NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Ik ben vanavond met de hark en knipper het nieuwe pad op geweest.
Ik ben aan het einde begonnen en heb terug naar voren gewerkt. Tot ongeveer 3/4 heb ik alle wortels weg gehaald, het laatste stuk heb ik geharkt.

Het viel me op dat het einde van de route er nog het zelfde bij ligt als afgelopen weekend, zo te zien is er deze week niet gewerkt met de graafmachine? Geeft ons in ieder geval kans wat in te lopen :-q
nicoh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 19:02
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0

Goed nieuws, vandaag hard gewerkt waardoor er nu een goede ronde van 4,5km is.
Start bij parkeerplaats leemkuil.
De route begint klein stukje ervoor richting rhenen aan de linkerkant,er staat een houten paal met bordje.
Route gewoon helemaal uitrijden totdat je onderaan de autoweg bent.
Je rijd over ruiterpad naar de zandparkeerplaats(witte vlagetjes)
Precies in de bocht over steken waar de laatste vlaggetjes staan, heb er ook nog een houten pijl bij gelegt.
Precies voor het fietspad links een singletrackpad op (groene vlaggetjes)
Er ligt een boom maar daar kun je rechts omheen.
Pad volgen tot bijna boven dan aan de rechterkant begint weer de route.(groen vlaggetjes en houten pijl)
Route volgen en je komt weer bij de parkeerplaats bij de leemkuil uit.
Nu kan echt het inrijden beginnen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Nicoh, je bent een held!!

Had in de planning om meer te helpen, maar door werk en privé-omstandigheden was er geen tijd (ook al een dikke week niet meer kunnen fietsen....). Hopelijk is die tijd er wel, wanneer ze aan de slag gaan bij Kwintelooyen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vandaag de route weer eens gefietst, en wat is er goed werk verzet (oa door nicoh dus...)!!!

Het eerste deel, de singletrack grotendeels downhill (iets van 12-15 negatieve hoogtemeters) startende vanaf de Autoweg bij de parkeerplaats bij de Leemkuil, is weer egaal gemaakt (alle diepe afdrukken door de paardenhoeven zijn weg) en heeft een zeer goede flow. Na een pittige klim volgt een op en af gedeelte, wat slingerend, zonder al te steile stukken. Het laatste deel, rond de trimbaan, heeft een paar kuitenbijters, maar ook een paar downhill stukjes waar steeds meer flow in komt, en dus ook snelheid.

Het nieuwe gedeelte, van circa 1.2km, is ook klaar. Na het oversteken van de Autoweg (onderaan) volgt eerst een lange klim over een bestaande singletrack omhoog (was één van de mooiste afdelingen in die omgeving, helaas is dat nu te gevaarlijk, maar er is wel veel moois voor in de plaats gekomen), dan een golvend stuk over nieuwe tracks, waarbij de ondergrond nog wel wat zuigend is. Stevig aanpoten dus, in totaal moet er 30 meter geklommen worden. Maar dit deel is wel mooi slingerend, met wat kuilen en af en toe wat snellere downhillstukjes.

Er is nu ook een 3e stukje, maar hier moet nog veel werk verzet worden. Om hier te komen, moet je onderaan de autoweg, rechts de Defensieweg op, en na circa 50 meter links de struiken is (is niet te missen), een singletrack die om het kerkhof krult. Via een bestaand pad, en weer een nieuw deel, kom je 800 meter later weer uit bij de Defensieweg (bij de 1e bocht naar rechts vanaf de Autoweg).


Kortom, er is nu 5 kilometer "klaar", maar er is ook nog veel werk nodig (zowel wortels en takken wegzagen, ondergrond harken, gaten vullen, en ook de route aanrijden). Er ontstaat nu wel één van de mooiere routes in Nederland!!!
Livio Livius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:49

Komende week deze route in mijn "achtertuin" ook eens rijden, door de vakantie nog niet van gekomen. Belooft veel goeds.
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Canyon Ultimate CF SL - Mtb: Idworx MR
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hulde aan Nico H. voor al het werk dat hij verzet heeft. In z'n eentje evenveel werk verzet als op andere plekken door een team van werklieden wordt verzet.
Nog wat knip- en snoeiwerk langs de kantjes, nog een paar paaltjes in de grond en dan is de Route Stadsbossen Rhenen helemaal klaar voor gebruik. Inrijden en testrijden is toegestaan. Ik ontvang graag een GPX van de route én van de legale verbinding tussen de Route Boswachterij Amerongse Berg en deze Route.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

drpaul schreef:Kortom, er is nu 5 kilometer "klaar", maar er is ook nog veel werk nodig (zowel wortels en takken wegzagen, ondergrond harken, gaten vullen, en ook de route aanrijden). Er ontstaat nu wel één van de mooiere routes in Nederland!!!
Huh? Wortels wegzagen? Lekker laten zitten, goed tegen erosie en hoort bij beetje mountainbiken. Moet geen biljartlaken worden!
Downhill is geen grapje
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

B100 schreef:
drpaul schreef:Kortom, er is nu 5 kilometer "klaar", maar er is ook nog veel werk nodig (zowel wortels en takken wegzagen, ondergrond harken, gaten vullen, en ook de route aanrijden). Er ontstaat nu wel één van de mooiere routes in Nederland!!!
Huh? Wortels wegzagen? Lekker laten zitten, goed tegen erosie en hoort bij beetje mountainbiken. Moet geen biljartlaken worden!
Na het "prepareren" van de route, steken er wortels uit. Aangezien deze omhoogsteken etc en geen verbinding meer hebben met de boo, moeten deze verwijderd worden ivm kans op lekke banden etc. Boomstronken / wortels over het hele pad, zoals jij waarschijnlijk bedoelt, moeten inderdaad blijven...
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Vooral de losse wortels die tegen de rijrichting omhoogsteken. Daar heb ik al een keer een mooie "mortale" door gemaakt :roll:
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Heerlijk rondje, nog effies zoeken maar kwam een vriendelijke meneer, met een hark, tegen. Hij kon mij precies uitleggen hoe die moest.

Nogmaals heerlijk hulde Patrick en de rest. ben benieuwd hoe die verder gaat
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hoogste tijd om snel richting Rhenen te trappen. Vraagt enige planning, daar Utrecht-Rhenen een stukkie fietsen is. Kan niet wachten de route te befietsen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Jurriaan schreef:Hoogste tijd om snel richting Rhenen te trappen. Vraagt enige planning, daar Utrecht-Rhenen een stukkie fietsen is. Kan niet wachten de route te befietsen.
Desnoods heen met de trein, rechtstreekse verbinding Utrecht - Rhenen. Van station richting de Autoweg, en hoppa, fietsplezier!!! Terug dwars door het bos richting Prattenburg en dan via routes Amerongen/Leersum en Zeist :winkie:

Gisteren weer een rondje gemaakt. Route wordt elke keer sneller. Eerste segment (Leemkuil) van 11;10 naar 10;33. Is iemand die er 8;34 over doet, 20,3 km/h gemiddeld. Ik kom grote stukken niet eens aan de 20, maar dat zal wel meer over mij zeggen :bier:
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

drpaul schreef:
Jurriaan schreef:. Eerste segment (Leemkuil) van 11;10 naar 10;33. Is iemand die er 8;34 over doet, 20,3 km/h gemiddeld. Ik kom grote stukken niet eens aan de 20, maar dat zal wel meer over mij zeggen :bier:
Gisteren ook dat segment gedaan kwam op 9:51. even via veloviewer en raceshape gekeken.
http://raceshape.com/strava-segments/77 ... |180501487" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt daar ook je eigen tijd vergelijken met de snelste. komt erop neer dat hij harder rijdt in het "vlakke"gedeelte
Ik heb deze keer redelijk rustig gereden; kende de route nog niet.
moet nog wel een minuutje af kunnen :D
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
BlackBurn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 20:23
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021 incl. dropper
Contacteer:

Zaterdag het eerste stukje van Rhenen gereden, toen we onderweg waren naar Amerongen.

Het eerste stukje is een veel belovend begin en goed mee te nemen, alvorens naar Amerongen door te fietsen, geloof dat, dat maar zo'n 3km was.

Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden, als alle routes straks aan elkaar hangen, heerlijk toeren :)
nicoh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 19:02
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0

Vanochtend met Bert Schouten aan de route gewerkt.
Geheel tegen mijn verwachtingen gingen we vanaf het laatste tweede stuk weer het rechtse ze stuk bos in .
We hebben het vrij gemaakt tot aan het maisveld bijna bij de Koerheuvel.
Vanaf daar wisten we het niet meer.
Daarna nog achter de kraan gewerkt maar om 1uur naar huis gegaan.
Kon de nieuwschierigheid niet onderdrukken en net nog ff wezen kijken.
Hulde voor Bert en eventuele andere in de middagploeg, we zijn bij tot aan de kraan.
Ik ben echt blij verrast met het aantal meters vandaag.
Wordt echt mooi man!!!
Plaats reactie