Route Horst (Meterik)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Het lijkt er op dat er ten oosten van Horst een stuk meer gevallen is t.o.v. westen (de route). Voor de route mag er inderdaad nog wat meer vallen.
nardcox
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:32

Heb zaterdag avond rond de klok van 19:00 een rondje gedaan. Baan lag er beter bij dan de laatste keer maar nog links en rechts wat losse zand. Het voelde voor mij als een snelle ronde maar toch nog 30 seconden langzamer dan mijn PR (nog altijd 54:20).

Nu baal ik er van dat ik niet meer sneller wordt en wil hier wat aan doen. Daarom maar eens even mijn sector tijden bekeken en dat vergeleken met mijn totale PR en vergelijken met de record tijden op de baan.

Ben op elke sectie dus relatief gezien evenveel langzamer dan de records (tussen de 23% en 27%), dus het ligt niet specifiek aan een sectie.
Som van mijn secties is 2 minuten sneller dan mijn totale PR dus daar zit wat buffer. Heb nooit dat ik een deel van de baan harder push om daar een snellere tijd te halen.
Wil toch wel onder die 50 minuten komen. Tips :) ?

Op de 'rechte' stukken fiets ik tussen de 25 & 28kmph weet niet of jullie veel harder fietsen? Laat denk ik nog veel liggen in de bochten (dus 90% van de baan :P), oorzaak is waarschijnlijk stukje angst om te vallen / gebrek aan techniek / gebrek aan conditie wellicht...

Official Part / PR / Record / Diff
1 / 07:58 / 06:16 / 27%
2 / 14:26 / 11:32 / 25%
3 / 09:26 / 07:39 / 23%
4 / 07:21 / 06:00 / 23%
5 / 08:41 / 06:56 / 25%
6 / 04:26 / 03:30 / 27%
Total secties: 52:18 / 41:53 / 25%

Total / 54:20 / 44:05 / 23%
Laatst gewijzigd door nardcox op ma 15 mei 2017, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vind je het wel nog leuk om te fietsen? Je lijkt zo geobseseerd door getalletjes?
nardcox
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:32

Jawel, super anders zou ik het niet doen / overwegen een andere fiets te kopen :).

Maar in het begin zat er een mooie dalende lijn in mijn ronde tijden maar de afgelopen maand niet meer. Ben wat dat betreft wel 'competitief' met mezelf om mezelf te verbeteren.

Is ook logisch, als je gaat fitnessen / hardlopen of whatever gaat het begin altijd snel en wordt het daarna steeds lastiger om voortgang te boeken.

ps. mooie verzameling fietsen heb je daar :-q
ps. indien je bekend bent met 'Insights Discovery', ik ben blauw wat de getallen verklaard.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

nardcox schreef:Heb zaterdag avond rond de klok van 19:00 een rondje gedaan. Baan lag er beter bij dan de laatste keer maar nog links en rechts wat losse zand. Het voelde voor mij als een snelle ronde maar toch nog 30 seconden langzamer dan mijn PR (nog altijd 54:20).

Nu baal ik er van dat ik niet meer sneller wordt en wil hier wat aan doen. Daarom maar eens even mijn sector tijden bekeken en dat vergeleken met mijn totale PR en vergelijken met de record tijden op de baan.

Ben op elke sectie dus relatief gezien evenveel langzamer dan de records (tussen de 23% en 27%), dus het ligt niet specifiek aan een sectie.
Som van mijn secties is 2 minuten sneller dan mijn totale PR dus daar zit wat buffer. Heb nooit dat ik een deel van de baan harder push om daar een snellere tijd te halen.
Wil toch wel onder die 50 minuten komen. Tips :) ?

Op de 'rechte' stukken fiets ik tussen de 25 & 28kmph weet niet of jullie veel harder fietsen? Laat denk ik nog veel liggen in de bochten (dus 90% van de baan :P), oorzaak is waarschijnlijk stukje angst om te vallen / gebrek aan techniek / gebrek aan conditie wellicht...

