Vernieuwde route de Graafschap (Lochem en omstreken)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Het wordt tijd voor een nieuw topic. Er loopt hier al een tijd een route-topic van de Graafschap, maar net als de route, leeft dat niet echt meer.

Het laatste jaar zijn er initiatieven om deze route nieuw leven in te blazen. De routes van Markelo, Rijssen en ook alle vernieuwingen verderop in Overijssel (Hellendoorn en Holten) maakt dat wij als Lochemers steeds vaker uitwijken naar die andere routes. En dat terwijl wij hier een fantastisch natuurgebied hebben met hoogteverschil, waar heel veel potentieel is voor een mooie route.

De huidige route maakt niet echt gebruik van de mogelijkheden van dit mooie gebied. Daarom komt er een nieuwe route. Het idee is vooralsnog een aantal verschillende, veel kortere lussen aan te leggen die dan te combineren zijn. Maar er zijn nog geen beslissingen genomen over de details van de route zelf, dit is nog vol in ontwikkeling.

Hier wat artikelen met wat meer details over hoe en wat:

http://www.destentor.nl/lochem/lochem-r ... ~a231989f/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Zie voor de laatste ontwikkelingen de Facebook pagina: https://www.facebook.com/mtbgraafschap" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zal dit topic ook zo veel mogelijk up to date houden. Vragen, opmerkingen of ideeën? Plaats ze hier!
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... achterhoek" onclick="window.open(this.href);return false;

25.000 euro toegezegd door de gemeente Bronckhorst. 8)
pwassink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 december 2014, 10:30

Silvia schreef:http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... achterhoek

25.000 euro toegezegd door de gemeente Bronckhorst. 8)
En dat was alweer een poosje gelee, die subsidie zijn ze zeker aan het opkletsen .. ? :wink:
-- 26" Aint Dead / Maar 29" rijdt ook leuk --
-- Track-Onderhouds-Nerd voor Mtb Achterhoek Ring Lochem --
https://www.facebook.com/mtbachterhoek/
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Er zijn weer een paar stappen gemaakt. Van de facebook pagina:
Het is rond! Het geld om de Graafschap route te gaan bouwen/verbeteren is door alle betrokken partijen vrijgemaakt! Samen met de provincie, de gemeentes Berkelland, Bronckhorst, Lochem en Zutphen, grondeigenaren en de MTB community (wij dus!) wordt nu gestart met het bedenken van de route. Doel is om voor de start van het broedseizoen 2018 de route gereed te hebben, maar veel hangt af van hoe snel afspraken gemaakt kunnen worden met grondeigenaren. Jullie hulp zal hierbij nodig zijn. Dus verwacht naast de updates op deze fb-pagina ook vragen om jullie inzet. Tot gauw!
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Mooi initiatief, ik kom nog al eens in die regio dus t.z.t. zeker eens rijden.
Ben alleen bang dat voor het broedseizoen 2018 erg ambitieus is. Te denken aan toestemming van alle grondeigenaren en aanlegvergunning etc.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Tubantia
Mtb-route door Berkelland wordt aantrekkelijker
BORCULO - Mountainbikers kunnen vanaf eind dit jaar hun hart ophalen met nieuwe parcoursdelen in Borculo, Ruurlo en Lochem. Volgend jaar moet de totale honderd kilometer aan nieuwe mtb-routes door de Achterhoek klaar zijn.
Facebook MTB Graafschap
Vorderingen routenetwerk:

De enthousiaste werkgroep MTB routenetwerk Graafschap werkt samen met Patrick Jansen van Tracks&Trails aan het nieuwe MTB routenetwerk Graafschap. De MTB Graafschaproute bestaat al langer, maar samen met Achterhoek Toerisme en de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Lochem en Zutphen werken we hard aan een update van deze route.

Vijf routes
Routenetwerk Graafschap bestaat uit een netwerk van routes die aan elkaar gekoppeld worden. Het doel is om vijf routes uit te zetten die maximaal gebruik maken van de hoogteverschillen in het landschap. Na uitgebreide verkenningen in het gebied is de keuze gevallen op vijf routes bij Gorssel, Almen-Zutphen, het Grote Veld, Lochemse Berg en Ruurlo. We zijn in gesprek met diverse landeigenaren om de geplande routes over hun terrein te laten gaan, zoals Gelders Landschap, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Ook kleinere landeigenaren zijn benaderd en velen hebben hun medewerking al toegezegd.

Bouw lussen
De voorbereidingen verlopen dus goed! We verwachten in het najaar te kunnen starten met de bouw van twee lussen van het netwerk bij de Lochemse Berg en Ruurlo. De voorbereidingen voor de andere lussen zijn nog in volle gang. De werkgroep gaat met frisse moed verder met de realisatie van het MTB routenetwerk Graafschap. Voor nu wensen we jullie een fijne vakantie!
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Al enig idee ongeveer wanneer er bij Ruurlo wordt gewerkt? Misschien dat ik dan kan meehelpen. Het idee van een permanente gravelroute spreekt mij ook wel aan.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb het even nagevraagd. De aanleg begint binnenkort als het goed is maar ze zijn nog niet zo ver dat vrijwilligers zich al kunnen aanmelden. Er moet volgens mij eerst nog het een en ander gebeuren.

