Nieuwe vaste route Markelo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

wpee schreef:Rijssen staat op al programma!
Als je hier (Twente) niet vaak komt had ik het rondje gecombineerd met Holten, iets minder asfalt/ mooiere omgeving/ meer uitdaging.

Rondje Rijssen op 3/4 afkappen op dit punt:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... d6.5039301" onclick="window.open(this.href);return false;

Vervolgens richting de Veenweg fietsen en spoor eerste kilometers rechts van je houden:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... d6.4670645" onclick="window.open(this.href);return false;

Na het zwembad en camping vervolgens de grote weg oversteken/ achter de boer langs:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... d6.4393908" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan eerste kruispunt rechts het spoor oversteken, gelijk linksaf parallel langs het spoor ongeveer 1km fietsen en je bent op de route Holten.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Vandaar Markelo gefiets en daarna Rijssen. Markelo is zoals hierboven beschreven, mooie singletracks met langere landelijke wegen aan elkaar geregen. Op zich zijn singletracks natuurlijk het MTB paradijs, maar om tussen de landerijen / boerderijen door te fietsen heeft ook zijn waarde.
Route was in orde, wel stukken met los zand op plekken waar je het juist niet kan gebruiken zal ik maar zeggen (onder in een bocht na een afdaling), regen is inderdaad welkom.
Goed geamuseerd!
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Zaterdag ff geweest, man man wat ploegen. Zo mul, op sommige stukken gewoon niet te doen.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zojuist vanuit Landal Holten de route Markelo gereden. 4e route deze week, en ik dacht vooraf dat Markelo de minste route zou zijn hier, maar niets is minder waar. Diverse flowtrails die zich moeiteloos kunnen meten met Rijssen, Hellendoorn, ja zelfs Zeist of Rhenen. Natuurlijk heeft deze route wat meer rechte stukken maar door de mooie glooiende omgeving eigenlijk geen moment saai.

Tip na deze week op de SHR:
Boek een weekendje in de buurt en rij bijv Holten & Hellendoorn op zaterdag, en Markelo & Rijssen op zondag. Of andersom. Garandeer ik jullie een topweekend. :-q
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Giant-E schreef: wo 21 augustus 2019, 19:42 Zojuist vanuit Landal Holten de route Markelo gereden. 4e route deze week, en ik dacht vooraf dat Markelo de minste route zou zijn hier, maar niets is minder waar. Diverse flowtrails die zich moeiteloos kunnen meten met Rijssen, Hellendoorn, ja zelfs Zeist of Rhenen. Natuurlijk heeft deze route wat meer rechte stukken maar door de mooie glooiende omgeving eigenlijk geen moment saai.

Tip na deze week op de SHR:
Boek een weekendje in de buurt en rij bijv Holten & Hellendoorn op zaterdag, en Markelo & Rijssen op zondag. Of andersom. Garandeer ik jullie een topweekend. :-q
Dank voor de tip, ik hou het in mijn achterhoofd. Hier in huis zijn ze Landal fan dus moet vast goed komen. :D
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Het park zelf is ook prima, Michel.
Keurige huisjes, autovrij, veel voorzieningen oa binnenbad en direct naast het park een mooi buitenbad. Ook wij komen al jaren bij Landal, dit park (en Coldenhove) blijft favoriet, mede dus door al die mooie routes. :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Giant-E schreef: wo 21 augustus 2019, 19:42 Zojuist vanuit Landal Holten de route Markelo gereden. 4e route deze week, en ik dacht vooraf dat Markelo de minste route zou zijn hier, maar niets is minder waar. Diverse flowtrails die zich moeiteloos kunnen meten met Rijssen, Hellendoorn, ja zelfs Zeist of Rhenen. Natuurlijk heeft deze route wat meer rechte stukken maar door de mooie glooiende omgeving eigenlijk geen moment saai.

Tip na deze week op de SHR:
Boek een weekendje in de buurt en rij bijv Holten & Hellendoorn op zaterdag, en Markelo & Rijssen op zondag. Of andersom. Garandeer ik jullie een topweekend. :-q
Je kan eventueel Hellendoorn ook nog combineren met Lemele. Ook een erg leuk rondje.
En je hebt er goed aan gedaan om Nijverdal (reggedal route) te laten voor wat het is. De helft is leuk, maar laat dat nou de helft zijn die hij deelt met de route Hellendoorn. De rest is vrij saai. Ik heb hem 1x gefiets en denk niet dat ik hem gauw weer fiets.

Even on topic over Markelo. Ik vind het altijd een heerlijke route. Erg mooie singletracks en de rechte stukken zijn goed om even bij te komen of te drinken. Iets meer km dan Rijssen of Hellendoorn en daardoor wat geschikter voor een weekend rit. Ik fiets hem regelmatig vanaf huis (en dan moet ik even over Enter om een maat op te halen). Op die manier tik ik dan de 75km aan. Goeie training. :-q
Heb hem echter al weer een paar maand niet gefietst dus wordt tijd. Misschien dit weekend maar weer eens die kant op.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mooie van Markelo is de veelzijdigheid inderdaad, zelfs een paar lange klimmen. Het ligt er momenteel ook erg goed bij, amper mul tegengekomen.
Maar kwam onderweg wel stukken tegen (karresporen) die na een droge week snel mul worden is mijn inschatting.

