MTB Tracks Oosterhout | Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar vooral omdat het zo moeilijk remt als je wielen niet aan de grond zijn :D
Nee, met de situatie daar is het logischer om het linkerspoor voorrang te geven. De drop neem je met vaart, dus concentratie, en je bent een tel los van de grond dus remmen en sturen gaat dan niet.
Van rechts kom je over een makkelijk paadje, je zou het een chickenway kunnen noemen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mark-V schreef: do 15 november 2018, 00:59
kermit schreef: wo 14 november 2018, 23:06 Nog vervelender zou het zijn om dan met een beetje snelheid een mtb-er tegen te komen die de drop op aan het fietsen is...
Stond je zoon op de uitkijk of nam je gewoon de gok dat er niemand aankwam?

Kan me trouwens moeilijk voorstellen dat je daar via de "moeilijke lijn" zomaar even tegenop fietst.
Haha, ja natuurlijk stond hij op de uitkijk. Als ik iets anders wil doen dan anders, dan mag daar natuurlijk niet een ander de dupe van worden :)

Ik moet ook zeggen dat ik het niet echt een drop vind, maar als er over een drop gesproken wordt, is dat de enige die ik kan bedenken.

Na ongeveer 3/4 op de route, heuveltje links omhoog is zwart, rechts erlangs is rood.
Klein stukje door kom je weer een splitsing tegen op de afdaling. Rood rechts erlangs en zwart links langs de boom over een wortel naar beneden.

Deze dus:

https://vimeo.com/300865671
haha, zo ziet het er inderdaad niet echt uit als een drop, maar van de andere kant vind ik het toch nog wel een aardige diepte, maar dat komt misschien met name omdat het eigenlijk te lang duurt voordat je de grond kan zien, je komt natuurlijk heuvelop aanrijden en je wilt de snelheid er ook in houden, dat betekend dat je eigenlijk pas op het laatste moment kan zien waar je gaat landen. Daar heb ik persoonlijk soms nog wel wat moeite mee :roll:

en @ kermit ook dat inderdaad, dat bedoelde ik ook een beetje met "voorrangsweg"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Op Vrachelen zit ook een klein dropje waar je pas op het laatste moment ziet waar je landt. Daar had ik ook even moeite mee.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prulleman schreef:...maar van de andere kant vind ik het toch nog wel een aardige diepte, maar dat komt misschien met name omdat het eigenlijk te lang duurt voordat je de grond kan zien, je komt natuurlijk heuvelop aanrijden en je wilt de snelheid er ook in houden, dat betekend dat je eigenlijk pas op het laatste moment kan zien waar je gaat landen. Daar heb ik persoonlijk soms nog wel wat moeite mee :roll:
Sinds ik bergop wat meer vaart kan houden (e-mtb :)) kom ik met duidelijk meer snelheid op de drop af, dat maakt 'm eigenlijk alleen maar leuker :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Prulleman schreef: do 15 november 2018, 10:48 haha, zo ziet het er inderdaad niet echt uit als een drop, maar van de andere kant vind ik het toch nog wel een aardige diepte, maar dat komt misschien met name omdat het eigenlijk te lang duurt voordat je de grond kan zien, je komt natuurlijk heuvelop aanrijden en je wilt de snelheid er ook in houden, dat betekend dat je eigenlijk pas op het laatste moment kan zien waar je gaat landen. Daar heb ik persoonlijk soms nog wel wat moeite mee :roll:

en @ kermit ook dat inderdaad, dat bedoelde ik ook een beetje met "voorrangsweg"
Nee precies :P - ik heb hem nu voor gisteren denk ik totaal zo'n 5x gereden, waarbij 3x met een andere fiets, maar de laatste 2x had ik nog steeds de indruk dat het best diep was, maar ging ik er vooral snel rollend overheen.
Tot ik dat filmpje op facebook zag waar je hem van de andere kant ziet:

https://www.facebook.com/MTBTracksOoste ... 073826301/

Toen vond ik het eigenlijk een beetje onzin om me druk te maken om die afdaling, terwijl het eigenlijk niets bijzonders is.
Dus toen ik gisteren met die kleine van mij er aan kwam, was het een perfect moment om te stoppen en even goed de afdaling te bekijken.

In totaal ben ik er gisteren zo'n 5-6x af gegaan, waarbij ik de laatste keren echt bovenaan aan het hoppen was om zover mogelijk te springen. M.a.w. ik was er aan gewend ;)

Nu begrijp ik ook waarom het vantevoren bekijken van een route heel veel verschil kan uitmaken.

Tegelijkertijd was dit het laatste obstakel waarover ik twijfelde of je hem andersom zou kunnen nemen, en nu ben ik er van overtuigd dat je de hele route Dorst ook tegenovergesteld kunt rijden.
Ik zal het alleen helaas nooit kunnen doen, maar in ieder geval wel leuk om te weten dat het kan ;)

@Kermit:
Dan heb ik jou vast ook gezien :)
Mijn zoontje ging zelfs voor een 2e keer de klimheuvels op, omdat hij dat het leukste vond.
Voorheen 2x teteringen met hem gereden, en daar liep hij constant te klagen dat hij moe was. Achteraf bleek dat hij zich gewoon verveelde, want nu bleef hij in Dorst constant vertellen dat hij het zo leuk vond ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had 'm al eens eerder gepost, maar zo kan het dus ook:
Afbeelding

De meesten doen het echter iets rustiger... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: do 15 november 2018, 12:02 Ik had 'm al eens eerder gepost, maar zo kan het dus ook:
Afbeelding

De meesten doen het echter iets rustiger... ;-)
Bijzonder om te zien dat de chicken route direct naast de drop (dus niet de rode pijltjes onderlangs, maar de linkse lijn op deze foto en voor de biker rechts) er hier redelijk gelijkwaardig uitzien, terwijl van boven de drop echt veel heftiger lijkt dan de andere lijn..
Sterker nog, op deze foto, zie je niet eens welke lijn steiler/hoger/enger is..

(als ik alleen fiets pak ik vaker de chicken route, omdat ik het niet zo zie zitten om hulpeloos in de kreukels te liggen, maar na het zien van deze foto ga ik dat toch anders doen.. ik heb ook in witerberg alle rode routes gepakt met mijn XC fiets, dan moet dit ook geen probleem zijn :D)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Feitelijk is het niet veel meer dan gewoon laten rollen met je gewicht naar achteren en van de remmen afblijven.
Wat ook helpt is naar de overkant kijken welke lijn je daar weer omhoog wilt.

Zo heftig is-ie niet, maar ik kan me goed voorstellen dat hij voor beginners wat intimiderend overkomt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Niet alleen voor beginners...ik ben denk ik zeker 1000x van die drop gegaan, maar sinds ik vorig jaar ergens bij surae een flinke klapper heb gemaakt ben ik toch een stuk voorzichtiger geworden. Vind het lastig om de knop weer om te zetten.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Precies, een beginner ben ik ook zeker niet, ik heb de opening van Dorst nog meegemaakt :bier:
Maar juist door de leeftijd en verantwoordelijkheden ga ik ook anders om met risico's, en deze drop heb ik vaak genoeg wel gedaan, maar toch is ie ergens intimiderend, zeker als ik alleen fiets (bv om 8:00 in de ochtend). En als je dan hier leest dat er iemand zijn nek heeft gebroken bij deze drop dan zou ik daar niet graag in mijn eentje liggen..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is zeker...

Ik ben ook de jongste niet meer (56) en ben ook zeker geen lefgozer-type, maar toch lukt het me wel om daar niet echt aan te denken als ik aan het fietsen ben. Mijn grenzen worden vaak wel door (gebrek aan) lef bepaald, maar bij de drop in Dorst heb ik daar geen last van.

In maart 2015 heb ik mijn sleutelbeen gebroken en toen heeft het me ook wel een tijdje gekost om het vertrouwen terug te winnen wat ik daarvoor had. Tijdens mijn jaarlijkse Alpenweek (juni) zat ik nog met angst op de fiets zodra het lekker technisch werd, toen heb ik in juli een Ardennen-clinic gedaan om weer wat vertrouwen terug te vinden. En pas bij de Roc d'Azur in oktober van dat jaar had ik voor het eerst "het gevoel terug".

Daar was ik dan ook heel erg blij mee. Ik kwam geloof ik als zevenhonderdzoveelste over de streep maar voelde me meer als een winnaar :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mark-V schreef: do 15 november 2018, 00:59 https://vimeo.com/300865671
Draai m eens om en zeg tegen iedereen dat je de drop van Dorst achteruit reed :D
Overigens is die drop niet altijd zo subtiel geweest als op bovenstaande foto's en filmpjes, iets meer dan een jaar geleden was hij zo diep uitgesleten dat je hem eigenlijk niet kon rollen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 15 november 2018, 15:14 Draai m eens om en zeg tegen iedereen dat je de drop van Dorst achteruit reed :D
Overigens is die drop niet altijd zo subtiel geweest als op bovenstaande foto's en filmpjes, iets meer dan een jaar geleden was hij zo diep uitgesleten dat je hem eigenlijk niet kon rollen.
Nou, ik ga binnenkort oefenen met achteruit van trapjes af rijden, dus wie weet probeer ik het nog wel een keer :D
Of misschien een 180 of 360 van die drop af :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mark-V schreef: do 15 november 2018, 18:35
Makkelijk schreef: do 15 november 2018, 15:14 Draai m eens om en zeg tegen iedereen dat je de drop van Dorst achteruit reed :D
Overigens is die drop niet altijd zo subtiel geweest als op bovenstaande foto's en filmpjes, iets meer dan een jaar geleden was hij zo diep uitgesleten dat je hem eigenlijk niet kon rollen.
Nou, ik ga binnenkort oefenen met achteruit van trapjes af rijden, dus wie weet probeer ik het nog wel een keer :D
Of misschien een 180 of 360 van die drop af :winkie:
Waarom moeilijk doen als je het bewijsmateriaal kunt vervalsen :P
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 15 november 2018, 18:52
Mark-V schreef: do 15 november 2018, 18:35
Nou, ik ga binnenkort oefenen met achteruit van trapjes af rijden, dus wie weet probeer ik het nog wel een keer :D
Of misschien een 180 of 360 van die drop af :winkie:
Waarom moeilijk doen als je het bewijsmateriaal kunt vervalsen :P
Haha, ja dat is waar :P

Vooruit dan, op jouw verzoek:

https://vimeo.com/301042366

:winkie:
Plaats reactie