NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Dank je! Morgen dan nóg beter :D
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Gistermorgen lagen er op Amerongen en Leersum een behoorlijk aantal plassen. Heel veel kleine, maar ook enkele serieuze. Natuurlijk had ik geen droge baan verwacht na alle neerslag van vrijdag, maar het viel me een beetje tegen. Vandaag zal het wel weer prima zijn, maar houd rekening met wat plassen :-q

Rhenen was, zoals gebruikelijk, vrijwel geheel droog.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Vanmorgen twee rondjes Leersum, een keer Overberg en Amerongen gereden. Wat gaaf, die nieuwe route en de nieuwe delen van Amerongen! Echt super. 60km en dan dik 1000hm :D

De route lag er sochtends perfect bij, alleen een paar niet noemenswaardige plasjes. Net voor ik weer bij de auto was kwam er een bui en werd het snel slechter. Na alle buien van zojuist zou ik vanmiddag niet meer gaan.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Rayb81 schreef:Ik kom op Strava nog steeds activiteiten tegen van mensen die het oude rondje Leersum rijden.
Is dit verboden, of wordt het wellicht gedoogd omdat de paden vroeger onderdeel van de MTB route zijn geweest?
Je mag met de fiets uitsluitend op de MTB-routes rijden (en op de fietspaden, natuurlijk :tong ). Degenen die dit nog op Strava zetten doen er verstandig aan om die ritten voor zichzelf te houden want digitale sporen zijn ook sporen. En die kunnen gevolgd worden door instanties die daar belang bij hebben ........
Dennis81
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 17 december 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Canyon nerve 29

Volgende week maar weer eens rondje Amerongen en Leersum doen.
Als het weer het toe laat. Ben wel benieuwd hoe het geworden is.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef:Ik kom op Strava nog steeds activiteiten tegen van mensen die het oude rondje Leersum rijden.
Is dit verboden, of wordt het wellicht gedoogd omdat de paden vroeger onderdeel van de MTB route zijn geweest?
Ik had dit al eerder voorspeld. De variatie is verdwenen waardoor vooral marathonrijders toch de oude stukken opzoeken.
Waarom niet gewoon het oude rondje openhouden? Of gedogen? Voor ze ook andere paden gaan opzoeken.

No offence naar de vernieuwde route's, die zijn fantastisch maar lijken nu meer op elkaar dan ooit tevoren.
Dan moet je niet raar opkijken dat die groep not-only-singletrack rijders toch buiten de route's gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Giant-E op zo 17 april 2016, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Giant-E schreef:
Rayb81 schreef:Ik kom op Strava nog steeds activiteiten tegen van mensen die het oude rondje Leersum rijden.
Is dit verboden, of wordt het wellicht gedoogd omdat de paden vroeger onderdeel van de MTB route zijn geweest?
Ik had dit al eerder voorspeld. De variatie is verdwenen waardoor vooral marathonrijders toch de oude stukken opzoeken.
Waarom niet gewoon het oude rondje openhouden? Of gedogen? Voor ze ook andere paden gaan opzoeken.

No offence naar de vernieuwde route's, die zijn fantastisch maar lijken nu meer op elkaar dan ooit tevoren.
Dan moet je niet raar opkijken dat die groep non-only-singletrack rijders toch buiten de route's gaan rijden.
Tja, vloeken in de kerk. Ik ging er vanuit dat een gedeelte van de Leersum route (met de beruchte klim) zou blijven bestaan. Maar er is anders besloten lijkt het.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag voor het eerst de routes van Amerongen en Leersum gereden na alle positieve berichten. Hele grote dikke + voor degenen die deze rondjes hebben aangelegd!
Heb me super vermaakt. Als ik al een minpuntje zou moeten noemen zijn het de remknippen die hier en daar nadrukkelijk aanwezig zijn. Maar ik was met een hardtail, met de fully is dat ook alleen maar lachen :)

