Berkel en Rodenrijs (in ontwikkeling)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

In het nog in ontwikkeling zijnde Annie M.G. Schmidtpark komt een mountainbike route. Hopelijk wordt er wat hoogteverschil gecreeerd.
Mountainbiken
Ook De Pedaalridders Lansingerland is nauw betrokken bij het park. Zo komt er een mountainbikeroute en momenteel wordt er door de wielrenclub onderzocht of de aanleg van een wielrenbaan mogelijk is. Om de trek te stillen en de dorst te lessen na een uitdagende ronde op de fiets, komt er een horecavoorziening waar men terecht kan voor een hapje en een drankje. Het is nog niet bekend welke horecaondernemer er zijn intrek vindt.
http://www.herautonline.nl/?p=36098" onclick="window.open(this.href);return false;

Wikipedia over het park:
Het Annie M.G. Schmidtpark (voorheen aangeduid met Landscheidingspark) is een park in aanleg in de gemeente Lansingerland. Het langgerekte park van ongeveer 72 hectare is gesitueerd tussen Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek langs de HSL en de ZoRo-busbaan. De lengte is 3,5 kilometer en de breedte varieert tussen de 108 en 340 meter. Het park is met ruim 70 hectare ongeveer 1,5 keer zo groot als het Amsterdamse Vondelpark. Het park loopt in de lengterichting van de Wildersekade (gemeentegrens met Rotterdam) in het zuiden tot aan de Anthuriumweg in Bleiswijk. Het park loopt over de gehele lengte glooiend omhoog richting de HSL-lijn en vormt een parkwal van circa 5 meter hoog, deels dienend als geluidswal voor de HSL.
Meer info heb ik nog niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Cool! Eindelijk een mtb route écht om de hoek. Kom er regelmatig langs en had me al bedacht dat de braakliggende grond een mooi bikerondje zou kunnen zijn. En met een beetje creativiteit kan je met 5m hoogteverschil ook wel wat leuks maken. Is ze in ieder geval in Vlaardingen ook gelukt. Misschien toch maar eens bij de Pedaalridders langsgaan om te kijken of er ook wat uitdagende obstakels in kunnen. Het blijven per slot van rekening wielrenners ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Tsja, meer routes is op zich wel goed, maar heb wel een beetje het gevoel dat het de laatste tijd meer kwantiteit dan kwaliteit is wat er bij komt. Elk kans/nutteloos stukje grond wordt een MTB pad overheen gerost en bestuurders kunnen er weer mooie sier mee maken.

Hoe lastig het ook is, zou toch mooi zijn als we wat meer routes krijgen in uitdagender/mooier terrein.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tja, je kan het moeilijk Zuid Holland kwalijk nemen dat Gelderland en Utrecht weinig doen aan interessante routes. Bij gebrek aan kwaliteit vindt ik kwantiteit ook wel best. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

Goed nieuws! Het is wel een klein park zoals ik het op google maps zag, dus een erg lange route zal het wel niet worden.
Ik verwacht er niet veel van, dan kan het alleen maar meevallen. :-)

En persoonlijk vind ik het behoorlijk meevallen met de kwaliteit van de nieuwe tracks in Zuid-Holland. Vlaardingen en Rozenburg vind ik erg mooie aanwinsten, alleen Spijkenisse is een beetje karig.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Lijkt me helemaal leuk. Das ongeveer in me achtertuin dan.
Beter dan over het asfalt rijden dus kom maar op!
Gebruikersavatar
Matn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 934
Lid geworden op: do 17 april 2008, 21:30
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10, Bulls Copperhead 29, Norco Sight A1

Jeee nog een route in de buurt!
Toch fijn dat mijn hobby politiek ubercorrect blijkt :)
Overdreven uitdagend zullen ze het vast niet maken B100, dat is veel te eng voor bestuurders.
Maar weer een baantje voor de variatie is welkom.
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Afbeelding

Mountainbiken
Ook De Pedaalridders Lansingerland is nauw betrokken bij het park. Zo komt er een mountainbikeroute en momenteel wordt er door de wielrenclub onderzocht of de aanleg van een wielrenbaan mogelijk is. Om de trek te stillen en de dorst te lessen na een uitdagende ronde op de fiets, komt er een horecavoorziening waar men terecht kan voor een hapje en een drankje. Het is nog niet bekend welke horecaondernemer er zijn intrek vindt.



Dacht ook dat is lekker, binnen 1minuut op een mtb baan, wat een luxe, ..dat zou goed voor mijn conditie zijn! Daar ging ik dan, Strava aangezet, geen idee of het al gereed is maar er lag een baan van puin/repac dus rijden en het ging gelijk naar beneden, dat begint goed… met de tekst nog vers in het geheugen “Om de trek te stillen en de dorst te lessen na een uitdagende ronde op de fiets, komt er een horecavoorziening waar men terecht kan voor een hapje en een drankje”.
Eenmaal beneden kreeg ik een lang recht stuk, klimmetje en weer omhoog om vervolgens het startpunt weer in zicht te krijgen….. precies 1000m lang. Slaat dus nergens op, leuk voor mijn dochter van 6jaar maar dit mag de naam mountainbike route niet krijgen. Echt jammer en zonde van het geld, er is op geen enkele manier gebruik gemaakt van hoogteverschillen waardoor het een oersaai rondje is. Enige voordeel is dat er geen voetgangerspaden kruisen:)

Afbeelding

Had er dan een pumptrack neergelegd van 1000m lang, dan zet je je als gemeente op de kaart...

https://vimeo.com/76611276
Afbeelding

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ach, je kunt er altijd nog een MTB-criterium organiseren...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

jammer zeg, ik kom daar regelmatig bij familie en had ook op wat leuks gehoopt. Komend weekend ben ik er weer, maar dat wordt dan weer Bergschenhoek of Vlaardingen denk ik.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

In Vlaardingen zijn oa de cakewalk, rollercoaster en chicken victory aangelegd op een 4 mtr hoog talud.
Het kan dus wel. Evt met stukken off-chamber. Dan moet je wel een ervaren ontwerper aanstellen natuurlijk.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Giant-E schreef:Dan moet je wel een ervaren ontwerper aanstellen natuurlijk.
Het probleem is denk ik het proces wat bij een gemeente plaatsvindt. Ze vinden het wel grappig als er een mtb route komt. Ze maken vervolgens dan een plan en wordt er ook een mountainbikeroute 'ontworpen' .Vervolgens stellen ze een bestek op en zetten dat in de markt. Een aannemer gaat vervolgens met de opdracht aan de haal en gaat de boel aanleggen.

Waarschijnlijk zitten in bovenstaande acties geen medewerking van lokale bikers of een deskundige.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ben er toch even heen gefietst. In eerste instantie hard gelachen, het is nog triester als Sensor beschrijft.
Aan de andere kant is dit wel echt heel bijzonder, ik kan er niet over uit waar dit mis is gegaan. Is er dan niemand die bij het project betrokken is geweest die ooit op een MTB heeft gezeten of er ook maar een van dichtbij heeft gezien?

En is dit daadwerkelijk de route? Komt er meer? Op welke manier zijn de pedaalridders zo 'nauw betrokken' als het artikel schrijft?
Het is best een leuk stukje land, inderdaad met wat 'heuveltjes' en water. Met wat hout en wat zaterdagen kun je er echt wel een klein bikeparkje van maken, waar je je in ieder geval langer dan 2 minuten kan vermaken. Maar niet door lukraak wat puin rond te strooien en het om te dopen tot MTB route.

Weet iemand of dit het definitieve rondje is? Zo ja; moeten we dit echt even onder de aandacht brengen...
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Hoe kom je daar eigenlijk
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Als je bijvoorbeeld vanuit de Anjerdreef de Rodenrijseweg oversteekt en je dat wijkje even doorsteekt (weet niet hoe dat wijkje heet); het rondje ligt tussen dat wijkje en de HSL in.
Ik zie op Maps dat het straatje waar hij begint de 'Slufterhof' heet.

Maar ik denk dat hij nog niet officieel open is, je moet een stukje grond over fietsen om er op te komen, en de baan zelf bestaat nog uit vrij grove repac. Dus 't is nog link ook als je onderuit schuift :)
Plaats reactie