Neerslag afgelopen uren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Helaas, buienradar heeft de site aangepast en de afbeeldingen werken niet meer. Nieuwe links zijn wel te vinden, maar daarin zit de tijd verwerkt en dus updaten de plaatjes dan niet meer. Voor de neerslag info van het afgelopen uur en de afgelopen 24 uur, kijk op: http://www.buienradar.nl/nederland/neerslag/neerslagsom" onclick="window.open(this.href);return false;.

(Uitleg staat onder de kaarten.)

Neerslag over de afgelopen 24 uur.

Afbeelding


Neerslag over het afgelopen uur.

Afbeelding


Neerslag per uur over de afgelopen 4 uur.
Bijvoorbeeld: een beeld van 09:40 geeft de neerslag van 08:40 tot 09:40.

Afbeelding


Al enige tijd ben ik op zoek naar een goede bron om te bepalen of de trails er een beetje fatsoenlijk bijliggen. En of je het nou doet om niet vies te worden, je fiets te besparen, trailrespect, of juist om de blubber op te zoeken, wat mij betreft bestaat de ideale bron niet. Dat zou een model moeten zijn dat bodemvocht berekend a.d.h.v. neerslag, bewolking, temperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid en zelfs vegetatie. Of zo'n model bestaat of niet, je hebt als normale man geen toegang tot gedetailleerde en recente data. Aan de regen data van eergisteren die je bij het knmi kan ophalen, heb je bijvoorbeeld niet zo veel.

Maar er zijn wel bovenstaande kaarten van buienradar die in iedergeval een indicatie geven van de hoeveelheid neerslag. Ze worden samengesteld uit data van 30-35 weerstations van het knmi. Die sturen elke 10 minuten gegevens door en de kaartjes worden om de 10 minuten ververst. Door deze pagina te verversen, krijg je vanzelf de meest recente kaartjes. De vertraging lijkt 10-25 minuten te zijn (kaartje van 9:40 verschijnt tussen 9:50 en 10:05). Deze, en meer, afbeeldingen zijn hier te vinden: 24 uur neerslag, uur neerslag. Dus maak van dit topic een favoriet/bookmark, en heb een snelle blik op neerslag altijd voorhanden, dan hoef je nooit meer neerslagtig te zijn. :winkie:

Om verder dan 24 uur terug te kijken is neerslagkaart.nl een mooie bron.
Laatst gewijzigd door Bergbike op ma 13 juni 2016, 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mooi :-q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Macpanjer
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 12:38
Mijn mountainbike: Canyon Nerve Al29

Kijk! Dit is goed werk.
mooi man! bedankt :)
"After all, we are ALL brothers and sisters on the road"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Kan een moderator hier een sticky topic van maken?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Slim gedaan. Nu nog een "ranglijst" met maximale neerslaghoeveelheden per track.
Niet bindend uiteraard maar wel handig als indicatie voor wel of niet afreizen.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Goed man :-q
(nu nog 1 met de komende 2 uur :lol: )
beter scheef erin dan recht ernaast
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Giant-E schreef:Slim gedaan. Nu nog een "ranglijst" met maximale neerslaghoeveelheden per track.
Niet bindend uiteraard maar wel handig als indicatie voor wel of niet afreizen.
En vooral een indicatie per toertocht :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bergbike schreef:Om verder dan 24 uur terug te kijken is neerslagkaart.nl een mooie bron.
Deze gebruik ik altijd. Je wilt vaak verder dan 24 uur terugkijken. Mijn adviezen over wegblijven of komen mbt Amerongen eo. baseer ik op deze neerslagkaart plus mijn eigen waarnemingen (wandelen met de hond)...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

bert l. schreef:Deze [neerslagkaart.nl] gebruik ik altijd. Je wilt vaak verder dan 24 uur terugkijken. Mijn adviezen over wegblijven of komen mbt Amerongen eo. baseer ik op deze neerslagkaart plus mijn eigen waarnemingen (wandelen met de hond)...
Inderdaad, als het allemaal alleen van de afgelopen 24 uur af zou hangen, zou de afwatering per definitie zo goed zijn dat dit nauwelijks een issue is. Maar recente neerslag is wel meer van belang, daarom dit topic. Als je 's ochtends voor 11:00 uur op neerslagkaart.nl kijkt, heb je geen info van voor 8:00 uur gisteren. Verder wil ik de lezer niet vermoeien met tig kaartjes. Idealiter was er 1 kaart die aangeeft hoe nat de grond is. Als aanvulling op neerslaggegevens is een rondje met de hond inderdaad zeer handig, doe ik zelf ook voor lokale rondjes. :D Het weer bepaalt toch ook in grote mate hoe snel het droogt. Zo lag het er deze ochtend, ondanks uren geen regen, nog flink nat bij, bij mij in de buurt.
Giant-E schreef:Nu nog een "ranglijst" met maximale neerslaghoeveelheden per track.
Het is denk ik aan de routebeheerders om die te bepalen. Als ik ze doorkrijg, wil ik ze er best bijzetten. Helaas is neerslag van de afgelopen 24 uur alleen eigenlijk niet voldoende info.
Tsjibiti schreef:En vooral een indicatie per toertocht :-q
Ook een goed idee, maar de plek daarvoor lijkt mij een TT topic of website. Mogen de TT organisatoren dat ook zelf bepalen.
Jelle73 schreef:(nu nog 1 met de komende 2 uur :lol: )
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik wil de lezer niet vermoeien met tig plaatjes. Maar hier heeft iedereen allang een app voor toch? :winkie:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik verwacht nu wel een wekelijks overzicht BB
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik had dit topic al wel ff langs zien komen, maar nog geen blijk van waardering uitgesproken BB; bij dezen dan. Nuttige info voor deze tijd vh jaar. Thx! :-q
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Zeer nuttige info! Dank je.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik kán wel nuttig zijn. :tong

@niels: Je verwachtingen zijn ongegrond.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Binnenkort ben ik jarig en ik heb al een weerstation op m'n verlanglijstje staan. Als ik dat nou op een of andere manier automagiseer en aan het interweb koppel, dan moet het mogelijk zijn een automagisch weerbericht voor bikers te maken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

als ik weer bovenaan deze pagina kijk zie ik dat de neerslagkaart keurig bij de tijd blijft. Het is nu 16 december en de gegevens komen van 16 december.

Dit zou misschien zinvol kunnen zijn: Als het weer eens flink heeft gegoten even een post in dit draadje zetten.
daarin aangeven dat het zaak is even na te denken of je gaat fietsen, met een verwijzing naar de eerste post.

Het draadje staat dan meteen keurig bovenaan. Geeft info en werkt als waarschuwing.
Plaats reactie