik begrijp de column niet helemaal het enige wat ik hieruit haal, is dat de wandelaar het mis heeft en fout zit....loopt...
Ik zou mij op de Veluwe niet te druk maken. Als je kennis wil maken met zuurpruimen waarbij accuzuur nog limonade is kom eens bij ons in Noord-Holland kijken.
Technische uitdagingen zullen zeker deel moeten uitmaken van een route om deze uitdagend te maken en houden. Wanneer je echter routes mag aanleggen door overheidsgeld en steun zul je wel een breed publiek moeten bedienen. Mooiste zou zijn een aantal aftakkingen met technische uitdagingen voorzien van borden zoals pistes in skigebieden. Ieder zijn keus
- beginnende fietser kiest makkelijke lijn
- strava racer/boswielrenner gaat zo hard mogelijk rechtdoor
- mtb purist kiest de (double) black lines ..
En ja helaas wonen we niet in Schotland wbt trails .. daar heb je natuurlijk meer natuurlijke selectie op de trails