Geopend! De nieuwe Vijlen/Epenroute, Z-Limburg, 26km, 580hm

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Edit 05-09-'13:
De bordjes hangen, de route is geopend en ook zonder GPS te rijden!


De vernieuwde Vijlen/Epenroute is inmiddels officieel gepresenteerd door Staasbosbeheer en Gemeente aan omwonenden en betrokkenen. Binnenkort zal met de lokale MTB vereniging overlegd worden wanneer de palen met bordjes verplaatst worden/de grond in gaan. Voor degenen die 'm alvast met GPS willen rijden, hier is 'ie dan, als teasertje: http://connect.garmin.com/activity/325062707" onclick="window.open(this.href);return false; (onder klein voorbehoud, wellicht dat er nog een minimale aanpassing zou kunnen volgen).
En met dank aan CS645, voor de niet-Garmin rijders: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=lvbmestdxexviyus" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij is nu 26km en 580hm, geschikt voor GEVORDERDEN.
Er zitten een aantal trickey (niet ongevaarlijke) technische afdalingen in, met geulen, losse keien, etc. Dus... je bent gewaarschuwd, wees voorzichtig, er staan (nog) nergens waarschuwingsbordjes! Er zitten ook een aantal steile en/of lange klimmen in die soms op de macht gemeesterd moeten worden, een enkele is behoorlijk technisch. Lekbestendige banden, met grip, aanbevolen.
Daarnaast zijn er onderweg prachtige vergezichten, ook wat dat betreft is het een van Limburgs mooiste routes!
Die bijvoorbeeld prima te combineren is met/aansluit op de Gulpenroute, St. Geertruidroute en Voerstreekroute.

Vertrekpunten: allen bijzonder fraaie cafe-restaurants, met gezellig terras, en voldoende parkeergelegenheid:
'De Smockelaer', Givelderweg 2, Slenaken (start/vertrekpunt van deze GPS track), thv Eperheide.
'Boscafe het Hijgend Hert', Harles 23, Vijlen, middenin het Vijlenerbos: een van de mooiste terrassen van Limburg! (toekomstplannen vd eigenaar: douchegelegenheid en afspuitmogelijkheid).
'Herberg de Smidse', Molenweg 9, aan de doorgaande weg in Epen (iets krapper qua parkeergelegenheid).

De route kwam tot stand middels prima en erg prettig overleg met Staatsbosbeheer. Er is gebruik gemaakt van bestaande paden. Het Westelijke deel is min of meer onveranderd, alleen de kern van Epen is er daar uit gehaald. Het hele Noord-oostelijke deel, dat eerst buiten het bos om liep, loopt er nu doorheen, en het deel dat al door het bos liep is verlegd naar de flanken, waardoor er veel meer op en af gereden moet worden.

Tip voor wie een tocht van ongeveer 80km wil rijden met ongeveer 1750hm: combineer 'm met de Oude (!) Voerstreekroute (die nog alleen op GPS staat).
Zie het desbetreffende topic over de Oude Voerstreekroute http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 10&t=93879" onclick="window.open(this.href);return false;.
Directe linkje naar de GPS van deze 80km Voerstreek/Vijlen/Epenroutecombi: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=hhozhqqrplkqvhzs" onclick="window.open(this.href);return false;

Tip voor wie een 55km 1100hm tocht wil rijden:
Vaste Vijlen/Epenroute combineren met vaste Gulpenroute. De 2 routes lopen vlak bij elkaar thv Landsrade, daar kun je overstappen (heb ik geen GPS van).
Of: de genoemde Oude Voerstreekroute op GPS, zie linkje hierboven.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 maart 2016, 09:02, 11 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dank en goed werk daar in Limburg, fijn dat dat in goed overleg allemaal mogelijk is :-q Als het weer goed blijft ga ik deze volgende weekend eens proberen :-D
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Donderdag gezien dat ze op veel plaatsen in het bos al de gaten aan het graven waren voor de nieuwe paaltjes met borden. Toen ook even met de persoon van Staatsbosbeheer gesproken die de werkzaamheden aan het uitvoeren was.

