Herperduin vaste route (rood)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
RaRa
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 augustus 2017, 12:00

Vanuit de Gebruikersraad van de Maashorst willen wij graag in beeld krijgen welke knelpunten er zijn voor de mountainbikers. Uiteraard met speciale aandacht voor de mountainbikeroutes in het gebied, maar de vraag geldt voor het gehele gebied, dus ook buiten de vaste routes. Als je knelpunten ervaart, dan kun je deze mailen naar mtbroutesmaashorst@gmail.com. Graag locatie opgeven, eventueel voorzien van een foto. Graag aanleveren voor 6 september, dan kunnen we deze meenemen.

Voorbeelden van knelpunten kunnen zijn: last van andere recreanten, gevaarlijke situatie, ontoegankelijk, slechte staat van paden, niet aantrekkelijk, etc. Geef ook aan op een schaal van 1-10 hoe belangrijk dit knelpunt voor je is (1 = niet belangrijk; 10 = heel belangrijk). We moeten de knelpunten namelijk prioriteren; in eerste instantie worden de belangrijkste meegenomen.

Wat doen we ermee?
In de Maashorst wordt gewerkt aan natuurontwikkeling en daarnaast ook aan mogelijkheden voor recreatie.Er is daartoe de Gebruikersraad opgericht met daarin de diverse recreatievormen vertegenwoordigd. Ik zit bij de vertegenwoordiging van de mountainbikers (het MVTO samenwerkingsverband van de fietsclubs in de regio). Alle recreantengroepen verzamelen knelpunten. Deze worden besproken en hiervoor wordt indien mogelijk een oplossing gezocht.

Jouw bijdrage is dus belangrijk! Alvast bedankt!
Jorden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 17 november 2013, 21:28

Eh...ik ervaar eigenlijk totaal geen knelpunten voor deze mooie route. Nu moet ik wel zeggen dat ik de Herperduin vermijd op drukke tijdstippen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

enige knelpunt op de herperduin route zie ik op de nieuw gemaakte singletracks. Zijn hele mooie tracks, maar door alle molm zijn ze soms maar slecht te rijden. Vooral bij nat weer.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Als je van de wal langs Hoesenbosch af komt, schieten veel mensen rechtdoor in plaats van linksaf de singletrack te pakken (richting de klim naar de brandtoren).
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Gisteren in combinatie met de zeeland route gereden. Vind de route voor 90% echt helemaal top! Twijfel alleen over een paar singletracks, wat echt *piep* paden zijn naar mijn mening. Heb het idee dat op deze paden het in de winter al helemaal geen pretje zal zijn als er meer neerslag valt.

Al met al wel genoten van de route, de omstandigheden waren ook perfect gisteren! :-q
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Die nieuwe stukken zijn bij regen inderdaad zware baggerstukken dan. Vandaag de route gereden en lag er perfect bij inderdaad.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef:Die nieuwe stukken zijn bij regen inderdaad zware baggerstukken dan. Vandaag de route gereden en lag er perfect bij inderdaad.
Goed voorspeld. Op mijn oude stadsfiets (alle NL-se routes en toertochen kunnen perfekt op een stadsfiets worden gedaan) de route willen rijden. Begonnen op het pad zo'n 500 m voor de grote parkeerplaats bij het Hoessenboschtheater. Daar lopen de "oude" en de waardeloze , veel te smalle , nieuwe route nagenoeg naast elkaar. Ik koos (doe ik ook onder droge omstandigheden) daar het "oude" brede pad. Kon mooi mooi zien het nieuwe , veel te smalle, nieuwe stuk meer op een dakgoot leek dan een berijdbaar pad. Mijn rit verder gezet op de prachtige verharde fietspaden die Herperduin en de Maarshorst momneteel rijk is. Dat netwerk mag voor mij worden utgebreid ten koste van de energie die in MTB-routes wordt gestoken.
Illustratief voor hoe nat het momenteel is dat het zelfs in droogste deel van het recreatiegebied Maashorst/Herperduin dat Herperduin is zelfs een smeerboel is. (Morgen ga ik dan ook meedoen aan een Winterwandeltocht aldaar vanaf de Kriekeput)
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Tsjibiti schreef:Op mijn oude stadsfiets (alle NL-se routes en toertochen kunnen perfekt op een stadsfiets worden gedaan) de route willen rijden.
Hahahahahahahahahaha!!!!!

(Kan zo al 10 route's opnoemen waar dit noooooit lukt zonder af te stappen.)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Giant-E schreef:
Tsjibiti schreef:Op mijn oude stadsfiets (alle NL-se routes en toertochen kunnen perfekt op een stadsfiets worden gedaan) de route willen rijden.
Hahahahahahahahahaha!!!!!

