NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

BM'09 schreef:
Rayb81 schreef:Remkuilen, leer ermee leven denk ik zo.
Als je ze eenmaal gewend bent kun je je erop instellen.

Nog een punt, zorg dat de afstelling van je vering (vooral je vork) in orde is, dit kan een hoop schelen.
Inderdaad, velen rijden met teveel druk in vering en banden en zitten te stijf op de fiets. Dan is elke kuil er een teveel. Zit je laag en los, met soepel aansprekende voorvork en zacht rubber dan zijn de remkuilen juist een extraatje. In mijn ogen hoeft het echt allemaal niet zo gemanicuurd en is het juist leuk om wat groffere stukken te rijden.

De modderputten in afdalingen reken ik hier niet onder, dat zijn bedrieglijke rakkers.
Trek me er (OK, met hulp van 170mm veerweg..) ook weinig van aan. Kwestie van op de juiste plekken remmen en dan de vering en je armen/benen hun werk laten doen.

Zoals het er nu uitziet zou het zondagochtend goed te rijden moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

de lachende derde schreef:
Trek me er (OK, met hulp van 170mm veerweg..) ook weinig van aan. Kwestie van op de juiste plekken remmen en dan de vering en je armen/benen hun werk laten doen.

Zoals het er nu uitziet zou het zondagochtend goed te rijden moeten zijn toch?
Op die laatste vraag lijkt me de afbeelding van je avatar uitstekend van toepassing. ;)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

"UHR has the best remkuilen in the world. It's true, it's huge"
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

38x10 schreef:"UHR has the best remkuilen in the world. It's true, it's huge"
"billions and billions and billions and.."


https://www.youtube.com/watch?v=u_aLESDql1U" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

I say it, It's true
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

BM'09 schreef:
Rayb81 schreef:Remkuilen, leer ermee leven denk ik zo.
Als je ze eenmaal gewend bent kun je je erop instellen.

Nog een punt, zorg dat de afstelling van je vering (vooral je vork) in orde is, dit kan een hoop schelen.
Inderdaad, velen rijden met teveel druk in vering en banden en zitten te stijf op de fiets. Dan is elke kuil er een teveel. Zit je laag en los, met soepel aansprekende voorvork en zacht rubber dan zijn de remkuilen juist een extraatje. In mijn ogen hoeft het echt allemaal niet zo gemanicuurd en is het juist leuk om wat groffere stukken te rijden.
Ik rij zowel op met MTB (zonder vering) als met een crosser op vooral Rhenen, Amerongen en Leersum en die remkuilen zijn voor mij vooral goede techniek training: zorgen dat je met de juiste snelheid aan zo'n stuk begint om er zonder te remmen te kunnen rijden. En natuurlijk zijn er stukken die dan ongemakkelijk aanvoelen, maar ook dat is MTB-en.

En juist zonder vering zijn de juist bandenspanning en de juiste houding op de fiets erg belangrijk, anders hou je een training van meer dan een uur niet echt vol.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StevenK schreef:... zorgen dat je met de juiste snelheid aan zo'n stuk begint om er zonder te remmen te kunnen rijden. ...
Huh? Gewoon volle bak toch?

Maar nu rem jij dus voor de remhobbels zodat ook daar remhobbels ontstaan... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat een geneuzel over een paar hobbeltjes. Om maar even ontopic wat te melden over de staat van het parcours. Rhenen ging best goed. Paar zwakkere plekken maar nog best wel droog. Wel veel nat blad. Beetje drassig aan het worden. Amerongen waren al veel plasjes. Heb maar 1/4 gefietst maar nog nooit zoveel plasjes en slechtere plekken gezien (nu mijd ik het bos als het nat is maar toch...)

Met de regen van as zamiddag en zondag zal het niet beter gaan worden. Jammer maar helaas niet anders.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja het neerslagtekort is inmiddels alweer op 0 uitgekomen en de bomen zullen ook niet veel meer opnemen.
Veel regen is er namelijk niet gevallen in mm's.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef:Ja het neerslagtekort is inmiddels alweer op 0 uitgekomen en de bomen zullen ook niet veel meer opnemen. Veel regen is er namelijk niet gevallen in mm's.
wat Ray zegt!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Vond Leersum er gister op wat plasjes na toch wel vrij goed bij liggen en ook HG, daar nagenoeg helemaal geen plassen gezien. Het bos is nu ook erg mooi met al die geelbruine tinten; de bomen verliezen dat fraai gekleurde blad nu echter wel snel. Maar: ik kwam nog iemand vd trailcrew tegen die weer goed bezig was met de bladblazer om het aan de kant te blazen. :-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mocht iemand vandaag nog gaan, graag info over toestand parcours. Wil morgen ochtend gaan maar alleen wanneer er geen “plassjes” te zien zijn. Anders wordt het Schoorl of niets.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
MountainMac
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp

Geen Leersum of Amerongen gereden vandaag, maar Zeist ligt er top bij, je zult het dan wel zonder remkuilen moeten doen...
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Rayb81 schreef:Ja het neerslagtekort is inmiddels alweer op 0 uitgekomen en de bomen zullen ook niet veel meer opnemen.
Veel regen is er namelijk niet gevallen in mm's.
Daarnaast verdampt het nu minder snel met lagere temperaturen. Blijft langer nat. Kwam ik gisteren weer achter op de CX (wat was ik blij met spatbordjes....)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

rokl schreef:Mocht iemand vandaag nog gaan, graag info over toestand parcours. Wil morgen ochtend gaan maar alleen wanneer er geen “plassjes” te zien zijn. Anders wordt het Schoorl of niets.
Amerongen en Rhenen vanochtend gedaan en alles lag er behoorlijk mooi bij. Alleen Y tell me Y had wat blubber en verder zoog de zandgrond op Amerongen nogal, maar ik heb me geen moment schuldig gevoeld dat ik er reed. Als er vandaag en vannacht nog veel gaat vallen zal het wel snel slechter kunnen worden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie