Opgelet voor vaste routes door natuurgebieden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Redelijk wat vaste routes lopen door natuurgebieden. Meestal zonder problemen. Gedacht kan worden aan routes door bepaalde duingebieden, Haaksbergerveen, Sallandse Heuvelrug e.d. Het gaat om meer dan 150 gebieden in Nederland totaal. Wanneer dit gebied een Natura2000-gebied is moeten de beheerders/eigenaren en verenigingen even opletten.

Vanaf volgende week liggen de beheerplannen voor de Natura2000-gebieden ter visie. Dit zijn gebieden met hoge ecologische waarden. In de beheerplannen wordt nu het 'bestaand gebruik' beschreven en vastgelegd. Dat is het gebruik wat toegestaan wordt en als niet schadelijk wordt bestempeld.

Dit betekent dus ook dat de aanwezigheid van een vaste route als 'bestaand gebruik' in de plannen moet staan. Staat dat niet goed beschreven, dan kan dat problemen opleveren bij wijzigingen of het alsnog aanvragen van een vergunning hiervoor (natuurbeschermingswetvergunning). Je moet dan een zienswijze indienen.

Op deze website kun je zien om welke gebieden het gaat in Nederland: http://www.natura2000.nl/pages/kaartpagina.aspx

Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Een zienswijze/bezwaar indienen kan nog circa 6 weken.

Ook verenigingen zonder grond in eigendom moeten in de gaten houden dat de bestaande route als 'bestaand gebruik' wordt beschreven.

Misschien ook een aandachtpunt voor de NTFU.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb even wat van die gebieden aangeklikt.

Nu weet ik weet niet precies van wanneer de paginas van het ministerie van economische zaken zijn opgesteld...... Maar gemeente Sevenum en gemeente Arcen Velden en Lomm zijn na 31-12-2009 opgegaan in resp. gemeente Horst aan de Maas en Venlo.
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Bowiex schreef:Ik heb even wat van die gebieden aangeklikt.

Nu weet ik weet niet precies van wanneer de paginas van het ministerie van economische zaken zijn opgesteld...... Maar gemeente Sevenum en gemeente Arcen Velden en Lomm zijn na 31-12-2009 opgegaan in resp. gemeente Horst aan de Maas en Venlo.
Het gaat ook niet om gemeentes, maar om de gebieden. Het kan best zijn dat de topografische kaart niet helemaal correct is, maar die is bijzaak.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
GerhardNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 augustus 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT (29er)

Dank hiervoor, ga ik zeker bijhouden!

Vraagje: als de status nu is 'proces beheerplan gestart', ligt het plan dan ook volgende week ter inzage? Of bedoel je met 'vanaf volgende week' dat het ook bv. weken of maanden later ter inzage kan komen? (Gaat om Dwingelderveld in dit geval.)
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

GerhardNL schreef:Dank hiervoor, ga ik zeker bijhouden!

Vraagje: als de status nu is 'proces beheerplan gestart', ligt het plan dan ook volgende week ter inzage? Of bedoel je met 'vanaf volgende week' dat het ook bv. weken of maanden later ter inzage kan komen? (Gaat om Dwingelderveld in dit geval.)
Of het beheerplan voor het Dwingelderveld ook vanaf deze week of volgende week ter visie wordt gelegd weet ik niet exact. In Gelderland en Overijssel wel. Je zou de provincie daarover moeten bellen.

Elke provincie gaat hier weer anders mee om. Voor sommige Natura2000-gebieden duurt het beheerplan nog wel maanden voordat de procedure start.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug ligt gelukkig niet in een Natura2000 gebied.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
GerhardNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 augustus 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT (29er)

tikeman schreef:
GerhardNL schreef:Dank hiervoor, ga ik zeker bijhouden!

Vraagje: als de status nu is 'proces beheerplan gestart', ligt het plan dan ook volgende week ter inzage? Of bedoel je met 'vanaf volgende week' dat het ook bv. weken of maanden later ter inzage kan komen? (Gaat om Dwingelderveld in dit geval.)
Of het beheerplan voor het Dwingelderveld ook vanaf deze week of volgende week ter visie wordt gelegd weet ik niet exact. In Gelderland en Overijssel wel. Je zou de provincie daarover moeten bellen.

Elke provincie gaat hier weer anders mee om. Voor sommige Natura2000-gebieden duurt het beheerplan nog wel maanden voordat de procedure start.
Okee dank voor je reactie. Ik heb me inmiddels op het topic geabonneerd, dus reageer ik sneller in het vervolg ;)
GerhardNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 augustus 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT (29er)

Ter info voor degenen die dit volgen voor de provincie Drenthe: http://www.provincie.drenthe.nl/onderwe ... f-netwark/.

Quote: 'Na de invoering op 1 juli 2015 heeft een groep schrijvers de draad weer opgepakt en heeft verder gewerkt aan de beheerplannen. Inmiddels zijn de plannen bijna klaar.'

Er volgen informatieavonden per gebied (zie de link).
Plaats reactie