Kan een trailcenter in Nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Een indeling van routes naar moeilijkheidsgraad lijkt mij wel iets. Maar hoe maak je dat eenduidig? Op mtb-routes zie je dat iedereen een eigen waarde aan een route hangt, afhankelijk van ervaring of als het wel/niet nat is geweest, veel grind op de baan, wortels etc. De een vindt het een piece of cake, de ander een technische route.
Ja, doei !
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

reaction 67 schreef:Sorry voor de boomknuffellaars, ik poets de boomwortels bij ons op de route altijd vrij tijdens routeonderhoud.
Zo ontstaat er toch langzaam aan een pad met flink wat boomwortels.
Hebben we toch iets van uitdaging op ons vlakke rondje. :roll:
Wil je wortels kom maar hier een rondje rijden..21km worteltapijt met een vlak stukje er tussen van een 200M .. geloof me dat is ook niets.

Maar het hele heftige Route onderhoud hoeft van mij ook niet, het hoeft geen racebaan te zijn. Wat techniek beheersen is een pré
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Joepie de schreef:Een indeling van routes naar moeilijkheidsgraad lijkt mij wel iets. Maar hoe maak je dat eenduidig? Op mtb-routes zie je dat iedereen een eigen waarde aan een route hangt, afhankelijk van ervaring of als het wel/niet nat is geweest, veel grind op de baan, wortels etc. De een vindt het een piece of cake, de ander een technische route.
Tja..... Dan is in NL, een uitzondering daargelaten, alles lichtblauw of blauw (als je hetzelfde systeem gebruikt als bij ski-pistes). Uitdaging is het bepalen van de baseline. In de Alpen is de definitie van moeilijk heel anders dan hier......

Probleem is dat de meeste bikers geen ander referentiekader hebben dan de hometrail(s) en een of enkele routes in de nabije omgeving. Op basis daarvan wordt de beoordeling van een route gedaan. De waardering op mtb routes is hierbij bijvoorbeeld gebaseerd op de laatste 20 beoordelingen zonder dat er een baseline is opgesteld om de moeilijkheidsgraad of conditieniveau te bepalen. Blijft lastig dus...
StAlTiCa
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

owwwwk schreef:
Joepie de schreef:Een indeling van routes naar moeilijkheidsgraad lijkt mij wel iets. Maar hoe maak je dat eenduidig? Op mtb-routes zie je dat iedereen een eigen waarde aan een route hangt, afhankelijk van ervaring of als het wel/niet nat is geweest, veel grind op de baan, wortels etc. De een vindt het een piece of cake, de ander een technische route.
Tja..... Dan is in NL, een uitzondering daargelaten, alles lichtblauw of blauw (als je hetzelfde systeem gebruikt als bij ski-pistes). Uitdaging is het bepalen van de baseline. In de Alpen is de definitie van moeilijk heel anders dan hier......

Probleem is dat de meeste bikers geen ander referentiekader hebben dan de hometrail(s) en een of enkele routes in de nabije omgeving. Op basis daarvan wordt de beoordeling van een route gedaan.
Dan heb je ook nog met welk materiaal ze een route rijden. Met een Gravelracer wordt de uitdaging heel anders dan op een 160mm enduro machine. En dan heb ik het nog niet eens over de staat van onderhoud van de gemiddelde bike.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Dan krijg je al een hele matrix:
Van links naar rechts: Gravelracer, HT, HTLT, FS race, Enduro, Downhill.
En van boven naar beneden: Absolute beginner, Beginner, Gevorderd, Vergevorderd, Olympiër.
Bij regenval: 1 moeilijkheidsniveau opschalen.

En bij de beschrijving niet alleen hoogtemeters maar ook kolom met maximale stijgings%, gemiddeld stijging%, bijzondere elementen, kans op wortels, schotse hooglanders. Wel/niet geschikt voor: kinderen/Strava. Bandenadvies: slick/kleine nop/grote nop/modderlossend/spike.

En dan heb je nog steeds ruimte voor.... discussie. Maar mss voor mtb-routes wel handig als er standaard iets meer info ingevuld wordt over soort fiets, niveau etc. Dat helpt de interpretatie van de reviews.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Joepie de schreef:Bij regenval: 1 moeilijkheidsniveau opschalen.
Liever de route sluiten vanwege behoud. Dat kan dan wel weer makkelijk gedaan worden dor de bemanning van het trailcenter, die hebben minder om handen als het langer slecht weer is vanwege minder aanloop.
!! 26inch en dikke banden !!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Knerbert schreef:
Joepie de schreef:Bij regenval: 1 moeilijkheidsniveau opschalen.
Liever de route sluiten vanwege behoud. Dat kan dan wel weer makkelijk gedaan worden dor de bemanning van het trailcenter, die hebben minder om handen als het langer slecht weer is vanwege minder aanloop.
Tja, en welke regenval is regenval......... :tong

Dan staan er weer bikers voor een hek. Dus moet er weer een site bijgehouden worden om ons op de hoogte te houden.

Overigens is een goed aangelegde route het hele jaar door te gebruiken. Maar daar loopt een andere topic over.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

owwwwk schreef: Tja..... Dan is in NL, een uitzondering daargelaten, alles lichtblauw of blauw (als je hetzelfde systeem gebruikt als bij ski-pistes). Uitdaging is het bepalen van de baseline. In de Alpen is de definitie van moeilijk heel anders dan hier......
Groen ;)

Referentiekader voor nu BC in Canada, veel tracks via de trailforks app gereden met keurige en soms verrassende rating.

Is NL niet gewoon te klein, te vol en te vlak voor een echt trailcenter? (Oja ook iets met mentaliteit, veel tracks hier in BC zijn 2richting verkeer en iedereen is vriendelijk en geeft elkaar de ruimte)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ten eerste heb je een grote traildichtheid nodig in geaccidenteerd terrein, daarna de faciliteiten er omheen.
Utrechtse Heuvelrug is geschikt en al zeer ver, Zuid Limburg heeft een enorme potentie, zodra we hier toestemming krijgt meer singletrail aan te mogen leggen gescheiden van andere recreanten. Men is ermee bezig, maar eea gaat traver dan men zou willen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

paulus1981 schreef:
owwwwk schreef:
Groen
Groen inderdaad, behalve misschien Bergschenhoek, Kwintelooyen en een enkele andere die voor blauw door kan.

Ik zou zo een trailcentrum gaaf vinden, maar denk niet dat het realistisch is in NL. Te kleine doelgroep en dus teveel subsidie. Enkel een combi met de recreatieve fietser en racefietser zou eerder haalbaar zijn. Drente is daar als Provincie wel mee bezig vanuit een toeristisch oogpunt, maar een echt centrum is er niet.
Hier staat niets.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef:Zuid Limburg heeft een enorme potentie, zodra we hier toestemming krijgt meer singletrail aan te mogen leggen gescheiden van andere recreanten. Men is ermee bezig, maar eea gaat traver dan men zou willen.
De potentie is er wel maar zal door het probleem te druk, locale bevolking en de gevorderde biker die de voorkeur heeft om door te rijden naar de Ardennen niet zo snel van de grond komen.

Ook liggen de routes in Limburg te verspreid voor een trailcenter. Ik denk dat het makkelijker is om de huidige horeca en camping houders deze taak op zich te nemen door ze erop te wijzen dat hier hun kansen liggen. Voor we het weten hebben we weer een experience center waarin alles centraal geregeld is en de rest van de horeca het nog moeilijker krijg dan ze het nu al hebben.....

http://www.mountainbike.be/nieuws/detai ... enburg-aan" onclick="window.open(this.href);return false;
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

aurelius schreef:Ten eerste heb je een grote traildichtheid nodig in geaccidenteerd terrein, daarna de faciliteiten er omheen.
Utrechtse Heuvelrug is geschikt en al zeer ver, Zuid Limburg heeft een enorme potentie, zodra we hier toestemming krijgt meer singletrail aan te mogen leggen gescheiden van andere recreanten. Men is ermee bezig, maar eea gaat traver dan men zou willen.
Eens, maar zou Utrechtse heuvelrug echt trailcenterwaardig moeten zijn dan hoort er nog tenminste 15 km trail met fors hogere moeilijkheidsgraad bij. Nu is het gewoon een heel fijn mtb route netwerk (waar ik regelmatig met plezier 85 km enkele reis naartoe rij).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat zou mooi zijn!
En toch is dit de plek waar men het verst is. De basis is er, nu doorontwikkelen.

Wat Limburg betreft, RealEpic: MOZL is een aardig eind onderweg, het zal staan of vallen met hoe serieus de Provincie achter de plannen staat die er zijn. Komt er een mooie startsubsidie, dan is er veel mogelijk en komt het momentum vanzelf. Blijft het bij theoretische mondelinge steun, maar geen praktische, tsja dan... Lokale clubs, VVV, natuurorganisaties willen allemaal wel inmiddels.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Joepie de schreef:Dan krijg je al een hele matrix:
Van links naar rechts: Gravelracer, HT, HTLT, FS race, Enduro, Downhill.
En van boven naar beneden: Absolute beginner, Beginner, Gevorderd, Vergevorderd, Olympiër.
Bij regenval: 1 moeilijkheidsniveau opschalen.

En bij de beschrijving niet alleen hoogtemeters maar ook kolom met maximale stijgings%, gemiddeld stijging%, bijzondere elementen, kans op wortels, schotse hooglanders. Wel/niet geschikt voor: kinderen/Strava. Bandenadvies: slick/kleine nop/grote nop/modderlossend/spike.

En dan heb je nog steeds ruimte voor.... discussie. Maar mss voor mtb-routes wel handig als er standaard iets meer info ingevuld wordt over soort fiets, niveau etc. Dat helpt de interpretatie van de reviews.
fiets maakt niet zo veel uit, wat ik met samengeknepen billen op mijn 160mm enduro rijd doet iemand anders met gemak op een XC HT.

Ik denk meer dat je de verschillen hier in moet zien (in nederland)

Groen: flowy trails, veel kombochten, trails minimaal meter breed, weinig steile klimmen en afdalingen, ruime bochten.

Blauw: flowy singletrack, kleine obstakels in de trail (wortels of steen), snelle afdalingen, kleine tafels en drops, veel overzicht.

Rood: krappe singletrack, steeps, switchbacks, off camber stukken, technische stukken met wortels en stenen, double jumps en drops +50cm, lastige singletrack klimmen, onoverzichtelijke bochten en secties.

Zwart: in grote lijnen zelfde als rood maar extremere TTF's denk aan Gaps en hoge drops. En misschien wat minder vaak onderhoud........wat bij skipistes een piste ook vaak zwart maakt.

excuses als: we hebben het landschappen en hoogte er niet voor gaan voor mij niet op.....zelfs van een dijk kan je namelijk een "technische afdaling" of drop off. maken met de juiste ingrediënten.
Of het overal mag is een andere vraag.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie