Vernieuwde MTB route Veluwe?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4833
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vernieuwde MTB route over de Veluwe

Gepubliceerd: 23 april 2016

Officieel is hij nog niet eens geopend, maar er wordt nu al veel gebruik van gemaakt: de vernieuwde MTB route over de Veluwe van 51 km lang, op te splitsen in diverse lussen. Sinds kort staan bij de verschillende opstappunten borden met een kaartje en informatie en op social media worden foto’s hiervan veel gedeeld.

In 2008/2009 is op verzoek van mountainbikeclubs een bewegwijzerde route uitgezet in Staatsbosbeheer terreinen op de Veluwe. Deze had verschillende opstappunten, maar die waren niet overzichtelijk terug te vinden op kaartjes. Niet iedereen wist ze dus te vinden. Vorig jaar benaderde Reinder Torenbeek van MTB vereniging Bar End mij met een idee voor het herzien van de bestaande route, en deze met een aantal lussen uit te breiden.

Wij hebben regelmatig overleg gehad, waarbij bleek dat we beide geleerd hebben van de ervaringen in de afgelopen jaren. Zo loopt de route nu niet meer via Regelbergen. In dit gebied komen veel adders voor en bij zonnig weer zoeken zij een open vlakte op om te zonnen. Zij lagen dus regelmatig midden op de bestaande MTB route, en werden daardoor aangereden. Dat gebied ontzien we nu. Door nauw in overleg te blijven met elkaar, hebben we een goed evenwicht gevonden tussen een enerverende route voor ATB-ers door mooie delen van de Veluwe, en behoud van kwetsbare natuur en rust voor het wild. Op MTB fora lees ik heel lovende reacties op de nieuwe MTB route, maar er staan ook kritische reacties tussen van wat meer doorgewinterde avontuurlijke MTB’ers. Natuurlijk hebben wij compromissen moeten sluiten over de route, omdat de rust van het wild in bepaalde gebieden gewaarborgd moet blijven. Ook gaat de MTB route niet door kwetsbare natuur.

Nieuw is ook dat het gebied rond het Leesten MTB vrij is gemaakt, in verband met klachten en zonering. Het Leesten is een zeer druk recreatiegebied en er ontstonden regelmatig problemen tussen honden en MTB’ers. Door deze maatregel is 200 hectare niet meer toegankelijk voor mountainbikers. Het totale Ugchelse natuurbos, waar Het Leesten deel van uitmaakt, beslaat echter een royale 10.000 hectare waar MTB’ers zich verder vrij kunnen uitleven op de paden.

Inmiddels is ook een aanpassing van de route richting het gebied van Natuurmonumenten gerealiseerd. Er is een mooie aansluiting en overgang gemaakt naar MTB paden in dat gebied.

Met grote dank aan de sponsoren Van der Valk hotel De Cantharel, Bungalowpark Hoenderloo, Rooth 66, Kiosk de Ugchelse Berg, vakantiepark Het Lierderholt, Pannenkoekenrestaurant Kootwijkerduin, A.R.&T.V. De Adelaar en Mountainbikeclub Bar End hebben we de bewegwijzering kunnen realiseren. In de werving van sponsoren heeft naast Reinder Torenbeek Peter Nieland, voorzitter van Bar End, een grote rol gespeeld.

Zoals ook op het kaartje te zien is, zijn bij zes bovenstaande bedrijven opstappunten van de MTBroute, alsmede bij de parkeerplaats Hoog Buurloseweg en de Varenna Woeste Hoefweg. Folders met een kaartje van de hoofdroute en inkortroutes zijn momenteel al te verkrijgen bij de diverse opstappunten, met uitzondering van de parkeerplaatsen Hoog Buurloseweg en Varenna Woeste Hoefweg. Ook de bewegwijzering is geplaatst. Wat nu nog op stapel staat is een officiële opening van de nieuwe MTB route. Wordt vervolgd dus…

Bron: Staatsbosbeheer Veluwe
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Betekent vernieuwd ook verbetert, of zijn er gewoon andere saaie paden voor terug gekomen?
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
joostie338
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 22 april 2010, 20:22
Mijn mountainbike: MR, RnR x2 Grandone & ARTi

Hier de kaart, zo op het eerste oog weinig veranderingen.

Afbeelding
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Moet eerlijk zijn dat ik het een vage tekst vind.
'De route is officieel nog niet eens geopend'... Wat houdt dat in? Staan er al wel bewegwijzeringsbordjes?
Route ligt in de buurt van mn werk, en nu het langer licht is lijkt het me wel iets om er een keer te fietsen.
Ben niet bekend in de buurt verder, dus zou leuk zijn als het duidelijk bewegwijzerd is :)
Verder kan ik op dat kaartje nog steeds niet echt duidelijk de 'opstappunten' vinden eigenlijk.

Waar is handig te beginnen als je vanuit de richting Amersfoort over de A1 komt?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

OKe dit ging dus om de Apeldoorn route.
Vreemd stukje tekst, zo op het eerste gezicht lijkt de route hetzelfde zoals deze is na de laatste aanpassing.
Bepaalde stuken bos waren geheel ontwricht door boswerkzaamheden, ben benieuwd of die nog worden aangepakt.

Het is een fijne route maar wat mij betreft mogen er een hoop ruiterpaden uit.
Zoals iedereen wel weet laten paarden met hun hoeven irritante sporen achter wanneer het pad uithard.
Gebruikersavatar
D5R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: do 30 september 2010, 14:24
Mijn mountainbike: Rood, Zwart en Zilver.

Als dit het gene is wat ik afgelopen februari heb gefietst. Laat maar.
Alleen maar saaie brede paden met hier en daar een iets smaller pad.
Totaal geen uitdaging om te fietsen.
Jammer wat er is veel meer uit te halen.
Geen commentaar...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zijn er lui die wel eens door het Rijksschietterrein zijn gefietst? Ik begreep laatst dat dat op zondag mag. Op Strava zie je ook tracks lopen. Tot nu toe fiets ik er steeds omheen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Staat een bordje bij het schietterrein dat het mag zolang je bepaalde bordjes volgt en er niet geoefend wordt.

Verder liggen er in deze omgeving ook leuke singletracks (meegemaakt tijdens toertocht Eerbeek vorig jaar).
Jammer dat die niet opgenomen (kunnen) worden in de route.
Zat toen ook een hele leuke singletrack over de hei in met een paar lekkere drops.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

maaf2 schreef:Moet eerlijk zijn dat ik het een vage tekst vind.
'De route is officieel nog niet eens geopend'... Wat houdt dat in? Staan er al wel bewegwijzeringsbordjes?
Route ligt in de buurt van mn werk, en nu het langer licht is lijkt het me wel iets om er een keer te fietsen.
Ben niet bekend in de buurt verder, dus zou leuk zijn als het duidelijk bewegwijzerd is :)
Verder kan ik op dat kaartje nog steeds niet echt duidelijk de 'opstappunten' vinden eigenlijk.

Waar is handig te beginnen als je vanuit de richting Amersfoort over de A1 komt?
Je kan dan het best je auto parkeren bij de van der valk en over het fietspad naar Hoenderloo fietsen. Je komt de routebordjes tegen bij een wit huis.
Route is hartstikke leuk door de fantastische omgeving waar je in fietst, niet omdat de route veel singletrack bevat of iets wat er op lijkt.
Hoogtemeters zitten er wel in :)
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

bert l. schreef:Zijn er lui die wel eens door het Rijksschietterrein zijn gefietst? Ik begreep laatst dat dat op zondag mag. Op Strava zie je ook tracks lopen. Tot nu toe fiets ik er steeds omheen
Bij mijn weten is het niet toegestaan te fietsen op het schietterrein (beter bekend als de Harskamp). De routes die er lopen zijn waarschijnlijk van de Gelre ziekenhuizen toertocht, die elk jaar in september wordt verreden. Zij krijgen er toestemming voor van Defensie. De routes worden zelfs bepaald ism Defensie, omdat men niet overal mag komen.

Mbt de route: dit is de Apeldoorn route zoals ie er sinds vorig jaar bij ligt.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4833
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Als je die openingstekst leest niet echt. Ze hebben het duidelijk over een vernieuwde route. Niet over een paar aanpassingen op een bestaande route.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Giant-E schreef:Als je die openingstekst leest niet echt. Ze hebben het duidelijk over een vernieuwde route. Niet over een paar aanpassingen op een bestaande route.
Ook SBB doet aan marketing. :-q
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

ErikR schreef:
Giant-E schreef:Als je die openingstekst leest niet echt. Ze hebben het duidelijk over een vernieuwde route. Niet over een paar aanpassingen op een bestaande route.
Ook SBB doet aan marketing. :-q
SBB doet inderdaad aan marketing :-?

Dit is de Apeldoorn route die onlangs op een paar plaatsen is aangepast, daar maken ze nu even een mooi marketing verhaal van. Route is nog niet officieel geopend?? :~ Dit zou ook een bericht kunnen zijn wat SBB een (paar) jaar geleden had kunnen publiceren, wellicht waren ze dat toen vergeten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

OKe, komt ie.
Dit is langs de Hoog Buurloseweg.

Afbeelding
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

@Rayb81 wist ik niet, dankjewel!
Plaats reactie