Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Harderwijk / Ermelo ook vernieuwd met de hulp van Patrick Jansen:
:-q :-q

https://www.destentor.nl/veluwe/startsc ... ~a52a67da/

Startschot aanleg nieuwe mountainbikeroute Harderwijk en Ermelo

Na twee jaar voorbereiding gaat de aanleg van een 45-kilometer lang mountainbike parcours in de bossen van Ermelo en Harderwijk maandag 20 augustus beginnen. Het wordt om te likkebaarden zo mooi voor mtb'ers, maar ook een zegen voor de overige bosgebruikers, zo luidt de belofte.

De aanleg van de route gaat een maand of vijf duren en kost 60.000 euro. Die kosten worden verdeeld tussen provincie (50 procent) en de gemeentes Harderwijk en Ermelo. De uiteindelijke opleverdatum is afhankelijk van de beschikbaarheid van vrijwilligers (ingezet om de kosten te drukken).

Kombochten
,,Want er is veel werk te verrichten", zegt Roelof Siepel uit Ermelo. Het door de Wageningse expert Patrick Jansen ontworpen parcours bestaat voor twee derde deel uit 'single tracks' (paadjes van circa 80 centimeter breed, uitsluitend bestemd voor mtb'ers) die nieuw worden aangelegd. Met uitdagende kombochten en andere (natuurlijke) hindernissen. Een goede afwatering is nodig, zodat er ook in vochtige jaargetijden gereden kan worden. Er komen uiteindelijk twee lussen aan weerszijden van de Leuvenumseweg (N302) die naar believen ieder apart of aaneengeschakeld gefietst kunnen worden.

Natuuronderzoek
Fietsfanaat en gemeenteambtenaar Siepel is samen met architect Dirkjan Veen de geestelijke vader van het project. Twee jaar geleden troffen zij elkaar tijdens een toertocht van de Veluwse Wielervereniging (VWV) uit Ermelo. ,,Toen zeiden we: hoe moeilijk met het zijn om hier een permanente route van te maken? Nou, dat bleek nog best lastig vanwege vergunningen, een natuuronderzoek en het contact met de vele grondeigenaren."

Onderhoud door fietsclubs
De twee wielerverenigingen in het gebied (VWV en Wielervereniging Noord Veluwe uit Harderwijk) stonden niet meteen te juichen. ,,Leden vreesden het einde van de vrije toegankelijkheid van andere paden. Toen dat niet zo bleek te zijn, werden we steeds enthousiaster", zegt Bart Grevink, secretaris van Noord Veluwe. Inmiddels is er een belangrijke rol weggelegd voor de fietsclubs. De eerste vijf jaar zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van de route.

Wandelaars en ruiters
Volgens Siepel is het uitdagende karakter van de nieuwe route belangrijk. ,,De ervaring leert dat de behoefte om andere bospaden te gebruiken dan daalt. En dat is weer gunstig voor andere bosgebruikers, zoals wandelaars en ruiters. Ze liggen minder in elkaars vaarwater. Belangrijk is ook dat er rekening is gehouden met natuur. Kwetsbare plekken worden nadrukkelijk vermeden."

Siepel is ook verbonden aan het onlangs opgerichte Routebureau Veluwe dat zich bezighoudt met een 'mountainbikevisie' voor de hele regio. Einddoel is een netwerk van aangekoppelde mtb-routes.

Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Kijk ook mooi nieuws uit deze regio. :-q
◼︎ Go round the outside.
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Net het oude rondje gereden, het eerste stuk langs de leuvenumse weg is al deels aangepast en er staan allemaal vlaggetjes voor t nieuwe pad. T ziet er nu al erg vet uit. :)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat stukje is redelijk vervloekt door iedereen. Laatste keer dat ik er was (vorig jaar) vond ik ‘m toch al een stuk beter geworden. Dus ben ik benieuwd wat het gaat worden.
◼︎ Go round the outside.
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Ik ben een enorme beginner, maar fiets dat rondje de laatste paar weken ongeveer om de dag tussen de middag. Ik begin hem halverwege (bij de staringlaan en als ik daar weer terug ben rij ik door t bos weer terug naar huis, meestal 45 min deur tot deur. Er zijn vast leukere rondjes maar vind het wel een fijn rondje :)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben benieuwd wat voor kloon het gaat worden.
Er zijn daar niet echt hoogtemeters te vinden toch?

In ieder geval mooi nieuws.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb dat gebied in mijn diensttijd aardig doorkruist, maar inderdaad heel veel hoogtemeters ga je er niet vinden.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Tijgerhaai schreef:Dat stukje is redelijk vervloekt door iedereen. Laatste keer dat ik er was (vorig jaar) vond ik ‘m toch al een stuk beter geworden. Dus ben ik benieuwd wat het gaat worden.
De enige twee keer dat ik daar gereden heb, afgelopen jaar en het jaar daarvoor.....rijd gewoon goed dat stuk :-D iig heb ik niets opgemerkt :-? en ook niet hoeven vloeken :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat was ook in een andere tijd. Niet vorig jaar of het jaar daarvoor, maar veel verder terug in de tijd. Maar boeit toch eigenlijk niet zoveel? Men gaat het nu nog mooier maken. :-q
◼︎ Go round the outside.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik kwam nog wat nieuws tegen op facebook.
https://www.harderwijksezaken.nl/nieuws ... harderwijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zag gisteren ook al wat vlaggetjes staan. Lijkt mij een verbetering.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Jefro98 schreef:Harderwijk / Ermelo ook vernieuwd met de hulp van Patrick Jansen:
:-q :-q

https://www.destentor.nl/veluwe/startsc ... ~a52a67da/

Startschot aanleg nieuwe mountainbikeroute Harderwijk en Ermelo


Onderhoud door fietsclubs
De twee wielerverenigingen in het gebied (VWV en Wielervereniging Noord Veluwe uit Harderwijk) stonden niet meteen te juichen. ,,Leden vreesden het einde van de vrije toegankelijkheid van andere paden. Toen dat niet zo bleek te zijn, werden we steeds enthousiaster", zegt Bart Grevink, secretaris van Noord Veluwe. Inmiddels is er een belangrijke rol weggelegd voor de fietsclubs. De eerste vijf jaar zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van de route.



Ben vooral benieuwd hoe dit uitpakt. Sta zelf helemaal niet te springen voor een vaste route in de 'achtertuin'. Voor mij zou het ideaal zijn als de rest van de paden ook toegankelijk blijft, maar ik vrees voor een situatie waarbij alle mooie singletracks in de omgeving dicht gegooid worden zodra de route gerealiseerd is.
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

DennisP schreef:Ik vrees voor een situatie waarbij alle mooie singletracks in de omgeving dicht gegooid worden zodra de route gerealiseerd is.
Ze zeggen expliciet dat dat niet het geval is. :)

Aangezien dit ook om jouw achtertuin gaat, wat is je favoriete route door de achtertuin? :)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Tijgerhaai schreef:Dat stukje is redelijk vervloekt door iedereen. Laatste keer dat ik er was (vorig jaar) vond ik ‘m toch al een stuk beter geworden. Dus ben ik benieuwd wat het gaat worden.
Ik zou met mijn beste wil....en natúúrlijk ook erg gewillig :-D om de door jou geschreven tekst, uit halen dat je het over de middeleeuwen hebt...dat lukt mij helaas niet... :lol: :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

DennisP schreef:
Jefro98 schreef:Harderwijk / Ermelo ook vernieuwd met de hulp van Patrick Jansen:
:-q :-q

https://www.destentor.nl/veluwe/startsc ... ~a52a67da/

Startschot aanleg nieuwe mountainbikeroute Harderwijk en Ermelo


Onderhoud door fietsclubs
De twee wielerverenigingen in het gebied (VWV en Wielervereniging Noord Veluwe uit Harderwijk) stonden niet meteen te juichen. ,,Leden vreesden het einde van de vrije toegankelijkheid van andere paden. Toen dat niet zo bleek te zijn, werden we steeds enthousiaster", zegt Bart Grevink, secretaris van Noord Veluwe. Inmiddels is er een belangrijke rol weggelegd voor de fietsclubs. De eerste vijf jaar zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van de route.



Ben vooral benieuwd hoe dit uitpakt. Sta zelf helemaal niet te springen voor een vaste route in de 'achtertuin'. Voor mij zou het ideaal zijn als de rest van de paden ook toegankelijk blijft, maar ik vrees voor een situatie waarbij alle mooie singletracks in de omgeving dicht gegooid worden zodra de route gerealiseerd is.
Ik heb helaas het idee dat dit al begonnen is.... Achter sonnenvank en bij het beekhuizerzand hebben ze al wat stukken 'per ongeluk' dicht gegooid, of de bomen zijn toevallig na het omzagen op het pad gevallen :roll:
Just do Ti, or did i die?
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Precies, stond er gisteren ook van te kijken. Ben bang dat het openhouden van de paden vooral gaat om de wandelpaden of de paden welke toegankelijk zijn met een 4x4.
Plaats reactie