Kan een trailcenter in Nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

funride schreef:
Rayb81 schreef:Van mij hoeft het niet.
Dan worden de routes nog drukker.
Ik ben er vooral om van de natuur te genieten.
Dat gaat straks niet meer als het een commercieel en massaal feest wordt.

Mijns inziens is onze natuur hier te kleinschalig voor, niet uitgestrekt genoeg.

Straks zie je alleen nog maar bikers om je heen ipv bos.
Ik heb dus ook een nee ingevuld.
Kan je dan tegen stemmen?

Ik zou zeggen ga eens naar de UK, geweldige mooie natuur en rustig doordat niet iedereen hetzelfde rondje rijd. Heuvelrug hetzelfde verhaal, Amerongen is meestal nog vrij druk maar lussen Hoge Ginkel of Kwintelooijen heb je het idee dat je alleen in het bos bent.
Ga zondagochtend maar een Schoorl doen bijvoorbeeld, daar rij je stapvoets in peloton de Nok af.
Door lussen te maken met verschillende gradaties sluit je dit al uit.
Hoe wil je gradaties in de huidige Heuvelrug routes brengen?
Ze zijn allemaal even makkelijk.
Dat wil zeggen, ieder normaal persoon zonder beperking kan deze routes uitfietsen zonder schade of schande, afhankelijk van de snelheid.

En ja Schoorl is file rijden (in het weekend), maar daar ga ik ook niet heen voor de natuur ;)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

funride schreef:
Martinezz schreef:Engeland met Nederland vergelijken gaat niet op. Nederland is te dicht op elkaar gebouwd en daar door staan er snel irritaties.
Daarom zeg ik al; vraag is of je de faciliteiten nodig hebt, deze liggen meestal al op steenworp afstand van de route.
Ook in de Uk heb je trailcenters zoals Brechfa zonder daadwerkelijk gebouw met faciliteiten maar wel met verschillende lussen.
Juist het principe van verschillend lussen voorkomt IMHO alleen maar irritaties, nu moet ik vaak in slakkentempo saaie afdalingen rijden omdat ik me moet aanpassen aan het beginners niveau in Nederland.
Want daar worden onze trails op gebouwd "beginners moeten het ook kunnen rijden" is hier een veel gehoorde kreet tijdens de aanleg van nieuwe routes.
hebben we het dan over trailcenters of purpose built mountainbike trails?

purpose built mountainbike trails: specifiek voor mountainbikers ontworpen en aangelegde paden, dus geen bestaande (wandel)paden waar eventueel enkele aanpassingen zijn gemaakt om ze interessanter of duurzamer voor mtb'ers te maken.
trailcentre: purpose built mountainbike trails + bike shop/verhuur + horeca (soms + andere faciliteiten om niet fietsende familieleden bezig te houden)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

sik schreef: hebben we het dan over trailcenters of purpose built mountainbike trails?

purpose built mountainbike trails: specifiek voor mountainbikers ontworpen en aangelegde paden, dus geen bestaande (wandel)paden waar eventueel enkele aanpassingen zijn gemaakt om ze interessanter of duurzamer voor mtb'ers te maken.
trailcentre: purpose built mountainbike trails + bike shop/verhuur + horeca (soms + andere faciliteiten om niet fietsende familieleden bezig te houden)
De enquête gaat over de laatste maar met alleen de purpose built trails ben ik al heel gelukkig.

grappige is dat de locale Staatsbosbeheer/natuurmonumenten deze trails vaak faciliteert.
Dat zie ik in Nederland nog niet zo snel gebeuren, zijn ze meteen de helft van hun wandelende leden kwijt.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Rayb81 schreef:
Hoe wil je gradaties in de huidige Heuvelrug routes brengen?
Ze zijn allemaal even makkelijk.
ja en daar gaat het juist mis......
Dit hadden voor de aanleg bedacht moeten zijn, kan nu nog steeds wel door TTF's e.d toe te voegen maar de grote lijnen zijn al bepaald en kan je niet meer veranderen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Ik zie niet in hoe je in Nederland moeilijke trails aan kan leggen. Het is hier nou eenmaal vlak met een zachte ondergrond. Zelfs de redelijk technische routes van Bergschenhoek en Zoetermeer kunnen door beginners worden gereden. De uitdaging zit 'm eigenlijk alleen maar in de snelheid.

Misschien moet je het Boswielrencenter noemen, dat dekt de lading beter...
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

funride schreef:
sik schreef: hebben we het dan over trailcenters of purpose built mountainbike trails?

purpose built mountainbike trails: specifiek voor mountainbikers ontworpen en aangelegde paden, dus geen bestaande (wandel)paden waar eventueel enkele aanpassingen zijn gemaakt om ze interessanter of duurzamer voor mtb'ers te maken.
trailcentre: purpose built mountainbike trails + bike shop/verhuur + horeca (soms + andere faciliteiten om niet fietsende familieleden bezig te houden)
De enquête gaat over de laatste maar met alleen de purpose built trails ben ik al heel gelukkig.

grappige is dat de locale Staatsbosbeheer/natuurmonumenten deze trails vaak faciliteert.
Dat zie ik in Nederland nog niet zo snel gebeuren, zijn ze meteen de helft van hun wandelende leden kwijt.
Ik ben een aantal keer in de 7stanes in Schotland geweest (geweldige trails daar btw) maar er is daar wel een verschil met de natuurgebieden hier in Nederland. Veel van de routes daar lopen door productiebos wat eens in de zoveel jaar een clear cut krijgt. Hierdoor is de natuurwaarde van deze bossen lager dan wat we hier in Nederland hebben (een clear cut zal je hier niet zo snel zien volgens mij) waardoor je minder snel protest krijgt vanuit de natuurbeschermings hoek.

Ik denk dat hier meerdere routes met verschillende moeilijkheden aanleggen lastig en vaak ook onpraktisch is. Als je ziet hoeveel moeite het kost om de route in Schoorl om te leggen met een vrij minimale uitbreiding dan zal een plan voor 3 of 4 verschillende routes vrijwel geen kans maken. En echt verschillende moeilijkheids graden in Nederlanse bossen creëren is ook lastiger vanwege de, over het algemeen, weinig hoogteverschillen.

Ik heb een paar jaar geleden eens met een tijdje iemand van de forestry commision staan praten die mij heeft uitgelegd hoe het met de 7stanes is gegaan. De 7stanes routes zijn er vooral gekomen om toerisme in een gebied met economische achterstand te stimuleren. Dit is iets dat in Nederland niet echt nodig is. Tevens zat er een budget van zo'n 2 miljoen pound achter, iets dat in Nederland waar het budget van staatsbosbeheer zowat op 0 is gezet vrij onrealistisch is.

En mountainbiken is bij het brede publiek gewoon vrij onpopulair. Routes voor mountainbikers worden toch nog vaak gezien als een noodzakelijk kwaad omdat er anders wild gereden wordt. Voordat dit omslaat naar het met open armen ontvangen in trail centres zal wel even gaan duren
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de grap is dat behalve op een tiental zonnige zondagmiddagen er in veel nederlandse bossen meer mtb'ers dan wandelaars te vinden zijn.

een goede tussenoplossing lijkt me, zoals op de heuvelrug, dat er parallel aan de hoofdroute een moeilijker pad ligt met bv. een jumplijntje. al zouden dat er dan meer mogen zijn met meer lengte.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

sik schreef:de grap is dat behalve op een tiental zonnige zondagmiddagen er in veel nederlandse bossen meer mtb'ers dan wandelaars te vinden zijn.

een goede tussenoplossing lijkt me, zoals op de heuvelrug, dat er parallel aan de hoofdroute een moeilijker pad ligt met bv. een jumplijntje. al zouden dat er dan meer mogen zijn met meer lengte.
Jumpline is een begin :-q :-q , tot nu toe is men erg enthousiast hier over, blijft echter wel zo dat een beginner hem ook moet kunnen rijden waardoor hij nooit echt spannend gemaakt kan worden. (Denk aan drops/rockgardens en gaps)

Je zou bijvoorbeeld op de Utrechtste heuvelrug het lusje Hoge Ginkel als "moeilijke" trail kunnen benoemen.
Hier en daar een TTF/Jump toevoegen, geen onderhoud plegen en je bent klaar.

Overigens is Heuvelrug voor een groot deel ook productiebos, het nieuwe plan wat er voor Schoorl was bestond ook al uit verschillende lussen die je afzonderlijk van elkaar kan rijden maar ook als één route. Helaas is het hier inderdaad mislukt.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Verschillende lussen hoeft volgens mij niet zo heel moeilijk te zijn... Er zijn volgens mij wel enkele 20km (of zelf 2~3 in een gebied) routes te vinden die stukken singletrail kennen met hoogteverschil, stukken lang rechtuit over fireroad, etc... waar gewoon een vrij toegankelijke asfaltweg, onverharde weg of fietspad ligt - die iedere local kent - of de route zelfs gewoon kruist waar je zo hele lussen kunt by-passen om het aan je smaak aan te passen; snel terug om dat leuke lusje nog een keer te doen, die lus die saaie lus die niet veel meer dient om bij een parking/andere route te komen overslaan, ...

Veel meer dan een systeem uitwerken en wat extra paaltjes (ok, toestemming om die dingen de grond in te slaan) en bordjes is er niet om in plaats van 20km route een lus of 4~5 te hebben om te faciliteren wat een groot deel van de locals al gewoon doet...

Wanneer dat functioneert, kun je differentieren in moeilijkheidsgraad van lussen en voor de verschillende lussen wat ook als voordeel heeft dat je in plaats van 20km van features te voorzien het misschien in 4~5km kunt concentreren alsmede secties die meer controle / onderhoud vergen. Lijkt me toch wat makkelijker beheersbaar...

In technische trails geloof ik edoch niet. Ja, je kunt een leuke sectie van misschien honderd meter (eerder enkele tientallen) aanleggen die niet misstaat. Maar voor je voor een 'lus' aan het niveau zit dat je kunt vinden als je in de Ardennen een wandelpad inrijdt? Om over de betere alpenlokaties maar niet eens te beginnen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

cheeta schreef:
In technische trails geloof ik edoch niet. Ja, je kunt een leuke sectie van misschien honderd meter (eerder enkele tientallen) aanleggen die niet misstaat. Maar voor je voor een 'lus' aan het niveau zit dat je kunt vinden als je in de Ardennen een wandelpad inrijdt? Om over de betere alpenlokaties maar niet eens te beginnen...
Dat hoeft ook niet, daarvoor ga je namelijk wel naar de Alpen of Vogezen (Ardennen ben ik persoonlijk wat minder fan van)
Het gat van wat wij hier rijden en in het buitenland is erg groot, ja komt mede door ons landschap maar ook door de huidige norm.
Als er nu een klein dropje, wortelsectie of sprongetje in een route ligt treed de "pas op gevaarlijk" "vallende beginners" "ik krijg last van mijn rug" machine in werking.

Het hoeft mij inziens ook geen hele lus met alleen technische trail te zijn (doen ze in de UK ook niet) alleen een lus waar je af en toe technische secties/jump/drops tegen komt, of waar blootliggende wortels gewoon blootliggende wortels mogen zijn.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Erg benieuwd naar de uitkomsten van de enquette. Ik heb zelf al aardig wat denkwerk gestoken in iets dergelijks en zie het niet 1-2-3- van de grond komen... alle redenen zijn zo'n beetje wel genoemd in dit topic :)
!! 26inch en dikke banden !!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik ben ook benieuwd.

Denk dat in onze Nederlandse cultuur geen plaats is voor trail centers. Je ziet eigenlijk al het verschil tussen de gemiddelde toertocht in NLD of België. In België staat er gewoon een frituur en Trappist van de tap waar gretig gebruik van wordt gemaakt na afloop. Ook zijn er niet veel bikers die lang in de auto zitten om een vaste route van 30km te kunnen fietsen. Dan rijden ze liever door naar de Ardennen. Iets wat we ook al merken in Zuid Limburg.

Trail beleving in NLD die afgelopen week voorbij kwam op Facebook;
Afbeelding
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

:o :lol: :lol: :lol:

Route uitgezet door boswielrenners..... Alles van meer dan 5mm hoogteverschil zien ze als "gevaarlijk". Gewoon de boel asfalteren, strepen trekken en borden plaatsen.... :winkie: :lol:
StAlTiCa
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Beter een bordje 'wortels', dan dat ze alles eruit zagen, zoals op de meeste routes in NL
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Sorry voor de boomknuffellaars, ik poets de boomwortels bij ons op de route altijd vrij tijdens routeonderhoud.
Zo ontstaat er toch langzaam aan een pad met flink wat boomwortels.
Hebben we toch iets van uitdaging op ons vlakke rondje. :roll:
Plaats reactie