Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Tsijbiti schreef: wo 10 oktober 2018, 20:00 Klinkt er goed dit :-q

Voor ieder wat wils
Da's de uitdaging en voor wie het niet zo begrijpt of ziet, het karakter van de route zoals door velen hier geroemd (en gehaat) is onderdeel van het programma van Eisen van zowel NM als de klankbord groep mountainbikers. Wij willen dus hetzelfde en werken samen met NM om dat te realiseren. Zo hebben we gisteren met 3 vrijwilligers al circa 2km singel track van de hoofdroute gevlagd en we zijn daarbij gespot en aangemoedigd door mountainbikers :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Goed bezig! :-q Ik ben sowieso blij dat er eindelijk wat wordt gedaan met de opbrengst van de vignetten. Mag ook wel, hier is natuurlijk decennia lang amper onderhoud gepleegd. (Al heeft dat soms ook wel voordelen.)
Morgenochtend met robko en Reinoud87 een rondje CCW knallen. We starten vanaf de Termiekbel. Jullie zijn gewaarschuwd.

EDIT: In het voorjaar al een rondje CW gereden, die is volgens mij een tikje zwaarder, toch?
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Giant-E schreef: za 13 oktober 2018, 20:32 EDIT: In het voorjaar al een rondje CW gereden, die is volgens mij een tikje zwaarder, toch?
CW is zeker zwaarder na een rondje CCW :wink: Maar ik durf zelf niet zo te zeggen wat zwaarder is eigenlijk. CCW kom je in i.i.g. een 100/200 meter test singel track tegen dat er al een maand of 2 ligt nabij de Jutberg.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

CW heb ik een paar keer gereden en vond ik duidelijk zwaarder. (en ook minder leuk)
Voor mijn gevoel ben ik dan nog meer aan het klimmen dan CCW.
Alle wortelstukken krijg je dan als klim ipv afdaling.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Giant-E schreef: za 13 oktober 2018, 20:32 Goed bezig! :-q Ik ben sowieso blij dat er eindelijk wat wordt gedaan met de opbrengst van de vignetten. Mag ook wel, hier is natuurlijk decennia lang amper onderhoud gepleegd. (Al heeft dat soms ook wel voordelen.)
Morgenochtend met robko en Reinoud87 een rondje CCW knallen. We starten vanaf de Termiekbel. Jullie zijn gewaarschuwd.

EDIT: In het voorjaar al een rondje CW gereden, die is volgens mij een tikje zwaarder, toch?
Ik denk dat het weinig uit maakt mijn snelste tijden cw en ccw schelen max 2 minuten.

Dus cw of ccw allebei even zwaar na mijn bescheiden mening.

Ik fiets met enige regelmaat een rondje. Wat ik vooral vervelend vind is als je op de heide en de open stukken wind tegen hebt. Dat kan het rondje nog een flink stuk zwaarder maken. ;)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wie heeft er hier nou voorrang op de snelle singletrack afdalingen? Ik dacht toch áltijd de afdaler. De klimmer gaat dan even naar rechts, toch?
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 15 oktober 2018, 13:57 Wie heeft er hier nou voorrang op de snelle singletrack afdalingen? Ik dacht toch áltijd de afdaler. De klimmer gaat dan even naar rechts, toch?
Op zich wel, ik probeer zoveel mogelijk rechts uit te wijken bij tegenliggers. Wat het lastig maakt is dat je soms beter naar links kan gaan om iemand ruim baan te geven.

Ik had gisteren nog in een afdaling dat ik afdaalde en naar rechts wilde gaan, maar een tegenligger had die naar links uitweek (en zo het mooie spoor vrijmaakte), terwijl zijn fietsmaatje rechts bleef, dat is ook niet heel handig.

Oogcontact zoeken en bij twijfel remmen...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik dacht juist andersom, net als op de harde weg in bergachtig gebied. Dacht dat in de Alpen stijgend verkeer voorrang heeft, toch?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ik voel minimaal 2 pagina's aankomen over stijgend/dalend verkeer en wie voorrang heeft. :D
Wellicht dat Tsjibiti daar wijze woorden over heeft...............

Formeel idd stijgend verkeer voorrang, maar er bestaat ook iets als gezond verstand en voorrang geven ipv voorrang nemen :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hmmm, dan heb ik dus onterecht iemand de berm in gevloekt? Hij begon mij eerst uit te kafferen.. Ben bang dat daar voorlopig geen wild dier te vinden is. :lol:
Ik vind ‘t overigens levensgevaarlijk. Stijgend verkeer is veel langzamer. Als een daler ineens op volle snelheid door bladeren en takken moet is de kans op ongelukken vele malen groter.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Je moet niet vloeken, dat deden/doen de "wielertokkies" toch..... (weer 2 pagina's pek en veren)
Of eea qua voorrang logisch is, kan je je in sommige gevallen twijfel bij hebben.

Een quote van bergwijzer.nl
De belangrijkste regel is natuurlijk je gezond verstand gebruiken. speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang. Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang. De toepassing van deze regel kan natuurlijk per geval verschillen. Een zwaar beladen vrachtwagen die de helling af komt, kan ook niet zomaar stoppen. In zo’n geval is het beter om als stijgend verkeer aan de kant te gaan. In ingewikkelde gevallen geldt: wie het makkelijkste kan uitwijken, moet dat doen.

Ik heb niet voor niets iets rood geaccentueerd...
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
robko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 29 juli 2010, 18:38

Ik zat net voor deze scheld partij en het viel mij al op dat deze persoon niet de intentie had om wat ruimte te geven, ik heb gekozen voor een passage door de bladeren en hopend dat er niet iets vervelends onder zou liggen wat mijn middag zou verpesten. Eind goed al goed gelukkig maar echt netjes vond ik dit niet. Samen beetje inschikken, "hoi - hoi" en weer door had wel toffer geweest.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag Apeldoorn en Rheden op de crosser gereden.
Voor Rheden was ik wat huiverig, maar achteraf was het eigenlijk erg goed te doen.
Op een paar wortelafdalingen na kun je er goed de gang in houden.

Apeldoorn route lag er voor het mooie iets te mul bij.

Bos was prachtig qua bomen en bladerdek.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Fred (mtb-sport) schreef: ma 15 oktober 2018, 15:58 Je moet niet vloeken, dat deden/doen de "wielertokkies" toch..... (weer 2 pagina's pek en veren)
Je hebt helemaal gelijk, maar als je met een noodgang vol adrenaline moet uitwijken laat je je wel eens gaan.
Dat is toch iets heel anders dan in een Stravarondje iemand de berm in schreeuwen voor een nieuw PR.
Overigens gingen alle bikers in elke klim (en dat waren er gisteren heel veel) keurig aan de kant. Allemaal, op één na dus.
I rest my case...
Of eea qua voorrang logisch is, kan je je in sommige gevallen twijfel bij hebben.
Ik vind 't heel logisch. Hiervoor toch al helder uitgelegd waarom.
Een quote van bergwijzer.nl
De belangrijkste regel is natuurlijk je gezond verstand gebruiken. speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang. Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang. De toepassing van deze regel kan natuurlijk per geval verschillen. Een zwaar beladen vrachtwagen die de helling af komt, kan ook niet zomaar stoppen. In zo’n geval is het beter om als stijgend verkeer aan de kant te gaan. In ingewikkelde gevallen geldt: wie het makkelijkste kan uitwijken, moet dat doen.

Ik heb niet voor niets iets rood geaccentueerd...
Hmmm... Bergen, postbussen en vrachtverkeer? Niet echt een sterke vergelijking, vind je ook niet, Fred? :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Niet teveel over nadenken.
Bij mij gingen vandaag zelfs tegmoetkomende wandelaars aan de kant.
Het kan dus wel allemaal netjes zonder gezeur.
Plaats reactie