Official Part / PR / Record / Diff
1 / 0:07:58 / 0:06:16 / 27% / 7.35
2 / 0:14:26 / 0:11:32 / 25% / 13.20
3 / 0:09:26 / 0:07:39 / 23% / 8.58
4 / 0:07:21 / 0:06:00 / 23% / 7.02 Meestal mijn zwakke segment ivm te koud gestart op GW.
5 / 0:08:41 / 0:06:56 / 25% / 7.58
6 / 0:04:26 / 0:03:30 / 27% / 4.02
Total secties: 0:52:18 / 0:41:53 / 25% / 48.55

Total / 0:54:20 / 0:44:05 / 23%
Tip 1 Rijdt eerst eens een km of 10 warm. Hartslag al eens richting maximaal en start pas als deze even later weer gezakt is.
Tip 2 Probeer op de bochtige stukken en klimmen harder te pushen en gebruik de spaarzame rechte stukken om de hartslag juist iets te laten zakken. Maw. zorg dat je snelheid hoog blijft bovenop de klim / einde van de bocht.
Tip 3 Rijdt de bochten ruimer in en kijk goed waar je heen wilt in de bocht ipv vlak voor het voorwiel. Je kunt dan naw. ook meer blijven trappen waardoor je ook minder hoeft aan te zetten na de bochten. Draai je schouders hierbij in de bocht en "strek" je buitenste arm. Door alleen de bochten beter te rijden ga je met dit PR nog gemakkelijk een minuut winnen. (op dezelfde intensiteit)
Tip 4 Blijf van je remmen af en focus je meer op de bocht op snelheid te rijden.
Tip 5 Trainen, rijdt ook eens vaker langere ritten ipv 1 uur knallen op de Schaak. zeer goed voor je uithoudingsvermogen.

Mijn segment PR's en theoretische route PR ook vermeld voor een vergelijk.
nardcox
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:32

Thanks voor de tips.

1. Gaan we doen.
2. Mbt klimmen, ik probeer nu al in de juiste versnelling te zitten aan het begin van de klim zodat ik in 1x naar boven kan. Helaas nog regelmatig dat ik bijna boven nog even terug moet schakelen.
3. Het kijken lukt me steeds beter, al hoewel ik me hier nog vaak aan moet herinneren, het is nog geen automatisme. Mbt de schouders en het strekken van de arm ga ik de volgende keer op letten.
4. Probeer steeds minder te remmen en heb ook het idee dat het steeds beter lukt maar zie het niet terug in de resultaten.
5. Ik fiets de Schaak soms 2x (indien de tijd het toe laat) en laatst een rondje Venray gedaan (vond de baan niet zo interessant). Zal eens richtig Deurne gaan, daar zijn ook wat langere routes die je kunt verbinden. Laatst een keer Overloon gedaan en op de fiets heen gegaan (vanuit Swolgen), dat was 65km en wel intens.

Thanks voor je tijden, je bent overal relatief gezien evenveel sneller. In ieder geval fijn om te weten dat ik het niet specifiek om 1 plek laat liggen.

Zal binnenkort eens met wat vrienden die wat verder wonen mee gaan, die zijn ook allemaal een stukje sneller dan mij.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Wat mij betreft zijn er maar twee manieren om bij gelijkblijvende conditie en fiets (!) sneller over de Schaak te komen: minder remmen (en meer rollen) & verbeteren van je bochtentechniek.

Het "klimstuk" (ca. KM5 tot KM8) moet ik zelf in ieder geval goed doseren - als ik daar te diep ga lukt de rest ook niet meer. Op de paar rechte stukken in het tweede deel (na 2e oversteek Gusseweg) dan flink gas geven. Zondag 2e ronde ook redelijk doorgereden maar geen PR.

Wat mij iig helpt is bij een snelle(re) rijder in het wiel gaan hangen.

Afgelopen zaterdag heb ik drie rondjes gereden, zondag twee. Zaterdag tijdens het 3e rondje in het wiel gehangen van een snelle(re) rijder. Zonder veel moeite, ik had iig nog flink "over", heb ik zo ongeveer 40 seconden van mijn PR af gehaald.

Segmenttijden bij elkaar tellen om zo tot een snelste theoretische tijd te komen klopt niet helemaal: één segment heel snel rijden is wat anders dan de hele ronde snel rijden.

