NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 21 oktober 2018, 00:29 Ik ben niet zo van het roepen of vragen (smeken dat ik er langs mag).
Ik mag toch wel aannemen dat men toch wel hoort dat ik er achter zit.
DT swiss naaf met 54T ratchet en sowieso hoor je ook iemand schakelen.
Iemand die op zijn of haar limiet zit hoort dat mogelijk niet. Wat ik meestal doe is aangeven aan welke kant ik voorbij kom: 'links voorbij'. Dat voorkomt ook ze je juist blokkeren door in de ankers te gaan aan de kant waar je er langs wilt.
En iemand er langs laten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Niks is zo irritant als zo'n ratelende ratchet die meteen na het inhalen zijn z'n snelheid niet weet te houden😤😤
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@Rayb81: Ach, niet te druk om maken. In 99 van de 100 keer geen probleem en enkel keertje een ego dingetje.
Voor mij hoeven de langzamere rijders niet direct aan de kant, in principe hoort een snellere rijder een nette plek te kiezen om in te halen.
Soms een keertje vragen komt voor en gaat bijna altijd goed.

1 keer meegemaakt dat een rijder voor me redelijk tempo reed, maar net ietsjes te langzaam ging. “Pas op links, pas op rechts”. Antwoord: Je denkt toch niet dat ik de struiken in ga........... (een gevalletje ego).
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fred (mtb-sport) schreef: zo 21 oktober 2018, 07:26 1 keer meegemaakt dat een rijder voor me redelijk tempo reed, maar net ietsjes te langzaam ging. “Pas op links, pas op rechts”. Antwoord: Je denkt toch niet dat ik de struiken in ga........... (een gevalletje ego).
Ik maak er ook zelden een probleem van, maar dan merk je dat niet iedereen je hoort inderdaad. Dus als ik na 50 of 100 meter of zo (afhankelijk van het stukje parkoers) geen reactie krijg, dan roep ik dat ik er verderop even langs wil.


En heel af en toe heb ik van dat soort gasten zoals Fred tegen kwam. Ze rijden er echt tussen :o Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dat aan moet pakken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 21 oktober 2018, 09:36 En heel af en toe heb ik van dat soort gasten zoals Fred tegen kwam. Ze rijden er echt tussen :o Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dat aan moet pakken... .
2 dingen doe ik zeker niet:
A- Proberen er met risico langs te gaan, ben tegenwoordig zuinig(er) op mijn broze botjes...
B- Schelden of te keer gaan, ben geen fiets tokkie
Ik zeg leven en laten leven. Nooit je plezier laten vergallen op de UHR, het is maar een spelletje :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Wat ik wel eens doe als het snelheidsverschil niet heel groot is en ik er niet langs kan: Zelf even stoppen. Neem je gewoon even een paar minuten de tijd om van de omgeving te genieten, iets te eten, een foto te maken of verzin wat leuks. Daarna rij je weer vrolijk verder. Wel even achterom kijken voor je terug de track op stuurt.

Kun je weer heerlijk in je eigen tempo verder rijden en het is een betere tijdsbesteding dan een kansloze discussie met iemand die gewoon niet aan de kant wil.
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Bottecchia schreef: zo 21 oktober 2018, 11:22 Kun je weer heerlijk in je eigen tempo verder rijden en het is een betere tijdsbesteding dan een kansloze discussie met iemand die gewoon niet aan de kant wil.
:-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Boswielrenners, geen twijfel mogelijk. Vandaag op Zeist ook grote groepen stoempers, vaak herkenbaar aan spatborden en bar-ends.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, verkeerde topic, want het was op LV/HV, maar vandaag kwamen we dus een vader met zoon tegen. Beiden op een racefiets/ouderwetse crosser. Zoon erg langzaam. Op een breed pad kwamen we er langs met een groep (zie 'Ride') en zoontje begon mee te racen en pa zegt "ga er maar tussen" toen we het smalle pad weer op draaiden. Waarop ik opmerkte dat hij het beste even had kunnen wachten, waarna pa begon te schelden en te vloeken. Zoonlief ging met zijn wederom slakkengang overigens ook niet aan de kant, waarschijnlijk geïndoctrineerd door pa. Pas toen hij omviel bij een flinke wortel konden we er langs. Tenminste, degenen die niet door pa geblokkeerd werden... . Treurig om dat je zoontje (6-7 jaar?) aan te doen. Stom ook om op dat parkoers om 11 uur op zondag te gaan rijden. Tenzij je van provoceren houdt... .

