Mountainbiken rondom Hilversumse Meent

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik woon sinds kort in de HIlversumse Meent, ten Westen van Bussum (niet bij de stad Hilversum zelf dus).

Qua singletracks heb ik al gezien dat ik dan richting Hoge en Lage Vuursche moet, maar dat is nog best een lange aanrijtijd, dus ik zat ook te kijken of er ander mountainbikegebied in de buurt is.

Qua bos heb je hier met name het Spanderswoud, Corversbos en buitengebieden van 's Graveland in de buurt. Ik dacht wel eens gelezen te hebben hier op het forum dat het Spanderswoud mooi en vrij mountainbikegebied is. Toen ik het noord-zuid fietspad (startend bij de Shell/Gamma) dwars door Spanderswoud pakte (met gewone fiets) zag ik links en rechts wel allerlei leuke smalle paadjes, maar dat leken vooral ook wandelpaden te zijn (met bordje dat honden aangelijnd toegestaan zijn), dus wellicht minder handig voor de mountainbike.

Wie kan me meer vertellen over de mountainbikemogelijkheden in deze omgeving/gebieden? En zijn de paden die ook voor wandelaars zijn ook te gebruiken voor mountainbikers?


Daarnaast ben ik benieuwd naar de technische moeilijkheidsgraad van Hoge en Lage Vuursche, zit daar onderling nog verschil in? Ik ben nog een beginner en was meer van het niveau Austerlitz en Noordelijke deel van Den Treek. Zijn de Vuursche routes veel moeilijker dan dat?
Laatst gewijzigd door Boogie op vr 12 januari 2024, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

https://gnr.nl/over-ons/onze-gebieden/

Het Goois Natuurreservaat (waaronder het Spanderswoud) is dacht ik nog steeds toegankelijk op de ATB
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

baron062 schreef: vr 12 januari 2024, 12:53 https://gnr.nl/over-ons/onze-gebieden/

Het Goois Natuurreservaat (waaronder het Spanderswoud) is dacht ik nog steeds toegankelijk op de ATB
Ook op de smalle, singletrack achtige, wandelpaden?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je mag rijden op wandelpaden. Volgens de FAQ wordt er geen onderscheid gemaakt. Je mag alleen niet rijden op ruiterpaden.

In dit draadje is vast meer info te vinden: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=144306

Toegangsvoorwaarden
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Als je Austerlitz en Den Treek kunt fietsen, dan moeten de Vuursches ook wel gaan hoor.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

nomad030 schreef: vr 12 januari 2024, 14:53 Als je Austerlitz en Den Treek kunt fietsen, dan moeten de Vuursches ook wel gaan hoor.
Top, dank je!
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Je zit zo in de Vuursche.
Richting televisietoren en dan La Place en oversteken naar Bluk.
35 minuten denk ik.

Ik doe dit regelmatig vanuit Kortenhoef.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

worstkaas schreef: vr 12 januari 2024, 16:22 Je zit zo in de Vuursche.
Richting televisietoren en dan La Place en oversteken naar Bluk.
35 minuten denk ik.

Ik doe dit regelmatig vanuit Kortenhoef.
Ja, als je het zo bekijkt zijn er genoeg mooie routes te maken door Spanderswoud en over de heidegebieden naar de Vuursche toe :-q Ik schat in dat het zo'n 14 km is en op de mtb ligt mijn snelheid niet zo hoog. Maar voor ff een uurtje tussendoor mountainbiken is het Spanderswoud ook leuk om te verkennen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dan wonen we redelijk bij elkaar in de buurt. Ja vanaf waar je woont kan je makkelijk een rondje van 50 a 60km onverhard rijden over het Gooisch Natuurreservaat. Vrij rijden, inclusief technische stukjes, drops etc. Bij jou vandaan via de natuurbrug in Crailo steek je zo door naar de heide en daar vandaan zit je zo op de Hoge- en Lage Vuursche. Het GNR biedt meer dan je denkt voor de mountainbiker zodra je het gebied een beetje begint te kennen ! Over het algemeen zijn de wandelaars vrij relaxed naar MTB'ers toe (behalve de zogenaamde 'Nordic Walkers' :lol: ), maar zoals altijd ligt het ook aan je eigen instelling in hoeverre je rekening houdt met anderen. Bij mij iig nog nooit een kwaad woord gevallen en zelfs dat mensen de klaphekken voor je openhouden als je met de fiets komt aanrijden.

Lage Vuursche vind ik echt een leuk top XC rondje, Hoge Vuursche heeft wel errug veel bochtjes en daardoor een beetje een eentonige route. Je kan vanuit deze routes dan ook weer doorsteken naar Soest. Wat dan weer een heel leuk rondje is vind ik.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Boogie schreef: vr 12 januari 2024, 12:59
baron062 schreef: vr 12 januari 2024, 12:53 https://gnr.nl/over-ons/onze-gebieden/

Het Goois Natuurreservaat (waaronder het Spanderswoud) is dacht ik nog steeds toegankelijk op de ATB
Ook op de smalle, singletrack achtige, wandelpaden?

Bij mijn weten mag je in het Spanderswoud wat onder natuur monumenten valt niet vrij mtb'n en kan je een boete krijgen.Althans toen ik nog in ''s-Graveland woonde (10 jaar geleden) was het niet toegestaan .In het GNR mag je wel overal op de paden vrij fietsen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Corverbos is van NM. Spanderswoud is van GNR. Hun HQ zit ook daar.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Stunning schreef: vr 12 januari 2024, 19:03 Dan wonen we redelijk bij elkaar in de buurt. Ja vanaf waar je woont kan je makkelijk een rondje van 50 a 60km onverhard rijden over het Gooisch Natuurreservaat. Vrij rijden, inclusief technische stukjes, drops etc. Bij jou vandaan via de natuurbrug in Crailo steek je zo door naar de heide en daar vandaan zit je zo op de Hoge- en Lage Vuursche. Het GNR biedt meer dan je denkt voor de mountainbiker zodra je het gebied een beetje begint te kennen ! Over het algemeen zijn de wandelaars vrij relaxed naar MTB'ers toe (behalve de zogenaamde 'Nordic Walkers' :lol: ), maar zoals altijd ligt het ook aan je eigen instelling in hoeverre je rekening houdt met anderen. Bij mij iig nog nooit een kwaad woord gevallen en zelfs dat mensen de klaphekken voor je openhouden als je met de fiets komt aanrijden.

Lage Vuursche vind ik echt een leuk top XC rondje, Hoge Vuursche heeft wel errug veel bochtjes en daardoor een beetje een eentonige route. Je kan vanuit deze routes dan ook weer doorsteken naar Soest. Wat dan weer een heel leuk rondje is vind ik.
Dank voor de tips!
Sabai schreef: vr 12 januari 2024, 19:11
Boogie schreef: vr 12 januari 2024, 12:59 Ook op de smalle, singletrack achtige, wandelpaden?

Bij mijn weten mag je in het Spanderswoud wat onder natuur monumenten valt niet vrij mtb'n en kan je een boete krijgen.Althans toen ik nog in ''s-Graveland woonde (10 jaar geleden) was het niet toegestaan .In het GNR mag je wel overal op de paden vrij fietsen.
Het is een beetje verwarrend dat natuurmonumenten op hun site ook een stuk wijdt aan het Spanderswoud, maar volgens de site van GNR is het van hun.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt het Spanderswoud https://www.openstreetmap.org/way/440312618 (GNR in de gemeente Hilversum) en het Landgoed Spanderswoud https://www.openstreetmap.org/way/29554434 (met ook een straat Spanderswoud in de gemeente Wijde Meren). Zolang je in de gemeente Hilversum blijft, gaat het hier meestal wel goed.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

In het spaanderwoud staan wel bordjes van Natuurmonumenten. En je mag daar alleen fietsen op de rode Gravelpaden. en een groot Breedpad achter het bos van blauw. ( Gooilust)
Plaats reactie