NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurriaan schreef: vr 2 november 2018, 15:08 Wij mogen paden buiten de mtb routes gebruiken als retourpad bij herhaling van een oefening (op wandelroutes mogen we niet komen, scheelt dat wij dat ook niet wilden).
Dus kom je mtb'ers buiten de routes tegen dan kan het zijn dat dit officieel gebeurd :-q
Betekend dit dat ik al individu ook deze retourpaden mag gebruiken als training?
SBB is erg blij met ons als gesprekspartner en wij zijn blij met SBB. De boswachter denkt met ons mee en wij denken met SBB mee. En dan kom je dus gezamenlijk tot een vergunning waarin 4 ondernemers het exclusieve recht krijgen om de SBB routes te mogen gebruiken. De vergunning is ook geldig in het weekend.
Mogen naast deze 4 ondernemers andere ondernemers dan nog wel clinic geven op de route?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Druk was het en net na de marmottenbak werd ik bijna platgereden door een span met paarden met rijtuig die aan het racen waren.

Bleken er een aantal te zijn, erg vreemd om met deze hoge snelheid een (mtb)pad te kruisen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

funride schreef: za 3 november 2018, 20:03Mogen naast deze 4 ondernemers andere ondernemers dan nog wel clinic geven op de route?
Er zijn nog wel een paar zwartrijders onder de gidsen en de instructeurs. Die denken dat alles mag en kan. #BeunDeHaas.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

futura schreef: za 3 november 2018, 20:13 Druk was het en net na de marmottenbak werd ik bijna platgereden door een span met paarden met rijtuig die aan het racen waren.

Bleken er een aantal te zijn, erg vreemd om met deze hoge snelheid een (mtb)pad te kruisen.
Dat dachten zij vast ook van die fietsers :tong
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Rayb81 schreef: za 3 november 2018, 18:39 Vond het bizar druk vandaag.

Overal wandelaars en grote groepen mtbers.
Ook mtbers met polsbandje gezien.
En pijlen op de bomen.
Denk dat er veel aan de hand was vandaag.
De gele pijlen waren van de Maarten Luther wandeltocht van de SGWB. Trekt altijd een hoop volk dat ze massaal over het Let de Stigterpad sturen :( .
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Aha vandaar!
Half 11 was de parkeerplaats bij SBB ook al zo goed als vol.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bert l. schreef: za 3 november 2018, 21:18
funride schreef: za 3 november 2018, 20:03Mogen naast deze 4 ondernemers andere ondernemers dan nog wel clinic geven op de route?
Er zijn nog wel een paar zwartrijders onder de gidsen en de instructeurs. Die denken dat alles mag en kan. #BeunDeHaas.
In principe mag toch iedereen een clinic/training /lets ride geven op de heuvelrug zolang ze in het bezit zijn van een vignet?
Als er straks nog maar 4 (bevriende) trainers clinics op UHR mogen geven omdat ze dat hebben afgesproken met SBB beginnen het een beetje mafia praktijken te worden.

Ik geef voor de lol ook wel eens een clinic/tour op de UHR , moet ik daar straks dan een vergunning voor hebben?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

funride schreef: zo 4 november 2018, 12:20 In principe mag toch iedereen een clinic/training /lets ride geven op de heuvelrug zolang ze in het bezit zijn van een vignet?
Nee, je mag niet zomaar 'bedrijfsmatige' activiteiten ontplooien of evenementen organiseren op de routes.
Je mag ook niet zomaar bier verkopen in de bioscoop, ook niet als je een kaartje voor de film hebt gekocht.

Als er straks nog maar 4 (bevriende) trainers clinics op UHR mogen geven omdat ze dat hebben afgesproken met SBB beginnen het een beetje mafia praktijken te worden.
Het staat iedereen vrij om ook mee te dingen naar zo'n concessie :wink:
Maar ik mag wel aannemen dat de partijen die nu die vergunning hebben gekregen zaken als trainersdiploma, administratie, aansprakelijkheid etc netjes op orde hebben.

Ik geef voor de lol ook wel eens een clinic/tour op de UHR , moet ik daar straks dan een vergunning voor hebben?
Jep, formeel wel.
funride schreef: za 3 november 2018, 20:03 Betekent dit dat ik als individu ook deze retourpaden mag gebruiken als training?
Nee dus.

Maar wat (vrij toegankelijke) retourpaadjes her en der zou best een goed idee zijn trouwens.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op zo 4 november 2018, 16:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

funride schreef: zo 4 november 2018, 12:20
bert l. schreef: za 3 november 2018, 21:18 Er zijn nog wel een paar zwartrijders onder de gidsen en de instructeurs. Die denken dat alles mag en kan. #BeunDeHaas.
In principe mag toch iedereen een clinic/training /lets ride geven op de heuvelrug zolang ze in het bezit zijn van een vignet?
Ehm in principe zodra het draait om commercieel gebruik heb je áltijd een vergunning nodig. Dus een lets ride zal geen probleem zijn. Maar een betaalde clinic is een no-go zonder toestemming van de terreinbeheerder.

Ik weet de overwegingen van SBB niet waarom ze het alleenrecht geven naar 4 partijen. Vermoedelijk ontstond er iets teveel wildgroei en dan is dit een vrij efficiënte oplossing.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Mag ik trouwens zo vrij zijn om te vragen wie naast Jurriaan de andere 3 gelukkigen zijn?
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

StephanR schreef: zo 4 november 2018, 12:50
funride schreef: zo 4 november 2018, 12:20

In principe mag toch iedereen een clinic/training /lets ride geven op de heuvelrug zolang ze in het bezit zijn van een vignet?
Ehm in principe zodra het draait om commercieel gebruik heb je áltijd een vergunning nodig. Dus een lets ride zal geen probleem zijn. Maar een betaalde clinic is een no-go zonder toestemming van de terreinbeheerder.

Ik weet de overwegingen van SBB niet waarom ze het alleenrecht geven naar 4 partijen. Vermoedelijk ontstond er iets teveel wildgroei en dan is dit een vrij efficiënte oplossing.
Misschien zijn dit de enige 4 die er serieus werk van hebben gemaakt.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

naze1975 schreef: zo 4 november 2018, 12:55
StephanR schreef: zo 4 november 2018, 12:50
Ehm in principe zodra het draait om commercieel gebruik heb je áltijd een vergunning nodig. Dus een lets ride zal geen probleem zijn. Maar een betaalde clinic is een no-go zonder toestemming van de terreinbeheerder.

Ik weet de overwegingen van SBB niet waarom ze het alleenrecht geven naar 4 partijen. Vermoedelijk ontstond er iets teveel wildgroei en dan is dit een vrij efficiënte oplossing.
Misschien zijn dit de enige 4 die er serieus werk van hebben gemaakt.
Zeer wel mogelijk (of gewoon de 4 die netjes een vergunning etc hebben) :-q
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

futura schreef: za 3 november 2018, 20:13 Druk was het en net na de marmottenbak werd ik bijna platgereden door een span met paarden met rijtuig die aan het racen waren.

Bleken er een aantal te zijn, erg vreemd om met deze hoge snelheid een (mtb)pad te kruisen.
Aanvulling van mijn paardrijdende echtgenote: als ze voor jou van rechts kwamen loopt het ruiterpad daar behoorlijk omhoog. Een aanspanning (= paard(en) en wagen) kan die helling alleen halen door tempo te maken, in stap lukt het niet. Je zult vermoedelijk maar hoogst zelden meerdere aanspanningen achter elkaar aantreffen. Er was op 3-11 een evenement met aanspanningen bij een stal boven Leersum. Dat neemt allemaal natuurlijk niet weg dat het op zo'n punt best listig is als twee partijen elkaar haaks en op snelheid treffen .......... :o
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@Dubbelop, ondanks dat ik van rechts kwam ga ik er altijd vanuit dat je voorrang krijgt en niet neemt.
Ik begon aan het korte klimmetje voor de haarspeldbochten richting Amerongen na de marmottenbak, de rijtuigen kwamen van links en zaten in een afdaling.

Ik fiets al tientallen jaren in Amerongen en Leersum en ben werkelijk nog nooit kruisende rijtuigen voortgetrokken door paarden tegengekomen, laat staan op zo'n smal ruiterpaadje.

Had het pas op het aller, allerlaatste moment in de gaten en door bikers achter mij werd ik er op gewezen dat het maar net goed ging.
Denk ook wel dat de man op de bok een hartverzakking kreeg want die moest vol in de ankers.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

futura schreef: zo 4 november 2018, 14:42 @Dubbelop, ondanks dat ik van rechts kwam ga ik er altijd vanuit dat je voorrang krijgt en niet neemt.
Ik begon aan het korte klimmetje voor de haarspeldbochten richting Amerongen na de marmottenbak, de rijtuigen kwamen van links en zaten in een afdaling.

Ik fiets al tientallen jaren in Amerongen en Leersum en ben werkelijk nog nooit kruisende rijtuigen voortgetrokken door paarden tegengekomen, laat staan op zo'n smal ruiterpaadje.

Had het pas op het aller, allerlaatste moment in de gaten en door bikers achter mij werd ik er op gewezen dat het maar net goed ging.
Denk ook wel dat de man op de bok een hartverzakking kreeg want die moest vol in de ankers.
Uit je beschrijving begrijp ik dat je direct voorbij paal AM3 de helling op reed. De witte lijn is het ruiterpad. Klopt dat?
Afbeelding

Als de plaats klopt hebben de aanspanningen kans gezien om een haakse bocht keihard te nemen en door te jakkeren. Dat is op die plaats gevaarlijk én onnodig aangezien het pad dan voor deze gebruikers naar beneden loopt en dus niet omhoog zoals ik eerder beschreef. Dan is een melding bij de organiserende stal wel op zijn plaats .......
Plaats reactie