Overigens reed mijn vriendin los van de groep en die is ze ook tegen gekomen. Ook zij zat zich flink te ergeren en nog een aantal man er achter, maar dacht "ach, jongetje mag ook lol hebben". Lekker de zondag van hele groepen verpesten, het zal je lol maar zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ook dit kon wel eens pagina’s discussie worden. Wanneer zou vader en zoon(tje) dan moeten rijden. Zaterdag staan ze op het voetbalveld en zondagmorgen is nog over om stukje te fietsen. Laat dat nu ‘prime time’ zijn op de UHR.......
Vraag is natuurlijk: Wie verpest voor wie het fietsplezier?
Natuurlijk alles behalve slim om zoon lief aan te moedigen om er tussen te gaan fietsen, begrijp je standpunt voor 100%.
Gelukkig is er straks de vrij fietsvrijdag van Fredje, zitten kinderen op school :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zelf blijf ik er meestal gewoon even achter hangen en pas mijn tempo aan, zodra ik er langs kan (en die plekken ken ik wel) waarschuw, passeer en bedank ik. Vaak gaan mensen eerder al aan de kant maar dat hoeft dus niet. Rekening houden met elkaar is goed maar sneller zijn (of willen) geeft je geen recht op voorrang.

Als ik met kinderen fiets rijdt ik er zelf achteraan. Is er achterop komend verkeer dan waarschuw ik de kinderen en geef aan dat ze zodra er een mogelijkheid is even aan de kant moeten gaan. Dat horen de achteropkomers ook en dit werkt prima in de praktijk.

Ik heb mijn kids ook geleerd dat als je stopt je dan naast het pad gaat staan, iets dat veel volwassenen overduidelijk niet geleerd hebben :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Lars TB schreef: zo 21 oktober 2018, 15:14 Goed, verkeerde topic, want het was op LV/HV, maar vandaag kwamen we dus een vader met zoon tegen. Beiden op een racefiets/ouderwetse crosser. Zoon erg langzaam. Op een breed pad kwamen we er langs met een groep (zie 'Ride') en zoontje begon mee te racen en pa zegt "ga er maar tussen" toen we het smalle pad weer op draaiden. Waarop ik opmerkte dat hij het beste even had kunnen wachten, waarna pa begon te schelden en te vloeken. Zoonlief ging met zijn wederom slakkengang overigens ook niet aan de kant, waarschijnlijk geïndoctrineerd door pa. Pas toen hij omviel bij een flinke wortel konden we er langs. Tenminste, degenen die niet door pa geblokkeerd werden... . Treurig om dat je zoontje (6-7 jaar?) aan te doen. Stom ook om op dat parkoers om 11 uur op zondag te gaan rijden. Tenzij je van provoceren houdt... .

Overigens reed mijn vriendin los van de groep en die is ze ook tegen gekomen. Ook zij zat zich flink te ergeren en nog een aantal man er achter, maar dacht "ach, jongetje mag ook lol hebben". Lekker de zondag van hele groepen verpesten, het zal je lol maar zijn!

We hadden het nog even over dat soort gasten he Lars... ik had nadat ik je tegenkwam ook nog een paar van die lui die niet aan de kant wilde ook niet na netjes 2x vragen... vind dat toch ook moeilijk om mee om te gaan ik blijf wel netjes maar ondertussen kook ik toch ook wel eens van binnen....
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: zo 21 oktober 2018, 15:14 Goed, verkeerde topic, want het was op LV/HV, maar vandaag kwamen we dus een vader met zoon tegen. Beiden op een racefiets/ouderwetse crosser. Zoon erg langzaam. Op een breed pad kwamen we er langs met een groep (zie 'Ride') en zoontje begon mee te racen en pa zegt "ga er maar tussen" toen we het smalle pad weer op draaiden. Waarop ik opmerkte dat hij het beste even had kunnen wachten, waarna pa begon te schelden en te vloeken. Zoonlief ging met zijn wederom slakkengang overigens ook niet aan de kant, waarschijnlijk geïndoctrineerd door pa. Pas toen hij omviel bij een flinke wortel konden we er langs. Tenminste, degenen die niet door pa geblokkeerd werden... . Treurig om dat je zoontje (6-7 jaar?) aan te doen. Stom ook om op dat parkoers om 11 uur op zondag te gaan rijden. Tenzij je van provoceren houdt... .

Overigens reed mijn vriendin los van de groep en die is ze ook tegen gekomen. Ook zij zat zich flink te ergeren en nog een aantal man er achter, maar dacht "ach, jongetje mag ook lol hebben". Lekker de zondag van hele groepen verpesten, het zal je lol maar zijn!
Mmm. Volgens mij had je het zoontje ook even aan kunnen aanmoedigen. Kinderen rijd je altijd ruim omheen, moedig je aan en draag je op handen, ook (vooral?) als er een vervelende vader in de buurt is. Wij hebben er voldoende op Schoorl, het wereld beroemde meisje op haar fatbikje, met altijd roze laarzen en een roze clubshirt. Feitelijk rijdt ze altijd in de weg en haar vader ook. Feitelijk krijgt ze ook gewoon altijd staande ovaties :-q . Kinderen hoeven niet aan de kant. Je hebt maar rekening met ze te houden. Ongeacht tijdstip, dag van de week of je eigen ongesteldheid. Daarbij ken ik 7 jarigen die jou al de moeder rijden Lars. :winkie: Dus beetje respect naar onze mountainbikende toekomst! Einde bericht.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Waarom hoeven kinderen niet aan de kant? Jong geleerd is oud gedaan en een beetje common sense meegeven is alleen maar een pre voor de toekomst. Tuurlijk, op een smalle singletrack hoef ik er niet direct voorbij maar als het ventje kan fietsen, kent ie ook de verkeersregels en dan kan je gewoon rechts gaan rijden op een breed stuk.
Maar dat t*****jong ging zelfs op een 3mtr breed pad niet aan de kant en begon nog flink te slingeren ook omdat ie z`n pa kwijt was (die stond nog aan het begin van de singletrack waar hij net uitkwam dus om de 5s omkijken)

En dat soort gedrag moeten we aanmoedigen? :roll:
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

:~
Een ventje van 6-7 kent echt nog niet alle verkeersregels. En zo'n kereltje gaat slingeren omdat ie achterom wil kijken en onzeker wordt waarom al die volwassen mannen zitten te douwen en er met alle geweld voorbij willen.
Wat een gestresste reacties allemaal hier zeg. Erger me behoorlijk aan al die zure reacties. Accepteer gewoon dat je gemiddelde snelheid deze keer wat lager uitkomt.
Verder eens met Ironhorse.

En nu weer terug naar het onderwerp van dit topic.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

TenZNL schreef: zo 21 oktober 2018, 18:53 Waarom hoeven kinderen niet aan de kant? Jong geleerd is oud gedaan en een beetje common sense meegeven is alleen maar een pre voor de toekomst. Tuurlijk, op een smalle singletrack hoef ik er niet direct voorbij maar als het ventje kan fietsen, kent ie ook de verkeersregels en dan kan je gewoon rechts gaan rijden op een breed stuk.
Maar dat t*****jong ging zelfs op een 3mtr breed pad niet aan de kant en begon nog flink te slingeren ook omdat ie z`n pa kwijt was (die stond nog aan het begin van de singletrack waar hij net uitkwam dus om de 5s omkijken)

En dat soort gedrag moeten we aanmoedigen? :roll:
Ja. Inderdaad. Met kinderen heb je rekening te houden. Altijd.
Je woord gebruik over die kleine mountainbiker staat me ook niet aan trouwens.
Er was blijkbaar toch nog een kleiner kind op dat pad dan die 6-7 jarige...... 8)

Volwassenen die in de weg rijden en de internationale mtb etikette niet respecteren is een ander verhaal. Maar daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over een klein kind. En een groot nog veel kleiner kind. Of moet ik zeggen kinderen...... :winkie:
Plaats reactie