Wanneer waar welke route.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Laatste tijd is trailrespect een vaak gehoorde term hier op het forum.
Al geloof ik er zelf niet heel erg in om bij elk spatje je lokale rondje links te laten liggen is het wel interssant om een lijst op te stellen wanneer welke route op zijn best/slechts zijn

Voorbeeld: (uit eigen ervaring)

Schoorl
bos/zandgrond - droog na 12uur - Slecht: mul zand in droge periode - Goed: in natte periode okt/april

Spaarnwoude
zeeklei - droog na 4 dagen - Slecht: modder en erg glad bij regen - Goed:bij droog en warm weer mei/okt

Zandvoort
zand-droog na 1uur - Slecht: mulle stukken in droge periode - Goed: in natte periode nov/maart



ik zou zeggen verbeter en/of vul aan:
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Ik denk dat er een aantal graadmeters wel gelden voor het hele land.
1) Na een (lange) vorst periode gaat de bodem van boven naar beneden ontdooien dus het vocht kan niet wegtrekken. Dit betekend dat als er ook nog is sneeuw dooi of regen bij komt de bovenlaag vol met water zit wat er niet uit kan wegtrekken. Gevolg is veel modder en (diepe) sporen.
2) Grotere hoeveelheden water waarbij de bodem even de tijd nodig heeft om het water weg te laten zakken. Zeg 10+mm regen op een dag. Maar dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe droog of nat het de periode vooraf geweest is.
3) De tijd van het jaar. In het groeiseizoen nemen de bomen veel water op dus na regen ook sneller weg en zijn de temperaturen hoger dus meer verdamping. In de winter/koudere periode (bijna) geen verdamping en ook geen onttrekking door bomen/struiken ed.
4) Ligt de route in de schuw of zon? Is zowel van toepassing voor wind als zon werking.
Plaats reactie