Er zijn wel vrijwilligers nodig bij de eerste aanleg voor zo ver ik begreep: het snoeien van het bos zodat het kraantje er door kan. Ik houd jullie op de hoogte.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Het leeft nog in de Achterhoek! Goed nieuws: de route aanleg gaat binnenkort beginnen op 22 augustus!
Beste MTB-ers,

HET GAAT BEGINNEN! WE zijn super blij dat we kunnen melden dat voor een groot deel van de route de toestemmingen, vergunningen en milieuverklaringen binnen zijn en we van start kunnen met de realisatie.

De bouw van 6 nieuwe lussen, te weten Borculo, Gorsselse Heide, Groote Veld, Lochemse Berg, Ruurlo en Zutphen start direct na de zomervakantie.

Op donderdagavond 22 AUGUSTUS wordt er een instructie gegeven aan alle vrijwilligers die willen meewerken aan de bouw van de routes én straks met het onderhoud.

En op 23 AUGUSTUS starten we daadwerkelijk met het realiseren van de eerste nieuwe meters, en wel op de Kale Berg bij Barchem.

Schrijf dus deze data vast in je agenda als je als vrijwilliger wil bijdragen aan de realisatie van de nieuwe route. BINNENKORT ZULLEN WE EEN LINK DELEN VIA FB WAAROP JE JE KAN AANMELDEN ALS VRIJWILLIGER.

Heb je vragen, dan kan je altijd een bericht plaatsen op FB of ons mailen op mtbachterhoek@outlook.com

Namens Stichting MTB Achterhoek i.o.,

Tot de 22ste!

Robert van Aalderen
Secretaris Stichting MTB Achterhoek
Zoals reeds gemeld bij deze het aanmeld formulier om je aan te melden als vrijwilliger. Alle hulp is welkom. Ben je nog niet zeker, meld je dan toch aan en kom naar de informatieavond zodat je weet wat het gaat inhouden. Dus hoeveel tijd kost het en wat doe je als vrijwilliger. No strings attached!
Tot donderdagavond 22 augustus, bij de Kale Berg. Exacte locatie en tijdstip volgt.
Meld je hier aan als vrijwilliger: https://forms.office.com/Pages/Response ... -zsDMtlXtI
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Nog wat nieuwtjes:
https://www.destentor.nl/lochem/na-drie ... ~ad5ebe3e/

En .. we zijn eindelijk begonnen! Vorige week vrijdag 23 augustus hebben we met ca. 10-15 man het eerste pad aangelegd. Het was echt leuk om hier aan mee te helpen! Omroep Gelderland was er ook:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... Gelderland

We hebben vorige week 1.2km gesnoeid en dus heeft het kraantje deze hele week door kunnen werken met de eerste honderden meters van de nieuwe trail in Barchem.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Oh ja en dit was de rij met vrijwilligers die donderdagavond 22 augustus verzamelde, om de plannen te bespreken met Patrick Jansen:
Afbeelding
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

In het artikel in de Stentor wordt nog gemeld dat het over drie jaar klaar moet zijn. De bedoeling is echter dat het dit jaar nog wordt afgerond. 8)
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Zaterdag in deze buurt gefietst, ik zag een groene en een rode route. Hoe het allemaal loopt / gaat lopen / moet lopen is me nog niet duidelijk. Ik heb de oude route gevolgd waarbij je de nieuwe stukken en paaltjes tegenkomt. Ben eigenlijk wel benieuwd waar de groene route precies langs loopt, heeft iemand daar misschien een (strava) linkje van?
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Het wordt mooier en mooier. Misschien straks wel in de top 10/20 van Nederland? Een lus van 30km op het Grote veld in Vorden zonder noemenswaardig hoogteverschil maar wel lekker sturen, 2 lussen in Lochem en Barchem waarbij je flink aan de bak moet ivm het klimwerk. En dan nog Eefde / Gorssel en straks eventueel Ruurlo.

Van bijna onderaan nu al naar plek 156. Al is de route nog helemaal niet af en als je er nu heen gaat, moet je nog zoeken naar de singletracks. Voor een ieder die benieuwd is, ik zou zeggen, wacht nog even tot er een lus is zonder onderbrekingen. Anders krijg je sterk uiteenlopende ervaringen zoals die nu op mtbroutes.nl staan: https://www.mtbroutes.nl/gelderland/lochem

Als alles af is, wordt het in ieder geval voor elke MTB liefhebber interessant om naar het oosten des lands af te reizen en al het moois in een lang weekend te combineren: Graafschap + Markelo + Rijssen + Holten + Hellendoorn en natuurlijk het vernieuwde Montferland.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bedankt voor de update.
Ik hou nieuws in de gaten. Ik woon niet in de buurt, dus ik wacht nog even voordat ik kom.
Plaats reactie