Kan het kloppen dat je met deze beide rondjes op zo'n 36km uitkomt?
En hoeveel hoogtemeters heb je dan ongeveer gemaakt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
29errules
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 435
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 21:19

er is teveel singletrack id. voor beginners te zwaar. heb zelf al een aanvaring gehad met een persoon die er perse langs moest waar het niet ging..........kreeg direct met aggressie te maken. ik kom er niet meer helaas. jammer
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

29errules schreef:er is teveel singletrack id. voor beginners te zwaar. heb zelf al een aanvaring gehad met een persoon die er perse langs moest waar het niet ging..........kreeg direct met aggressie te maken. ik kom er niet meer helaas. jammer
Op het hele parcours kan ik me geen plek voorstellen waar je niet in kunt halen, zo lang je maar met elkaar rekening houdt. Zelf hou ik altijd meteen in als ik merk dat er iemand achter me zit en ik geef dan ook aan 'links voorbij' of 'rechts voorbij'. De sleutel daarbij is 'ruimte maken' en niet 'ruimte nemen'. Het voordeel daarvan is ook dat je daarna het tempo van die snellere rijder kunt oppikken. Dat rijdt een stuk makkelijker dan wanneer je je eigen tempo probeert te rijden terwijl er iemand in je nek hijgt, meestal met een luidruchtig ratelende body.

Andersom kwam ik gisteren iemand tegen die het nodig vond om te kijken hoe lang hij mij erachter kon houden. Dat vond ik eerst wel amusant, maar op een gegeven moment toch minder prettig. Nadat hij een keer of drie z'n rempunt toch iets miste en mijn hartslag inmiddels tot 80 gedaald was, gaf hij eindelijk ruimte.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Giant-E schreef:
Rayb81 schreef:Ik kom op Strava nog steeds activiteiten tegen van mensen die het oude rondje Leersum rijden. Is dit verboden, of wordt het wellicht gedoogd omdat de paden vroeger onderdeel van de MTB route zijn geweest?
Ik had dit al eerder voorspeld. De variatie is verdwenen waardoor vooral marathonrijders toch de oude stukken opzoeken. Waarom niet gewoon het oude rondje openhouden? Of gedogen? Voor ze ook andere paden gaan opzoeken. No offence naar de vernieuwde route's, die zijn fantastisch maar lijken nu meer op elkaar dan ooit tevoren. Dan moet je niet raar opkijken dat die groep not-only-singletrack rijders toch buiten de route's gaan rijden.
Geen koe zo bont, of er zit wel een vlekje aan. Voorlopig moeten we het even doen met wat we hebben. Zie ook de inleiding van de nieuwe topic. We hebben nu meer dan we ooit gehad hebben. We hebben ook de grenzen opgezocht, EN DIE HEBBEN WE GEVONDEN. Er is meer tegengas dan wat er in de kranten staat! Waarom denk je dat de oversteek op de paarse route op zo'n bijzonder en apart punt terecht gekomen is? No offence naar de oude routes. Die leken ook allemaal op elkaar. En op de loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog. Mensen die variatie zochten, hadden geen andere keuze dan buiten de route te gaan rijden. Aan de not-singletrackrijders hebben we een paar adviezen: - zoek het elders: -- buiten de Utr. Heuvelrug zijn er voldoende lange rechtuitpaden. --- Austerlitz en LV zijn dichtbij. --- Iets verder weg liggen Ede en Oosterbeek. --- Tussen Ede, Lunteren, Otterlo en Papendal mag je overal fietsen. ---Rijd van daar een keer door naar het Nat. Park Veluwezoom. Doe je gelijk een goeie lange training. Vorige week heb ik die riedel met Bouwpakket gereden. En dan terug over de zandwegen in het Kootwijkerzand. - zoek het in de variatie en wees creatief met wat er is. -- Van Ginkelduin naar de Donderberg loopt een lang recht pad: de Heulweg. Mag je gewoon op fietsen. -- Langs de Utr. Baan loopt niet alleen onze track, maar ook een brede openbare zandweg en een verhard fietspad. -- Van Amerongen naar Veenendaal loopt een lange brede zandweg: de Veenseweg. Er zijn meer van dit soort paden. -- Tracks X en Y tussen Egelmeer en de Parkeerplaats op de Amerongse berg zijn niet verplicht. Je mag de oude route volgen. -- Je mag nog steeds over de parkeerplaats rijden, de track door het bosje tussen de weg en de parkeerplaats is niet verplicht. -- LdS en zandwegen tussen Zeist en Leersum. (Pas je bestemming aan je goesting aan. Had ik al gezegd dat we onze grenzen gevonden hebben? Verkloot het niet.
Laatst gewijzigd door bert l. op ma 18 april 2016, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