Last but not least:
- de staat van de route zal je rondetijd medebepalen. Wat mij betreft is de route al erg (te) los. Zowel zaterdag als zondag al aantal keer over beide wielen door de bocht gegleden.
- heb vooral plezier; of je nu snel of langzaam bent maakt helemaal niets uit
StAlTiCa
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Bij mij gingen er echt grote happen van mijn PR af, toen ik regelmatig langere ritten ging fietsen. (70km of meer) vooral veel kracht opgebouwd in het Reichswald, waardoor de relatief "kleine" klimmetjes van de Schaak nu met veel minder inspanning genomen worden. Door mijn veel betere duurvermogen ben ik nu nog in staat om op de lange stukken boven de 30km/h te fietsen en dit vast te houden. Bij mij was op de lange stukken nog veel te halen, omdat na de parkeerplaats waar het relatief vlakker is met meer lange stukken de kracht er een heel eind uit was. Nu 51:28 min. Op niet eens een heel ideale omstandigheid. Ik wacht een keer flinke regen af en hoop dan 1 of 2 dagen erna op een mooie dag onder de 50 minuten te duiken.
Dennis81
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 17 december 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Canyon nerve 29

Afgelopen weekend twee dagen in het meerdal gezeten kon het niet laten om toch de fiets mee te nemen. Na de bbq gelijk (18.30) op de fiets naar de route. De route lag er weer goed bij wel een beetje mul maar ach dat mag de pret niet drukken. Het was lekker rustig na 10 km ofzo wel ingehaald Door man op een Scott fully iemand van hier? Oude Pr stond op 1.05 de eerste was in 56.20 en de tweede in 58.50. Ik blijf het een mooi route vinden jammer dat het zo veer weg is voor ons.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

@ nardcox

Op die langere stukken zeker niet gaan pitten nee, als je nog wat over hebt kun Je daar ook flink wat tijd pakken. Daar rijden de 45/46 minuten mannen bijna 35/40km p/uur. Zit daar zelf ook op de 30 +
Al aardig wat bruikbare tips hier voor je Nardcox.

Nog eentje van mij: ga in de bochten echt voorover op je stuur leunen voor druk op je voorwiel, druk is grip is snelheid. Veel bochten is dus veel winst al bij gelijke conditie.
(Zo doe ik t )
Verdeel wat je kunt over het heele rondje en begin niet te snel, kunt beter de laatste10 min alles geven en stuk gaan dan andersom. Dan word t nl de laatste 40 min harken en stoempen.
Zit zelf nu onder de 49 min maar dat heeft ook ff geduurd, dus een rieeël doel stellen, geduld en blijven proberen...
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Have fun @ THE SCHAAK :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Bowiex schreef:
nardcox schreef:Heb zaterdag avond rond de klok van 19:00 een rondje gedaan. Baan lag er beter bij dan de laatste keer maar nog links en rechts wat losse zand. Het voelde voor mij als een snelle ronde maar toch nog 30 seconden langzamer dan mijn PR (nog altijd 54:20).

Nu baal ik er van dat ik niet meer sneller wordt en wil hier wat aan doen. Daarom maar eens even mijn sector tijden bekeken en dat vergeleken met mijn totale PR en vergelijken met de record tijden op de baan.

Ben op elke sectie dus relatief gezien evenveel langzamer dan de records (tussen de 23% en 27%), dus het ligt niet specifiek aan een sectie.
Som van mijn secties is 2 minuten sneller dan mijn totale PR dus daar zit wat buffer. Heb nooit dat ik een deel van de baan harder push om daar een snellere tijd te halen.
Wil toch wel onder die 50 minuten komen. Tips :) ?

Op de 'rechte' stukken fiets ik tussen de 25 & 28kmph weet niet of jullie veel harder fietsen? Laat denk ik nog veel liggen in de bochten (dus 90% van de baan :P), oorzaak is waarschijnlijk stukje angst om te vallen / gebrek aan techniek / gebrek aan conditie wellicht...

Official Part / PR / Record / Diff
1 / 0:07:58 / 0:06:16 / 27% / 7.35
2 / 0:14:26 / 0:11:32 / 25% / 13.20
3 / 0:09:26 / 0:07:39 / 23% / 8.58
4 / 0:07:21 / 0:06:00 / 23% / 7.02 Meestal mijn zwakke segment ivm te koud gestart op GW.
5 / 0:08:41 / 0:06:56 / 25% / 7.58
6 / 0:04:26 / 0:03:30 / 27% / 4.02
Total secties: 0:52:18 / 0:41:53 / 25% / 48.55

Total / 0:54:20 / 0:44:05 / 23%
Tip 1 Rijdt eerst eens een km of 10 warm. Hartslag al eens richting maximaal en start pas als deze even later weer gezakt is.
Tip 2 Probeer op de bochtige stukken en klimmen harder te pushen en gebruik de spaarzame rechte stukken om de hartslag juist iets te laten zakken. Maw. zorg dat je snelheid hoog blijft bovenop de klim / einde van de bocht.
Tip 3 Rijdt de bochten ruimer in en kijk goed waar je heen wilt in de bocht ipv vlak voor het voorwiel. Je kunt dan naw. ook meer blijven trappen waardoor je ook minder hoeft aan te zetten na de bochten. Draai je schouders hierbij in de bocht en "strek" je buitenste arm strek je binnenste arm, de buitenste is gebogen.
Hierdoor zal je fiets beter in de bocht liggen.
. Door alleen de bochten beter te rijden ga je met dit PR nog gemakkelijk een minuut winnen. (op dezelfde intensiteit)
Tip 4 Blijf van je remmen af en focus je meer op de bocht op snelheid te rijden.
Tip 5 Trainen, rijdt ook eens vaker langere ritten ipv 1 uur knallen op de Schaak. zeer goed voor je uithoudingsvermogen.

Mijn segment PR's en theoretische route PR ook vermeld voor een vergelijk.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

nardcox schreef:Heb zaterdag avond rond de klok van 19:00 een rondje gedaan. Baan lag er beter bij dan de laatste keer maar nog links en rechts wat losse zand. Het voelde voor mij als een snelle ronde maar toch nog 30 seconden langzamer dan mijn PR (nog altijd 54:20).
Aanvulling op mijn eerdere post: 4.20min van je tijd af rijden gaat niet lukken met alleen een betere techniek, je zal ook je conditie (uithouding / herstel) moeten trainen. Denk aan intervaltrainingen icm duur- en hersteltrainingen.

Ik zou graag nog 4.20min van mijn tijd afhalen maar dat gaat, zonder enige twijfel, niet lukken.. :o :lol: Misschien nog 1 tot 1 1/2 minuut.... (maar dan heb ik een goede "haas" nodig)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

reaction 67 schreef:
Bowiex schreef:
Tip 1 Rijdt eerst eens een km of 10 warm. Hartslag al eens richting maximaal en start pas als deze even later weer gezakt is.
Tip 2 Probeer op de bochtige stukken en klimmen harder te pushen en gebruik de spaarzame rechte stukken om de hartslag juist iets te laten zakken. Maw. zorg dat je snelheid hoog blijft bovenop de klim / einde van de bocht.
Tip 3 Rijdt de bochten ruimer in en kijk goed waar je heen wilt in de bocht ipv vlak voor het voorwiel. Je kunt dan naw. ook meer blijven trappen waardoor je ook minder hoeft aan te zetten na de bochten. Draai je schouders hierbij in de bocht en "strek" je buitenstearm strek je binnenste arm, de buitenste is gebogen.
Hierdoor zal je fiets beter in de bocht liggen.
. Door alleen de bochten beter te rijden ga je met dit PR nog gemakkelijk een minuut winnen. (op dezelfde intensiteit)
Tip 4 Blijf van je remmen af en focus je meer op de bocht op snelheid te rijden.
Tip 5 Trainen, rijdt ook eens vaker langere ritten ipv 1 uur knallen op de Schaak. zeer goed voor je uithoudingsvermogen.

Mijn segment PR's en theoretische route PR ook vermeld voor een vergelijk.
:oops: Heb ik dat echt zo getikt..... :oops: :oops:
nardcox
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:32

Gelukkig mijn arm nog niet gebroken, no harm no faul :)

EDIT: Verder trouwens bedankt voor alle tips. Heb al wat GMDN filmpjes bekeken mbt interval training etc. Ik ga er gewoon aan werken en zoals al vaker gezegd. Zolang het leuk is maakt het weinig uit dat ik iets langzamer ben, komt goed :) !
Laatst gewijzigd door nardcox op di 16 mei 2017, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Waarom zou je überhaupt armen gaan strekken?

Als je arm gestrekt is (en dus op slot staat), kun je geen enkele oneffenheid meer opvangen met die arm.

Je kunt druk zetten op je binnenste arm om je fiets in te kantelen. De focus moet alleen meer op je heupen liggen, want je wil je gewicht aan de buitenkant van de fiets hebben.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie