" nieuwe route " bakelse bossen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
wendy81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 augustus 2013, 11:34

Hoi

Weet iemand of er vereniging bezig is met een route in de Bakelse bossen. Ik ben sinds kort aan biken geslagen... :-D en ik kom daar regelmatig. Nu zag ik daar een route die nog niet helemaal af was, maar zag er wel tof uit al... met groene spuitbus op de bomen aangegeven.
Of misschien zijn er een paar mensen bezig geweest, want het heeft wel potentie, er is nu al goed gebruik gemaakt van de heuveltjes die er liggen.
:-q

groetjes wendy
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Brabant Water is bezig in Helmond om met MTB verenigingen een route uit te zetten. Er komt dus inderdaad een nieuwe vaste route daar.
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

it ain't what you do it's the way that you do it
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Wij hebben ook de route bij de vallende avond al verkend en het ziet er veelbelovend uit , nadeel is echter dat de route volledig nieuw is op misschien 20 mtr na en dus nog niet loopt , zal na de toertocht wel veranderen.

Grtz;Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Mooi nog een route in de buurt erbij!
''
MTB'er Jordy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 september 2013, 18:10

In dit topic maar even verder dan :P.
Klinkt interessant. Als ik op de site van de tourclub kijk lijkt de route dus al open. Ben niet zo bekend in die buurt, dus moet even zoeken waar de route zou beginnen, maar zou hem dit weekend best eens willen gaan proberen.

Mocht iemand hem al hebben gereden, ben benieuwd hoe de route is.
nokkie
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 21:37

A.s zondag wordt de route geopend.

http://www.ed.nl/regio/helmond/nieuwe-a ... -1.4051584" onclick="window.open(this.href);return false;
MTB'er Jordy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 september 2013, 18:10

Hmm wilde zondag de route gaan rijden, maar dat is dus misschien niet zo handig als hij dan (feestelijk) geopend wordt :P
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Zondag word deze route opgenomen in de toertocht die daar dan plaats vind. Veldtoertocht "Helmtocht" Toerclub 81 Helmond.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

De wethouder zal om 09.30 uur de route openen.


ATB-route in Bakelsbos
Door de aanleg van een ATB-route in het Bakelsbos blijft er meer ruimte over voor zowel wandelaar als fietser.
Ontstaan
Het Bakelsbos is al meer dan eeuw geleden aangeplant op voormalige heide- en landbouwgronden. Het gebied ligt ingesloten tussen de wijken Rijpelberg en Dierdonk, het kanaal en de provinciale weg. Het Bakelsbos is een natuurgebied waar veel activiteit plaatsvindt. Brabant Water pompt hier diep grondwater op voor de productie van drinkwater. Bewoners in de directe omgeving gebruiken het gebied voor hun dagelijkse wandeling, het uitlaten van de hond, maar ook om er te fietsen. Dit gezamenlijk gebruik van het bos leverde ook veel klachten op. Is het niet de jogger die last heeft van loslopende honden, dan is het wel de wandelaar die vindt dat de fietser te hard gaat.

Ontwikkeling
Om ervoor te zorgen dat zowel wandelaars als fietsers van het bos kunnen blijven genieten is een ATB-route aangelegd. Deze, voor fietsers ontwikkelde “Single Track”, heeft een lengte van ca. 9 km. Dit tracé loopt voor 95% buiten bestaande wandelpaden, waardoor deze beschikbaar blijven voor wandelaars en werkverkeer van Brabant Water. Kwetsbare delen van het bos zijn niet gebruikt. De route ligt op ruime afstand van woningen en speelgebieden van de wijk Rijpelberg.

Lange termijn
Voor de aanleg en onderhoud van deze ATB route werken verschillende partijen samen waaronder Tourclub ’81 Helmond en Brabant Water. Bij de ontwikkeling van de route zijn tevens gemeente Helmond, wijkraad Rijpelberg en Rabobank Helmond betrokken. De Tourclub houdt zich van huis uit bezig met toerfietsen met een racefiets op de weg. Dit doen zij gedurende het zomerseizoen. In oktober gaat voor veel leden de toerfiets naar de zolder en wordt de ATB tevoorschijn gehaald om sportief de winter door te komen. Tourclub ’81 Helmond heeft de afgelopen maanden de route voorbereid om deze eerste Helmondse ATB-route op 20 oktober, als onderdeel van hun jaarlijkse “Helmtocht” te kunnen openen. De route is geheel handmatig voorbereid en daarna waar mogelijk machinaal afgewerkt. De single track in het Bakels bos wordt met behulp van verbindingsroutes aangesloten op het regionale ATB-routenetwerk. Het onderhoud van de route in het Bakels bos blijft in gezamenlijk beheer bij de Tourclubs en Brabant Water. De nieuwe route blijft minimaal 1 jaar als conceptroute in gebruik en wordt na een jaar met verschillende partijen geëvalueerd.

Gerald
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 5 april 2013, 19:29
Mijn mountainbike: 26" MINI-PANZER en een 29"dinges

Vandaag de nieuwe route 2x gereden.
Alle respect voor de vrijwilligers die deze route aangelegd hebben ze hebben heel mooi en goed gebruik gemaakt van het terrein en de beschikbare ruimte .
Hier en daar wel een bocht gezien waar ik van denk, die loopt niet lekker maar als daar geen blok beton neer zetten wordt dat van zelf aan de andere langs de boom en loopt die wel lekker.
Mijn mening, heel leuk om zulke route op een duizend meter van je voordeur te hebben.

Heren vrijwilligers een mooi stuk werk.
O ja het is nog een beetje los zand ;-)
MTB'er Jordy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 september 2013, 18:10

Vandaag de route deels gereden. Had moeite met het zoeken van het beginpunt van de route, die is (nog) niet duidelijk aangegeven. Uiteindelijk maar ergens midden in de route een andere fietser achterna gefietst. Weet iemand zo waar de route precies begint?
Routemarkering mist ook nog, maar ga ervan uit dat dit vanzelf komt.

Erg mooie omgeving waar de route doorheen loopt. Wel een erg technische route met veel scherpe bochten en steile klimmetjes. Ook best druk, onderweg verschillende fietsers gezien.
Uiteindelijk was ik echt op en heb ik de route eerder verlaten, maar ga hem zeker vaker rijden (en dan hopelijk wel vanaf het begin :P).
plextor10000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 april 2010, 21:38

De route ligt in mijn "achtertuin" . Het begin is aan de scheidijk , direct achter de altenahof op de rijpelberg , naast het fietspad dat het kanaal oversteekt .

Ik had de route al enkele keren gereden , waaronder ook gisteren tijdens de "helmtocht" . Het is mooi om een route achter het huis te hebben . De mogelijkheid was er al om lekker te biken in het bos, maar dan hadden de voetgangers met honden er last van .

Het nieuwe stuk bevat erg veel bochtjes, moet allemaal nog aan worden gereden , overal klimmetjes , Het is maar 9.5 km, maar het voelt veel meer als je klaar bent .

Voor mensen buiten helmond, die toch willen proberen, parkeren met auto kan op sportpark aan de overkant
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Weet iemand welke kleur er is gebruikt voor de markering???
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Stiggy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 15:17

Jeannette: er zijn stippen of streepjes lichtgroene verf op bomen, stronken en struiken gespoten. Er staan (nog?) geen bordjes.

Ik heb hem gisteren ook gedaan. Het eerste deel dacht ik: wow, dat ze dit hier in het bos voor elkaar gekregen heb, zat glimlachend op de fiets want het is behoorlijk uitdagend! Aan het eind van de route werd ik het wel wat beu moet ik eerlijk bekennen. Het blijft maar heel echt technisch, klimmetje op, klimmetje af, het ene scherpe bochtje na het andere. Nergens kun je eens lekker een stuk op snelheid doortrekken. Respect voor de vrijwilligers die hem aangelegd hebben, en hij is zeker anders dan de overige routes in de buurt, maar mijn smaak is het niet helemaal geloof ik.
Plaats reactie