(Kan zo al 10 route's opnoemen waar noooooit lukt zonder af te stappen.)
Dat zou kunnen,Nou en maar als ik een drukke weg oversteek of bij een verkeerslicht , moet ik ook af stappen. Als het 5% van de afstand van een route of tocht zal het veel zijn en dat is tijdens het koude jaargetijde ook nog eens de beste manier om koude voeten tegen te gaan.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Tsjibiti schreef:Op mijn oude stadsfiets (alle NL-se routes en toertochen kunnen perfekt op een stadsfiets worden gedaan) de route willen rijden.
[/quote]


1 tip voor jou Tsjibiti ..

http://www.wielrenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent nog steeds op het verkeerde forum actief. Niet erg hoor maar ik denk dat je hier beter je ei kwijt kan. Succes!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

RoySmit schreef:
Tsjibiti schreef:Op mijn oude stadsfiets (alle NL-se routes en toertochen kunnen perfekt op een stadsfiets worden gedaan) de route willen rijden.

1 tip voor jou Tsjibiti ..

http://www.wielrenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent nog steeds op het verkeerde forum actief. Niet erg hoor maar ik denk dat je hier beter je ei kwijt kan. Succes![/quote]

Aan die tip heb ik niets want ik ben toerfietser en geen wielrenner. (Ken dit forum al wel)
Ik was wel wielrenner van 1973 t/m 1982. Ben daarna gaan toerfietsen. Hanteer de daarbij de volgende vuistregel: is de temperatuur boven 10 graden dan op de weg en is die royaal beneden de 10 graden dan onverhard. Gemiddeld komt/kwam dat neer op jaarlijks zo'n 10.000 km op de weg en 2000 km onverhard. Was/is het te nat dan schaats(te) ik in de periode van het onverhard toeren. Die enkele keer dat schaatsen op natuurijs mogelijk is gaat dat bij mij altijd voor. Jaarlijks reed ik op kunstijsbaan en natuurijs (ook een keer of 10 de alternatieve 11-stedentovht op de Weissensee gedaan) gemiddeld 1500 km. Door kwetsuren waren mijn activiteiten de voorbije twee jaar heel beperkt.
Voor het onverhard fietsen is dit toch het meest geschikte forum. Ik beperk me dan meestal tot de rubrieken: toertochten , Nederland ,vaste routes (waarvan ik vind dat die in mijn beleving geen waarde hebben behalve in die gebieden dat je er anders überhaupt niet mag fietsen) , GPS techniek en routes en
Lounge Bar en dan vooral het onderwerp "veldrijden op TV" want ik heb veel meer veldrijden dan met MTB-en.
Een goed forum voor het toerfietsen op de weg ken ik niet. Als je daar een goed tip voor weet dan is dan graag (het fiets.nl forum ken ik maar vind ik ook maar matig)
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Vandaag wegens de kou niet op de weg getoerd maar onverhard in het mooie Herperduin. Af en toeeen stukje over de rode route. Wat zijn dat toch veruit het minst leuke stukken om die te rijden van dat gebied. Vooral de laatst aangelegde stukken zijn helemaal niks en dan was het vandaag overal kurkdroog.
Moet er niet aan denken dat in de toekomst , analoog aan andere gebieden in NL , het fietsen buiten de vaste route niet meer is toegestaan.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Met het ingaan van zomertijd gisteravond na het werk even de rode route gedaan. Er is flink onderhoud gepleegd aan de 'nieuwe' stukken singletrack. Weet iemand hier meer van? De laatste tijd sloeg ik deze stukjes regelmatig over omdat er gewoon amper op te fietsen viel. Het lijkt erop dat er met een soort van smalle shovel overheen is gegaan om de toplaag die altijd erg zacht/zompig was weg te halen. Meteen de bulten wat geëgaliseerd. Nog steeds niet echt een vloeiende singeltrack en wat ribbelig (wortels e.d.), maar overslaan hoeft zeker niet meer! Hopelijk worden deze stukken nu ook goed ingereden. Positief verrast dus!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Klinkt positief, want die mulle/humus-rijke stukken waren eigenlijk bijna nooit lekker te rijden. Winter te modderig en zomer te mul.

Ze zijn alle routes ineens aan het aanpakken.
Ook de blauwe en groene routes zijn op plekken ineens flink aangepakt en soms stukje verlegd. Een en ander in voorbereiding op het uitbreiden van de begrazingsgebieden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
ilse1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 9 november 2015, 16:58

deefdeef schreef:
Ze zijn alle routes ineens aan het aanpakken.
Ook de blauwe en groene routes zijn op plekken ineens flink aangepakt en soms stukje verlegd. Een en ander in voorbereiding op het uitbreiden van de begrazingsgebieden.
Dat viel me ook op! Moest gisteren ineens flink trappen om boven te komen op de heuvelrug bij de blauw/groene route.
Verder veel plekken waar geel zand aangebracht was en onderhoud gepleegd was.

Berichten mbt de rode route klinken hoopvol....ik sla nu de nieuwe stukken ook het liefst over...
Plaats reactie