Nieuwe MTB route Meijel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

De verbinding tussen Meijel en Neerkant is aangegeven middels het MTB teken (zwart)
Hoe die er bij ligt weet ik niet...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Goed, gisteren dus gefietst. Mijn graadmeter is de UHR en de Sallandse Heuvelrug, maar ook vlakke routes als Sleen, Hardenberg. Route lag er redelijk goed bij, paar modderstukjes. Delen waren ontdaan van bladeren (dan ook droger), andere delen niet (gladder, natter, pad moeilijker te zien). 1 oversteek van de motorcrossbaan was een badkuipje, waarbij de sporen er dwars doorheen liepen. Ook maar gedaan, niet mijn ding.
Meijel in 1 woord: bochtjes. Heel veel bochtjes....... Niet alleen heel veel bochtjes, maar zo aangelegd dat elke keer wanneer je snelheid kreeg, je direct weer moest afremmen. Hierdoor ontbrak flow, en ging het me op een gegeven moment irriteren. Andere vrij vlakke routes als Horst, Best of Sleen hebben ook veel bochtige singletracks, maar daar heb je meer snelheidsgevoel. Deze route staat nu op de 8e plaats bij mtbroutes.nl, maar voor mij is die plek onbegrijpelijk. Een 20-25e plek lijkt mij beter. Maar ja, dat is mijn mening.... Daarna door naar Neerkant, stukken leuker. Ook veel bochtjes, maar meer gevoel van snelheid en flow. Laat ik Meijel maar het voordeel van de twijfel geven doordat het een vrij nieuwe route is, alles beter moet gaan lopen, en over een jaar of 2 nogmaals proberen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

drpaul schreef:Goed, gisteren dus gefietst. Mijn graadmeter is de UHR en de Sallandse Heuvelrug, maar ook vlakke routes als Sleen, Hardenberg. Route lag er redelijk goed bij, paar modderstukjes. Delen waren ontdaan van bladeren (dan ook droger), andere delen niet (gladder, natter, pad moeilijker te zien). 1 oversteek van de motorcrossbaan was een badkuipje, waarbij de sporen er dwars doorheen liepen. Ook maar gedaan, niet mijn ding.
Meijel in 1 woord: bochtjes. Heel veel bochtjes....... Niet alleen heel veel bochtjes, maar zo aangelegd dat elke keer wanneer je snelheid kreeg, je direct weer moest afremmen. Hierdoor ontbrak flow, en ging het me op een gegeven moment irriteren. Andere vrij vlakke routes als Horst, Best of Sleen hebben ook veel bochtige singletracks, maar daar heb je meer snelheidsgevoel. Deze route staat nu op de 8e plaats bij mtbroutes.nl, maar voor mij is die plek onbegrijpelijk. Een 20-25e plek lijkt mij beter. Maar ja, dat is mijn mening.... Daarna door naar Neerkant, stukken leuker. Ook veel bochtjes, maar meer gevoel van snelheid en flow. Laat ik Meijel maar het voordeel van de twijfel geven doordat het een vrij nieuwe route is, alles beter moet gaan lopen, en over een jaar of 2 nogmaals proberen.
Wat jou irriteert is precies wat anderen bevalt en de route zo hoog laat eindigen in de ranking. You love it or you hate it. Maar zelfs als je er een hekel aan hebt: Met al die krappe lange doordraaiers leer je wel bochten rijden. Dit soort tracks vol horizontale haarspeldbochten zijn een zeldzaamheid in Nederland. Je hebt ook bij Holten en Dorst een aantal honderden meters, en soms vind je wat op routes op kleine percelen. Ik mis het op Utrechtse heuvelrug. Zou heel graag een aantal honderden meters zo bij mij thuis zien. Goed voor de variatie. Heb de vraag al neergelegd, maar kreeg helaas geen enthousiaste reactie. Het is zoals ik aan het begin zei: you love it or you hate it.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ik heb dezelfde twee routes gisteren (25-11-2017), snachts ahd het geregend. Ik heb ze beide vele malen eerder gedaab. Wat me opviel is dat er in Meijel veel bladeren lagen en dus gladder. Ik weet d ejuiste lijn daar wel te rijden, maar ja, dan durf ik toch minder de bocht in. Bij er droge stukken waren zonder bladeren is het wel te rijden. Met beter weer een echte bochten baan, je leert er van sturen. (je moet er inderdaad wel van houden, maar de baan is in een jaar tijd heel veel sneller geworden dan voorheen, kun je nagaan...)

Neerkant veel droger, veel! droger. Het bos is ook meer open. Hier kun je rijden als vanouds en zelfs war harder want er zijn geen bladeren meer en geen losse zand. Blijft altijd leuk ok mee te pakken.

Oja, verbindingstuk langs de beek af goed te doen, behalve 1 stukje bij de t-splitsing naar de boerderij, maar op dat stuk is het niets vergeleken met de totale lengte.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

pietervl schreef:
drpaul schreef:Goed, gisteren dus gefietst. Mijn graadmeter is de UHR en de Sallandse Heuvelrug, maar ook vlakke routes als Sleen, Hardenberg. Route lag er redelijk goed bij, paar modderstukjes. Delen waren ontdaan van bladeren (dan ook droger), andere delen niet (gladder, natter, pad moeilijker te zien). 1 oversteek van de motorcrossbaan was een badkuipje, waarbij de sporen er dwars doorheen liepen. Ook maar gedaan, niet mijn ding.
Meijel in 1 woord: bochtjes. Heel veel bochtjes....... Niet alleen heel veel bochtjes, maar zo aangelegd dat elke keer wanneer je snelheid kreeg, je direct weer moest afremmen. Hierdoor ontbrak flow, en ging het me op een gegeven moment irriteren. Andere vrij vlakke routes als Horst, Best of Sleen hebben ook veel bochtige singletracks, maar daar heb je meer snelheidsgevoel. Deze route staat nu op de 8e plaats bij mtbroutes.nl, maar voor mij is die plek onbegrijpelijk. Een 20-25e plek lijkt mij beter. Maar ja, dat is mijn mening.... Daarna door naar Neerkant, stukken leuker. Ook veel bochtjes, maar meer gevoel van snelheid en flow. Laat ik Meijel maar het voordeel van de twijfel geven doordat het een vrij nieuwe route is, alles beter moet gaan lopen, en over een jaar of 2 nogmaals proberen.
Wat jou irriteert is precies wat anderen bevalt en de route zo hoog laat eindigen in de ranking. You love it or you hate it. Maar zelfs als je er een hekel aan hebt: Met al die krappe lange doordraaiers leer je wel bochten rijden. Dit soort tracks vol horizontale haarspeldbochten zijn een zeldzaamheid in Nederland. Je hebt ook bij Holten en Dorst een aantal honderden meters, en soms vind je wat op routes op kleine percelen. Ik mis het op Utrechtse heuvelrug. Zou heel graag een aantal honderden meters zo bij mij thuis zien. Goed voor de variatie. Heb de vraag al neergelegd, maar kreeg helaas geen enthousiaste reactie. Het is zoals ik aan het begin zei: you love it or you hate it.
Tja, ik ben normaal een liefhebber van stuurwerk, vooral wanneer het sneller is en je met een goede bochtentechniek je kan onderscheiden (bijv. in Rhenen de 1e afdaling vanaf de start bij de parkeerplaats van de Autoweg en in Amerongen vanaf de Elsterberg omlaag). Krappe bochten, om ritme te breken, zijn prima, maar dit was too much. Een ideale route heeft mijns inziens een mengsel van krap stuurwerk en snel stuurwerk. Maar ja, mijn mening. Iedereen die dit wel fijn vindt moet hier vooral blijven komen, je kan zien dat er veel werk verzet is.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Weer puik werk geleverd door de vrijwilligers van de MTB route in Meijel, vanmorgen geheel boom- en takvrij! En er zijn er daar een hoop omgewaaid als ik het zaagwerk zie. In het stukje van de crossbaan is het helemaal feest geweest voor de wind. De helft ligt om, lopend kom je er niet door, maar de baan is vrij.
De route op zich woord ook goed bijgehouden, veel bochten uitgekomt, onderhoud met regengaten en gele zand erin gereden. Actief bezig!

Ik heb drie rondes gedaan, zelfs nog wat PR's gezet! Baan was goed te rijden met 5 plasjes water (bijna niks dus).
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Vandaag weer eens de route in Meijel gereden (laatste keer was maart 2017 :) )
Wat is de route er op vooruit gegaan! Ik heb die stukke beter ervaren dan vorige keer. Er zit nu ook meer flow in! Het zal door de vele bochten nooit echt een snelle baan worden... maar het is wel goed voor de bochten techniek. Op 2 plekken wat modder / water. Bij de eerste plek water was de route enkele meters omgelegd..

1 kritiekpuntje. Ik vond op enkele plekken van de (afwaterings) gaten niet goed gekozen. Sommige liggen net langs de lijn als je uit een bocht komt. Als je de bocht iets ruimer pakt zit je er in (tenminste dat gevoel had ik).

Voor de rest complimenten voor de onderhoudsploeg!

Ik zou trouwens het "nieuwe" in de onderwerpregel weg halen. De route is niet meer nieuw :D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Erwin V
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 september 2016, 20:07

LET OP!!! Om misverstanden te voorkomen en de veiligheid voor jullie en de motorcrossers. Op 29 en 30 september organiseert MCC Meijel een motorcross weekend. De route heeft 4 oversteek punten over de motorcrossbaan in dat weekend kun je van deze punten geen gebruik maken. Wil je toch gebruik maken van gedeeltes van de route dan let goed op tussen het gedeelte waar je de tweede en derde keer de motorcrossbaan oversteekt. Daar wordt een voetpad (met toestemming) gebruikt voor de motorcrossers die achter op het rennerskwartier staan. Die mogen daar stapvoets naar voren rijden waar ze starten. Ik hang aankomende week ook iets op bij de beginpunten van de route hier staat dan informatie op dat de route maar beperkt bereikbaar is. Dit geldt ook voor het weekend van 27 en 28 oktober oktober maar dan plaats ik het weer tijdig op dit forum.
Erwin V
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 september 2016, 20:07

Gisteren heb ik in het bovenstaande bericht de verkeerde datum's geplaatst.Het eerste motorcross weekend van MCC Meijel is in het weekend van 29 en 30 september.Dus het weekend van 22 en 23 september kan de hele MTB route worden gebruikt.
Erwin V
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 september 2016, 20:07

LET OP!!! Om misverstanden te voorkomen en de veiligheid voor jullie en de motorcrossers. Aankomend weekend organiseert MCC Meijel een motorcross weekend. De route heeft 4 oversteek plaatsen over de motorcrossbaan aankomend weekend kun je hier geen gebruik van maken. Wil je toch gebruik maken van gedeeltes van de route dan let goed op tussen het gedeelte waar je de tweede en derde keer de motorcrossbaan oversteekt. Daar wordt een voetpad (met toestemming) gebruikt voor de motorcrossers die achter op het rennerskwartier staan. Die mogen daar stapvoets naar voren rijden waar ze starten. Ik hang deze week ook iets op bij de beginpunten van de route hier staat dan informatie op dat de route maar beperkt bereikbaar is.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Ik wou morgen beginnen aan een rondje verkenningen van Nederlandse permanente routes.
Ik houd absoluut niet van slijkerige parcours.
Wat mag ik me van Meijel voorstellen na het regendagje vandaag met 5 à 7 mm neerslag ?
Ik wou het uiteraard koppelen met Neerkant en daarna Helmond er enkele keren bijnemen. Wat mag ik me daar bij voorstellen qua ondergrond ?
Ik moet er een uur enkel voor in de auto en kom dus niet graag voor verrassingen te staan. Of best even uitstellen ?
(andere optie is Horst + Overloon)

Ik heb al Dorst, Drunen, helft UHR, Best, Mierlo/Nuenen op mijn palmares. Van zulke omlopen kunnen we hier in België alleen maar dromen.

Alvast dank.
Erwin V
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 september 2016, 20:07

lowie schreef: do 17 januari 2019, 12:21 Ik wou morgen beginnen aan een rondje verkenningen van Nederlandse permanente routes.
Ik houd absoluut niet van slijkerige parcours.
Wat mag ik me van Meijel voorstellen na het regendagje vandaag met 5 à 7 mm neerslag ?
Ik wou het uiteraard koppelen met Neerkant en daarna Helmond er enkele keren bijnemen. Wat mag ik me daar bij voorstellen qua ondergrond ?
Ik moet er een uur enkel voor in de auto en kom dus niet graag voor verrassingen te staan. Of best even uitstellen ?
(andere optie is Horst + Overloon)

Ik heb al Dorst, Drunen, helft UHR, Best, Mierlo/Nuenen op mijn palmares. Van zulke omlopen kunnen we hier in België alleen maar dromen.

Alvast dank.

Meijel kan best veel water hebben, ik ben zelf ook een paar keer geweest na een paar flinke regenbuien met de gedachte het zal alleen maar modder zijn. Er stond toen af en toe een plasje water. De laatste weken is er veel aan de route gewerkt om te zorgen dat het water goed weg kan. Ben gisteren zelf nog geweest het lag er mooi bij. Onderstaande heb ik van een andere site gehaald dan zie je ook de mening van iemand anders die de route na regenbuien heeft gefietst.


Super route! Route ligt er erg goed bij, weinig water of bladeren, ondanks dat het enkele dagen slecht(er) weer is geweest.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Meijel en Neerkant zijn praktisch altijd droog tot heel droog.
Liessel is in het algemeen ook droog.
Zandbos en Vlierden kunnen wat minder water hebben.
Helmond is altijd droog (net als Meijel en Neerkant).
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Bedankt voor jullie aanvullingen !

Met 2 dagen uitstel (goed idee dus !) toch afgezakt naar deze contreien.
Tussen 11 uur, toen de ijskast dicht ging en het zonnetje haar werk deed, en 15:30 u heb ik eerst Meijel en Neerkant gekoppeld, weer even de auto in en dan naar Helmond. Deze laatste route 2x gefietst icm Vlierden.
Samen goed voor 67 km bikefun.

Wat een heerlijke routes kunnen onze Noorderburen toch aanleggen.
(99% Belgische permanente routes = very boring)
Vooral Meijel en Helmond zijn één lange roetsjbaan.
Draaien en keren op en af de duinen.
Neem daar dat heerlijk winterzonneke bij en mijn dag was meer dan geslaagd.
Volgende keer op naar Horst en Overloon.
Enkele foto's op mijn FB-pagina : https://www.facebook.com/lowie.marien

Waardering naar mijn gevoel :
Fun-beleving : 1.Helmond / 2.Meijel / 3.Neerkant / 4.Vlierden (erg mooie stroken in Vlierden, maar ook wat langere saaie stukken)
Natuur-beleving : 1.Vlierden / 2.Helmond / 3. Meijel en Neerkant (misschien omdat je in Vlierden wat meer tijd hebt om rond te kijken :) )
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

lowie schreef: zo 20 januari 2019, 22:13 Vooral Meijel en Helmond zijn één lange roetsjbaan.
Draaien en keren op en af de duinen.
Daar moet je van houden :D Meijel is heel veel keren en draaien. Maar eerste Meijel en dan Neerkant er direct achteraan is wel lekker om te doen. Helmond ken ik niet...

Mocht je nog meer in de buurt willen fietsen moet je eens kijken voor de Heldense Bossen. Hier is geen vaste route, maar er liggen wel heel veel single tracks. Ik heb op mijn gpsies.com enkele gps tracks staan van die omgeving (volgens mij onder aan ergens) :D Volgens mij staat er ook nog een track van het Leudal op. Dat is wel te combineren met de Heldense Bossen, maar ook daar ligt geen vaste route.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Plaats reactie