Trailbouwer Vrijwilliger Bestand

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Hoi!

Ten aller eerste, ik ben nieuw hier, en weet de fora in het algemeen hebben regels enz., dus roep maar als ik een grens overschrijdt. 2e, ik heb gezocht en kon niks vinden hierover, dus bij deze:

Waar ik vandaan kom zijn er veel trails, trail systemen, en bike parks. Voor de onderhoud daarvan, hebben alle trails hun eigen "kring" vrijwilligers die hebben voorkeur voor die trail, wonen in de buurt enz. Dit is hartstikke leuk natuurlijk, en ook vergelijkbaar met NL (UHR vs Veluwe vs Nijmegen bijv.).

Er bestaat waar ik vandaan kom en hele bestand (lees: niet facebook group) van vrijwilligers die beschikbaar zijn. Dit werkt heel erg goed daar, en zorgt dat iedereen op de hoogte is van evenementen/build days. Hoe het werkt is simpel... Er is een map met alle gegevens van vrijwilligers opgeslagen, meestal naam, telefoon nummer, en email, gewoon wat ze willen delen.

Daarnaast is er een newsletter. Met deze newsletter kan trail managers hun build days insturen naar één iemand die alles verwerkt in een wekelijks newsletter. In deze newsletter zijn de data, adressen, en tijden van build days vermelden. Ook zijn de benodigdheden van deze evenementen vermeldt, waaronder evt. nodig speciale gereedschap, bijzonderheden, en hoeveel mensen gewenst. Voor de mensen nodig is het ook aangegeven wat soort mensen nodig zijn... dit is op een schaal van 1 tot 4. "1" is gewoon schepen en harken, geen ervaring nodig, en "4" is
een zelfstandig bouwer met kennis over veiligheid etc. Toen moest je een cursus doen om een "4" te worden, maar dat is een heel ander discussie natuurlijk.

Deze "netwerk" was toen opgericht om bouwers meer kansen aan te bieden om bij andere trails te gaan werken, en gewoon meer mensen een schep in hun handen te krijgen (mensen die komen nemen vaak een vriend mee natuurlijk). Dit was nooit bedoeld om de "groepjes" rondom de trails te vervangen. Volgens mij heeft UHR Trail Crew hun eigen FB Groep? Dat zou blijven bestaan in deze verhaal, alleen nadat jullie hebben besloten dat dit of dat moet gedaan worden, stuur je dat in om in de newsletter vermeld te worden.

Ik weet dat er veel bouwers van UHR hier rond hangen... wat vinden jullie hiervan? Denk je dat dit zou jouw vaste bouwdagen aanvullen? Denk je dat dit zou de alg. niveau van trails/builders verhogen in Nederland? Trails duurzamer en veiliger maken?

TLDR: een nationale netwerk van trail builders, gegevens van builder indien ze dat wilt + een wekelijks newsletter om builders op de hoogte te stellen van build days overal in NL.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Idee is niet onaardig, maakt het officiëler en minder 'vrijwillig'... .


FB werkt gewoon goed genoeg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 11 december 2020, 10:31 Idee is niet onaardig, maakt het officiëler en minder 'vrijwillig'... .


FB werkt gewoon goed genoeg.
FB werkt goed, geen twijfel, maar er zijn veel mensen die niet op FB zitten.

Vrijwillig zal het altijd blijven. Denk aan een hele grote FB groep voor alle trails in NL, zonder off-topic posts, elke maandag in je inbox met alle projects voor de komende week/weken. Dan haak je aan waar je wilt!

Toen hield ik de newsletter in de gaten voor alle projecten die ik leuke vond (jump of berm bouwen, bijv.), dan snel reageren dat ik wou helpen, en dan hopelijk was er een plek nog over! Dat reageren was of direct met de organisatie, of gwn "reply" op de newsletter, dat was iedere keer duidelijk aangegeven (contact persoon voor de project).
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Niet onaardig idee nee. Maar er is altijd een maar.
Ik deel graag kennis met anderen, maar mijn vaste heuvelrug trails verdienen al zo veel aandacht, dat ik niet ook nog elders kan helpen. Voor de fanatiekelingen zoals ik, is het dus lastig. Daarnaast is de heuvelrug best uitgestrekt betreft gebied. Dat betekent dat ik wel op de vuursche kom, maar niet zo snel in Rhenen voor het scheppen. Ik zit daarvoor best lang in de auto dan. Dat maakt ook dat er deels losse groepjes zijn, maar Daartussen is wel veel uitwisseling van kennis en er zijn ook genoeg mensen die wel overal tussen switchen. Verder dan zeist kom ik alleen niet met de schep (sporadisch wel amerongen).

Betreft het niet hebben van facebook, is er ook een oplossing op de Heuvelrug: whatsapp. Er zijn best wel wat mensen die op deze manier worden gemobiliseerd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wij van UHR houden met opzet geen bestanden met NAW gegevens van onze vrijwilligers bij. Wat je niet hebt, kan niet gehekt worden en de AVG en GDPR zijn dan ook niet van toepassing. Dat levert heel veel tijd op

Als er behoefte is aan ontwikkelingshulp & bijstand, dan zijn er meerdere wegen om die te krijgen. Dit forum, sociale media en informeel vragen via de opperhoofden van de UHR of een andere crew
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
havana

bert l. schreef: vr 11 december 2020, 13:42 Wij van UHR houden met opzet geen bestanden met NAW gegevens van onze vrijwilligers bij. Wat je niet hebt, kan niet gehekt worden en de AVG en GDPR zijn dan ook niet van toepassing. Dat levert heel veel tijd op

Als er behoefte is aan ontwikkelingshulp & bijstand, dan zijn er meerdere wegen om die te krijgen. Dit forum, sociale media en informeel vragen via de opperhoofden van de UHR of een andere crew
Toch is het wel heel jammer dat jullie geen emailnieuwsbrief hebben. Niet iedereen zit op FB, steeds meer mensen hebben geen FB account meer. Iedereen heeft email en wanneer bijvoorbeeld een trail tijdelijk dicht is heb je zo iedereen geïnformeerd. Bovendien weet je bij email zeker dat iedereen 'm ontvangt, terwijl dat bij een FB-bericht geen wet van meden en perzen is.
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Horsthil schreef: vr 11 december 2020, 11:46 Niet onaardig idee nee. Maar er is altijd een maar.
Ik deel graag kennis met anderen, maar mijn vaste heuvelrug trails verdienen al zo veel aandacht, dat ik niet ook nog elders kan helpen. Voor de fanatiekelingen zoals ik, is het dus lastig.
Een "maar" is goed toch? Zo kom je uit op iets die er bij past! Ik gok dat de meeste bouwers op de UHR zijn al volle gas kwa inzet en vrije tijd. Denk je niet dat zo'n bestand/netwerk/newsletter andere vrijwilligers aantrekt? Ik weet dat toen ik actiever was met bouwen dat we *bijna* altijd gewoon meer handen kon gebruiken... ook al was het gewoon kruiwagens vullen zeg maar.
Horsthil schreef: vr 11 december 2020, 11:46 Daarnaast is de heuvelrug best uitgestrekt betreft gebied. Dat betekent dat ik wel op de vuursche kom, maar niet zo snel in Rhenen voor het scheppen. Ik zit daarvoor best lang in de auto dan. Dat maakt ook dat er deels losse groepjes zijn, maar Daartussen is wel veel uitwisseling van kennis en er zijn ook genoeg mensen die wel overal tussen switchen. Verder dan zeist kom ik alleen niet met de schep (sporadisch wel amerongen).
Ik zit ook liever niet heel lang in de auto op mijn vrije dag. Ik heb een oude mail kunnen vinden waar je ziet dat allerlei projecten wordt voorgesteld, en daarvan mag je gewoon kiezen. Zit er mooie dingen ertussen waar je graag bij helpt? Pak maar gewoon. Toch te ver rijden om gewoon een paar gaten te vullen? Laat maar gaan dan.

Over losse groepjes... Ik zie dit als alleen een voordeel toch? De problemen die jullie ziet bij de UHR zijn vaak anders dan Bergen op Zoom bijv., en dat betekent dat jullie, binnen jouw groep, bijzondere en slimme oplossingen verzin samen, maar los van de rest van Nederland. Stel dan, in dat geval, dat Bergen op Zoom een keer onderhoud moet doen, en dat is snel en duidelijk gedeeld via zo'n netwerk, en dat onderhoud is vanwege een enorme toename kwa verkeer... nou, volgens mij zijn eer een paar van jullie die tenminste kan bijdrage, ook al zonder schep en via de mail! Maar zonder zo'n netwerk zou je niets een weten dat BoZ zo'n trail onderhoud dag had. Wist je dat Zoetermeer een bouw dag heeft zondag? En dat de probleem heeft mee te maken met een bizar hoog toename van fietsers? Ik schat in dat een paar van de UHR trailbouwers toch een steentje bij kan drage als ze willen.
Horsthil schreef: vr 11 december 2020, 11:46 Betreft het niet hebben van facebook, is er ook een oplossing op de Heuvelrug: whatsapp. Er zijn best wel wat mensen die op deze manier worden gemobiliseerd.
Whatsapp is vet handig idd! Maar kijk even naar de voorbeeld mail die ik heb gevonden. Deze "netwerk" is minder chatroom/groepje of zo, en meer een "meldings systeem" om mensen te signaleren dat ze evt daar of daar bij kan dragen. Vind je dit iets anders dan een Whatsapp of Facebook groep? Of overtollig?

Screenshot van oude email hier:
https://imgur.com/a/1c15dTX
Laatst gewijzigd door Dhr Snelbroek op vr 11 december 2020, 15:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

bert l. schreef: vr 11 december 2020, 13:42 Wij van UHR houden met opzet geen bestanden met NAW gegevens van onze vrijwilligers bij. Wat je niet hebt, kan niet gehekt worden en de AVG en GDPR zijn dan ook niet van toepassing. Dat levert heel veel tijd op
Goed punt! Oke, geen gegevens vasthouden.
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

De groep waar ik bij zit, werkt voornamelijk via Whatsapp. Gewoonlijk stuurt een coördinator richting het weekend een bericht in de groep welke werkzaamheden gepland zijn, waar, hoe laat en wat aan gereedschap mee te nemen. (vergelijkbaar met het voorbeeld)
Je kunt dan met een bericht melden dat je komt. (niet melden dat je niet komt)
Of anders invullen op een online planningslijst in Excel.
Er wordt op toegezien dat de Whatsapp groep alleen hiervoor wordt gebruikt. Dus niet om te chatten of off topic onzin te delen.
Daarnaast hebben sommige tracks van het netwerk een eigen Whattsap groep. Daarmee beperk je het aantal onnodige berichten dat je binnen krijgt. Vooral de berichten van dat mensen zich aanmelden, of op de dag zelf dat men later komt of "waar zijn jullie?".
Voor ons werkt dit goed, zoals gezegd: met de juiste discipline.
Plaats reactie