Hij vertelde mij dat er hoofdzakelijk voor gezorgd zou worden dat de mountainbikeroute en de wandelpaden (iets) meer gescheiden van elkaar komen te liggen. :-q

Paar wijzigingen en nieuwe stukken in de route zien er goed uit, ken de paden, mooie verbetering!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Laat gerust weten wat je van de nieuwe route vond. Hij ligt vast, veranderen gaat dus niet meer, maar op/aanmerkingen zijn welkom, en daar waar mogelijk wordt er wat mee gedaan.
In het Vijlenbos heeft Staatsbosbeheer gestreefd naar het zoveel mogelijk gescheiden houden van wandelaars, fietsers en ruiters. Iedereen moet van het bos kunnen genieten, zonder dat men elkaar 'in de weg zit'. En sommige stukken natuur zijn omwille van flora en fauna ontzien. Men heeft goed geluisterd naar onze wensen, en het eindresultaat in het bos is fraai geworden!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
cruzo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 oktober 2012, 14:55

Ziet er veelbelovend uit. Goed werk! Is de route ondertussen al helemaal uitgepijld?
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

aurelius schreef:Binnenkort zal met de lokale MTB vereniging overlegd worden wanneer de palen met bordjes verplaatst worden/de grond in gaan. Voor degenen die 'm alvast met GPS willen rijden, hier is 'ie dan, als teasertje: http://connect.garmin.com/activity/325062707" onclick="window.open(this.href);return false; (onder klein voorbehoud, wellicht dat er nog een minimale aanpassing zou kunnen volgen).
Nog niet uitgepijld dusss
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Inderdaad alle feedback is welkom. Eventuele kleine wijzigingen zullen vooral te maken hebben met de waterhuishouding van de paden. Op langere termijn kunnen we misschien nog verder kijken om de route en paden nog leuker te maken, maar dit is nu nog niet aan de orde.
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Deze gaan we eens rijden icm de oude voerstreekroute...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeker doen! Dat maakt ongeveer 80km en 1750hm!
(Zie hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 10&t=93879" onclick="window.open(this.href);return false;, topic over de Oude Voerstreekroute, waar te starten, waar over te stappen op deze vernieuwde Vijlenroute).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Dit klinkt als een goed excuus om weer eens naar het zuiden af te reizen :) Ben erg benieuwd, als ik het zo lees dan denk ik dat er eindelijk goed gebruik van het potentieel van het gebeid gemaakt is.
SKr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 14:15

kan iemand de aangepaste route mailen?
Krijg 'm niet op mijn 62s gezet ???????
Ga dit weekend naar Limburg en wil de nieuwe route wel even verkennen....

Verder even de 'geperfectioneerde voerstreekroute' rijden
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

dogsbolx schreef:Dit klinkt als een goed excuus om weer eens naar het zuiden af te reizen :) Ben erg benieuwd, als ik het zo lees dan denk ik dat er eindelijk goed gebruik van het potentieel van het gebeid gemaakt is.
Laat dat nou precies ons doel zijn! ;)
SKr schreef:kan iemand de aangepaste route mailen?
Krijg 'm niet op mijn 62s gezet ???????
Ga dit weekend naar Limburg en wil de nieuwe route wel even verkennen....

Verder even de 'geperfectioneerde voerstreekroute' rijden
Stuur me even je mailadres in een PB.
cruzo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 oktober 2012, 14:55

Afgelopen zaterdag de nieuwe route incl deel vd oude Voerstreek route gereden. in een woord: super! Tav de nieuwe Vijlenroute 2 vragen;. in het Vijlenerbos ligt een stuk er behoorlijk muddy bij en dat lijkt mij een stuk dat altijd/vaak zo bij zal liggen (tussen km 17 en 18 op de gps route vlgs mij). Gaan jullie hier een baantje aan de zijkant leggen? Verder bij km 10 vd Gps ligt er een afdaling in het vijlenerbos en dat was zaterdag een soort afdaling door een riviertje (het water stroomde flink mee naar beneden) terwijl de laatste buien echt tijd geleden waren. Dit lijkt mij ook een uitdagend stuk qua onderhoud. Jullie gedachten?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Cruzo1, mooi dat je zo enthousiast reageert, maar de combi Voerstreek en Vijlen is dan ook een erg mooie! En wat je feedback betreft:
Ja, er zitten zeker wat moddergevoelige stroken in, was ons ook al opgevallen. Deels niet erg, want deel van de uitdaging. Maar... we zullen zeker met SBB gaan bekijken hoe en waar we het eea kunnen verbeteren, zoals CS645 hierboven al aangaf. En er kan inderdaad aardig wat water naar beneden stromen via de paden, maar dat loopt oha prima weg via geulen etc. Heeft ook wel wat, want waar maak je dat nou mee, al dat tegemoet komend water :winkie: . We houden het in de gaten.
Heb vandaag beide routes ook gereden vanuit Eijsden, met een stukje naar het Drielandenpunt erbij: 90 km, 1900 hm! Lag er prima bij allemaal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

aurelius schreef:Heeft ook wel wat, want waar maak je dat nou mee, al dat tegemoet komend water :winkie:
Inderdaad, en lekker fris in de zomer :D Vind de klim in de OVR waar het water naar beneden komt een erg leuk stuk, heeft inderdaad wel wat :-q
Plaats reactie