29errules schreef:er is teveel singletrack id. voor beginners te zwaar. heb zelf al een aanvaring gehad met een persoon die er perse langs moest waar het niet ging..........kreeg direct met aggressie te maken. ik kom er niet meer helaas. jammer
Beetje jammer verhaal bij deze prachtige routes.
Ik zou het gewoon nog eens proberen als ik jou was.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je niet van singletrack houdt ben je geen mountainbiker maar een boswielrenner. ;-) En zoals Bert ook al aangeeft is er in NL een overdaad aan boswielrenroutes en maar een handvol mountainbikeroutes. (Nieuwe heuvelrug, Bergschenhoek, Schoorl, Dorst en dergelijke)
Niemand die je dwingt om op de heuvelrug te gaan fietsen toch?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

29errules kleine tip mijnerzijds: probeer eens de mega drukke zondagmorgen te vermijden.
Op zaterdag en zondagmiddag is het vaak heerlijk rustig.
En hufters heb je overal, heb wat je schrijft ook al eens ervaren met groepen die er ten koste van alles ff langs moeten.....lekker laten gaan. Paar km verderop staan ze uit te puffen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

futura schreef:29errules kleine tip mijnerzijds: probeer eens de mega drukke zondagmorgen te vermijden.
Op zaterdag en zondagmiddag is het vaak heerlijk rustig.
En hufters heb je overal, heb wat je schrijft ook al eens ervaren met groepen die er ten koste van alles ff langs moeten.....lekker laten gaan. Paar km verderop staan ze uit te puffen...
Hufters heb je dus 2 kanten op:
StevenK schreef:Andersom kwam ik gisteren iemand tegen die het nodig vond om te kijken hoe lang hij mij erachter kon houden. Dat vond ik eerst wel amusant, maar op een gegeven moment toch minder prettig. Nadat hij een keer of drie z'n rempunt toch iets miste en mijn hartslag inmiddels tot 80 gedaald was, gaf hij eindelijk ruimte.
Je hoort niet altijd iemand aankomen, dus soms blokkeer ik ook ongemerkt iemand een bocht of 2. Passeren terwijl iemand door blijft rijden is inderdaad niet mogelijk, tenzij je heel lomp bent. De voorste zal dus heel even de rem aan moeten tikken en naast het pad gaan rijden. Dat kost je misschien 3 seconden en scheelt heel veel ergernis. Ergernis van 2 kanten!! Hoewel ik zeker niet langzaam ben zet ik regelmatig mijn fiets (en mezelf...) even in de kant om iemand te laten passeren. Soms al als het gat nog minstens 10 meter is, maar ik iets daarvoor had opgemerkt dat er nog niemand achter me zat. Dan is de ander dus heel snel! Beter ruimte maken.

Gedeeltelijk verwacht ik dit ook andersom, maar zoals gezegd, je hoort niet altijd iemand aankomen. Tegen beginners roep ik vaak dat ze gewoon moeten blijven rijden, dat ze iets verderop de ruimte hebben om aan de kant te gaan. Want al een paar keer meegemaakt dat iemand uit nervositeit een stuurfout maakte en onderuit ging. Moet je niet doen en niet willen. Je ziet snel genoeg of iemand enige ervaring heeft en hoe snel die persoon werkelijk is. Soms vraag ik na een paar bochten of ze even ruimte willen maken, soms wacht ik tot er weer een fietspad komt. Maar dan nog heb je dus hufters (inderdaad) die ook maar weigeren even de rem aan te tikken.


Er is nu eenmaal op veel plekken geen ruimte om in te halen. Een beetje rekening houden met elkaar is wel eens wenselijk... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie