Hele singletrack weg op vaste route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Vandaag een rit gemaakt rond Apeldoorn, waar ik woon. De route die ik reed, heb ik al tientallen keren gereden, echter de laatste 2 maanden niet. Nu reden we vandaag eindelijk deze route weer eens en alles lag mooi bedekt onder een laagje sneeuw. Mooi maar zwaar en soms moeilijk de route te herkennen. Komen we op een gegeven moment aan bij de singletrack langs de Hessenweg, tussen Kootwijk en Assel, missen we het hele pad :o , paar keer heen en weer gereden, echt niks te zien :~ Echt raar, wilde toch weten hoe en wat en liep de hei op, ontdekte verderop restanten van de track, en we hebben deze helemaal af gelopen. fietsen ging echt niet meer, het is echt te bizar! Er lagen gewoon hele hompen grond/hei compleet met bomen en struiken op de track, gedurende de hele track. Grote bomen omgetrokken over het pad heen, stukken hei, gewoon neergeplempt, alles om het pad aan het oog te onttrekken. Ook het gedeelte wat bij de vaste MTB route hoort. Leek wel of er een bom was ontploft. Echt nog nooit meegemaakt dit, rijd deze track al jaren, net als velen met mij. Weet iemand hier meer van?
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Staatsbosbeheer is bezig met het herinrichten van de heide en de bossen rondom Hoog Buurlo / Radio Kootwijk. Door deze herinrichting hoopt SBB dat het wild zich meer zal gaan laten zien op de heide. Om dit voor elkaar te krijgen wordt er een aantal paden in de bossen en heide dichtgegooid. De manier waarop dat gebeurt is, zoals je al beschrijft, weinig subtiel: grote bomen worden omgetrokken en kleinere bomen worden simpelweg verplaatst en midden op paden gezet.
De vaste mountainbikeroute krijgt ook een aantal aanpassingen. Vlakbij de Schaapskooi is bijvoorbeeld een omlegging gedaan (goed aangegeven), waardoor de route niet meer via het oosten maar via het noorden de heide op komt. Bij Radio Kootwijk wordt binnenkort een nieuwe lus in gebruik genomen, deze zal ook in de toertocht van Bar End van 15 maart zitten. Het deel van de route dat vanaf Radio Kootwijk richting de Harskamp liep over een breed - vaak mul - zandpad zal komen te vervallen vanwege de introductie van de wisent op de Veluwe.

Als ik meer nieuws heb plaats ik dit in het topic van MTB route Apeldoorn.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ok, echt jammer van dat pad :-{ Heb een aantal routes die ik vaak rijd waar die altijd in zit, gewoon omdat er een lekkere flow in zat. Dan weet ik denk ik ook al waar de vaste route nu langs zal gaan :-{ . Wordt er niet leuker op, nog meer brede paden. Nou ja, ben wel benieuwd naar die wisenten straks :winkie:
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Vandaag ook even een ritje gemaakt rondom de MTB-route.

Inderdaad weinig subtiel zijn er complete paden verdwenen, gewoon door veel bomen te kappen en paden compleet van alle kanten af te sluiten. Beetje jammer dat dit zo rigoreus moet gaan.

Verder is Het Leesten nu ook compleet voor fietsers/MTB-ers afgesloten, bij alle toegangspaden staat dit duidelijk aangegeven. Erg jammer, veel uitdagende klimmetjes en afdalingen zaten juist in dit gedeelte. Nog even en we mogen allen gebruik maken van de MTB-route.
Gebruikersavatar
Redbulletje
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 11 november 2013, 12:10
Mijn mountainbike: Redbull NPL Altanium 6013 Marathon + Cross Hybride

bijzonder dat vrije recreatie wordt ingeperkt tbv het vrije natuur......in de hoop dat meerdere diersoorten zich laten zien.......

Vorenstaande getuigd m.i. van een grote mate van naïviteit als er zo druk geschoten/geknald wordt in het militair terrein Harskamp ?!?! :roll:

Wie daar geregeld komt begrijpt vast wat ik bedoel.....gisteren weer ns een rondje gedaan....ging nog net geen schuttersputje graven :oops: Het leek wel oorlog :((
''If you don't know where you going, any Road Will take you there''
Gebruikersavatar
Redbulletje
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 11 november 2013, 12:10
Mijn mountainbike: Redbull NPL Altanium 6013 Marathon + Cross Hybride

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... -1.4833752" onclick="window.open(this.href);return false;

zie ook reactie van Aldo!
''If you don't know where you going, any Road Will take you there''
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Aldo
Datum geplaatst
19 uur geledenModeratie Leuk?(6)Rapporteer!Reageer
Wisenten komen in een afgesloten gedeelte met schikdraad. Heeft niks met natuur te maken, meer met een dierentuin. Nog meer hekken op de Veluwe, een groot aantal MTB single tracks zijn verdwenen, het Leesden afgesloten voor fietsers. SBB houdt in deze weinig rekening met andere stakeholders. Laat de natuur de natuur.
Lijkt inderdaad meer op een dierentuin zo. Krijg er meer een gevoel bij alsof ze willen laten zien wat ze allemaal kunnen regelen om bezoekers voor de veluwe te trekken dan dat ze daadwerkelijk "de natuur" willen beschermen, behouden of iets.
Ach ja....
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

En nu lees ik net dat het hele wisenten verhaal voorlopig afgeblazen is :( :(
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

"Bizonder" lullig..!
Ach ja....
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Merkwaardig verhaal. Eerst zaagt en ploegt StaatsBosBeheer het halve bos om, zetten een groot gedeelte af om een paar grote "Koeien" in te jagen en nu blazen ze boel af omdat er o.a. nog overleg met de bewoners plaats moet vinden. Je zou toch zeggen dat je dat als eerste gaat doen... lekker staaltje van Beheer.
Plaats reactie