(Off topic: Lemelerberg over getwijfeld, maar vanuit Holten net te ver weg. 50 km is voor mij genoeg, zeker nu met 4 dagen achter elkaar een rit.)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Giant-E schreef: wo 21 augustus 2019, 22:49 (Off topic: Lemelerberg over getwijfeld, maar vanuit Holten net te ver weg. 50 km is voor mij genoeg, zeker nu met 4 dagen achter elkaar een rit.)
Ach, dan heb je een reden om nog eens terug te komen 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 21 augustus 2019, 19:42 Zojuist vanuit Landal Holten de route Markelo gereden. 4e route deze week, en ik dacht vooraf dat Markelo de minste route zou zijn hier, maar niets is minder waar. Diverse flowtrails die zich moeiteloos kunnen meten met Rijssen, Hellendoorn, ja zelfs Zeist of Rhenen. Natuurlijk heeft deze route wat meer rechte stukken maar door de mooie glooiende omgeving eigenlijk geen moment saai.

Tip na deze week op de SHR:
Boek een weekendje in de buurt en rij bijv Holten & Hellendoorn op zaterdag, en Markelo & Rijssen op zondag. Of andersom. Garandeer ik jullie een topweekend. :-q
Afgelopen weekend op vakantiepark de Lindenberg gestaan. Niet zo luxe en modern als Landal waarschijnlijk, maar wel prima strategisch plekkie! Eerst via wat motorcrossbaantjes naar Markelo gereden met 7 man/vrouw. Ik kende de route al, de rest nog niet. Blijf het 1 van de verrassendste routes van NL vinden. De tracks liggen gewoon erg goed en zijn speels, flowy en dan ook nog eens hoogteverschil, wat je hier totaal niet verwacht. Wat Giant-e zegt, deze kunnen gemakkelijk concurreren met UHR of de andere routes in de buurt. De tussenstukken zijn goed om bij te kletsen en bij te komen. Door het bos terug is geweldig, alhoewel ik het idee heb dat je daar net wat meer singletrack omhoog gaat, ipv naar beneden. Daarna goed gegeten in het dorp bij het Wapen van Markelo. Vervolgens de oversteek gewaagd via de Leusmanweg/winterkampweg/Oude rijssenseweg wat niet eens tegenviel. Grotendeels onverhard en prachtige natuur. Vervolgens Rijssen gedaan, wat natuurlijk 1 groot feest was en dan met name de Ravijntjes. Iedereen had big-big smiles! Terug naar het huisje stond de teller op 75 km. De volgende dag Holten en Hellendoorn gedaan. Mooie combi, die erg leuk begint met de singletrack van Holten. Hellendoorn is natuurlijk zalig en heeft alles wat een route mooi maakt. Het laatste deel Holten is helaas wat meer boscrossen over brede paden, maar de koek was ook al een beetje op.

Ben je fan van de UHR? Doe dan zo een weekendje met je maten, ideaal!
Hier staat niets.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voor de 2e x deze route gereden. Maar sorry hoor dit verdient echt niet hetzelfde predikaat als routes Rijssen/Hellendoorn/Zeist/Rhenen. Zeker de helft van de route is (semi)verhard. Vooral rond Markelo zelf liggen hele leuke tracks. Maar het stuk vanaf Stokkum tot n753 is echt niet leuk. Alleen maar lang rechtdoor over asfalt of verharde fietspaden. Laat dat stuk weg en maak er een stuk kortere route van. Veel leuker die je dan net als Rijssen gewoon 2x of meer kan doen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hanjovdberg schreef: za 23 november 2019, 00:24 Voor de 2e x deze route gereden. Maar sorry hoor dit verdient echt niet hetzelfde predikaat als routes Rijssen/Hellendoorn/Zeist/Rhenen. Zeker de helft van de route is (semi)verhard. Vooral rond Markelo zelf liggen hele leuke tracks. Maar het stuk vanaf Stokkum tot n753 is echt niet leuk. Alleen maar lang rechtdoor over asfalt of verharde fietspaden. Laat dat stuk weg en maak er een stuk kortere route van. Veel leuker die je dan net als Rijssen gewoon 2x of meer kan doen.
Klopt. Ik zei ook inderdaad dat “diverse flowtrails zich kunnen meten met Rijssen, Hellendoorn, Zeist, en Rhenen”.

Niet de gehele route.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat klopt wel. Vooral stuk in het bos van de N753 naar Markelo toe heeft lekkere flow. En daarna rond het crossbaantje. En de start is erg leuk. Maar eigenlijk is dat het wel. Paar verdwaalde tracks maar heb echt diverse momenten gehad waarbij ik dacht te stoppen en naar de auto terug te fietsen. Ik zag nog wel op 2 plekken dat er gewerkt werd aan een nieuw stukje. Dus wie weet ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Het is daarom ook een goede route om niet in je eentje te doen. De saaie stukken zijn prima om bij te kletsen. Hetzelfde heb ik trouwens ook bij jouw thuisroute ede, waar toch erg lange stukken rechtdoor in zitten. Het stuk links onderin die route is zo’n 7 km recht toe rechtaan, het andere deel ook zo’n 5 km. Bij Markelo zitten grof gezegd twee lange rechte stukken in van 4,5 en 5 km. Daaromheen kennen beide routes heel veel gave stukken. In ede zijn die meestal langer, waar ze in Markelo korter zijn, maar met wel weer wat meer hoogteverschil. Beide routes zitten ergens rond de 35 km. Bij elkaar opgeteld lijken deze twee routes meer op elkaar dan je in eerste instantie zou denken... Ede ligt natuurlijk centraler heeft bos en heide, dus daar kun je leuke dingen verwachten met veel mensen. Markelo ligt van de gebane paden en ik denk dat een gemiddelde biker hier weilanden met een lapje bos verwacht, zeker geen hoogteverschil.

Ik was/ben erg verrast door deze route in ieder geval! Doe hem dus met vrienden, het liefst gelijk een weekendje waarbij je Rijssen, Holten en Hellendoorn gelijk ook meepakt!
Hier staat niets.
Plaats reactie