NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

En een nieuw scherp segment-PR. Wat zeur je nou?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Maandag na werk begonnen aan Amerongen en aansluitend Leersum. Omdat het zo lekker ging ook de hoge Ginkel er nog aan vast geknoopt. 45 km op teller.
Het gevoel dat het lekker ging bleek achteraf wel op Strava. Niet dat ik daar continue mee bezig ben, maar 84 bekertjes waaronder 32 pr's is toch wel ff lekker.
Parcours lag er geweldig bij en in de 2 uur en 28 minuten wel geteld 1 mede bikers tegen gekomen.
Zorgt dan wel weer voor een unheimisch gevoel van 'wat als ik op mn bakkes ga'.....
Mss toch mn telefoon maar onder handbereik weg stoppen ipv in mn rugzak ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

marcelfacd schreef:V.....Komt er plotseling iets zwarts en grommend aanrennen, een grote pitbull, zwart met witte bef en 3 mensen (meen ik in de hectiek) die roepen dat ie terug moet komen (yeah right) Ik scheet zeven kleuren en ondanks dat ik al 38 km up-tempo er op had zitten ben ik als een idioot blijven gaan, dat takke beest bleef tot ver in de afdaling achter me aan spurten en ik bleef klappende kaken horen. Fuck ik hoop niet dat er nog iemand na mij kwam maar dit is toch wel de limit hoor. Ik weet niet of die honden daar überhaupt en in deze periode los mogen lopen?......
Dat is wel even spannend. Ik kan de situatie natuurlijk niet inschatten zonder erbij te zijn geweest maar ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om een tip te geven over het omgaan met honden in het algemeen.

Mijn ervaring is dat het in de regel beter is om te stoppen. Als je "op de vlucht gaat" is dat voor een hond vaak het teken om de achtervolging in te zetten. Hetzij om te spelen, je weg te jagen of in een enkel geval zelfs aan te vallen. Als je blijft staan zal de hond meestal ook stoppen met rennen en vaak blijft hij dan staan blaffen. Hou eventueel je fiets tussen jezelf en de hond als schild als je dat een beter gevoel geeft. Bijkomend voordeel van deze strategie is dat de baas vd hond ook eerder ter plaatse kan zijn om in te grijpen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Giant-E schreef:En een nieuw scherp segment-PR. Wat zeur je nou?
:lol: :lol: :lol:
Sneeuwmonster
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat van dat fiets als schild gebruiken is wel een goeie.
Ik betrap me er ook vaak op om hard weg te fietsen als er een hond op me af rent.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik snap die reactie ook wel. Maar bedenk daarbij dat de kans groot is dat de hond sneller is. Zeker op de eerste meters of op lastig terrein. En de baas van de hond zal je zeker niet bijhouden dus die kan dan ook niets doen.

Wanneer je blijft staan haal je in veel gevallen al een belangrijke prikkel weg. Als je dan rustig blijft en eventueel je fiets tussen jezelf en de hond positioneert is de kans op een aanval echt veel kleiner. Je kunt ook veel zien aan het gedrag van de hond. Positie van oren en staart hoog of laag? Laat het beest z'n tanden zien of blaft hij alleen? Als je zelf wat angstig bent voor honden kan het zinvol zijn om je daar eens in te verdiepen. Dat zal je in veel gevallen meer zelfvertrouwen geven. Want als je ziet dat een hond wil spelen en niet agressief is dan is bij jou de stress weg. Dan is het alleen nog maar onhandig.

Herken je wel agressief gedrag dan heb je dus je fiets als schild. Dat ding echt indruk op een hond. Het kan dan ook goed werken om iets te gooien. Gewoon voor 'm op de grond is vaak al genoeg om een beest af te remmen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jezelf groot maken en schreeuwen werkt bij mij ook altijd wel goed. Dat samen met de fiets als schild heeft me in ieder geval al een paar keer gered.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als ik daar nog een tip bij mag voegen; kijk de hond nooit vol in zijn ogen aan. Je wilt hem wel in de gaten houden, maar kijk dan over hem heen (naar een punt op de grond 1 of 2 meter achter hem/haar).

Wegfietsen heeft bij de gemiddelde grote hond niet zoveel nut inderdaad. Als ik kijk naar mijn eigen honden, die lopen met gemak een stuk ruim 40km/u. M'n vorige hond ging zelfs over de 50.
Veel succes met wegfietsen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

marcelfacd schreef:NB ik belde de politie (geen 112 ) maar ik vondt het toch kritisch genoeg om het te melden......na 12 minuten in de wacht ben ik maar afgehaakt ;-(
Bel SBB. Wellicht is meneer een bekende en zijn er al meerdere meldingen over hem. Als hij een bekende is, dan krijgt ie bezoek thuis van de BOA/toezichthouder/handhaver en van hem als bonus-artikel niet alleen een aanlijngebod, maar ook een muilkorfgebod.

https://www.staatsbosbeheer.nl/Natuurge ... -heuvelrug
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

MacReal schreef:Als ik daar nog een tip bij mag voegen; kijk de hond nooit vol in zijn ogen aan. Je wilt hem wel in de gaten houden, maar kijk dan over hem heen (naar een punt op de grond 1 of 2 meter achter hem/haar).

Wegfietsen heeft bij de gemiddelde grote hond niet zoveel nut inderdaad. Als ik kijk naar mijn eigen honden, die lopen met gemak een stuk ruim 40km/u. M'n vorige hond ging zelfs over de 50.
Veel succes met wegfietsen :bier:

Mij is juist altijd geleerd een hond WEL in zijn ogen aan te kijken om te laten zien dat je niet bang bent en de baas bent.... Kan natuurlijk dat dit niet klopt maar werkt wel goed altijd..

Plus honden merken als je "bang" bent he.... Vinden ze het juist leuk om erop in te gaan...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

RoySmit schreef:
MacReal schreef:Als ik daar nog een tip bij mag voegen; kijk de hond nooit vol in zijn ogen aan. Je wilt hem wel in de gaten houden, maar kijk dan over hem heen (naar een punt op de grond 1 of 2 meter achter hem/haar).

Wegfietsen heeft bij de gemiddelde grote hond niet zoveel nut inderdaad. Als ik kijk naar mijn eigen honden, die lopen met gemak een stuk ruim 40km/u. M'n vorige hond ging zelfs over de 50.
Veel succes met wegfietsen :bier:

Mij is juist altijd geleerd een hond WEL in zijn ogen aan te kijken om te laten zien dat je niet bang bent en de baas bent.... Kan natuurlijk dat dit niet klopt maar werkt wel goed altijd..

Plus honden merken als je "bang" bent he.... Vinden ze het juist leuk om erop in te gaan...
Dat werkt prima, als je dan ook bereid bent door te zetten. Dus ook als de hond maling heeft aan jouw dominante gedrag en besluit zijn tanden te gaan gebruiken.
Bange mensen hebben juist de neiging om een hond aan te kijken, want daar fixeer je de angst op. Dat voelt een hond niet, die ziet dat. Als je besluit weg te kijken, zullen de meeste honden dat zien als "conflict ontwijkend gedrag" en accepteren dat je niet uit bent op een conflict met de hond.

Let wel, ik ben geen gedragsdeskundige. Ik heb zelf een vrij moeilijke hond gehad. Daardoor heb ik eea ingelezen en geleerd van "hondentaal".
Een van mijn huidige honden is een echte schijterd en loopt het liefste met een grote boog om alles en iedereen heen. Je ziet dan ook duidelijk dat wanneer een hond op hem af komt, hij zijn hoofd zo ver mogelijk weg draait en blijft staan. Gevolg is dat de andere hond gelijk zijn "aanval" kan staken. Vaak wordt er dan twee tellen gesnuffeld en is alle interesse weg.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Duidelijk heb ik weer wat geleerd... Hoop het verder neit nodig te hebben tijdens het fietsen hahaha

En mijn hond thuis is zon lieverd van 8 kilo daar wordt je niet heel snel bang van hahaha
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Feit blijft wel dat je rot schrikt als zo'n beest opeens vanuit een hoek op je af komt gestormd terwijl je net lekker met verstand op 0 aan het fietsen was en van de omgeving aan het genieten was.

Van mij part mogen ze een losloop verbod instellen op plekken vlak langs MTB routes.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef:Van mij part mogen ze een losloop verbod instellen op plekken vlak langs MTB routes.
Van andere bosbewoners mag er een fietsverbod komen op plekken waar een hondenlosloopgebied ligt. Feit is dat je op de route Amerongen door vier losloopgebieden gaat zonder dat je het in de gaten hebt.

Laat ons zeggen dat het meestal goed gaat als fietser en hond/baas elkaar tegenkomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Vanmorgen weer de combinatie Amerongen, Rhenen en Hoge Ginkel gereden. Het was gezellig druk op de routes, met name op de Amerongen route veel andere rijders gezien. De route lag er prima bij. De klimmen rustig gereden zodat ik op de afdalingen lekker los kon gaan, heerlijk die flow!
Plaats reactie